Köpråd utav laptop med specifika krav

Permalänk
Medlem

Köpråd utav laptop med specifika krav

Hej.

Jag och min sambo tänkte köpa ny laptop och letar efter någonting med kraven nedan:

  • Belyst tangentbord

  • Bra för film / streamtjänster

  • Full-HD

  • HDMI-utgång

  • Klara av spel på bra nivå (behöver ej vara högsta grafik på de tyngsta spelen)

  • Väga under 2,2kg

  • Windows 7

  • edit: minst 15" skärm

Pris ca: 6000 till 10000 kr

Övrig fråga:
Hur är det med FireWire-utgång på laptops idag?
Kan man köra med adapter om utgång ej finns?

Permalänk
Hedersmedlem

Gå in på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353 och fyll in era krav så hittar ni lätt vilka datorer som uppfyller dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Gå in på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353 och fyll in era krav så hittar ni lätt vilka datorer som uppfyller dem.

Tack för det!
Inga tips på vilka tillverkare / delar eller dylikt man skall hålla sig ifrån?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillon:

Tack för det!
Inga tips på vilka tillverkare / delar eller dylikt man skall hålla sig ifrån?

Med era krav så kommer ni inte att ha ynnesten att kunna välja tillverkare. Men jag föredrar Asus eller Lenovo.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Varför begränsa dig till Windows 7? Kör StartIsBack+ eller liknande om det bara är Metro UI som stör, för gemene man blir det nästan en exakt kopia av Windows 7 och du kommer ha så många fler maskiner att välja bland.

Permalänk
Medlem

Galet nöjd med min V5-573G
Full hd ips 15.6'', Bakbelyst tbord, ca 2kg, 12gb ram, I5 processor och ett Geforce 750M, Acer...Windows 8.1
6990 kr

Permalänk

Detta är typ enda alternativet du har med dina krav enligt prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2745566

Du får dock vara beredd på att dra ner grafikinställningar rejält i nyare spel, Samt köpa Windows 7 i eftrerhand då inga moderna datorer levereras med Windows 7

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Galet nöjd med min V5-573G
Full hd ips 15.6'', Bakbelyst tbord, ca 2kg, 12gb ram, I5 processor och ett Geforce 750M, Acer...Windows 8.1
6990 kr

Går det att spela FPS-spel på den om man nu har höga krav på fps? Eller spelar du mest Battlefield, MOBA/MMORPG-spel el. liknande?

Edit: Tänker speciellt på CS:GO

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Går det att spela FPS-spel på den om man nu har höga krav på fps? Eller spelar du mest Battlefield, MOBA/MMORPG-spel el. liknande?

Går gör det nog alltid, men frågan är i vilken upplösning och med vilka inställningar. Faktumet att grafikkortet har 4GB DDR3 minne gör mig illamående, sicket slöseri...

Det krav som begränsar er just nu är främst vikten. Datorn ovan är det bästa, och i stort sett enda alternativet som uppfyller alla krav. Skulle ni dock vara villiga att gå upp 200g i vikt så finns Lenovo Y50, som presterar bättre då den har ett mycket vassare grafikkort samt en processor som även den presterar bättre. Däremot tilltalar kanske inte utseendet alla, samt att den väger 2,4KG och är lite tjockare.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Går det att spela FPS-spel på den om man nu har höga krav på fps? Eller spelar du mest Battlefield, MOBA/MMORPG-spel el. liknande?

Edit: Tänker speciellt på CS:GO

Har tyvärr inte testa spela på den, köpte den för skärmens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Har tyvärr inte testa spela på den, köpte den för skärmens skull.

Ja, det var skärmen som gjorde mig lite orolig... annars såg det ut som en bra dator men som SvenOslo skriver ovan så var det DDR3 på GPU:n, missade nästan det och höll på att köpa den annars lät det ju som en ok laptop om man byter ut disken

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Ja, det var skärmen som gjorde mig lite orolig... annars såg det ut som en bra dator men som SvenOslo skriver ovan så var det DDR3 på GPU:n, missade nästan det och höll på att köpa den annars lät det ju som en ok laptop om man byter ut disken

Ser dock inte ut att prestera allt för dåligt:

''So, in terms of gaming performance for price, the GTX 860M equipped laptops do provide higher cost efficiency. However, as said before, the GTX 850M is a very potent by itself, so you might want to save some money and get a laptop with a GTX 850M as it will allow to anyway to play most games on high and very high settings.'' - Gaming laptops junky (Osäker på kvalitén utav denna hemsidan)

Tittar man däremot Notebookcheck.com (Som är en väldigt pålitlig källa) så ska ett GeForce 850m (DDR3/GDDR5, vet tyvärr inte) prestera väldigt bra i CS:GO med en FPS på över 90. Skulle vi då säga att detta är GDDR5 versionen så kan vi i alla fall konstatera att Acer datorn kommer prestera i över 60 FPS.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |