Permalänk
Medlem

Köpråd åt syster.

Min kära syster behöver sig en laptop och funderar på en Macbook air men det som ses som viktigast är hållbarhet och batteritid för en bra kostnad.

Vad finns det för alternativ i dagens djungel? Några snabba lätta tips? Tycker en Macbook air verkar kosta mycket mer än det smakar men har de en livslängd på mycket mer än vad en vanlig windows laptop ligger inne med? Har noll koll på sådant.

Tacksam för svar och tips.

Mvh Erguy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ERguy:

Vad finns det för alternativ i dagens djungel? Några snabba lätta tips? Tycker en Macbook air verkar kosta mycket mer än det smakar men har de en livslängd på mycket mer än vad en vanlig windows laptop ligger inne med? Har noll koll på sådant.

En Macbook har inte generellt längre livslängd än andra laptops. Det finns PC-laptops som är väl så bra. Kollar du tex på det mer företagsorienterade segmentet av laptops så får du ofta datorer med en helt annan hållbarhet, tex HP Elitebook, Lenovo Thinkpad osv. Sedan finns det även konsumentlaptops som jag skulle säga är riktigt bra, som tex ASUS Zenbook med aluminiumhölje.

Här är en:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/asus-zenbookux32ln-r4...

Vad ska din syster använda datorn till? Hur stor skärm tänker hon sig osv?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Inga avancerade saker. Skriva, titta på filmer surfa. Hon är mest ute efter en som håller bra kvalitet och gör det länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ERguy:

Inga avancerade saker. Skriva, titta på filmer surfa. Hon är mest ute efter en som håller bra kvalitet och gör det länge.

Då passar nog datorn som jag länkade ganska bra. SSD, riktigt bra skärm, aluminiumskal som både är snyggt och hållbart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Jag promotar sällan Mac burkar, dels för deras oändliga överpriser. Men i det här fallet. Om man vill ha en laptop som "håller" så ska man inte titta på höljet tycker jag.. De kvinnliga vännerna jag har som bara glor på film och surfar. De som har Macbooks har klarat sig ~5år utan att be mig om hjälp... De som sitter på random PC laptops hör av sig stup i kvarten om diverse strul och sattyg. För en normalanvändare som vill att datorn ska hålla, lägg överprispengarna på en Macbook och njut av en *nix variation som håller ett tag. Windows kommer fucka ur förr eller senare, det kommer dyka upp spyware, virus, trojaner och annat gott i din systers dator. Och känner hon ingen som kan fixa till den så kostar det henne ~500;- varje gång det är dags för en service.

Alternativt så köper du en shysst laptop utan OS på nätet och sedan installera någon lätthanterlig Linux Dist. Det kommer också hålla för henne.

Permalänk
Medlem

Användarvänligheten är mycket enklare och smidigare på Mac än på PC. Så det bästa är ju typ att åka till typ Mediamarkt som har både en Mac och PC hörna, och låta din syster få känna på båda systemen efter vad som känns bäst för henne, det är ju hon som ska vara nöjd med pekplatta och tangentbord, doc svårt att känna sig nöjd med sådant på en PC efter man har klämt på en Mac.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Kör på mac, det är jag tveksam till att hon blir missnöjd med.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

När det kommer till batteritid så är Macbook Air svårslagen med sina ~ 13 timmar vid normal användning.

Visa signatur