Telia Öppen Fiber : Mediaomvandlare i bryggat läge?

Permalänk
Medlem

Telia Öppen Fiber : Mediaomvandlare i bryggat läge?

Som nyinflyttad i villa skaffade jag precis bredband 100/100 från Bahnhof via Telias "öppen fiber" lösning.
Jag har inte för avsikt att skaffa IPTV, vanligt bredband duger fint för mig.

Tidigare bodde jag i Com Hem hus, och hade därför bredband via koax:en.
Det modemet gick att sätta i bryggat läge, vilket jag även gjorde, och allt funkade som jag hoppats.

Mitt problem är att man inte längre kan nå min web-server från internet.

Så här der det ut;

Fiber in -->Telias mediaomvandlare (Inteno, 4-portars) --> Min Asus router

Min asus router agerarar DHCP server, uppdatera DDNS server, har wifi, och alla mina enheter som vill åt internet ansluter via den.

Skriver jag in "blabla.dyndns.org" funkar det alltså när jag testar här hemma, men när man försöker komma åt webservern extern går det inte.

Jag har kikat både i min router och i webservern, och de anger att de har olika WAN adresser, vilket ju aldrig kan vara bra för DDNS länken (antar jag).

Min gissning är att om jag kan köra Intenon i bryggat läge (dumma ner den lite), så löser sig allt.
Jag ringde telias vanliga support, men även om den killen var trevlig, var det inte mycket han kunde göra, annat än att hänvisa till deras betalsupport.

Nu så äntligen mina frågor...

1) Är det något jag gör fel, eller borde göra, som inte telia kan hjälpa mig med?
2) Kommer de 19 kronorna per minut resultera i en bryggad mediaomvandlare och tror ni detta löser mina bekymmer?

Sen är jag lite förvånad att när jag googlat hittar jag ingen annan med samma problem...
Är jag verkligen först med öppen fiber och egen server...?

Tack på förhand,

Erik

Permalänk
Medlem

Ring banhof och säg att du vill ha publik IP. De kör svarta adresser för att spara på de publika. De som behöver publik IP kan begära det och så fixar de det på ett kick.

Även om det är telias öppen fiber, ringer du banhof när de krånglar och så kontaktar de telia. Så brukar det vara i stadsnät.

Permalänk
Medlem

Ring Bahnhof och be om en extern ip. Du har antagligen en "privat" eller vad man nu kallar det. Vet flera som haft samma problem som dig med Bahnhof.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har nån väldigt konstig hårdvara så är Intenon en switch som endast separerar vlan för olika tjänster och skickar ut respektive funktion på avsedd port, den varken kan eller behöver bryggas, däremot utför Bahnhof numera NAT till sina kunder så du får inte ett publikt ip nummer utan måste beställa det om du har behov, du kan ju kolla ipnummret på routerns wanport så vet du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ett enkelt sett är ju att kolla vad du får för wan ip i routern och sen kolla på typ whatsmyip.com och se om du får samma.

Permalänk
Medlem

Har din router ip mellan 100.64.0.0 och 100.192.255.255 så kör du på Bahnhofs NAT ut på nätet. Men du kan även dubbel kolla som de andra skriver. Det är slut på ipv4 adresser i världen.. sist jag kolla så fanns det bar 2st ip spann lediga och de är till för marknaden i USA.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ni hade rätt. Ett snabbt telefonsamtal till bahnhof gav mig en pubilk ip-adress, och nu funkar allt som det ska.

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Har din router ip mellan 100.64.0.0 och 100.192.255.255 så kör du på Bahnhofs NAT ut på nätet. Men du kan även dubbel kolla som de andra skriver. Det är slut på ipv4 adresser i världen.. sist jag kolla så fanns det bar 2st ip spann lediga och de är till för marknaden i USA.

Visst är de "slut" men företagen har ju köpt på sig massor så de finns ju lediga ipv4 adresser.

Permalänk
Medlem

Sorry att jag väcker upp en gammal tråd, men tänkte att det är bättre än att skapa en ny iom att det gäller en liknande sak.
Vet någon hur man "loggar in på" mediaomvandlaren? Alla tidigare ADSL-modem som jag haft har man kunnat logga in på genom att skriva in en viss IP-adress i webläsaren och sedan ange lösenord. Går det att göra på mediaomvandlaren också och i så fall hur?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Sorry att jag väcker upp en gammal tråd, men tänkte att det är bättre än att skapa en ny iom att det gäller en liknande sak.
Vet någon hur man "loggar in på" mediaomvandlaren? Alla tidigare ADSL-modem som jag haft har man kunnat logga in på genom att skriva in en viss IP-adress i webläsaren och sedan ange lösenord. Går det att göra på mediaomvandlaren också och i så fall hur?

Mediaomvandlaren går antagligen inte att logg in på däremot kanske det finns nån switch efter den men det lär ju inte finnas mycket vettigt att konfa i den heller om man skulle komma in i den men den har ju management eftersom den separerar vlanen men jag vet inga inloggningsuppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mediaomvandlaren går antagligen inte att logg in på däremot kanske det finns nån switch efter den men det lär ju inte finnas mycket vettigt att konfa i den heller om man skulle komma in i den men den har ju management eftersom den separerar vlanen men jag vet inga inloggningsuppgifter.

Ok, blir det problem med att öppna portar pga detta?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, blir det problem med att öppna portar pga detta?

Nej, om det är en switch så använder den inte portar på den nivån. Du behöver aldrig bry dig att ha åtkomst till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Nej, om det är en switch så använder den inte portar på den nivån. Du behöver aldrig bry dig att ha åtkomst till den.

Jag vet inte exakt vad den gör. Men som jag har förstått det så kan man koppla en dator eller router direkt till den utan att något extra modem behövs. När jag hade ADSL-modem så var jag tvungen att öppna portar i det för att det skulle funka, men det kanske inte behövs i mediaomvandlaren. Det lättaste är kanske att försöka och se om det funkar när tjänsten levererats.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet inte exakt vad den gör. Men som jag har förstått det så kan man koppla en dator eller router direkt till den utan att något extra modem behövs. När jag hade ADSL-modem så var jag tvungen att öppna portar i det för att det skulle funka, men det kanske inte behövs i mediaomvandlaren. Det lättaste är kanske att försöka och se om det funkar när tjänsten levererats.

Du öppnar inga portar i ett modem heller, det du menar är nog endera att omdirigera portar efter en NAT funktion eller öppna portar i en brandvägg, NAT brukar skötas av en hemmarouter och brandväggar kan man ha på flera ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du öppnar inga portar i ett modem heller, det du menar är nog endera att omdirigera portar efter en NAT funktion eller öppna portar i en brandvägg, NAT brukar skötas av en hemmarouter och brandväggar kan man ha på flera ställen.

Ja det var nånting med NAT, jag har inte så bra koll alltså, bara tillräckligt bra för att få saker att funka som jag vill, men jag vet egentligen inte vad jag håller på med. Jag kan inte heller gå in och kolla nu för BBB blockerade ju alla zyxel-modem efter säkerhetshärvan. Eller, bytte port, haha http://www.sweclockers.com/nyhet/19611-bredbandsbolaget-ratta....

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!