HP Proliant eller Fujitsu PRIMERGY?

Permalänk
Medlem

HP Proliant eller Fujitsu PRIMERGY?

Funderar på att köpa en server för hemmabruk. Tanken är att köra VMware ESXI och 2-4 virtuella linuxservrar.

Kommer använda några vmaskiner för laboration med olika servrar och minst en som "skarp" server (samba, apache, vpn, squid, mumble, ftp mm).

Tystgående och strömsnål men med cpu/minne att köra 2-4 virtuella servrar utan problem.

Har en budget på max 7000 kr.

Hittande Fujitsu PRIMERGY TX100 S3P Xeon E3-1220 på Komplett. Verkar prisvärd.

Men ser att Dustin har rea på HP-servrar, tex HP Proliant ML310E

Den senare har bara 4GB minne så måste väl köpa till minst 4GB till och känns ju inte roligt med 4GB-modul om man skulle vlilja öka minnet kraftigt i framtiden. Dessutom är minnet vad jag kan förstå klockat lägre än på Fujitsun.

Men läst en del om at HP:S iLO är väldigt bra, medan Fujistun saknar samma funktionalitet (slå av på datorn, se hårdvarustatus på distans). MEN någon skrev att i alla fall delar av iLO kräver licens:

Vore tacksam på råd gällande de ovan eller om det finns andra bättra alternativ.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har precis den Fujitsu-maskinen och har bara gott att säga om den. Använder min för Hyper-V och det fungerar bra att ha ett litet labb igång på den. Diskprestandan är väl inte den bästa, men det funkar tillräckligt bra för mina behov.

Permalänk
Medlem

Hmmm, nu blev det ännu svårare

16 GB RAM, 2x1 TB disk samt en lite moderna variant av CPU:n....Enda nackdelen jag kan se i specsen är att endast har en ethernetport, de andra två. Men när har man nytta av två? Bara om kör den som gateway/brandvägg?

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

ESXI stödjer inte raid-kontrollern i denna server.

Läs:
http://support.lenovo.com/en_US/diagnose-and-fix/detail.page?...

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

ESXI stödjer inte raid-kontrollern i denna server.

Läs:
http://support.lenovo.com/en_US/diagnose-and-fix/detail.page?...

Mmm, läste att folk haft problem installera ESXI på diskarna, workarounden var att installera det på en USB-flashenhet istället. Kanske pga av dett de beskriver antar jag. Så lösningen är då att inte köra raid eller lägga ESXI på USB-minne/hd.

Synd annars kändes den extremt prisvärd.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av trotte:

Mmm, läste att folk haft problem installera ESXI på diskarna, workarounden var att installera det på en USB-flashenhet istället. Kanske pga av dett de beskriver antar jag. Så lösningen är då att inte köra raid eller lägga ESXI på USB-minne/hd.

Synd annars kändes den extremt prisvärd.

Trodde de flesta valde att installera ESXi på USB minne nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Trodde de flesta valde att installera ESXi på USB minne nu för tiden.

Den uppfattningen har jag också fått.

Permalänk
Medlem

Beställt en HP. Blev osäker på Lenovons ESXI kompabilitet, annars var den nog den mest prisvärda.

Tack för alla kommentarer.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***