Välja mellan LG g3 och Galaxy s5

Permalänk

Välja mellan LG g3 och Galaxy s5

Jag har varit och klämt på dessa två lurar hos EG men har ett jäkla beslutsångest vilken jag ska välja. Jag har idag en S3 som har blivit seg och är allmänt less på den. men det finns saker på S3 som jag gillar tex. kameran det får definitivt inte vara sämre kamera i de andra lurarna.

De jag gillade på LG var Knock on mycket praktiskt att man starta skärmen så. Att den har 3GB minne (om det nu är märkbart), kameran var väldigt snabb men har ju fått klagomål om att färgerna blir konstiga, är bilderna bättre än i S3?

Galaxy S5 hade en mycket fin skärm och att den är lite mindre än G3 är positivt för mig. Kameran är mycket bra. Ena halvan tycker att jag ska fortsätta med galaxy medans jag inte kan släppa knock funktionen på LG och att den har 3GB arbetsminne. Är LG mycket mer framtidssäker pga att den har mera minne? Tänker behålla lurarna minst 2år. Kommer S5 bli laggig fortare för att den inte orkar med?

Hur troligt är det att någon av dessa kommer få uppdateringen till android L

Permalänk
Avstängd

Båda lär få uppdateringen till L, när är en bättre fråga dock. Knock-funktionen är unik till LG, de appar som finns som gör typ samma sak kräver att man först tänder skärmen så de är inte alls lika smidiga. Det som folk inte gillar med S5 är att den är plastig och Samsungs TW-gränssnitt, är det inga problem för dig så kommer du att bli nöjd med den. G3 har lite andra egenheter med sin konstiga placering av hemknappen och LGs skin till Android är ju inte perfekt det heller, men färre verkar störa sig på dessa saker. En stor fördel i mina ögon för S5 är att den är vattentät.

Permalänk
Medlem

Att en telefon blir "laggig" beror mer på om du har en bra installation av android (uppdatering) och hur du använder telefonen. Det går att rensa upp en androidtelefon precis som en windowsdator med rätt verktyg. Jag fattar inte alla dessa med S3or eller galaxy note 2 som har fetare telefoner än mig (gt-i9000) och som ändå lyckas packa dem med skitappar, inte rensar upp dem och får för sig att de måste köpa en ny. Låter precis som det ofta är med datorer och inte pålästa personer.

Ett vanligt problem, skulle jag tro är att telefonen får slut på ram för att massor med appar vill ligga standby för att ta emot push-notifikationer. Åtminstone med skitappar av dålig kvalitet gäller det.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller det där med "telefonen har blivit seg måste köpa ny". Hårdvaran är precis likadan som när den köptes. (Y)

Rensa telen.

Jag har en G3 och är mycket nöjd. Hade en S3 innan och den kameran var inget att hänga i granen jämfört med G3ans.

Det jag älskar med G3an är främst designen, ingen döyta alls knappt, stor skärm, skön att hålla i, knock-funktionen, både av och på, bra batteritid för att vara 1440p. Skulle inte stå ut med Samsungs bloatware men å andra sidan bara att roota telen om det är ett bekymmer.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Förstår inte heller det där med "telefonen har blivit seg måste köpa ny". Hårdvaran är precis likadan som när den köptes. (Y)

Rensa telen.

Jag har en G3 och är mycket nöjd. Hade en S3 innan och den kameran var inget att hänga i granen jämfört med G3ans.

Det jag älskar med G3an är främst designen, ingen döyta alls knappt, stor skärm, skön att hålla i, knock-funktionen, både av och på, bra batteritid för att vara 1440p. Skulle inte stå ut med Samsungs bloatware men å andra sidan bara att roota telen om det är ett bekymmer.

Självklart blir telefonen seg oavsett om du rensar den elller inte, just pga av att "Hårdvara är precis likadan som när den köptes."

Apparna kväver mer, mera appar är på konstant. Ramminnet är städigt fullt på SGS3 då den inte ens har 1GB.

Säger jag som sitter på SGS3 och har G3 kommande på posten.

Permalänk

Spelar ingen roll hur många ggr man rensar har tom. gjort fabriksåterställning men det hjälper inte för det. Kan tilläggas att jag har max 10-15 appar installerade på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Självklart blir telefonen seg oavsett om du rensar den elller inte, just pga av att "Hårdvara är precis likadan som när den köptes."

Apparna kväver mer, mera appar är på konstant. Ramminnet är städigt fullt på SGS3 då den inte ens har 1GB.

Säger jag som sitter på SGS3 och har G3 kommande på posten.

Min S3 med slimrom var inte slö på något sätt. Om jag inte minns helt fel så nyttjar android så mycket minne som den kan? För att "slippa" ha massa outnyttjat ram och frigör när den behöver, kan ha fel. Min G3 använder 2,3gb ram just nu.

Sen känner jag personligen inte att jag använder appar som inte min S3 inte hade klarat. Främst är det väl spel som begränsningarna ligger i.

Men telefoner blir ju inte segare i sig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakeplisken:

Spelar ingen roll hur många ggr man rensar har tom. gjort fabriksåterställning men det hjälper inte för det. Kan tilläggas att jag har max 10-15 appar installerade på luren.

S3 är seg från fabrik pga all bloatware. Roota, kör slimrom och kör titanbackup och ta bort all skit, så blir den avsevärt rappare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snakeplisken:

Synd att den inte får KitKat då denna hade hjälpt en hel del då den är minnesoptimerad, såvida du inte har LTE versionen då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag körde in 4.3 uppdatering på frugans sgs3 lte i helgen och gjorde en fabriksåterställning direkt efter och telefonen fungerar mkt bättre än med 4.1.2, batteritiden är lite bättre dessutom. Ska tilläggas att jag inaktiverade en drös med appar som inte används, jag kör inte root på den telefonen. Men Samsung är kända för sitt skräp som de skickar med sina telefoner och återställning är ett måste efter några månader, tyvärr.

Skrivet av snakeplisken:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

LG G3 hade varit mitt självklara val. Fine, IP-klassning kan vara en trevlig bonus men hur ofta kommer detta till användning? 1 gång vartannat år när man är ute i duggregn?

LG G3 är en riktigt grym lur och du kan inte komma att bli besviken.

Permalänk
Medlem

Vill du inte byta så kan du snabba upp din S3 rejält bara genom att roota och installera ett nytt ROM som t.ex. Cyanogenmod eller SlimROM. Det ska snabba upp telefonen rejält.

Om du bestämmer dig för att köpa ny mobil så får du fundera på vad du värderar högst. Kamera eller mjukvara.
G3 vinner när det kommer till mjukvara, men S5 vinner när det kommer till kameran.

G3 har den näst sämsta kameran när det kommer till dagens flaggskepp just för att den har alldeles för tung post-processing. HTC One M8 är den enda som har sämre kamera. S5 har den bästa kameran.

Jag kan även nämna Nexus 5 som ett möjligen intressant alternativ. Huvudsakliga fördelarna med en N5 är att den är otroligt billig, har rent Android och får uppdateringar direkt när de släpps. Just det att den har rent Android innebär det att den kommer att åldras mycket bättre än andra märken; den kommer inte att sega ner lika mycket.
Kameran är lite bättre än G3, men sämre än S5. Den blir även sannolikt bättre då Google jobbar på stora uppdateringar till kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Vill du inte byta så kan du snabba upp din S3 rejält bara genom att roota och installera ett nytt ROM som t.ex. Cyanogenmod eller SlimROM. Det ska snabba upp telefonen rejält.

Om du bestämmer dig för att köpa ny mobil så får du fundera på vad du värderar högst. Kamera eller mjukvara.
G3 vinner när det kommer till mjukvara, men S5 vinner när det kommer till kameran.

G3 har den näst sämsta kameran när det kommer till dagens flaggskepp just för att den har alldeles för tung post-processing. HTC One M8 är den enda som har sämre kamera. S5 har den bästa kameran.

Jag kan även nämna Nexus 5 som ett möjligen intressant alternativ. Huvudsakliga fördelarna med en N5 är att den är otroligt billig, har rent Android och får uppdateringar direkt när de släpps. Just det att den har rent Android innebär det att den kommer att åldras mycket bättre än andra märken; den kommer inte att sega ner lika mycket.
Kameran är lite bättre än G3, men sämre än S5. Den blir även sannolikt bättre då Google jobbar på stora uppdateringar till kameran.

Enligt Phonearena så har den en delad andraplats:
http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-LG-G3-vs-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Jag håller verkligen inte med dem om detta. Den tunga post-processing som LG håller på med förstör detaljer och får bilder att se artificiella ut.