Svårt att montera ihop sin dator själv?

Permalänk

Svårt att montera ihop sin dator själv?

Hej gott folk,

Jag har övervägt att köpa Sweclockers Sommardator
och för att inte går för högt över min budget så funderar jag faktiskt på att montera ihop den själv (nån gång ska man la lära sig)

Min förra dator som också köptes via Inet betalade jag för montering pga vattenkylare etc så vågade inte riktigt pilla med det själv,
men är det svårt att bygga ihop denna datorn tror ni (som första gång då det vill säga) och eller är det mer som att bygga med Lego mer eller mindre? och är det något man måste tänka på att vara extra försiktig med så att datorn typ inte sprängs när man startar den och brukar allt ingå som behövs typ skruvar, muttrar, sladdar, kylpasta, fingerfärdighet och håravfall etc etc? eller om man måste köpa något separat? så man inte står där helt hård i byxorna och svettpärlorna som rinner av alla sina nya fina kartonger så saknas det nått som kommer leda till ett stort antiklimax.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det finns jätte många guider på hur du bygger ihop din dator. Det är inte svårt.
Det gäller att man är noggrann och försiktig bara så att man inte förstör någon komponent.

Ofta när man köper komponenter så följer allt med som behövs för att bygga ihop datorn..
Så länge du inte kopplar in något sprängmaterial i datorn så behöver du inte oroa dig om att datorn kommer sprängas.

Köp till dig ett esd armband för en 100 lapp så är du extra skyddad mot att förstöra dina komponenter., Lycka till.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Swecs sommar dator kommer du bygga ihop utan problem, även om det ä första gången så tar man det bara lugnt och metodiskt så är det busenkelt =D. sedan har du Swec till hjälp om du skulle behöva, annars då finns det massor med trådar här på Swec om detta.

och vi får ju inte glömma Youtube, där finns tex Linus tech tips som har en hel del Guides på att bygga ihop en dator

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=k1Q8ksRI1Eo

nybörjar guide från JayzTwoCent en annan mycket trevlig Youtube profil

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Mitt tips är att ta det lugnt och ta god tid på dig. Läs alla manualer angående motering som du får med. Om du blir osäker, stanna upp och läs manual eller hitta en video på youtube.

Mitt första bygge var inte alls komplicerat men tog ändå tre timmar

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Tack så hemskt mycket för tipsen ska genast ta och kolla upp allt

Permalänk
Medlem

ta det lugnt och läs manualerna två gånger så ska det inte vara svårare än att följa en legoritning (fast med färre delar, men något dyrare)

http://youtu.be/6_ujAnpXP1k

Permalänk

Det är en utmaning första gången men det är som att cykla du kan det efter du gjort det.
Det är kul också att veta att man skapat något ungefär samma känsla som när man bygger ihop något lite större från ikea.

Håll koll på sakerna det blir en del kartonger och skruver här och var annars.

Ett nybörjar misstag som mina småbröder gjorde var att koppla pcie kontakten till Cpuns 8 pin.

Så håll koll på den

Permalänk

Precis som de ovanstående säger, ta det bara lugnt och metodiskt. Kolla gärna de suveräna guider som finns på youtube.
Räkna med 2 -3 timmar första gången, och planera/prova hur du drar kablage på bästa sätt.
Det är inte särskilt svårt, men en del pill.

Permalänk
Avstängd

Mitt tips (som jag gjorde) var att läsa guider (youtube, nätet) i många timmar innan jag började bygga.
Nu går det som en dans.

Hade en polare som sket i allt och missade en massa. När han väl satt på datorn tog det 3s sen slocknade den för han glömt distanserna

Permalänk
Medlem

Om man har byggt datorer förr så kan man tycka det är enkelt. Finns många guider på internet. Se till att läsa manualer två gånger innan du gör något. Om man glömmer något så kan det hända att datorn inte fungerar korrekt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har man koll på ESD så är det nästan som att bygga med LEGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har man koll på ESD så är det nästan som att bygga med LEGO.

Haha jaa iofs men det gäller dock endast dem som tidigare byggt :p. Stressa inte med bygget ta dig god tid och läs lite, uppkommer det problem så finns det ju en arsenal av kunniga medlemmar här.

Lycka till

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Nyckelord: Distanser, ESD, arbetsyta, lugn & ro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Nyckelord: Distanser, ESD, arbetsyta, lugn & ro.

Väldigt mycket sanning i få ord.

Glömda distanser är ett klassiskt fel. Arbetsyta och lugn & ro minskar risken för många fel.
ESD kan orsaka många konstiga fel, och helt enkelt ha sönder dyra saker.

Se till att ha förståelse för ESD innan du börjar. Annat än det så är det oftast inte värst mycket som kan gå fel.