nå drömmen att få arbeta med system utveckling!

Permalänk
Medlem

nå drömmen att få arbeta med system utveckling!

Tjena jag har gått en YH utbildning på 2 år i göteborg som heter elektronik och dataingenjör med fokus på mikrodatorteknik.
jag har lärt mig väldigt mycket under utbildningen och dessutom hittat drömjobbet att få utveckla inbyggda system problemet är att det är näst intill omöjligt att få jobbet de finns ingen som vill ge mig chansen att visa vart skåpet ska stå! går runt med de förbannade utvecklar jobbet i huvet hela dagarna har sökt jobbet i över 1 år och varit på 7 intervjuer.
visst jag fick 2 småjobb som jag har fått betalt för av gubben jag hade praktik hos i göteborg men han kunde inte ge mig någon anställning.

jag vet inte riktigt hur jag ska komma framåt känns inte som de räcker att sitta hemma och programmera på hobbyprojekt så har sökt en påbyggnads utbildning som bara riktar sig på inbyggda system men det är också en YH och är bara 1 år lång.

altså igentligen skulle jag nog välja att gå en riktigt högskole utbildning men då måste jag börja om från början och dessutom läsa upp kemi och fysik och då känns mina 2 år på föregående YH helt bortkastat och dessutom ta studienlån för 3 år till vilket suger ganska hårt :/ jusst nu jobbar jag på ett lager och står och öppnar lådor hela dagarna och tjänar 100kr timmen

här är utbildninge jag sökt till iaf http://www.hermods.se/sv/yh/Malmo/Utvecklare-inom-inbyggda-sy...

dehär med att man skulle få jobb efter en 2årig yh utbildning känns lite som ett skämt faktist ! skulle vilja lägga upp mitt cv så ni kan titta på det men
går de att ladda upp här på något sett?
hur ska jag gå till väga för att uppfylla drömmen!?

Permalänk
Avstängd

Läs upp de betygen som krävs för att komma in på en riktig utbildning och sök dit istället. Du vet vilket ditt drömjobb är så vad är problemet med att börja om från början och sikta på det du verkligen vill göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flintec:

Tjena jag har gått en YH utbildning på 2 år i göteborg som heter elektronik och dataingenjör med fokus på mikrodatorteknik.
jag har lärt mig väldigt mycket under utbildningen och dessutom hittat drömjobbet att få utveckla inbyggda system problemet är att det är näst intill omöjligt att få jobbet de finns ingen som vill ge mig chansen att visa vart skåpet ska stå! går runt med de förbannade utvecklar jobbet i huvet hela dagarna har sökt jobbet i över 1 år och varit på 7 intervjuer.
visst jag fick 2 småjobb som jag har fått betalt för av gubben jag hade praktik hos i göteborg men han kunde inte ge mig någon anställning.

jag vet inte riktigt hur jag ska komma framåt känns inte som de räcker att sitta hemma och programmera på hobbyprojekt så har sökt en påbyggnads utbildning som bara riktar sig på inbyggda system men det är också en YH och är bara 1 år lång.

altså igentligen skulle jag nog välja att gå en riktigt högskole utbildning men då måste jag börja om från början och dessutom läsa upp kemi och fysik och då känns mina 2 år på föregående YH helt bortkastat och dessutom ta studienlån för 3 år till vilket suger ganska hårt :/ jusst nu jobbar jag på ett lager och står och öppnar lådor hela dagarna och tjänar 100kr timmen

här är utbildninge jag sökt till iaf http://www.hermods.se/sv/yh/Malmo/Utvecklare-inom-inbyggda-sy...

dehär med att man skulle få jobb efter en 2årig yh utbildning känns lite som ett skämt faktist ! skulle vilja lägga upp mitt cv så ni kan titta på det men
går de att ladda upp här på något sett?
hur ska jag gå till väga för att uppfylla drömmen!?

Ge inte upp om det är din dröm! För varje låda du packar upp är du ett steg närmre drömjobbet Har du referenser från småjobben? Alltid bra att ha någon annans ord på hur man är som anställd! Ladda upp ditt CV via dropbox eller något så kan du få synpunkter på den biten om du vill

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vill man få ett seriöst jobb måste man också framstå som en seriös person.
Din text här med usel interpunktion, dålig meningsuppbyggnad och total saknad av versaler får dig inte att verka seriös.

Inte för att vara grym eller elak men första intrycket gör mycket och det kan vara avskräckande för en eventuell arbetsgivare om de kan misstänka att jobbet inte kommer att bli gjort.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du borde läsa på mer än bara Kemi och fysik...

Men du borde fortsätta kämpa. Att kunna programmera tar dig inte så långt idag, du måste kunna alla teorier bakom system och ha en djup förståelse innan du kan hoppa på ett sådant jobb.

Man når inte drömmen genom att inte satsa. Det du har lärt dig fram tills nu är INTE bortkastad kunskap. Det du väljer att inte lära dig för att nå drömmen kommer göra att det du redan har lärt dig känns bortkastat.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Vill man få ett seriöst jobb måste man också framstå som en seriös person.
Din text här med usel interpunktion, dålig meningsuppbyggnad och total saknad av versaler får dig inte att verka seriös.

Inte för att vara grym eller elak men första intrycket gör mycket och det kan vara avskräckande för en eventuell arbetsgivare om de kan misstänka att jobbet inte kommer att bli gjort.

Instämmer, vill man jobba som utvecklare så är det viktigt att visa att man behärskar enkla syntaxregler.

Att hitta jobb idag är svårt för många, väldigt få arbetsgivare vill lära upp någon så det trådskaparen får göra är att bli så bra så att hen kan lära upp företag var skåpet ska stå. I TS sits skulle jag själv inrikta mig emot testning av den enkla anledning att det finns mycket mer såna arbeten än inom inbyggda system i landet.

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig så borde du kontakta dina vänner som gick samma YH utbildning och se ifall de kan rekommendera dig, det väger oftast 10 ggr mer än något betyg eller utbildning.

Själv är jag en så got som självlärd programmerare och har programmerat i över 18 år nu, problemet dock med att vara självlärd är att inte någon vill anställa en, Vad jag fick ut av utbildningen förutom lite tips om själva branschen var att knyta kontakter, rejält många dessutom, och just dessa kontakter är om du frågar mig det viktigaste med YH utbildningar förutom att visa att man vill och kämpar under lektionerna samt gör sitt jobb.

Även jag har hjälpt till klasskamrater att fixa jobb, men enbart de jag själv känner att jag kan stå till god för, något som är värt att tänka på ifall du misskötte dig under plugget.

Men återigen, att fixa jobb handlar till stor del om kontakter idag, inte så mycket annat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Yes, det är svårt att få jobb. Pluggar själv civilingenjör datateknik och min känsla av arbetsgivarna är att en examen inte står särskilt högt i kurs överhuvudtaget. Nej, det är erfarenhet som gäller till 100% och till skillnad från vad många andra (främst ettor) man ser i skolan, tror jag inte att jag bara kommer glida in på ett nice jobb med hög lön som ingenting efter utbildningen. Som folk säger handlar det om kontakter så min strategi kommer bli att försöka göra mitt exjobb på ett företag som går bra och därmed kan anställa mig om de ser att jag gör ett bra jobb. Jag vet inte om jag har en överdrivet pessimistisk bild av IT-branschen men jag har fått för mig att det är lättare att få in en fot i andra teknik branscher då de består av stora jätteföretag som Skanska, PEAB, Volvo osv som har resurserna att utbilda nya medan IT branschen till stor del består av mindre aktörer som inte har råd att anställa någon som inte gör skäl för sin lön från dag ett.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Det bästa rådet jag kan ge dig är att att vidga ditt sökområde, även om du nu tror att du har hittat dit drömjobb så verkar det bevisligen svårt att få.
Sök alla möjliga jobb inom systemutveckling för att för att komma igång och skaffa dig erfarenhet. Vem vet du kanske upptäcker att något helt annat än inbyggda system är ditt drömjobb, i annat fall är det inga problem att få något när du har några år på nacken.

Permalänk
Medlem

All hobby kod du skriver hoppas jag du lägger tid på och publicerar på tex github? Jag har själv blivit kontaktad och fått komma på intervju bara genom att stora företag går igenom github och kollar efter intressanta personer att anställa. Det var google i mitt fall, men jag kom aldrig förbi 4e intervjun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Portfolio, portfolio, portfolio... och se till att den syns, github, sourceforge, facebook. Detta är A och O med alla skapande yrken, oavsett om du är designer, programmerare eller detaljsnickare. Har du en portfolio så kan arbetsgivare snabbt hitta din potential.

Sen direktkontakta företagen du är intresserad av att jobba för. Arbetsförnedringen och jobbsök siter har liksom bara halva inne ändå. De får så mycket skräp ansökningar där igenom att det blir svårt att hitta guldkornen där genom. Analysera företaget, har de en twitter feed, facebook sida, hur beter sig representanten där? Ställ några frågor till dem där. Gräv i deras verksamhet och se om du kan presentera dig som någon som helt enkelt bara ska vara där, att ni har samma sinnesställning och det du presenterar ifrån din portfolio kan speglar deras verksamhet på något sätt.

Säg att du vill jobba som utvecklare hos ett kollektivtrafikbolag, en portfolio fylld med spel hjälper dig inte, en portfolio med blandade program, men kanske ett som är ett betalningssystem för mobiltelefonen hade intresserat dem mycket mycket mer. Medan ett bolag som arbetar med medicinsk utrustning inte alls är intresserade av betalsystem men det programmet som utförligt samlar och gör analysrapporter ifrån externa källor hade passat dem mycket bättre och går att vidareutveckla att användas i deras maskiner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tackar så mycket för alla svar nej jag har inte lagt upp några projekt på Github en men kanske borde ta och göra det! men isåfall måste jag slipa till koden lite så de ser lite proffsigare ut btw ni kan titta på mina gallerier på swec så kan ni se några av mina gammla hobby projekt visst jag tkr dom är jätte nooobiga vid dehär laget efter som jag är mycket vassare på programmering och elektronik nu. och nej jag har inte gjort bort mig på skolan de gick så jävla bra så jag blev förvånad själv har aldrig haft så bra betyg ^^.
jag tar igentligen vilket utvecklar jobb som hälst lönen spelar ingen roll bara jag får in foten någonstans och vad jag menar med visa vart skåpet ska stå altså visa vad jag går för!!

Permalänk
Avstängd

Det tog nästan ett år för mig att få ett jobb efter jag pluggade systemvetenskap, det är inte onormalt utan det tar tid att hitta ett jobb som passar på den nivån, allt måste stämma för att de ska anställa liksom. Jag var på säkert 30-40 intervjuer innan jag hittade rätt. En portfölj eller i alla fall några projekt att visa upp, det kan vara från skolan också, är förstås positivt men det är lika viktigt att visa att man är bra på att lära sig nya saker, att man kan lösa problem själv, för skolan förbereder inte en på verkligheten så bra. Viktigast av allt (enligt min erfarenhet) är dock att man gör ett gott intryck på intervjun, att man är trevlig och alert, har hela, snygga och rena kläder, ger bra svar på deras frågor utan att det ska låta inövat osv.

De man träffar på intervjuer, i alla fall de första intervjuerna för ett visst jobb, är antingen rekryterare från en rekryteringsfirma eller HR-personal. De är normalt inte tekniska personer utan de har en checklista med kompetenser som de ska bocka av så många som möjligt på utan närmare diskussion, men framför allt ska de sålla bort sådana som inte "passar in" i den sociala kulturen på jobbet (och alla oseriösa och sjuka osv. då förstås). Det är här man kan falla bort för att man har vita strumpor eller liknande. Det brukar vara först några intervjuer in som man får träffa typ en blivande kollega eller närmaste (tekniska-) chef och då brukar företaget vara nere på ett par tre kandidater. Det är här som de svåra frågorna kommer; "Hur skulle du lösa följande komplexa situation på bästa sätt...?" och liknande. Och här handlar det inte om att man ska kunna svaret direkt utan kunna redovisa för hur man kan komma fram till det liksom.

Permalänk
Medlem

Försök få vilket jobb som helst som är inom det området du utbildat dig, även om det är en bit ifrån din dröm.

Det är ALLTID lättare att söka jobb när man redan har jobb.

Att komma till intervju och säga "idag jobbar jag med detta och detta" (som är relaterat iaf till det man söker för) eller säga "idag är jag arbetslös / jobbar med något helt annat" gör skillnad.

All erfarenhet är dessutom bra att ha.

Är själv outbildad inom mitt yrke, men efter tio år inom det och kontakter med folk från många företag så händer det några gånger per år att folk ringer mig eller frågar mig personligen om jag vill börja jobba för dem istället, eftersom de vet vem jag är och många går i god för min kunskap eller t o m tipsar om mig när företag söker efter arbetstagare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flintec:

tackar så mycket för alla svar nej jag har inte lagt upp några projekt på Github en men kanske borde ta och göra det! men isåfall måste jag slipa till koden lite så de ser lite proffsigare ut btw ni kan titta på mina gallerier på swec så kan ni se några av mina gammla hobby projekt visst jag tkr dom är jätte nooobiga vid dehär laget efter som jag är mycket vassare på programmering och elektronik nu.

Om jag hade varit som du så hade jag skrivit något "Internet of things"-aktigt med kommunikation över wlan ("ingen" vill ju ha trådat nätverk idag!), webbtjänster och webbinterface. Publicerat koden på Github och sett till att det finns snygg hårdvara som du kan använda som referens/demo av vad du kan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag int eläst allt som har skrivits och så , men läs upp kjemi och fysik, det är helt klart värt det me den högskoleutbildning än en YH.

Visst, du kommer ut i arbetslivet lite fortare, men med en hs-utbildning kan du utvecklas så mycket mer och inte bara använda dom verktygen som finns nu. Vad gör du ifall något betydande händer branchen som gör att dina kunskaper inte är värdefulla längre? Med en hs-utbildning har du större möjlighet att anpassa dig (ska ha iaf enligt kursplaner osv).

Detta är min tolkning iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |