Permalänk
Medlem

Extern CD Läsare Till PC

Tjena alla! Beställde igår en gamingdator från komplett.
Kom på här på efterhand att jag glömde att ta med en dvd/cd läsare och tänkte då att det blir problem med installering av w8, drivrutiner osv.
Undrar om det går bra att bara köpa en extern läsare?
Som man kopplar in med USB alltså, tack på förhand !

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/search?bn=10028&category=10028_DVD%2F...

Borde inte vara några problem att installera OS, går ju bra att göra via ett USB-minne annars.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

https://www.komplett.se/search?bn=10028&category=10028_DVD%2F...

Borde inte vara några problem att installera OS, går ju bra att göra via ett USB-minne annars.

Okej, men drivrutinerna kräver väl skiva?

Permalänk
Medlem

Ser även att mitt chassi bara har 3.0 portar, och alla läsare med 3.0 är ju svindyra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TikiTaka:

Ser även att mitt chassi bara har 3.0 portar, och alla läsare med 3.0 är ju svindyra :/

USB är bakåtkompatibelt så läsare för USB 1.0/2.0 fungerar i en 3.0-port utan problem. Annars så kan du som någon ovan sa skapa en installation på en USB-sticka. Guide finns här på forumet om du söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpa:

USB är bakåtkompatibelt så läsare för USB 1.0/2.0 fungerar i en 3.0-port utan problem. Annars så kan du som någon ovan sa skapa en installation på en USB-sticka. Guide finns här på forumet om du söker.

Okej !
Behöver man skiva till installeringen av grafikort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TikiTaka:

Okej !
Behöver man skiva till installeringen av grafikort ?

Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare

Permalänk
Medlem

[QUOTE="MrMadMan;14792989"]Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare :)[/QUOTE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Jag installerar aldrig NÅGON drivrutin från medföljande skivor utan tankar istället hem senaste från tillverkarnas webbsidor.

Du får nyare versioner och slipper optisk läsare

Okej, så man behöver ingen läsare om man laddar ner w8 genom USB och tankar hem ist?
Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TikiTaka:

Okej, så man behöver ingen läsare om man laddar ner w8 genom USB och tankar hem ist?
Tack för all hjälp

Nej det gör du inte. Här finns en guide skriven av Sweclockers om hur man installerar Windows från ett USB.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2