Grafikdrivrutins krascher i win 8.1 på helt ny dator. För klent nätagg?

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutins krascher i win 8.1 på helt ny dator. För klent nätagg?

Hej!

Jag har just byggt ihop en ny dator till mina kära föräldrar men i sista stund lades ett grafikkort till bygget.
Allt monterat och klart men väldigt ofta så fort man använder datorn till saker som belastar den lite så som streaming och en del spel så kraschar grafikdrivrutinerna och startar om.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6894447/2014-06-29

Här är en länk till vad som sitter i. Alla drivrutiner är de senaste som finns och har letat runt på både forum och internet utan resultat.
Min misstanke är om det skulle vara så att inte nätagget räcker till när systemet försöker sträcka lite på sig och det då kraschar?

Tacksam för svar!
MVH Zeedie

Permalänk
Medlem

Testat med en äldre och mer beprövad driver? Du går kanske miste om prestanda i dom senaste spelen, men jag tror att stabilitet är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tror du ska reklamera kortet och ta ett annat. Låter som hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Testa med lite andra drivrutiner till gpu

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det känns som något av en djungel med alla drivrutiner, hur går jag tillväga för att hitta en äldre drivrutin som är beprövad?

//Zeedie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från Nvidia's hemsida:
Thermal and Power Specs:
97 CMaximum GPU Tempurature (in C)
140 WMaximum Graphics Card Power (W)
450 WMinimum System Power Requirement (W)5
One 6-pinSupplementary Power Connectors

Alltså, PSU'n är för klen, uppgradera till 450Watt.

Visa signatur

Chazzi: NZXT Phantom 410 Black with Orange Trim Moderkort Asus Z87-K Processor Intel Core i7-4770k 3.9Ghz CPU Fläkt Arctic Cooling Freezer i30 CO Nätaggregat Corsair CX750 Grafikkort Nvidia Geforce GTX 780 Ram Kingston HyperX 16Gb 2400Mhz SSD Kingston 120 GB HyperX 3K read 555mb/s write 510mb/s Hårddisk 1Tb WB Windows 8
Headset Siberia v2 Frost Blue Illumination Keybord Steelseries Apex Mus Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garroth:

Från Nvidia's hemsida:
Thermal and Power Specs:
97 CMaximum GPU Tempurature (in C)
140 WMaximum Graphics Card Power (W)
450 WMinimum System Power Requirement (W)5
One 6-pinSupplementary Power Connectors

Alltså, PSU'n är för klen, uppgradera till 450Watt.

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Inget fel på PSU, i sweclockers test kom hela systemet med det kortet upp i 296W, dock Asus och inte MSI men knappast stor skillnad.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

uppdatera bios på moderkortet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

uppdatera bios på moderkortet kanske?

Bios på moderkortet är det senaste och moderkortet i sig är också bland de senaste på marknaden. Alla drivrutiner på all hårdvara är de nyaste tillgängliga.

Det har blivit bsod ett par gånger med felmedelande Watchdogs något.
Är det någon här som varit med om något liknande?

//Zeedie

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeedie:

Bios på moderkortet är det senaste och moderkortet i sig är också bland de senaste på marknaden. Alla drivrutiner på all hårdvara är de nyaste tillgängliga.

Det har blivit bsod ett par gånger med felmedelande Watchdogs något.
Är det någon här som varit med om något liknande?

//Zeedie

Det låter helt klart som ett hårdvaruproblem. Kör minnestest, testa att koppla ur/använda annan hårdvara i så hög utsträckning som du kan m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Hej!

Jag har just byggt ihop en ny dator till mina kära föräldrar men i sista stund lades ett grafikkort till bygget.
Allt monterat och klart men väldigt ofta så fort man använder datorn till saker som belastar den lite så som streaming och en del spel så kraschar grafikdrivrutinerna och startar om.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6894447/2014-06-29

Här är en länk till vad som sitter i. Alla drivrutiner är de senaste som finns och har letat runt på både forum och internet utan resultat.
Min misstanke är om det skulle vara så att inte nätagget räcker till när systemet försöker sträcka lite på sig och det då kraschar?

Tacksam för svar!
MVH Zeedie

Tjena, kolla här om du kan få ut mera info.

Systemloggen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Hej!

Jag har just byggt ihop en ny dator till mina kära föräldrar men i sista stund lades ett grafikkort till bygget.
Allt monterat och klart men väldigt ofta så fort man använder datorn till saker som belastar den lite så som streaming och en del spel så kraschar grafikdrivrutinerna och startar om.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6894447/2014-06-29

Här är en länk till vad som sitter i. Alla drivrutiner är de senaste som finns och har letat runt på både forum och internet utan resultat.
Min misstanke är om det skulle vara så att inte nätagget räcker till när systemet försöker sträcka lite på sig och det då kraschar?

Tacksam för svar!
MVH Zeedie

Min gissning är någon bugg i moderkortets mjukvara. Jag har nämligen precis köpt en dator med detsamma, och även liknande processor och grafikkort (i7-4790k respektive gtx 780 ti), och lider av samma problem. Jag har tittat runt litet på nvidias supportforum, och det verkar inte vara något standardfel (det förekommer ibland, men av vilt olika anledningar). Jag har dock noterat att det på sistone har dykt upp en del fall som har just kombinationen Asus Z97-A och ett nvidia-grafikkort där man lider av problemet. För en del har det fungerat att underklocka grafikkort och/eller processor med 25-100mhz, och för någon har det fungerat att stänga av moderkortets automatiska överklockningsfunktioner (som alltså leker runt med BCLK).

För min del har inget av detta fungerat. Det är inte heller ett värmeproblem (varken cpu eller gpu går upp i mycket mer än 80 grader vid något tillfälle), och jag är tveksam till att det skulle vara ett rent hårdvarufel (allt fungerar fint i stabilitetstest och felsökningar). Jag har också testat såväl nuvarande WHQL-drivrutiner (337.88) som beta-drivrutinerna (340.något) och medföljande drivrutiner (335.något). Ingen skillnad. En till två gånger om dagen kraschar grafikdrivrutinen helt slumpmässigt, vare sig jag gör något vid datorn eller inte. Nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Min gissning är någon bugg i moderkortets mjukvara. Jag har nämligen precis köpt en dator med detsamma, och även liknande processor och grafikkort (i7-4790k respektive gtx 780 ti), och lider av samma problem. Jag har tittat runt litet på nvidias supportforum, och det verkar inte vara något standardfel (det förekommer ibland, men av vilt olika anledningar). Jag har dock noterat att det på sistone har dykt upp en del fall som har just kombinationen Asus Z97-A och ett nvidia-grafikkort där man lider av problemet. För en del har det fungerat att underklocka grafikkort och/eller processor med 25-100mhz, och för någon har det fungerat att stänga av moderkortets automatiska överklockningsfunktioner (som alltså leker runt med BCLK).

För min del har inget av detta fungerat. Det är inte heller ett värmeproblem (varken cpu eller gpu går upp i mycket mer än 80 grader vid något tillfälle), och jag är tveksam till att det skulle vara ett rent hårdvarufel (allt fungerar fint i stabilitetstest och felsökningar). Jag har också testat såväl nuvarande WHQL-drivrutiner (337.88) som beta-drivrutinerna (340.något) och medföljande drivrutiner (335.något). Ingen skillnad. En till två gånger om dagen kraschar grafikdrivrutinen helt slumpmässigt, vare sig jag gör något vid datorn eller inte. Nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Skulle rekommendera att köra någon livedist till dig men stödet för nvidia och öppna drivrutiner lämnar lite eftersmak. Men kan vara något att ta till om det inte löser sig för att utesluta hårdvara/mjukvara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det låter helt klart som ett hårdvaruproblem. Kör minnestest, testa att koppla ur/använda annan hårdvara i så hög utsträckning som du kan m.m.

Jag befinner mig hos mina föräldrar 50 mil hemifrån så har tyvärr inte tillgång till någon annan hårdvara än det som sitter i burken :/

Skrivet av Oneone:

Tjena, kolla här om du kan få ut mera info.

Systemloggen.
http://www.fixedbyvonnie.com/wp-content/uploads/2013/10/fixed...

"Beskrivningen för händelse-ID 14 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

Om händelsen skapades från en annan dator behövde visningsinformationen sparas med händelsen.

Följande information inkluderades med händelsen:

\Device\Video3
12a4(2244) 00000000 00000000"

Detta är vad jag får upp i systemloggen vid alla krascher.
___________________________________________________________________________

http://www.3dmark.com/3dmv/5072223
Körde 3dmark vantage för att se om det var någon temperatur som skenade men högsta tempen på CPU var 71 grader C och 56 grader C på GPU.

Ännu har jag inte löst problemet, vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska gå vidare....
//Zeedie