Valet av processor kanske inte är det viktigaste, så länge det är i7 tror jag du klarar det ganska bra, påverkar i princip bara det du gör i Windows.
Processorn påverkar grymt mycket i spel, däremot är det inte många spel som man har nytta utav en i7 i.
Ska man streama eller hålla på med rendreringar så hjälper det ganska mycket att ha en i7
För spel skulle jag lagt så mycket pengar jag kunde på grafikkortet, kanske tagit ett amd så får jag mer bang for the buck. Hade amd innan mitt 780ti och jag gillar amd bättre, känns som de gör sin grej på ett bättre sätt, fps är ganska oviktigt så din kanske 60hz skärm inte kan visa mer än 60hz ändå, men amd har något som heter mantle som även gör att de spurtar iväg från geforce med fps.
Minne hade jag valt så här, antingen så många gb som möjligt med låg frekvens då du ändå behöver krångla i bios för att få upp ditt överklockade ramminne till sin rätta hastighet eller så hög klockfrekvens som möjligt som du har råd med!
Minne ska man välja utefter hur mycket man behöver, visst frekvensen och timings spelar roll. men det är inte mer än max 1-2% vinst.
Inte heller ska du behöva välja antingen mycket minne eller snabba minnen, man tar det man behöver helt enkelt.
Om du nu hade tänkt klocka din processor som ändå inte påverkar spelandet så rekommenderar jag ett överklockningsbart moderkort, det har jag gjort fel två byggen i rad på, du ser det lätt om det är en 8-kontakt eller 4-kontakt på kortet, till cpu.
Ett moderkort som stödjer överklockning handlar inte om hur många pins cpu kontakten har på moderkortet, det handlar om att det måste ha ett chipset som stödjer överklockning.
Dessutom så kan överklockning ge en hel del extra prestanda i spel, så att påstå någonting annat är fel.
Angående fläkten tycker jag mig se en skillnad även oklockat, så ta en bra fläkt istället för original.
En eftermarknadskylare kan vara trevligt att ha för både överklockning och för att hålla datorn tyst. grattis du sa något som stämmer!