Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

Om vi bedömer Försvaret efter samma måttstock som andra myndigheter så måste det nog räknas till den största kapitaltjuven i Svensk politik. Vinsterna av försvaret har dock sedan 200 års tid i princip bestått av vapenexporten, en kapitalförflyttning från den statliga myndigheten försvaret till statligt ägda bolag som i sin tur lett till export som i mångt och mycket har betalats av Svenska skattebetalare genom motköp.

Vi skulle kunna tala om en avskräckande effekt gentemot ryssen och då kan vi jämföra med våra grannländers kostnader för ockupation och krigsmakt, om den samhälleliga kostnaden för att en motsvarande ockupation överstiger den totala kostnaden av försvarsutgifterna under en relevant teknisk period så gör vi vinst men mot detta ska givetvis kostnaden av döda dras, vägverkets tabell duger nog gott.

Försvaret är ett ointressant ämne för det är enkom känslomässiga utfall som styr den diskussionen, rent krasst har inte krig varit lönsamt sedan rövarbaronernas tid och försvar gentemot invasion om nu inte invasionen kan avstyras med lätthet är detsamma som att kasta pengar i sjön.

Om den politiska viljan finns för att skapa ett genom militariserat Sverige av Nordkoreansk omfattning så är jag helt (nej) för ett sådant projekt, det skulle sannolikt betala sig själv om det åtföljdes av en stabil befolkningsutveckling. Nu är det emellertid inte det någon talar om utan den rådande åsikten är att Sveriges försvar ska bli en del av ett större samarbete och där kan vi återigen se till det historiska prejudikat som Tjeckien utgör.

En liten sammanfattning, Liksom i Kärnkraft frågan så råder Linje 2 och det finns inte en chans att Linje 1 kommer slå igenom inom den närmsta framtiden eller den längre bort för den delen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jo där kan man gott skära duktigt även om kostnadsbesparingen för skattebetalarna inte kommer att bli märkbar.

Det är sällan jag blir genuint intresserad på ett odrygt sätt i den här tråden, har du lust att utveckla? Själv ser jag spårväg city som en järnslösande stombuss med lägre driftsäkerhet.

....

Visst, men att spara in på mer nyttiga utbildningar inom humanoria/naturvetenskap känns inte riktigt rätt.

Många av problemen med de nedrivna kontaktledningarna beror ju på yttre faktorer (läs lastbil/buss som rivit ner). Fyrans linje borde snarast byggas om till spårväg. Problemet är ju att SLs styrelse (politikerna) drog fram ett hafsverk och med väldigt hög standard för att köra på delade banor...

Skrivet av Crippa90:

Tänka sig, jag tycker precis samma sak! Fast tvärt om.

Det kanske vore lämpligt att effektivisera försvaret i enlighet med det uppdrag de har? Upphandlingen av lastbilar nu sist är ju ett tecken på att kompetens saknas. Sett till nyttan så skulle ett strykande av försvaret och sätta de pengarna på infrastruktur istället vara bättre investering samhällsekonomiskt.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tänka sig, jag tycker precis samma sak! Fast tvärt om.

Fast varför detta vurmande för försvaret? Vi är ju för det första knähund åt USA så de skulle säkerligen hjälpa oss om det skiter sig, och om inte, så spelar det ändå ingen roll om vi mångdubblar försvarsbudgeten.. Vi kan helt enkelt inte försvara oss mot främmande makt.

Eller såhär... Ponera att försvaret har obegränsade ekonomiska resurser, och ryssland får för sig att de vill ta Sverige för at.. Ja, Gottland ligger ju rätt fint till.. Hur går vi till väga för att förhindra en invasion?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast varför detta vurmande för försvaret? Vi är ju för det första knähund åt USA så de skulle säkerligen hjälpa oss om det skiter sig, och om inte, så spelar det ändå ingen roll om vi mångdubblar försvarsbudgeten.. Vi kan helt enkelt inte försvara oss mot främmande makt.

Eller såhär... Ponera att försvaret har obegränsade ekonomiska resurser, och ryssland får för sig att de vill ta Sverige för at.. Ja, Gottland ligger ju rätt fint till.. Hur går vi till väga för att förhindra en invasion?

Men vore det inte lite av att göra självmål för Rysslands del att attackera Sverige som ligger mitt i bland Nato länder, och trots att vi inte är med i Nato rent praktiskt så kan man ju nästa säga att vi i princip är det ändå.

Men jag har aldrig förstått mig på ryssarna, de väldigt oberäkneliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Men vore det inte lite av att göra självmål för Rysslands del att attackera Sverige som ligger mitt i bland Nato länder, och trots att vi inte är med i Nato rent praktiskt så kan man ju nästa säga att vi i princip är det ändå.

Men jag har aldrig förstått mig på ryssarna, de väldigt oberäkneliga.

Jo, det var ju det jag sa i början.. USA och massa andra länder håller Sverige om ryggen så vad ska vi med ett "försvar" till? Vi kan lika gärna sätta upp lite tanks i papp som vi gjorde under andra världskriget. Det är både billigare och effektivare, sedan kan vi lägga de pengarna på något annat, t. ex assylsökande.

Min fru är från USA, och jag har själv erfarit hur jävla ineffektivt migrationsverket är i alla avseenden, så de behöver definitivt mer pengar för att kunna klara sin uppgift.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, det var ju det jag sa i början.. USA och massa andra länder håller Sverige om ryggen så vad ska vi med ett "försvar" till? Vi kan lika gärna sätta upp lite tanks i papp som vi gjorde under andra världskriget. Det är både billigare och effektivare, sedan kan vi lägga de pengarna på något annat, t. ex assylsökande.

Min fru är från USA, och jag har själv erfarit hur jävla ineffektivt migrationsverket är i alla avseenden, så de behöver definitivt mer pengar för att kunna klara sin uppgift.

Men lägger inte Sverige redan en stor del av budgeten på migration och invandring, ja menar jag hört att man t om tar från biståndet för att det saknas pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whimsy191:

Men lägger inte Sverige redan en stor del av budgeten på migration och invandring, ja menar jag hört att man t om tar från biståndet för att det saknas pengar?

Jo, visst är det så. Om inte invandringen kostade pengar så hade det inte varit ett sådant liv om den som det är nu.

Men oavsett hur många som får stanna eller ej tycker jag att de i alla fall borde få tillräckliga resurser för att handlägga ärenden inom rimlig tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, eftersom vi inte är NATO medlem så kommer vi inte få något stöd överhuvudtaget. Det var bara för några månader sen Sverige fick hård kritik från olika NATO länder i just det avseendet att svenska medborgare och regeringen tror vi kommer få hjälp. Dessutom går det alldeles utmärkt att avvärja ett hot från främmande makt. Under nästan hela kalla kriget hade Sverige mycket god kapacitet att stå mot en aggression från Sovjetunionen.

Behövs inga obegränsade resurser för det, räcker med ett starkt ubåtsvapen, moderna och slagkraftiga ytstridsfartyg, ett robotbaserat KA batteri på Gotland samt ett flygvapen bestyckade med moderna sjömålsrobotar och ett luftvärnsystem med mycket god räckvidd. Givetvis arméförband fast stationerade på Gotland.

Skrivet av Ozzed:

Som sagt, ganska exakt 0 länder kommer ge stöd till Sverige i händelse av krig. Detta påpekades även under försvarets rikskonferens i Sälen.

Skenmål var dock ett lyckat koncept på andra sidan pölen, britterna lyckades med detta 1942 som även påverkade planerna för operation polarräv. Men jag är relativt säker på att Sverige inte syssla med sådan desinformation under ww2. Idag är metoden tämligen värdelös, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Nej, eftersom vi inte är NATO medlem så kommer vi inte få något stöd överhuvudtaget. Det var bara för några månader sen Sverige fick hård kritik från olika NATO länder i just det avseendet att svenska medborgare och regeringen tror vi kommer få hjälp. Dessutom går det alldeles utmärkt att avvärja ett hot från främmande makt. Under nästan hela kalla kriget hade Sverige mycket god kapacitet att stå mot en aggression från Sovjetunionen.

Behövs inga obegränsade resurser för det, räcker med ett starkt ubåtsvapen, moderna och slagkraftiga ytstridsfartyg, ett robotbaserat KA batteri på Gotland samt ett flygvapen bestyckade med moderna sjömålsrobotar och ett luftvärnsystem med mycket god räckvidd. Givetvis arméförband fast stationerade på Gotland.

Som sagt, ganska exakt 0 länder kommer ge stöd till Sverige i händelse av krig. Detta påpekades även under försvarets rikskonferens i Sälen.

Skenmål var dock ett lyckat koncept på andra sidan pölen, britterna lyckades med detta 1942 som även påverkade planerna för operation polarräv. Men jag är relativt säker på att Sverige inte syssla med sådan desinformation under ww2. Idag är metoden tämligen värdelös, eller hur?

Fast dra det ett varv till. Det har ju uppdagats att FRA förser NSA med det största informationsflödet i Europa.. Tro du USA's regering skulle sitta med armarna i kors om den informationen riskerade hamna i ryska händer?

Sedan så är det också så att visst, vi skulle kunna rusta upp försvaret, men om Ryssland, eller vilket annat land som helst skulle vilja penetrera det så skulle de ju också rusta upp sin militär proportioneligt. Och ryssland har både större ekonomisk kapacitet och mer humankapital än Sverige, och det förhållandet lär inte ändras ens om vi inför en försvarspolitik som liknar den i Nordkorea.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja sjukvården och skolan är också jävligt ineffektiv och behöver mer pengar.
Men hur ska vi beskatta folk för att få mer pengar till sådant?
Många idag lever på en så låg lön att det inte kommer vara värt att fortsätta arbeta för dem om de blir beskattade ännu mer.

Lite som att säga att min dator inte klarar bf4 i 4k med 120fps så jag behöver definitivt ta lån för att uppgradera den även att jag inte har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja sjukvården och skolan är också jävligt ineffektiv och behöver mer pengar.
Men hur ska vi beskatta folk för att få mer pengar till sådant?
Många idag lever på en så låg lön att det inte kommer vara värt att fortsätta arbeta för dem om de blir beskattade ännu mer.

Lite som att säga att min dator inte klarar bf4 i 4k med 120fps så jag behöver definitivt ta lån för att uppgradera den även att jag inte har råd.

Skolans problem är att den är ineffektiv. Försök själv ge god utbildning när du skall skriva 4 omdömen per termin och elev när du har hand om 6 klasser med 28 elever i varje.. Det går ju inte.

Den här jävla "Ordning och reda"-politiken tar död på arbetsglädjen för lärarna.

Sedan delar jag inte heller den uppfattningen som många har att "Sverige skall vara helt perfekt på alla plan för dem som är födda här innan vi börjar hjälpa andra". Det är en upprutten och vidrig människosyn i min mening.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant fråga.
Om man pratar om en svartvit värld där militärens enda uppgift är att skydda mot totalinvasion så har du ju givetvis helt rätt. Även under försvarets glansdagar hade vi inte mycket att sätta emot om nu sovjet ville invadera. Och än mindre har vi idag.

Men!

Försvarets nytta är så mycket större än bara skydd mot totalinvasion ;).

1. Respekt. Ja, den dåliga typen med stålkanoner våld och allt sådant trist. Det är inte utan anledning att man i TVsoffor och på nyheter i Rysk media skrattar åt Sveriges försvarsberedskap. Inte för att de tänkt invadera oss. Men det visar på en vekhet som ger oss sämre förhandlingsläge i en del situationer. Iaf mot de länder som värderar militärmakt högt. Det spelet kan vi inte välja att delta i/stå över hur som helst även om det är ett farlig/dåligt spel. En fjärdeklassare kan få respekt på skolgården om denne drämmer till en sjätteklassare över nosen även om fjärdeklassaren ändå är rätt liten och klen. Och lite så fungerar det i internationell politik också. Inte alltid givetvis, men det är en viktig del. För att undvika missförstånd så handlar det om så pass basala saker som att man visar upp sig i internationella övningar och svarar med flugplan/båtar när exempelvis ryssland övar anfall mot oss. En del av det där fungerar inte riktigt i dagsläget. Problematiskt...

2. Allianser/pakter och handelsavtal. Dessa är beroende av bland annat vår vapenexport. Och vår vapentillverkning i sverige har haft en enorm hjälp av att svenska staten är en stor kund av det som utvecklas. Det här kan man tycka vad man vill om. Det värmer knappast mitt hjärta att vi är så bra på att sälja vapen. Men det är också så att denna vapenexport ger oss stort spelrum i internationella relationer på flera sätt. Både med våra "allierade" men även med andra länder. Något som vi har stor nytta av.

3. Möjlighet att få vara med vid bordet när det pratas världskonflikter. Vi har ju trupper att sätta in. Inte för att vi är stora eller viktiga på denna arenan, men det är återigen en port in i internationella relationer.

4. De som kan tänka sig skydda oss vid totalinvasioner tycker nog inte det är så jädra kul om vi istället för att hjälpa till lägger oss i solstolen och bara väntar på hjälpen. Exempelvis kunde vi inte klara ut våra bränder i norr nyligen utan hjälp från italienska vattenbombplan. Men hade vi inte gjort något alls åt branden mer än att ringa italien om hjälp så hade det troligen varit aningen nonchalant. "Får försöka så bra man kan själv tills hjälp anländer" - brukar vara en bra förutsättning för fortsatt gemensamt arbete.

Med detta sagt så vete katten om det är värt vad försvarskalaset kostar varje år. Den delen låter jag vara osagd.
Det enda jag ville säga egentligen är att försvarsmakten har en myyyycket större uppgift än att bara skydda oss mot en totalinvasion. Så det enkla argumentet att vi ändå inte kan skydda oss mot Ryssland om de anfaller stämmer, men det berättar ju inte direkt hela sanningen ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skolans problem är att den är ineffektiv. Försök själv ge god utbildning när du skall skriva 4 omdömen per termin och elev när du har hand om 6 klasser med 28 elever i varje.. Det går ju inte.

Den här jävla "Ordning och reda"-politiken tar död på arbetsglädjen för lärarna.

Sedan delar jag inte heller den uppfattningen som många har att "Sverige skall vara helt perfekt på alla plan för dem som är födda här innan vi börjar hjälpa andra". Det är en upprutten och vidrig människosyn i min mening.

Det är inte "ordning och reda" som tar död på lärarna utan kontrollsamhället och detta finns överallt. Alla dränks i rapporter att läsa eller skriva och får därmed mindre och mindre tid till att faktiskt göra något verkligt arbete.

Man måste ta och börja se till den faktiska nyttan av all denna rapportering till höger och vänster, men som sagt skolan är långtifrån ensamma om detta problem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant fråga.
Om man pratar om en svartvit värld där militärens enda uppgift är att skydda mot totalinvasion så har du ju givetvis helt rätt. Även under försvarets glansdagar hade vi inte mycket att sätta emot om nu sovjet ville invadera. Och än mindre har vi idag.

Men!

Försvarets nytta är så mycket större än bara skydd mot totalinvasion ;).

1. Respekt. Ja, den dåliga typen med stålkanoner våld och allt sådant trist. Det är inte utan anledning att man i TVsoffor och på nyheter i Rysk media skrattar åt Sveriges försvarsberedskap. Inte för att de tänkt invadera oss. Men det visar på en vekhet som ger oss sämre förhandlingsläge i en del situationer. Iaf mot de länder som värderar militärmakt högt. Det spelet kan vi inte välja att delta i/stå över hur som helst även om det är ett farlig/dåligt spel. En fjärdeklassare kan få respekt på skolgården om denne drämmer till en sjätteklassare över nosen även om fjärdeklassaren ändå är rätt liten och klen. Och lite så fungerar det i internationell politik också. Inte alltid givetvis, men det är en viktig del. För att undvika missförstånd så handlar det om så pass basala saker som att man visar upp sig i internationella övningar och svarar med flugplan/båtar när exempelvis ryssland övar anfall mot oss. En del av det där fungerar inte riktigt i dagsläget. Problematiskt...

2. Allianser/pakter och handelsavtal. Dessa är beroende av bland annat vår vapenexport. Och vår vapentillverkning i sverige har haft en enorm hjälp av att svenska staten är en stor kund av det som utvecklas. Det här kan man tycka vad man vill om. Det värmer knappast mitt hjärta att vi är så bra på att sälja vapen. Men det är också så att denna vapenexport ger oss stort spelrum i internationella relationer på flera sätt. Både med våra "allierade" men även med andra länder. Något som vi har stor nytta av.

3. Möjlighet att få vara med vid bordet när det pratas världskonflikter. Vi har ju trupper att sätta in. Inte för att vi är stora eller viktiga på denna arenan, men det är återigen en port in i internationella relationer.

4. De som kan tänka sig skydda oss vid totalinvasioner tycker nog inte det är så jädra kul om vi istället för att hjälpa till lägger oss i solstolen och bara väntar på hjälpen. Exempelvis kunde vi inte klara ut våra bränder i norr nyligen utan hjälp från italienska vattenbombplan. Men hade vi inte gjort något alls åt branden mer än att ringa italien om hjälp så hade det troligen varit aningen nonchalant. "Får försöka så bra man kan själv tills hjälp anländer" - brukar vara en bra förutsättning för fortsatt gemensamt arbete.

Med detta sagt så vete katten om det är värt vad försvarskalaset kostar varje år. Den delen låter jag vara osagt. Det enda jag ville säga egentligen är att försvarsmakten har en myyyycket större uppgift än att bara skydda oss mot en totalinvasion. Så det enkla argumentet att vi ändå inte kan skydda oss mot Ryssland om de anfaller stämmer, men det berättar ju inte direkt hela sanningen ;).

I teorin är väl det du säger rätt i sak, men det har ju som sagt uppdagats att vi går i USA's ledband i det mesta vad gäller försvarspolitik, så jag tror inte det spelar någon roll.

Sedan kan man ju t. ex ta en del av de pengar som läggs på försvaret idag och istället investera dem i brandkår och övrig räddningstjänst. Att vi inte är förberedda för att hantera större skogsbränder på egen hand när 55% av Sveriges yta är täckt av skog är direkt pinsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det är inte "ordning och reda" som tar död på lärarna utan kontrollsamhället och detta finns överallt. Alla dränks i rapporter att läsa eller skriva och får därmed mindre och mindre tid till att faktiskt göra något verkligt arbete.

Man måste ta och börja se till den faktiska nyttan av all denna rapportering till höger och vänster, men som sagt skolan är långtifrån ensamma om detta problem.

Vad det verkar när jag pratar med kompisar som är lärare började det mesta utav skiten med GY11, och det är ju ett nytt system. Så nog går det att effektivisera skolan med befintliga ekonomiska resurser.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

I teorin är väl det du säger rätt i sak, men det har ju som sagt uppdagats att vi går i USA's ledband i det mesta vad gäller försvarspolitik, så jag tror inte det spelar någon roll.

Nja. All vår utrikespolitik går inte via USA. Oavsett om man är av uppfattningen att vi sitter i deras knä eller ej så sköter de inte alla våra internationella affärer. UD, handelskammaren, utrikesministrar, diplomater och konsulatarbetare, EUpolitiker, ekonomer, lobbyorganisationer och företag (med mera med mera såklart) har fullt upp även utan USAdirektiv kan jag lova dig ;). Så vi behöver absolut vara närvarande och alerta på allt möjligt som händer i världen.

Skrivet av Ozzed:

Sedan kan man ju t. ex ta en del av de pengar som läggs på försvaret idag och istället investera dem i brandkår och övrig räddningstjänst. Att vi inte är förberedda för att hantera större skogsbränder på egen hand när 55% av Sveriges yta är täckt av skog är direkt pinsamt.

Ja. Det är ett alternativ. Ta pengar från försvaret och fyll på i andra områden som saknar pengar.
Men man får vara medveten om att man inte bara ger upp sitt skydd mot invasion av främmande makt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast dra det ett varv till. Det har ju uppdagats att FRA förser NSA med det största informationsflödet i Europa.. Tro du USA's regering skulle sitta med armarna i kors om den informationen riskerade hamna i ryska händer?

Sedan så är det också så att visst, vi skulle kunna rusta upp försvaret, men om Ryssland, eller vilket annat land som helst skulle vilja penetrera det så skulle de ju också rusta upp sin militär proportioneligt. Och ryssland har både större ekonomisk kapacitet och mer humankapital än Sverige, och det förhållandet lär inte ändras ens om vi inför en försvarspolitik som liknar den i Nordkorea.

Att FRA har ett samarbete med NSA har ingenting att göra med en försvarsallians. För den delen har det ingen betydelse i händelse av ofred. Men visst, vill du bygga upp ett eget förtroende för svensk säkerhetspolitik med antaganden så är det upp till dig, de flesta göra det idag ändå så. Fakta finns redan på bordet och NATO har kritiserat Sverige för dessa antaganden.

Skrivet av Ozzed:

Vi går inte alls på något ledband när det gäller Sveriges försvarspolitik. Dumheter.

Det är inte alls säkert att Sveriges resurser skulle bli totalt nedkörda före Ryssland. Det är stor skillnad att bedriva krigsverksamhet gentemot försvarsverksamhet när det gäller resurser. Rysslands numerär och modernitet när det gäller materiel som de rimligen skulle kunna avsätta mot Sverige är faktiskt inte så häpnadsväckande. Tar man även hänsyn till aspekter att i tidigt skede måste förlita sig på luftansättningar och överskeppning så blir oddsen helt annorlunda. En konflikt mot Sverige skulle troligen ske när Ryssland redan bedriver krigsverksamhet mot flera fronter samtidigt, detta är nog väldigt sannolikt att det skulle ske såvida inte Sverige är gott rustat. I slutändan handlar det om kostnad i förhållande till utbytet. Att de skulle gå på Sverige enbart och oprovocerat är extremt osannolikt.

Tidigare så har en del av de pengarna som har lagts på försvaret även gått till civilförsvar där många gjorde sin värnplikt som t.ex brandman för just brandbekämpning när Sverige befinner sig i kris i fred och ofred, civilförsvaret spelade även många andra roller för samhällsstöd också som elektriker, banarbetare m.m. Hela myndighetsgrenen var anpassad och drillad för just krishantering. Det hade varit ypperligt att ha förrådsställd släckutrustning jämt fördelat över riket och stående värnpliktiga brandmän och soldater som är utbildade på brandbekämpning som med mycket kort varsel kunde sättas in mot exempelvis branden i Västmanland. Utrustningen och kompetensen har funnits men är numera avvecklad och 99% av alla vattenpumpar, elverk, tankbilar mm är skrotade eller utrangerade. Slakten skedde i i början på 2000 och har sen dess bara accelererat. Försvarets gamla brandutrustning ser jag ofta på auktion för en spottstyver, de måste nog ha funnits tusentals med pumpar, vagnar, motorsågar och övrigt som behövs.

Förmågan att bekämpa enorma skogsbränder som du efterfrågar fanns för 15 år sedan, men eftersom man har använt försvaret som en budgetregulator och kraftigt skurit ned verksamheten så finns inte dessa förmågor kvar och man har skrotat den materiel man har köpt in över årtioenden . Senast man mobiliserade in dessa resurser var på Gotland -92.

Det är dock ingen som är intresserad längre av att ha utbildad personal och materiel över tid för att kunna mobilisera när det råder kris i samhället. Det är bara onödigt slöseri på skattemedel till kriser som nästan aldrig händer eller sannolikt aldrig kommer ske. Det är bara efter en kris som frågan väcks och kritiken haglar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Det kanske vore lämpligt att effektivisera försvaret i enlighet med det uppdrag de har? Upphandlingen av lastbilar nu sist är ju ett tecken på att kompetens saknas. Sett till nyttan så skulle ett strykande av försvaret och sätta de pengarna på infrastruktur istället vara bättre investering samhällsekonomiskt.

Jag älskar effektivtet!

Skrivet av Ozzed:

Här har vi en kille med koll på försvaret och allt vad det innebär!

Nej, vi är ingen knähund åt USA. NATO har ju själv sagt att vi inte kan förvänta oss nått stöd om vi inte är med.

Neutralitetsprincipen förutsätter ett starkt försvar. Varför kommer jag inte gå in på, det får du lista ut själv. Sen tycker jag iofs att vi bör gå med i NATO också, men det är en annan femma.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Visst, men att spara in på mer nyttiga utbildningar inom humanoria/naturvetenskap känns inte riktigt rätt.

Förvisso även om det finns pengar att spara där också, se över anslagssystemet så är slaget vunnet.

Skrivet av Henrik21:

Många av problemen med de nedrivna kontaktledningarna beror ju på yttre faktorer (läs lastbil/buss som rivit ner). Fyrans linje borde snarast byggas om till spårväg. Problemet är ju att SLs styrelse (politikerna) drog fram ett hafsverk och med väldigt hög standard för att köra på delade banor...

Vem som gjort vad är väl inte så intressant, bussens fördelar är att det finns många att omfördela, förutsatt förstås att man återinför någon form av kompetent tänkande i upphandlingsdumheterna.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

"”Kommer leda till stora kostnader

– De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19374579.ab

Det här känns uppförsbacke.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

– De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det."

Politiskt självmord? Försöker han ragga väljare till SD?

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av deppan:

Politiskt självmord? Försöker han ragga väljare till SD?

Nja, men Sverige som i sin tur kommer slå hårt om massinvandringen. Exempelvis SD. Som alltid är på tapeten när det gäller tiggare eller invandring.
Tror att Sverige börjar bli väldigt trötta på denna okontrollerade massinvandring där de "går före oss" i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

I den här valrörelsen, eller nästa valrörelse. De ekonomiska problem invandringen för med sig 2014 kommer att bestå 2018. Förmodligen även 2022. Även om det då kommer betyda en mindre ansträngning för staten (motsvarande att antalet asylanter inte blir fler eller består) utan istället dumpas på kommunerna, men likt förbannat blir det mindre pengar till svenskar och mer pengar till den ökande delen utlänningar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

"Öppna era hjärtan"? Låter mer som öppna era plånböcker..

Inte konstigt varför Reinfeldt inte vill förbjuda tiggare. Då lagen skulle påverka han själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nja, men Sverige som i sin tur kommer slå hårt om massinvandringen. Exempelvis SD. Som alltid är på tapeten när det gäller tiggare eller invandring.
Tror att Sverige börjar bli väldigt trötta på denna okontrollerade massinvandring där de "går före oss" i samhället.

Man har ju dock gjort ett väldigt bra jobb av att dölja invandringens faktiska kostnader, dels genom att kategorisera det som inte har en väldigt direkt anknytning till själva emottagandet som andra sociala kostnader (läs: kostnader som uppkommit efter att uppehållstillstånd medgivits klumpas samman med motsvarande kostnadsposter för oss infödda, se statens årsredovisning), dessutom genom att kategoriskt ge något ickesvar i stil med att sådan fakta kan skapa grogrunder för rasism så fort frågan väcks.

I samband med TV-licensdebatten började jag dessutom undra hur gemene man ser på skattepengar i stort. Det ropades högt från många håll om att licensavgiften skulle slopas, och att public service skulle betalas med skattemedel, precis som att man då plötsligt inte behöver betala ur egen ficka. Jag undrar om det inte kan vara så att folk i stor grad inte ser skattemedel som ens egna pengar, och började leka med tanken på hur folk skulle förhålla sig till det om man istället fick hela sin lön, inklusive arbetsgivaravgift utbetald, och istället fick ett inbetalningskort på drygt halva lönen från Skatteverket varje månad. Hade det ökat folks intresse för hur skattepengarna används, och inympat en känsla av att det faktiskt är frågan om ens egna pengar, om man hade fått hålla dem i sin egen hand innan de togs i anspråk av stat och kommun?

Kostnaderna är så väl inbäddade och dolda att bara den som har invandring som hjärtefråga skulle ge sig på att försöka nysta ut det hela och komma med någon slags total kostnadskalkyl, och invandringsvurmarna kommer ofelbart fortsätta köra sin guilt by association/ad hominem-taktik att möta presentation av resulterande fakta med ovidkommande anklagelser om rasism i syfte att misstänkliggöra källan, istället för att ge verkligt svar på tal.

Så länge den faktiska helhetskostnaden inte presenteras öppet som ett enda totalbelopp, av en för gemene man trovärdig källa, som erkänt är utan någon agenda kring att minska invandringen, exempelvis Skatteverket, nu sittande regering, eller kanske rent av de tämligen extremt invandringsvurmande svenska massmedierna, tror jag inte det kommer bli några större problem för makthavarna att fortsätta som de gjort hittills väldigt länge.

Vi står kort sagt inför ett moment 22. Det är först när det gått så långt att en majoritet av befolkningen gjort invandringen till sin hjärtefråga, och röstar i enlighet med det, som det kommer dras i bromsen, och det kommer knappast ske så länge invandringsvurmarna kan dölja kostnaderna och har kontroll över de etablerade informationskanalerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kaput:

Man har ju dock gjort ett väldigt bra jobb av att dölja invandringens faktiska kostnader, dels genom att kategorisera det som inte har en väldigt direkt anknytning till själva emottagandet som andra sociala kostnader (läs: kostnader som uppkommit efter att uppehållstillstånd medgivits klumpas samman med motsvarande kostnadsposter för oss infödda, se statens årsredovisning), dessutom genom att kategoriskt ge något ickesvar i stil med att sådan fakta kan skapa grogrunder för rasism så fort frågan väcks.

I samband med TV-licensdebatten började jag dessutom undra hur gemene man ser på skattepengar i stort. Det ropades högt från många håll om att licensavgiften skulle slopas, och att public service skulle betalas med skattemedel, precis som att man då plötsligt inte behöver betala ur egen ficka. Jag undrar om det inte kan vara så att folk i stor grad inte ser skattemedel som ens egna pengar, och började leka med tanken på hur folk skulle förhålla sig till det om man istället fick hela sin lön, inklusive arbetsgivaravgift utbetald, och istället fick ett inbetalningskort på drygt halva lönen från Skatteverket varje månad. Hade det ökat folks intresse för hur skattepengarna används, och inympat en känsla av att det faktiskt är frågan om ens egna pengar, om man hade fått hålla dem i sin egen hand innan de togs i anspråk av stat och kommun?

Kostnaderna är så väl inbäddade och dolda att bara den som har invandring som hjärtefråga skulle ge sig på att försöka nysta ut det hela och komma med någon slags total kostnadskalkyl, och invandringsvurmarna kommer ofelbart fortsätta köra sin guilt by association/ad hominem-taktik att möta presentation av resulterande fakta med ovidkommande anklagelser om rasism i syfte att misstänkliggöra källan, istället för att ge verkligt svar på tal.

Så länge den faktiska helhetskostnaden inte presenteras öppet som ett enda totalbelopp, av en för gemene man trovärdig källa, som erkänt är utan någon agenda kring att minska invandringen, exempelvis Skatteverket, nu sittande regering, eller kanske rent av de tämligen extremt invandringsvurmande svenska massmedierna, tror jag inte det kommer bli några större problem för makthavarna att fortsätta som de gjort hittills väldigt länge.

Vi står kort sagt inför ett moment 22. Det är först när det gått så långt att en majoritet av befolkningen gjort invandringen till sin hjärtefråga, och röstar i enlighet med det, som det kommer dras i bromsen, och det kommer knappast ske så länge invandringsvurmarna kan dölja kostnaderna och har kontroll över de etablerade informationskanalerna.

Det är sant. Allt bakas ihop på ett snyggt sätt så man kan fortsätta dölja sig och sina utgifter. Trodde vi hade öppenhet här i Sverige.
Allt skall vara publikt, allt skall redovisas väl men likförbannat kan man mygla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är sant. Allt bakas ihop på ett snyggt sätt så man kan fortsätta dölja sig och sina utgifter. Trodde vi hade öppenhet här i Sverige.
Allt skall vara publikt, allt skall redovisas väl men likförbannat kan man mygla.

Tyvärr rankar ideologin högre än öppenheten hos de styrande. Kommer öppenheten i konflikt med ideologin, så stänger man helt enkelt dörrarna, trots att det är totalt oförenligt med demokratin.

Det rätta sättet att göra det är att presentera alla ingångsfaktorer så sakligt det är möjligt; rent monetära kostnader och vinster, alternativa kostnader och vinster i form av kulturell och samhällslig påverkan, et cetera, och låter debatten ta form med det som utgångspunkt. Att försöka mörka mindre smickrande faktum är - trots att det sker i namn av opinionsbildarnas uppfattning av godhet - totalt oacceptabelt i ett samhälle som utger sig för att vara demokratiskt, än mer så när det görs av individer som ideligen smickrar sig själva med att vara demokratins förkämpar.

En tanke; var det inte precis samma sorts politiska korrekthet - på den tiden var det politiskt korrekt att hata judar, bögar och zigenare - och mörkande/förvanskning av fakta, som möjliggjorde för Hitler att göra det han gjorde? Man tycker ju att i alla fall Europa borde ha den historian i tillräckligt färskt minne för att värdesätta av transparens och sanningsenlighet framför ideologi. Ganska ironiskt om du frågar mig. Även om det kanske inte kommer leda till folkmord den här gången, så finns det inget historiskt exempel jag kan komma på där ett samhälle bestående av flera olika folkgrupper som ska samsas om samma landområden och resurser - ett mångkulturellt samhälle med andra ord - har bestått någon längre tid. Det har alltid slutat i elände, och jag tror knappast människan har genomgått någon slags metamorfos vad det gäller den saken de senaste 30 åren, eller hur gammal nu den där idén om den mångkulturella utopin nu kan vara. Det kanske funkar så länge den verkliga sanningen inte är alltför uppenbar och merparten av befolkningen köper den modifierade sanningen eller i värsta fall de rena lögnerna, men det går inte i all evighet. Undrar om inte SD:s ökande siffror val efter val inte är någon slags tecken på att ridån börjat falla.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det här är enkelt:

Skrivet av tcntad:

Nu förutsätter du att vi har en solidarisk gemensamhet svenskar emellan eller att infödda inte kan delas in stora sjok av "budgetbelastare" båda delarna är förstås falska, det finns ett starkt motstånd mot transfereringar från välnärda kommuner till mottagarkommuner, det senare mottagare a transfereringar genom "robin hood" skatten utgör en duktig andel av riket..

Skrivet av Valiumballong:

I den här valrörelsen, eller nästa valrörelse. De ekonomiska problem invandringen för med sig 2014 kommer att bestå 2018. Förmodligen även 2022. Även om det då kommer betyda en mindre ansträngning för staten (motsvarande att antalet asylanter inte blir fler eller består) utan istället dumpas på kommunerna, men likt förbannat blir det mindre pengar till svenskar och mer pengar till den ökande delen utlänningar.

Nu ska vi vara ärliga Valiumballong och tala ekonomi. Det är inte invandringen som för med sig de ekonomiska problemen utan underfinansierade reformer som nu ligger på marginalen och får en högst problematisk kostnadsutveckling. Det här är ett problem skapat av Alliansen där de nu ökade kostnaderna kommer att gå ner i fickan på NPM bolagsägare.

Skrivet av ParasiteX:

"Öppna era hjärtan"? Låter mer som öppna era plånböcker..
Inte konstigt varför Reinfeldt inte vill förbjuda tiggare. Då lagen skulle påverka han själv.

Tillbaka till Stockholm, hjältemodet och ärans huvudstad där tiggarna tigger och plånböckerna öppnas, inte bara till invandrare, tiggare och flyktingar men även till resten av landet. Lustigt nog eller kanske inte så konstigt med tanke på de attribut som motiverar SD röstande så röstar inte Storstäderna på SD i någon större utsträckning, än lustigare är att högnkomsttagar kommuner röstar än mindre på SD. De röstar ofta för sänkta skatter men de röstar inte på SD.

Skrivet av kaput:

Nej gabben det håller inte, är du putt för statistik inte presenteras enligt de kategorier du efterfrågar så är det förstås problematiskt för dig. Själv så är jag förstås bara tacksam för att en sådan vansinnig byråkratisk dumhet inte har fotfäste eftersom det innebär att staten måste deklarera invandrares individuella belastning på samhällsresurserna samt detsamma för infödda.

Vilhelm Moberg skrev inte det gamla riket för att främja den totala byråkratin.

Skrivet av kaput:

Givetvis är det en intressant frågeställning i form av ett tankeexempel jag möter det med något roligare.
Tänk om alla invånare fick ett i nyliberal anda ett inbetalningskort för deras belastning på samhällsekonomin (likt ditt förslag.) Hur stor andel av befolkningen skulle då ha mer pengar i fickan efter 40 års arbete?

Skrivet av kaput:

Vi tar det igen, kostnader för individer presenteras inte individuellt och det krävs en individuell kostnadsrepresentation för att det ska vara relevant.

Låt oss ponera ett problem:
Kalle är helsvensk och har precis sladdat med sin lastbil på E4 mitt under rusningstrafik, trafikstoppet i norrgående riktning mellan Kungenskurva och avfarten till Mälarhöjden väntas pågå i 90 minuter. Stoppet innebär förstås miljoner i produktionsbortfall. Ska kostnaden av det här läggas på Svenskar som grupp? Detsamma gäller förstås utlandsfödde Bosse från Mariehamn som flyttade en busskur 10 meter in på en åker, är utlandsfödda ansvariga för Bosses samhällsbelastning?

Vi tar ett till problem:
Hasse-Bettan lyfter 10 miljoner om året från sin Matbutik, kunderna är till 90% utlandsfödda. Utan de utlandsfödda så hade inte kunderna funnits, är det Hasse-Bettans driftighet att dra nytta av sitt varumärke som leder till vinsten eller är det kundernas konsumtion som möjliggör det?

Skrivet av kaput:

Nu ska jag förstås erkänna att jag länge efterfrågat samma sak, dock från det håll som röstar på SD ty det är nämligen så att dne som vill driva ett argument eller en tes måste ta ansvar för det själv. Vad du gör just nu genom att hävda att avsaknaden av "källa" är ett problem som någon annan ansvarar för är att förskjuta bevisbördan, ansvarslöst Kaput, Ansvarslöst.

Skrivet av kaput:

Och där kom konspirationen!

Skrivet av tcntad:

Återigen, bevisbördan ligger på dig och inte någon annan. Vill du driva tesen att invandrarna som grupp kostar X så får du belägga det eller på demokratisk väg påverka tills detta görs antingen genom röster på Hjärntrusten i SD eller Ring P1.

Sammanfattning: Sluta gnäll, Stockholmare röstar inte på SD och bevisbördan gäller alltid även fast staten kanske verkar neslig och dum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tyvärr rankar ideologin högre än öppenheten hos de styrande. Kommer öppenheten i konflikt med ideologin, så stänger man helt enkelt dörrarna, trots att det är totalt oförenligt med demokratin.

Repetition 203.

Öppenhet och demokrati är två separata begrepp. Att vi i Sverige har transparans och demokrati beror på två separata beslut, Andra länder är mindre transparenta och detta leder till problem inom transnationella samarbeten.

Den öppenhet du talar om är inte öppenhet utan att staten ska göra vad du personligen tycker att den ska göra. Det har inget med någon annans ideologi att göra utan din ovilja att ta dig själv och din förmåga på allvar, never give up!

Skrivet av kaput:

Det rätta sättet att göra det är att presentera alla ingångsfaktorer så sakligt det är möjligt; rent monetära kostnader och vinster, alternativa kostnader och vinster i form av kulturell och samhällslig påverkan, et cetera, och låter debatten ta form med det som utgångspunkt. Att försöka mörka mindre smickrande faktum är - trots att det sker i namn av opinionsbildarnas uppfattning av godhet - totalt oacceptabelt i ett samhälle som utger sig för att vara demokratiskt, än mer så när det görs av individer som ideligen smickrar sig själva med att vara demokratins förkämpar.

Alla statliga myndigheter har en separat redovisning detsamma gäller kommunala diton, deras redovisning är förstås mer pricksäker och är du sugen på en utförlig presentation så kan du gott nog börja ringa och sammaställa, återigen: Never Give up!

(Sen finns det förstås bolag som bedriver kommunal verksamhet men inte omfattas av offentlighetsprincipen, det är annan fråga.)

Skrivet av kaput:

En tanke; var det inte precis samma sorts politiska korrekthet - på den tiden var det politiskt korrekt att hata judar, bögar och zigenare - och mörkande/förvanskning av fakta, som möjliggjorde för Hitler att göra det han gjorde? Man tycker ju att i alla fall Europa borde ha den historian i tillräckligt färskt minne för att värdesätta av transparens och sanningsenlighet framför ideologi. Ganska ironiskt om du frågar mig. Även om det kanske inte kommer leda till folkmord den här gången, så finns det inget historiskt exempel jag kan komma på där ett samhälle bestående av flera olika folkgrupper som ska samsas om samma landområden och resurser - ett mångkulturellt samhälle med andra ord - har bestått någon längre tid. Det har alltid slutat i elände, och jag tror knappast människan har genomgått någon slags metamorfos vad det gäller den saken de senaste 30 åren, eller hur gammal nu den där idén om den mångkulturella utopin nu kan vara. Det kanske funkar så länge den verkliga sanningen inte är alltför uppenbar och merparten av befolkningen köper den modifierade sanningen eller i värsta fall de rena lögnerna, men det går inte i all evighet. Undrar om inte SD:s ökande siffror val efter val inte är någon slags tecken på att ridån börjat falla.

Ja, SD ett parti med arv och säte i de gamla rasisthålorna på landsbygden är partiet som kommer att frälsa Sverige med korrekt metodik och vetenskaplig metod. Nu kommer vi till 2kr frågan: Varför får inte SD världsförklaring ett större stöd inom akademiska kretsar? Svara på frågan utan att hänvisa till en oförklarad konspiration.

Jo jag glömde visst, Alla länder, ja i princip förutom Mongoliet är exempel på mångkulturella samhällen som existerat under då lika lång tid som de existerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker du att det är konstigt att SD får mer stöd? Tiggare i varje hörn, Vi tar in mer invandrare än någonsin (ja det kostar pengar, man är dum om man tror att det är en plussaffär) arbetslösheten stiger. Pensionärerna får det allt sämre på ålderdomshemmen, vi får ett allt sämre försvar osv...
Inte alls konstigt att rösta på SD det gör man för att visa för de etablerade partierna att de är ute å cyklar. De vågar inte ens röra frågan om invandring för då är man rasist...
Spelar ingen som helst om SD har "säten i rasist hålor" titta var V har sina rötter osv... Det ser inte bättre ut där kan jag lova. och det är väl vad de står för NU som har någon betydelse.