Permalänk
Medlem

datan startar inte :(

hej! igår märkte jag att miin dator inte ville starta. jag vetvinte vad som har hänt ocj vargör det är så? nån som ett förslag? nåt mer jag ska skriva? Med vänlig hälsning, max

Permalänk
Medlem

Är den helt död? alltså du hör inget alls eller är det något ljud som kommer ur den?
Känns ju som att en dator inte dör bara sådär rakt av, om du inte har ett djur som ätit upp sladden typ.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När du trycker på startknappen, händer det absolut ingenting då? Eller går den igång (börjar lysa, fläktarna snurrar osv) men den visar ingen bild och kommer helt enkelt inte igång/in i windows? Berätta mer detaljer om hur du upplever problemet.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

När du trycker på startknappen, händer det absolut ingenting då? Eller går den igång (börjar lysa, fläktarna snurrar osv) men den visar ingen bild och kommer helt enkelt inte igång/in i windows? Berätta mer detaljer om hur du upplever problemet.

nepp inget händer

Permalänk
Skrivet av Maxswe99:

nepp inget händer

vad vill du ha för råd när du itne ens bemödar dig med att lämna uppgifter man kan behöva... Köp en ny!?

Visa signatur

//Totte

Permalänk

Eftersom att OP inte verkar benägen att klicka på en länk så klistrar jag in texten nedanför, håll till godo:

1. Använd sökfunktionen
Varför sitta och vänta på svar om din fråga redan är besvarad? Sök först. Hittar du inget kan du gå vidare till punkt 2.

2. Beskriv ditt problem
För att få hjälp måste du beskriva ditt problem så utförligt som möjligt. Kom ihåg att våra medlemmar inte är synska, utan måste utifrån din information försöka spåra vad felet kan vara. Ju bättre information du ger desto större chans är det att någon kan hjälpa dig att lösa problemet. Besvara följande frågor:

•Vad är problemet?
•När inträffar problemet?
•Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

3. Beskriv ditt system
För att kunna göra en kvalificerad gissning måste medlemmarna veta vad du har för delar i din dator. Skriv allt du känner till om just ditt system. Är vissa delar okända för dig så skriv det, då slipper folk fråga. Använd gärna följande mall:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V Deluxe
Minne: 2x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7970
Hårddisk: Intel 330 128 GB
Nätaggregat:Corsair HX 650 W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare och Creative X-Fi ljudkort
Temperaturer: 73C processor med full belastning, kring 28C i lådan

4. Var trevlig och tillmötesgående!
Kom ihåg att medlemmarna tar av sin tid för att hjälpa just dig. Ju trevligare du är i forumet, desto fler kommer att vilja hjälpa!

När man har löst problemet i sin tråd så vill jag att ni lägger till i första inlägget eller skriver ett nytt inlägg med lösningen på problemet i er tråd. På så vis kan andra som söker efter samma problem få hjälp.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Problem med datorn

Hejsan!, min dator vill inte starta. Jag har ingen aning varför. Jag har öppnat och kollat i datorn, allt verkar normalt, ramen sitter rätt och allt sånt, jag har ingen aning när problemet kom/hände för jag hade inte rört den på 2 dagar. Och jag skriver nu några dagar efter. Den är helt död inget händer när man trycker på starta knappen/ den,stora på datorn. Några idéer? Delar:

Os: Windows 7 Home premium
CPU: Intel core i5-4670k
Kylare: cooler master 212 Evo
Moderkort: Asus z87-A
Minne: 2st 4gb ddr3 corsair vengence 1333mhz tror jag det var
Gpu: Gigabyte gtx 780
SSD: Samsung 120gb
Hdd: wd blue 1 tb 7200 rpm
Nätaggregat: beQuiet 700W

Har ett annat inlägg men vet inte hur man tar bort.

Permalänk
Medlem

är ingen jätte expert på området men du kan väl börja med att plocka ut en ram sticka i taget och se om det händer något, en trasig ram sticka kan få en dator att sluta snurra, funkar inte det skulle jag försöka felsöka resten av datorn, vet inte hur van du är och vad du har för möjligheter men ifal du har lite andra prylar så prova och byt ut olika komponenter och se om nått ger resultat. nätt agget kan du tjuvkoppla så vet du att det funkar iaf, ta ett gem eller ståltråd och böj till så du kan trycka ner ändarna till den gröna sladden och valfri svart.
hoppas det ger resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

är ingen jätte expert på området men du kan väl börja med att plocka ut en ram sticka i taget och se om det händer något, en trasig ram sticka kan få en dator att sluta snurra, funkar inte det skulle jag försöka felsöka resten av datorn, vet inte hur van du är och vad du har för möjligheter men ifal du har lite andra prylar så prova och byt ut olika komponenter och se om nått ger resultat. nätt agget kan du tjuvkoppla så vet du att det funkar iaf, ta ett gem eller ståltråd och böj till så du kan trycka ner ändarna till den gröna sladden och valfri svart.
hoppas det ger resultat

Okej, tack. Men hur menar du med att böja nåt gem? Ska det vara plast eller metall? Och sen har jag inga andra komponenter men kanske kan låna syrrans data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxswe99:

Okej, tack. Men hur menar du med att böja nåt gem? Ska det vara plast eller metall? Och sen har jag inga andra komponenter men kanske kan låna syrrans data.

det ska vara något som leder ström. såg att jag missade säga på vilken av sladdarna också sry för det, du kan göra detta på den största sladden som ska sitta i moderkortet. bäst är väl att ta ut alla sladdarna först.

hittade ett utube klipp på hur man gör
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_225090...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakke87:

det ska vara något som leder ström. såg att jag missade säga på vilken av sladdarna också sry för det, du kan göra detta på den största sladden som ska sitta i moderkortet. bäst är väl att ta ut alla sladdarna först.

hittade ett utube klipp på hur man gör
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_225090...

Ska kolla om en kvart hur man gör hoppas detta funkar nu.

Permalänk

är kontakten insatt i väggen / strömbrytaren påslagen på nätagget ?

Ställer frågan eftersom jag har sett folk glömma just dom sakerna.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

är kontakten insatt i väggen / strömbrytaren påslagen på nätagget ?

Ställer frågan eftersom jag har sett folk glömma just dom sakerna.

Ja kontakten sitter hårt i gen har tästat att ta ut den och sätta in den 3 gånger och strömbrytarens kontakt med och den var påslagen 2/3 gångerna

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Maxswe99:

Har ett annat inlägg men vet inte hur man tar bort.

Man tar inte bort den befintliga tråden, man fortsätter i den istället för att korsposta, något du mycket väl vet om vid det här laget.

*tråd låst*

§ 3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord