Bärbar dator till frugan utan "bling", max 9000 kr, EJ Apple

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till frugan utan "bling", max 9000 kr, EJ Apple

Tjena Sweclockers!

Frugan behöver hjälp. Jag skulle normalt sett spelat en trudelutt av glädje över uppdraget, men jag har blivit gammal och tappat intresset för att sitta och "forska" i ändlösa timmar. Med det förlorade intresset har även den kunskap jag hade förr blivit föråldrad och jag har ingen koll på hur en vettig bärbar dator ska vara nu för tiden. Därför ber jag er om hjälp. Ni har bättre koll än mig och har säkert något eller några bra råd i rockärmen att ta fram.

Frugan skrev så här:
"Ändamål: surfa, skriva
Viktigt: att den håller länge, skärm på 15 tum.
Preferenser: inget bling och saker jag aldrig kommer att använda, sköna tangenter, hyfsat smidig att ta med, Ej apple. Max 9000 kr."

Jag tar tacksamt emot råd!

Hälsningar
Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av perperub:

Tjena Sweclockers!

Frugan behöver hjälp. Jag skulle normalt sett spelat en trudelutt av glädje över uppdraget, men jag har blivit gammal och tappat intresset för att sitta och "forska" i ändlösa timmar. Med det förlorade intresset har även den kunskap jag hade förr blivit föråldrad och jag har ingen koll på hur en vettig bärbar dator ska vara nu för tiden. Därför ber jag er om hjälp. Ni har bättre koll än mig och har säkert något eller några bra råd i rockärmen att ta fram.

Frugan skrev så här:
"Ändamål: surfa, skriva
Viktigt: att den håller länge, skärm på 15 tum.
Preferenser: inget bling och saker jag aldrig kommer att använda, sköna tangenter, hyfsat smidig att ta med, Ej apple. Max 9000 kr."

Jag tar tacksamt emot råd!

Hälsningar
Pär

Nu har jag blivit dammig på bärbart då jag satsar på den seriösare sidan, alltså stationärt.
Men här är tre datorer du kan ta en titt på iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ej Apple?
Du får gärna låta henne utveckla det. Jag har byggt ett X antal datorer och alltid kört PC och Windows.
Köpte en laptop iförrigår, blev en begagnad Macbook Pro 15.4", i7 quad core, 8 gb ram och 256 GB SSD och retina skärm med 2880x1800 upplösning, gav 9400 för detta. Inte en repa på den.

Har haft den i 2 dagar och fullkomligt ÄLSKAR den!
Jag gjorde ett test, med full skärmstyrka kan jag kolla film (ej surfa, KOLLA FILM!) och då räckte batteriet i 4 timmar, om jag drog ner skärmstyrkan till 5/10 bars (fortfarande mycket ljus) så kunde man kolla film 7 timmar.

Enormt bra batteri, den startar direkt. Har allt som behövs och en otroligt bra skärm, definitivt den bästa på marknaden.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lenovo är kända för att vara hållbara och ha bra tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Lenovo är kända för att vara hållbara och ha bra tangentbord

Enligt egen erfarenhet är Lenovos tangentbord inget att hänga i julgranen, men det kan vara från person till person.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Enligt egen erfarenhet är Lenovos tangentbord inget att hänga i julgranen, men det kan vara från person till person.

Många tyckte de äldre tangentborden i Thinkpad-serien var trevliga (så tycker även jag). Men från xx30 serien och senare (såsom T430, T440, T530 och T540) så bytte de till en ny typ av tangentbord. En del går så långt att de byter ut tangentborden mot äldre typ. Se http://www.thinkwiki.org/wiki/Install_Classic_Keyboard_on_xx3...

Men kanske en begagnad T520 kan vara ett alternativ? Finns en del på ebay om man kan tänka sig engelskt tangentbord, annars går det ju att köpa till svenskt tangentbord och byta ut det. Alternativt scannar man blocket och Tradera men de är svårare att hitta där. Tänk dock på att moms och tull kan tillkomma om man köper utanför EU men det blir ofta inte så farligt dyrt ändå. Dessutom kan de begagnade vara ganska slitna så det gäller att kolla upp skicket. Själv tycker jag att exempelvis en begagnad T520 verkar vara ett ganska trevligt alternativ om man vill ha något rejält med sköna tangenter och utan bling. Kan vara värt att kolla vilken typ av skärm de har för man kanske inte vill ha 1366x768 upplösning på 15 tum. Har själv köpt en T420 från USA men har ännu inte fått den (lång leveranstid är ju också en nackdel om man köper via ebay).

Permalänk
Medlem

Anledningen till att hon inte vill ha en Apple-dator är att hon haft en Air men trivdes inte med Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk

Jag hade en Fujitsu siemens Lifebook Uh572 vet inte om den blivit ersatt av något numera men den var riktigt fin!

satt någon i5 med två kärnor i den och 8GB ram vilket räckte väl till. den är väldigt billig med, själv gav jag 3995 för ett årsen nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Datavetare

Håller också på att titta på en laptop till frugan och trots att hon använder Ipad dagligen så är det blankt nej till Mac (vi har både MBP och MBA hemma, så något är det hon inte gillar med dessa).

15" för under 10-12k känns svårt utan att göra rejäla avkall på ett par saker. Av de jag funderar på som ligger inom din budget är Asus UX302 och Lenovo IdeaPad Yoga 2. Personligen tycker jag Yogan har lite skum layout på tangenterna där pg-up/down m.fl. ligger i en rad till höger om "return". Asus:en är OK, även om jag tycker Dell XPS har bättre både touchpad och tangentbord, men den kostar å andra sidan några tusenlappar till. Problemet med dessa är att de har 13.3" (1920x1080 om man ska hålla sig inom budget) skärm och inte 15".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer