Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Exakt, även om jag inte använde de "korrekta" orden så tror jag de flesta fattar vad jag menar.

"Exakt"? Läste du ett enda ord av mitt inlägg? Det handlade inte bara om felaktiga ord — det var felaktiga koncept. Det finns inga rätta ord att finna om du säger emot vardera av Galilei, Newton eller ekvivalensprincipen i dessa enkla fall (om du inte sitter inne på banbrytande ny forskning).

Skrivet av klk:

En byggnad blir dessutom kraftigare och kraftigare längre ner så trögheten ökar. Lättaste delarna är i toppen. Ovanstående innebär att det är helt omöjligt att accelerera ett 1 G såvida man inte har en tryckande kraft.

Du läste inte vad "tröghet" hade för relevans i fallet. Vad gäller mening 2 så argumenterar du mot en väderkvarn jag inte ser, men även om jag hade sett den: det lär ju uppstå en kraft när multipla våningsplan trillar på dig.

Skrivet av klk:

Fritt fall för en byggnad där det blir ett brott i toppen och den delen faller på de våningsplan/väggar/balkar mm. Då ger dessa ett motstånd när de accelereras upp i den hastighet som den fallande delen har. Om man endast tar hänsyn till den bromsade kraften, vad blir det då för acceleration?

Du blandar konceptuellt ihop begrepp som kraft, acceleration, energi, rörelsemängd, tid och hastighet hejvilt. Vad gäller "motstånd" så tror jag inte du inser skillnaden mellan gravitationens inverkan på exempelvis våningsplan och exempelvis två bilar som krockar: våningsplanen befinner sig på en högre gravitationspotential än marknivå, dvs det finns lagrad potentiell energi i dessa sedan de lyftes till sin nuvarande höjd. Jag behöver inte trycka med så mycket som ett lillfinger för att få dem att accelerera nedåt med gravitationsaccelerationen ifall de bärande elementen kollapsar.

Jag tror jag vet vad du försöker mena, men förutom att det gång på gång påpekats att det inte handlade om något regelrätt "fritt fall", vilket kan tydliggöras med tidtagarur och ögon, så kommer du ju inte med några belägg för att det skulle motsäga de vedertagna enkla mekaniska modeller som resten av världen använder när de tittar på fallet och inte ser något som motsäger gängse förklaring.

Du försöker substituera beräkningar med intuition, men för det första så är intuitionens roll att vägleda och inte avgöra, och för det andra så krävs det enormt mycket kunskap och erfarenhet för att öva upp sin intuition. Om din "intuition" nu råkar vara emot gällande konsensus så kommer du inte övertyga någon genom att bara upprepa den — ska du få någon trovärdighet så måste du då visa upp faktiska beräkningar, men då kommer vi tillbaka till samma punkt som itererats in absurdum redan i tråden: den kunskapen finns inte (och hade den funnits så hade intuitionen med all sannolikhet inte lett dig in på samma spår). Det måste man någon gång kunna inse. Tonen i tråden blir från alla håll successivt hårdare ju fler gånger detta ska behöva upprepas, och det håller inte i längden.

En snabbkoll visar att jag inte är först med att försöka påpeka detta:

Skrivet av Valiumballong:

Här har du fel i sak. Fritt fall (vilket verkar vara termen du söker) är inget som tornen kom i närheten av.

Skrivet av hunden:

Ditt lag säger 9 sekunder (fritt fall är 9.22 sekunder så redan där är det fel) medan man i flera klipp kan se att det tar minst 14 sekunder för tornen att falla, hur får du det till 2 sekunder? 5 sekunder är en ganska markant inbromsning när hela fallet tar 14 sekunder.

Skrivet av Elgot:

Fast hur räknar du då (om vi nu antar att ditt första påstående skulle vara korrekt)? Hur långsamt måste det falla för att vara "naturligt". Två sekunder kan ju verka lite, men utan mer information (och då menar jag inte certifierade dårar på youtube som säger att så är fallet) är det ju svårt att avgöra om det faktiskt är lite eller inom normala ramar.

(och säkerligen många fler över alla sidor som skrivits, men dessa dök upp direkt för mig.)

Notera inte minst: hur vet du vad som är "liten" eller "stor" inbromsning? Hur förvandlar du "sekund" till "newton"? Intuition? Hur vet du att din intuition är så rätt att den håller emot rådande konsensus om du inte är van vid att demolera hus genom att injicera flygplan i toppartierna? Kanske är en inbromsning på så lite som 1/10 sekund från teoretiskt fritt fall tillräcklig för att kompensera "motståndet" du pratar om — du vet inte, du räknar inte, och du lyssnar upprepat inte på dessa frågor.

Och kanske framför allt: varför ska det vara alla andras uppgift att behöva "överbevisa" (vilket som många gånger påpekats är ett begrepp som lätt kan dras till tramsiga längder) din "intuition" som inte bygger på en kunskapsgrund till att börja med?

Skrivet av klk:

Om någon använder accelerationen där man jämför ett helt fritt fallande föremål (endast luftmostånd) och jämför samt då säger att eftersom det inte föll med exakt samma acceleration samt att vederbörande inte tar hänsyn till trögheten, då är man ute och cyklar vad gäller fysiska regler

Jag förstår inte vad du säger. Vem "jämför" med vad?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Exakt"? Läste du ett enda ord av mitt inlägg? Det handlade inte bara om felaktiga ord — det var felaktiga koncept. Det finns inga rätta ord att finna om du säger emot vardera av Galilei, Newton eller ekvivalensprincipen i dessa enkla fall (om du inte sitter inne på banbrytande ny forskning).

Har lite svårt att hinna svara men det jag menar med "exakt" är framförallt det du skrev om " för fysiken är exceptionellt grym på att "straffa" luckor i baskunskaper"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av klk:

Har lite svårt att hinna svara men det jag menar med "exakt" är framförallt det du skrev om " för fysiken är exceptionellt grym på att "straffa" luckor i baskunskaper"

http://www.youtube.com/watch?v=9k48c9Z1VjY

Var är gravitationen i den filmen? den tar ju upp krafter som påverkar varandra horisontellt.

Ta ett bowlingklot och håll det på ditt huvud, det borde du klara av utan att det gör allt för ont. Ta sen samma bowlingklot och lyft upp det en decimeter över ditt huvud och släpp, blir det någon skillnad?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Var är gravitationen i den filmen? den tar ju upp krafter som påverkar varandra horisontellt.

Ta ett bowlingklot och håll det på ditt huvud, det borde du klara av utan att det gör allt för ont. Ta sen samma bowlingklot och lyft upp det en decimeter över ditt huvud och släpp, blir det någon skillnad?

Om du applicerar det på WTC 1 och 2 så hade det inte gjort speciellt ont, du har givetvis helt rätt i att det gör jätteont. Desto högre du lyfter bowlingklotet desto ondare gör det för smällen blir kraftigare. Men det hände inte vid WTC 1 och 2 utan där blev det liksom ingen större motkraft när toppen rasade ner på våningarna under.

Om man använder fysikens lagar, är då det här möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har lite svårt att hinna svara men det jag menar med "exakt" är framförallt det du skrev om " för fysiken är exceptionellt grym på att "straffa" luckor i baskunskaper"

Suck, ännu en youtubelänk utan att du säger vad du vill visa med den. Enda slutsatsen jag kan dra är att du inte kan applicera Newtons 3e lag korrekt.

Du duckar för (eller har du redan glömt den?) frågan om vad ditt påstående av nekade pensioner har med en domstols vägran att lämna ut bandinspelningar till en tidning/förlagsgrupp?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet ?

En skadad byggnad får flera tusen ton fallande på sig när en eller flera våningar kollapsar, byggnaden börjar rasa och toppen håller hög hastighet när den bromsas in i skrotberget som inte längre komprimeras, givetvis går då även byggnadens topp sönder. Eller tänkte du att det skulle vara lite som att landa i en hästens säng ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du duckar för (eller har du redan glömt den?) frågan om vad ditt påstående av nekade pensioner har med en domstols vägran att lämna ut bandinspelningar till en tidning/förlagsgrupp?

Det är komplicerad text att förstå konsekvenserna av, därav behövs tid för att förklara. Det finns andra som förklarat om du letar lite, jag hinner inte just nu. Skulle jag skriva ner konsekvenserna av det kommer det direkt en del här som förvränger vad man skriver och säger "det är inga problem alls"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag ser inte problemet ?

En skadad byggnad får flera tusen ton fallande på sig när en eller flera våningar kollapsar, byggnaden börjar rasa och toppen håller hög hastighet när den bromsas in i skrotberget som inte längre komprimeras, givetvis går då även byggnadens topp sönder. Eller tänkte du att det skulle vara lite som att landa i en hästens säng ?

Enligt Bazant gick inte toppen sönder, den gick först sönder när toppen krossat hela byggnaden under och träffade marken.
Hur kan en svagare (balkar var inte lika starka i toppen, mycket stor skillnad mot balkarna i botten) krossa en starkare del?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Om man använder fysikens lagar, är då det här möjligt?
http://heiwaco.tripod.com/Bazantcrazy.jpg

Jag antar att varken du eller dina likasinnade har läst mer än bilden i rapporten (som länken går till). Annars borde väl någon kunna tala om precis var det är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är komplicerad text att förstå konsekvenserna av, därav behövs tid för att förklara. Det finns andra som förklarat om du letar lite, jag hinner inte just nu. Skulle jag skriva ner konsekvenserna av det kommer det direkt en del här som förvränger vad man skriver och säger "det är inga problem alls"

Det var DU som tog upp indragna pensioner och DU som länkade ett till synes fullkomligt irrelevant domstolsutslag som "bevis". Förklara dig!

Med förklara dig menar jag att DU ska förklara. Backa gärna upp påståendet med länk om det behövs. Vi ska inte behöva plöja igenom flera sidor så säg var i texten vi finner påståendet. Att länka virrpannor på YT godtas inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*Ny handbroms*

Efter överläggning med övriga moderatorkåren så anser jag att tråden återigen snabbt hamnat i samma spår som renderade en tidigare massiv rensning och uppstramning. Detta kan inte fortsätta upprepas om och om igen utan några framsteg, så jag hoppas vi kunna dra i handbromsen tidigare denna gång, utan att det drar ut över tiotals inläggssidor och hundratals inlägg. Jag bedömer att risken för att spåret kommer frångå diskussionsaspekten alltför mycket för att vara en del av SweClockers forum, liksom det gjort tidigare, är alltför stor.

Finns det genuina frågor kvar i ämnet att svara på så var inte "rädda" för att avsluta tankegångarna, men undvik alltså gärna att medverka till att hela baletten drar igång igen. Vill man se hur det ser ut kan man backa ett tiotal sidor i tråden.

Har ni synpunkter på moderering i enstaka fall så kontakta oss. Mer generella frågor kan gå bra att ställa i Feedbackforumet. Länkar till dessa båda kontaktkanaler hittas i sidfoten. Notera också att exempelvis historik som inte alltid är publikt synlig tas med i våra bedömningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ni har alltså konspirerat i skymundan för att få oss att överge diskussionen? AHA!

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triffid:

Ni har alltså konspirerat i skymundan för att få oss att överge diskussionen? AHA!

Jag har ingen kommentar till eventuella påståenden som pekar på indicier gällande att SweClockers moderatorer utsatts för påtryckningar från fjärran statsmakter och/eller underrättelsetjänster.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Om du applicerar det på WTC 1 och 2 så hade det inte gjort speciellt ont, du har givetvis helt rätt i att det gör jätteont. Desto högre du lyfter bowlingklotet desto ondare gör det för smällen blir kraftigare. Men det hände inte vid WTC 1 och 2 utan där blev det liksom ingen större motkraft när toppen rasade ner på våningarna under.

Om man använder fysikens lagar, är då det här möjligt?
http://heiwaco.tripod.com/Bazantcrazy.jpg

Du länkar alltså till en bild från den ökände Anders Björkmans hemsida?
Har du sonderat hemsidan ö.h.t.? http://heiwaco.tripod.com/

Denne Björkman anser att:
* Månlandningen är en bluff
* Rymdfart ö.h.t. är en bluff (han _har_ förnekat satelliter!)
* Reentry är omöjligt
* Atombomber är en bluff

Utöver att han har konspirationsteorier om lite allt möjligt, från Estonia till Navy Seals.

Är du så aningslös att du hellre tar en paint-skiss från någon som lider av uppenbara vanföreställningar på allvar än studerar riktiga utredningar?

Edit: Om det är möjligt? Kort svar: ja. Är Heiwa/Björkmans version helt sanningsenlig dock? Nej, hans skiss är förvisso bara förenklad vad jag kan se, men imbecillt förenklad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Djeebus vad roligt jag haft senaste timmen med den där sidan som bilden länkades ifrån.

"Try to Google for the answer. You'll find nothing. But 100's of websites suggest that it was just done."
"E=mc². It is evidently a stupid, unscientific interpretation."
"Atomic physics is just a big laugh."
"Note that no matter is transformed into pure energy à la Einstein here. Only one atom is split into two other atoms - fragments - and some neutrons and gamma rays and as they are moving they represent kinetic energy."

Och det bara på ämnet atombomben. Ska senare skratta mig igenom alla andra ämnen men nu måste jag vila skrattmusklerna.

EDIT: Nu månlandningen.

"If you ask Google or any search engine, it will direct you to plenty of nonsensical sites and web pages apparently supported by NASA. Why is that?"
"Do not ask me what the Local Group is."
"[...] I are mainly interested in peaceful, maritime transportation safety and fuel consumed at sea and, therefore, also in space travel. Difference is not big!"
"Imagine if you accelerated too early or late and in the wrong direction and ended up at Venus! It is not easy to pilot a space ship in 3D-space as training and test flying with rocket modules on Earth is ... not available."
"No fuel at all was used to decelerate the Apollo 11 descent on Earth. Only friction and turbulence were used ... which is simply impossible."

Jag börjar här förstå att författaren inte behärskar differentialkalkyl, samt övrig matematik och fysik på samma nivå.

"If you try to contact Terrence, you will probably not get through. It would appear Terrence W. Wilcutt is part of the NASA hoax ... and does not exist."
"If you miss the Moon, there is no way back because you cannot possibly turn around in space due to lack of fuel."
"If the brake force was applied a little too much left or right or up or down, they could easily crash on the Moon or fly off into Universe. "
"How did they know what was up/down/right/left and the directions of velocity and the force. How was the steering done? Assisted by 1969 made computers and instruments?"
"Actually all the 534+ astronuts or kosmocrauts of many countries claiming having been travelling in space between 1960 and 2013 are simple liars paid to keep up the hoax. We are living in a world of liars."
"Evidently the car also heated up to 250°C in the sunshine when subject to perpendicular radiation. It was left behind and is still there today! The rubber tyres didn't melt. What a joke!"
"Anyone can send a laser signal to it on the Moon and the signal will bounce back - ergo - the cosmokrauts were on the Moon. However, in 1969 they forgot to tell anybody about it. Imagine that! A whole or half silica cube with a diameter that bounces light!"

Och då är jag bara halvvägs gällande månlandingen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Om jag ska försöka sammanfatta det du har sagt klk, rätta mig gärna om jag har fel.

1. Du spekulerar om att efter att terrorister brännt ner vallmoodlingar, blev det oro hos stor bankerna eftersom en del av deras intäkter kommer från att de tvättar knark pengar.
2. Detta leder till att invidiver inom bankväsandet går till USA's ledande politiker och mutar de så att USA ska gå in till Afghanistan för att återställa vallmoodlingar.
3. Dessa politiker göra det för att de är mer intresserade av pengar än USA's befolknings. De för krig mot droger eftersom de får mer pengar (mutor), och inte för att det skulle leda till att de inte blev omvalda (likadant som du inte kan vara homosexuell, ateist och kandirera till höga positioner eftersom det finns en majoritets åsikt i vissa frågor, och därför mer liberala partier inte får så många röster).

Problemet med dessa antaganden är att de högst uppsatta måste vara med på leken. Som Sagan sa, Extraordinary claims require extraordinary evidence, och du har en hel del att bevisa. Korruption på lokal nivå är mer sannolik, och fullt möjligt att kriminella har kontakter i banker men på en lägre nivå än vad du spekulerar om.

Det är väl inte så mycket att bevisa. Här har vi massor av amerikanska soldater i Afghanistan. Och de har varit där i 10 år. Ändå fortsätter odling. Skörd, och leveranser till USA. Man behöver inte vara så smart för att inse att den amerikanska militären har denna knarktillverkning under sina armar. Detta knark flygs sedan ut ur landet och säljs. Pengarna går tillbaka till militären och delvis också till andra kostnader i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Varför skulle det finnas en relation mellan att en stat bryr sig om sitt folk och att "chemtrails" existerar? Vad jag vet så är chemtrails något som förespråkas i precis samma kretsar som för fram 9/11-konspirationer, fejkade månlandningar, etc., och att det snarare passar väl in i en bild av förakt mot kunskap och stat.

"Chemtrails" är väl enligt konspirationsretoriken bland annat ett sätt för en korrupt stat att kontrollera massorna genom att förslava dem kemiskt och hålla dem fogliga; precis som konspirationen bakom den uppmuntrade användningen av fluor. Om något borde chemtrails passa som handen i handsken om man är av tron att staten består av personer som gör allt för att hålla populationen ovetandes under kontroll.

Först måste du förstå vad som är "staten". Det funkar inte som du tror. Staten är ju dels vanliga anställda. Och i toppen har du de folkvalda politikerna. Men alla dessa människor har nästan inget inflytande eller makt alls. Nej, det är de som sitter på inflytande in form av makt, i form av pengar, industrier, personliga nätverk, mm. Som är de som bestämmer över den verkliga politiken. Eller som det kallas "deep politics"

Obama och Fredrik R får sina order från sina respektive nätverk. Ja, varje fall färdriktningen. Och det andra är mest skit som ingen bryr sig om. Likt cykelhjälmars vara eller inte vara.

Ok, chemtrails är lite olika saker. Men att det är någon form av kontroll av människor stämmer nog dåligt. Det är mest väderkontroll. Dvs du kan styra vädret. Och inte all form av besprutning är samma, det är nog olika syften.

Permalänk
Avstängd

Ja, chemtrails är olika amsagor för olika foliehattar. Varje dönicke projicerar sin egna trasiga världsbild på chemtrails. Vi som lever i den verkliga världen vet förstås att de är contrails, kondensationsstrimmor. Ett fenomen lika gammalt som flyget, i princip.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, chemtrails är olika amsagor för olika foliehattar. Varje dönicke projicerar sin egna trasiga världsbild på chemtrails. Vi som lever i den verkliga världen vet förstås att de är contrails, kondensationsstrimmor. Ett fenomen lika gammalt som flyget, i princip.

Frågan är hur många chemtrail-konspiratörer som inte kan vara utan sina älskade cigg varje dag - som de röker dyrt och drar ner skiten i lungorna, samtidigt som de betalar (tio?)tusentals kronor extra i skatt till STATEN varje år och dessutom skulle bli mycket arga om de inte fick detta beroende tillfredsställt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Med lolights återinträde och den där sanslöst roliga länken har denna tråd fått ett klart uppsving!

Lolight:
Ang. chemtrails, vi vet att flygplan borde släppa ut kondensationsstrimmor. Tror du/ni att de alltså också släpper ut nämnda kemikalier men 'gömmer' dem i kondensationen eller förnekar ni även fundamental kemi om hur gaser beter sig? borde det inte finnas bättre sätt att i hemlighet släppa ut detta tex skorstenar eller avgasrör från bilar?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Ja, chemtrails är olika amsagor för olika foliehattar. Varje dönicke projicerar sin egna trasiga världsbild på chemtrails. Vi som lever i den verkliga världen vet förstås att de är contrails, kondensationsstrimmor. Ett fenomen lika gammalt som flyget, i princip.

Nu är det så att du inte vet på några sätt om det sprayas. Att kombinera kemikalier med kondensationsstrimmor är inte så svårt. Du tycks mig ganska naiv som tror att det inte förekommer grejor som militären och andra statliga organ gör, helt utan att berätta det för allmänheten. Det kan jag garantera dig att det finns.

Du påstår att du lever i den verkliga världen, jag påstår att det är precis det du inte gör. Men det hela kvittar. För endast några få människor kommer ens tro på något alls. Så hemligheterna kommer bestå. Du har inget att oroa dig för. Jag skulle tagit dig mer seriöst om du hade haft några som helst tvivel på, eller brasklappar om vad som kan sker eller inte. Men din tro på en 100% sanning där inget förekommer, gör det hela lite absurt.

§1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Med lolights återinträde och den där sanslöst roliga länken har denna tråd fått ett klart uppsving!

Lolight:
Ang. chemtrails, vi vet att flygplan borde släppa ut kondensationsstrimmor. Tror du/ni att de alltså också släpper ut nämnda kemikalier men 'gömmer' dem i kondensationen eller förnekar ni även fundamental kemi om hur gaser beter sig? borde det inte finnas bättre sätt att i hemlighet släppa ut detta tex skorstenar eller avgasrör från bilar?

Jag brukar dela in det som så att. Det är med olika graders säkerhet. Saker jag är helt säker på till rena spekulationer. Jag kan inte säga att det besprutas. Det jag säger är att möjligheten för ett sådant program kan finnas är ganska stor. Vi vet tex att militären använder en sådan metod för att styra vädret. Som exempel har vi OS i Kina. Där metoden användes. Det finns flera patent som beskriver tekniken. Och även uttalanden av folk i kongressen, vitahuset mm.

Att köra en viss besprutning med andra grejor, är inte otroligt. Dock tycker jag bevisningen ännu är ganska svag. Så jag håller möjligheten öppen. Men inte mer än så. Men åter igen. Det jag fullt tror på är att ett sådant program skulle kunna finnas. Då myndigheter och militären inte har några skrupler att tala om.
Ja, jag tror att det kanske skulle kunna ha blandats in i bränslet eller så. Och att de blir en del av kondensationsstrimmorna.

Permalänk
Medlem

Meh... borde väl vara mycket smidigare och framförallt billigare att blanda det i dricksvattnet snarare än flygplansbränslet.
Trams.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Meh... borde väl vara mycket smidigare och framförallt billigare att blanda det i dricksvattnet snarare än flygplansbränslet.
Trams.

Om du vill påverka atmosfären. Vad gör då det för nytta i dricksvatten?

Permalänk
Medlem

Att "Chemtrails" påverkar vädret råder ingen tvekan om att det förstås är samma effekt som vid vulkan utbrott är förstås intressant, elaka svavelgubbar som limmar på det stackars vattnet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Om du vill påverka atmosfären. Vad gör då det för nytta i dricksvatten?

Men varför ta omvägen via luft? Det är ju människor vi vill påverka med kemiska ämnen så att de kan kontrolleras eller whatever. Det är högst troligen _billigare_, _snabbare_ och _säkrare_ att bara förgifta dricksvattnet. Eller en injicering, typ i samband med något vaccin, vid födseln. Eller en gröda. Eller bara dricksvattnet. Varför inte dricksvattnet? Kan man inte påverka människor med kemiska tillsatser genom dricksvattnet?

hade jag varit en evil mastermind med obegränsade resurser så hade jag kopplat den kemiska tillverkningen till någon av våra tarmbakterier. På sådant sätt får man evig absolut oreversibel kontroll över alla populationer över endast ett fåtal generationer.
Fast det är kanske det som chemtrails är till för.

Vad innehåller chemtrails nu igen? Är det spårbart? Varför inte?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

Men varför ta omvägen via luft? Det är ju människor vi vill påverka med kemiska ämnen så att de kan kontrolleras eller whatever. Det är högst troligen _billigare_, _snabbare_ och _säkrare_ att bara förgifta dricksvattnet. Eller en injicering, typ i samband med något vaccin, vid födseln. Eller en gröda. Eller bara dricksvattnet. Varför inte dricksvattnet? Kan man inte påverka människor med kemiska tillsatser genom dricksvattnet?

hade jag varit en evil mastermind med obegränsade resurser så hade jag kopplat den kemiska tillverkningen till någon av våra tarmbakterier. På sådant sätt får man evig absolut oreversibel kontroll över alla populationer över endast ett fåtal generationer.
Fast det är kanske det som chemtrails är till för.

Vad innehåller chemtrails nu igen? Är det spårbart? Varför inte?

De har ju redan injicerat massa tankestyrande kemikalier med vaccinen. De har ju hållit på i åratal och det är ju bara därför man vaccinerar alla barn. Låter ju högst redundant med samma sak i luften också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Först måste du förstå vad som är "staten". Det funkar inte som du tror. Staten är ju dels vanliga anställda. Och i toppen har du de folkvalda politikerna. Men alla dessa människor har nästan inget inflytande eller makt alls. Nej, det är de som sitter på inflytande in form av makt, i form av pengar, industrier, personliga nätverk, mm. Som är de som bestämmer över den verkliga politiken. Eller som det kallas "deep politics"

Obama och Fredrik R får sina order från sina respektive nätverk. Ja, varje fall färdriktningen. Och det andra är mest skit som ingen bryr sig om. Likt cykelhjälmars vara eller inte vara.

Ok, chemtrails är lite olika saker. Men att det är någon form av kontroll av människor stämmer nog dåligt. Det är mest väderkontroll. Dvs du kan styra vädret. Och inte all form av besprutning är samma, det är nog olika syften.

Vad vore syftet med chemtrails för "väderkontroll"? Om det vore för att förbättra [insert random noun here], varför dölja och förneka det? Om det är för att försämra något (i.s.f. vad?), vad skulle staten (som brukar vara förövaren i dessa resonemang, vad jag kunnat utläsa) tjäna på det? En glad och nöjd befolkning är lättare att utnyttja ekonomiskt än en missnöjd.
Om det inte är för väderkontroll, vad vore tänkbara syften då som inte skulle kunna uppnås genom effektivare metoder (några exempel givna av Alakai ovan)?

Av alla fåniga konspirationsteorier som finns där ute så måste jag tillstå att "chemtrails" är en av de mest irrationella i mina öron. Jag har förvisso inte följt vare sig den här tråden eller dylika instanser slaviskt i frågan, så om någon kan tänka sig att reda ut för mig 1) vem, vilka eller vilka instanser som är tänkbara förövare, 2) vad deras syfte är, 3) varför just denna metod skulle användas, och 4) vad de skulle vinna på detta, ja då skulle jag vara tacksam. Jag kan nämligen inte med min vildaste fantasi (vilket förvisso inte säger onödigt mycket) komma på en enda kombination av svar på dessa som är rationell nog att genomföra i den utsträckning som tydligen(:rolleyes:) är fallet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ju redan injicerat massa tankestyrande kemikalier med vaccinen. De har ju hållit på i åratal och det är ju bara därför man vaccinerar alla barn. Låter ju högst redundant med samma sak i luften också?

Det är nog olika faktioner som slåss om makten. Vi vaccineras mot chemtrails.

Men jag har lite svårt att fatta vad chemtrails ska gå ut på och vilka ämnen det rör sig om. chemtrailsisverigebloggen hjälper ju inte mycket då det inte finns någon introduktion. Kan någon ge mig överblicken?

EDIT: Oh shiet! Bloggen om chemtrails är skriven av en jag mött. Och butiken som hon jobbar/jobbat i/för har jag besökt några gånger, om minnet inte sviker mig. De sålde bl.a. Henna, vilket var svårt få tag i ett tag pga någon rapport om att Henna orsakar hårcancer eller vad det nu än var. Jag gick in i butiken och muttrade något inför kassörskan om att "De säljer ju inte 'enna på Konsum längre pga någon beställd rapport om att 'enna horsakar 'järncancer". "Jaha, nej det var första gången jag hörde något sådant", svarade kassörskan.
VAD HAR JAG GJORT?!?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

"Militären gör saker som de inte berättar för allmänheten, ergo chemtrails"?

Lägg av nu! Du har kommit med åtskilliga påståenden i denna tråd och andra trådar, du har påstått att du VET saker och sedan har du ändrat dig till TROR när du inte kan visa upp några som helst källor. Förut handlade det om ett exakt antal DNA-förändringar som bevisade att människan var rymdhybrider.

Du är inte förmögen att förstå det ens allra grundläggande inom vad som utgör ett koherent resonemang, så hur har du mage att kalla andra för "naiva"?

Chemtrails fodrar positiv bevisning, inte "det är inte fysikaliskt omöjligt"-argument. Dessutom vet vi ju VISST att det HAR gjorts VERKLIGA försök med att sprida ut ämnen, spårämnen, mikroorganismer, etc, inom både civila och militära projekt för att undersöka allehanda. Alltifrån "hur sprider sig vindarna?" till "vad är en bra vektor för biologisk krigsföring?". Till detta har man naturligtvis speciella plan med speciella tankar ej kopplade till motorerna och man väljer plats, höjd och kurs utifrån vad som är tekniskt och vetenskapligt rimligt för försöket i fråga.

Det är en jävla skillnad mot idéerna att kommersiell flygtrafik regelmässigt släpper ut "väderkontrollerande" "kemikalier" som dessutom är helt identiska med kondensationsstrimmor (ett fenomen vi VET existerar, KAN reproducera och FÖRSTÅR hur det fungerar). Dylika idéer (som är naiva) fodrar positiv evidens, inte "allt är möjligt"-argument. Så, vänligen berätta om varför man valt detta omständliga och logistiskt mardrömslika, uppenbarligen ineffektiva och hemliga sätt med kommersiell trafik hos tusentals flygbolag med hundratusentals anställda som uppenbarligen inte har en aning? Och vilka ämnen rör det sig om? Ja, vilka ämnen för att kontrollera vädret är lämpliga att släppa ut på flygtrafikshöjd som råkar fungera som kondensationskärnor på precis samma sätt som kondensationsstrimmor och hur påverkas vädret?

Nej du, det som är naivt är att inte kunna skilja på fakta och fantasi och helt sakna metod för att tillgodogöra sig fakta ö.h.t. Vi har ju tidigare visat att du inte kan ett smack om vår arvsmassa, vad det är och hur den fungerar. Ja, du har aldrig visat att du förstår någonting av allt trams du försöker sprida. Så varför ska vi tolerera att du kallar folk för "naiva" när du försöker glida undan eget ansvar genom att helt enkelt påstå att andra är betalda debunkers? Och vem är det som saknar tvivel? Du vet ju inte vad tvivel är. Hur man tvivlar är ingenting du ö.h.t. förstår. Du rör dig in en sfär av trossanningar som du kan gömma bakom "tro" och låtsas som vi andra tror oss sitta på "100% sanning". Hur många gånger har vi gått igenom detta med "sanning" och "100%"? Du fattar helt enkelt inte.

§1.2
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."