Permalänk

ASUS eller MSI Gaming Laptop?

Jag har tittat runt en del på olika gaming laptops. Jag har redan en ganska beast desktop, fast jag vill ha något som jag kan ta med mig till kompisen så vi kan spela tillsammans utan problem.

De jag har fastnat för är MSI och ASUS, mer specefikt de här två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2553671

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572136

Jag har både MSI och ASUS delar i min stationära och inget har svikit än, så jag vet att båda är bra tillverkare när det kommer till datorkomponenter i alla fall. Men jag har inte så mycket koll på vilka som har bäst bärbara. Det är ju den prisklassen det ligger runt fast skulle helst inte vilja gå över 14000:-

Hade inte tänkt att göra något jätteavancerat med den, bara spela spel på typ medel/hög och få minst 60FPS, de spelen jag spelar är DotA2,
Divinity: Original sin, lite WoW, och ett eller annat indie spel.

Det jag också tänkte på var SSD, jag vill att datorn ska kunna starta snabbt. Och det är ju en 8GB SSD i ASUSen men det känns lite klent så jag hade tänkt att köpa en på sidan och installera själv. Sen när det kommer till HDD lagring så behöver jag inte så mycket utrymme då jag ändå kan lagra det mesta på min stationära.

Det jag är mest rädd för är höga tempraturer, och jag har läst att ASUS ska ha bättre kylning, så just nu lutar det mer åt det hållet asså, ville bara få en eller två åsikter om vad jag ska...

Permalänk
Hedersmedlem

En bärbar dator blir varm. Det är inget att oroa sig över rent generellt. I båda datorerna kommer CPU och GPU att hitta jämvikt på temperaturer som är mycket varmare än du är van vid, och det gäller båda datorerna. Jag har själv en MSI Gaming laptop och jag kan säga så mycket i alla fall att den throttlar inte, dvs den behöver inte strypa prestandan för att den blir för varm.

Den största nackdelen med min MSI-laptop är att utblåset från fläkten sitter till vänster och där vilar jag ofta handen. På GT70 som du tittar på sitter det bakåt vilket jag tror är betydligt bättre.

Sedan när det gäller ASUS'en så har den två fläktar, men de kyler olika delar av datorn, den ena kyler CPU och den andra GPU. Det borde bli en något bättre kyl-lösning, men inte dubbel effekt eftersom det är mer grafiken än processorn som behöver kylning när du spelar.

Båda två är förmodligen helt ok köp. Lycka till med datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle överväga en 15.6" och ställa frågan om du orkar släpa med dig 4,5 kilo varje gång du ska spela med din kompis. Själv skulle jag aldrig vilja ha något som väger över tre kilo om jag ska förflytta datorn. Sen är du nöjd med inställningar och spel som gör att ett GTX 870M känns som overkill. Leta efter en 15.6" med IPS skärm och ett GTX 850M eller 760M som minst - och sen gärna en SSD så slipper du köpa och byta - även om det nästan är enda vägen.

Är det inte trevligare med en IPS-skärm också?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En bärbar dator blir varm. Det är inget att oroa sig över rent generellt. I båda datorerna kommer CPU och GPU att hitta jämvikt på temperaturer som är mycket varmare än du är van vid, och det gäller båda datorerna. Jag har själv en MSI Gaming laptop och jag kan säga så mycket i alla fall att den throttlar inte, dvs den behöver inte strypa prestandan för att den blir för varm.

Den största nackdelen med min MSI-laptop är att utblåset från fläkten sitter till vänster och där vilar jag ofta handen. På GT70 som du tittar på sitter det bakåt vilket jag tror är betydligt bättre.

Sedan när det gäller ASUS'en så har den två fläktar, men de kyler olika delar av datorn, den ena kyler CPU och den andra GPU. Det borde bli en något bättre kyl-lösning, men inte dubbel effekt eftersom det är mer grafiken än processorn som behöver kylning när du spelar.

Båda två är förmodligen helt ok köp. Lycka till med datorn.

En sak som är värt att notera är att Asusen har en fläkt vardera för CPU och GPU. MSIn har bara en till båda, så den senare är mera högljudd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag gjorde samma research för ett halvår(?) sedan, lade väldigt mycket jobb på den, och kom fram till ett klart övertag för Asus G750. Operationen med att uppgradera till en SSD (Samsung 840 Pro), och använda orginaldisken till Steam-disk gick även den bra. Däremot gick det inte alls att få igång Windows 7; men å andra sidan lärde jag mig älska Win8 rätt fort.

Jag kommer inte ihåg exakt vad det var som avgjorde mellan dem, men kyllösningen var det stora. Har för mig att tangentbordet och musplattan var bättre också. Och så ser den någotsånär seriös ut, och inte så mycket bling-bling!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En sak som är värt att notera är att Asusen har en fläkt vardera för CPU och GPU. MSIn har bara en till båda, så den senare är mera högljudd.

Jag har inte läst några test av dem, så jag vet inte. Att bara säga att två fläktar är tystare än en är inget man ska lita på, för det beror helt på typ av fläkt, vilken väg luften måste ta samt hur deras respektive fläktkurvor ser ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om det är mellan dom de står hade jag tagit GT70
Gjorde själv valet för ett tag sedan.. Och efter många omtänk valde jag GT70 pga deras nya kyltecknik (som visade sig vara en pipeline mellan cpu och gpu så att de delar kylningen lika.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har inte läst några test av dem, så jag vet inte. Att bara säga att två fläktar är tystare än en är inget man ska lita på, för det beror helt på typ av fläkt, vilken väg luften måste ta samt hur deras respektive fläktkurvor ser ut.

Men jag har läst rätt många test av dem, och Asus:en är mycket tystare.

Permalänk

Tack för alla tips!
Kommer nog vänta tills jag får min lön innan jag gör något riktigt inköp. Fast just nu så lutar det helt åt ASUS laptopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasFnatos:

Tack för alla tips!
Kommer nog vänta tills jag får min lön innan jag gör något riktigt inköp. Fast just nu så lutar det helt åt ASUS laptopen.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart som korvspad du ska köra på Asus!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Men jag har läst rätt många test av dem, och Asus:en är mycket tystare.

Kan du länka något test?

Skrivet av DasFnatos:

Tack för alla tips!
Kommer nog vänta tills jag får min lön innan jag gör något riktigt inköp. Fast just nu så lutar det helt åt ASUS laptopen.

Du kommer att bli nöjd oavsett vilken du väljer tror jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har inte läst några test av dem, så jag vet inte. Att bara säga att två fläktar är tystare än en är inget man ska lita på, för det beror helt på typ av fläkt, vilken väg luften måste ta samt hur deras respektive fläktkurvor ser ut.

Nej, dock går jag på att jag ägt en Asus G53 med just två fläktar, och i dagsläget en MSI med endast en. MSIn är märkbar mera högljudd vid spelande trots att den borde dra något mindre ström.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841