Intel Core i7-5960X, i7-5930K och i7-5820K – familjen Haswell-E

Permalänk
Discokungen
Skrivet av moztech:

Sitter på en Phenom 2 1100T och den tuggar på bra. Kunde få grym överklockning om jag körde på vatten, men gillar hur processorer fungerar direkt out of the box. Känns onödigt att dom ska surra på i uppemot 5GHz jämt.

6 logiska kärnor ger grym multitasking. Spelade ett någorlunda krävande MMO med det mesta maxat mycket förut och kunde köra det, streama, kolla youtube och film samt ha en massa browserfönster öppna samtidigt på min andra skärm utan några som helst problem. 6 kärnor är oslagbart.

Phenom 2 var den sista starka IPC processorn från AMD före bulldozer fiaskot. Gillar den skarpt fortfarande. Riktigt mysigt chip.

Skulle antagligen köra på detta om jag valde 1150 http://www.inet.se/produkt/1902722/asus-z97-ws-atx och prisskillnaden blir inte så stor då, förutom DDR4 RAM som du nämnde.

Ptja, en fyrkärnig Intel-processor även utan Hyperthreading är rätt avsevärt mycket snabbare, även i flertrådade applikationer.

De var ju bättre än Bulldozer på en hel del saker, så ja.

Har du DDR3-minnen eller DDR2?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Sitter på en Phenom 2 1100T och den tuggar på bra. Kunde få grym överklockning om jag körde på vatten, men gillar hur processorer fungerar direkt out of the box. Känns onödigt att dom ska surra på i uppemot 5GHz jämt.

6 logiska kärnor ger grym multitasking. Spelade ett någorlunda krävande MMO med det mesta maxat mycket förut och kunde köra det, streama, kolla youtube och film samt ha en massa browserfönster öppna samtidigt på min andra skärm utan några som helst problem. 6 kärnor är oslagbart.

Phenom 2 var den sista starka IPC processorn från AMD före bulldozer fiaskot. Gillar den skarpt fortfarande. Riktigt mysigt chip.

Skulle antagligen köra på detta om jag valde 1150 http://www.inet.se/produkt/1902722/asus-z97-ws-atx och prisskillnaden blir inte så stor då, förutom DDR4 RAM som du nämnde.

ska du köpa så oerhört dyrt moderkort så skulle jag absolut köra x99.

4790k blir dock en stor uppgradering. du har säkerligen sett det här redan då det är från recensioner men tänker att det kan vara relevant ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ptja, en fyrkärnig Intel-processor även utan Hyperthreading är rätt avsevärt mycket snabbare, även i flertrådade applikationer.

De var ju bättre än Bulldozer på en hel del saker, så ja.

Har du DDR3-minnen eller DDR2?

Jo, en 4790K skulle vara en bra uppgradering och bra mycket snabbare. 5820K är mer intressant i och med att processorerna inte skiljer så mycket i pris och inte brädorna heller. Är mest minnet som kostar då. Har fortfarande DDR2 p.g.a att jag ämnat uppgradera till intel rätt så länge nu. Kände att det skulle vara onödigt att byta moderkort bara för att få DDR3.

Så ja, måste ju byta rubbet hur som helst. Blir kanske runt 2000kr dyrare för mig att köpa 2011-3 istället för 1150.

Allt annat fungerar utmärkt. Relativt nytt Seasonic nätagg och tystlåten Noctua kylare. Borde antagligen leta efter kvittot, scanna det och fixa en gratis monteringsanordning från Noctua till 2011-3 nu när jag tänker efter. Hoppas det ligger i lådan. Får gräva lite. Hehe.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av moztech:

Jo, en 4790K skulle vara en bra uppgradering och bra mycket snabbare. 5820K är mer intressant i och med att processorerna inte skiljer så mycket i pris och inte brädorna heller. Är mest minnet som kostar då. Har fortfarande DDR2 p.g.a att jag ämnat uppgradera rätt så länge nu. Kände att det skulle vara onödigt att byta moderkort bara för att få DDR3.

Så ja, måste ju byta rubbet hur som helst. Blir kanske runt 2000kr dyrare för mig att köpa 2011-3 istället för 1150.

Allt annat fungerar utmärkt. Relativt nytt Seasonic nätagg och tystlåten Noctua kylare. Borde antagligen leta efter kvittot, scanna det och fixa en gratis monteringsanordning från Noctua till 2011-3 nu när jag tänker efter. Hoppas det ligger i lådan. Får gräva lite. Hehe.

Jo men dåså! Då är X99 inte helt dum idé faktiskt! Om du känner att det är värt att lägga de pengarna alltså!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ska du köpa så oerhört dyrt moderkort så skulle jag absolut köra x99.

4790k blir dock en stor uppgradering. du har säkerligen sett det här redan då det är från recensioner men tänker att det kan vara relevant ändå.

Jo, sett alla charts. 4790K skulle vara en bra uppgradering. Gillar Asus-brädan jag länkade. Inga konstigheter. Gillar inte när det finns pistoler och "häftiga" saker på brädor. Tycker att dom pengarna borde gå till funktionalitet istället.

Skrivet av Flamso:

Jo men dåså! Då är X99 inte helt dum idé faktiskt! Om du känner att det är värt att lägga de pengarna alltså!

Jo, länge sedan jag byggde helt nytt. Var nog 2001 när jag byggde min första. Sen dess har jag uppgraderat vartefter. Bara chassit och skruvarna som är original i dagens läge.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flamso:

Den största skillnaden är väl att en 2500K tappar rätt mycket prestanda för att den inte har 8 trådar som 2600K. Det är rätt lustigt men det gör uppenbarligen märkbar skillnad i spel. Att motivera uppgradering från en 2600K som enkelt klockar 4,5-5GHz är däremot väldigt svårt. Speciellt om man inte behöver fler trådar.

Är det verkligen sant att HT gör skillnad i spel på 4-kärniga CPUer? Kolla resultaten där man kör alla modeller på samma frekvens, där ger HT en rejäl knuff vid 2 kärnor (Pentium -> i3) men vid 4 kärnor så är i5 (marginellt) snabbare än i7 så där verkar det som de negativa effekter i Windows (som ändå är relativt små) man ser än tydligare för i7-5960X med att ha fler CPU-trådar än vad applikationen kan använda börjar göra sig påminda.

Än så länge verkar 4 CPU-trådar med maximal prestanda per tråd vara det som är mest optimalt för de spel som är bäst på att dra nytta av flera CPU-kärnor. Man måste ändå tänka på att väldigt många spel inte alls använder så många CPU-trådar.

Ska man bara spela så är nog en överklockad i5 fortfarande det bästa valet, 4- eller 6-kärniga i7or ligger väldigt nära och är (ytterst marginellt) bättre om man inte överklockar. Gör man mer än spelar och det andra man gör är CPU-intensivt så blir i7or vettiga val. 5960X är nog bara ett bra val om huvuduppgiften för systemet är något som är riktigt CPU-intensivt, spel är naturligtvis inget problem för denna men det är inte helt optimalt heller.

Techreport har en liknande mätning som den TomsHardware gjorde där man mäter tiden att rendera en spel-scen. TechReport mäter andelen scener som tar över en viss tid och även här ser man att 5960X klarar sig något sämre än de 4- och 6-kärniga modellerna. Synd att man inte har med AMDs 63xx serie, hade varit intressant att se hur den står sig på 8350 på just denna punkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Yoshman:

Är det verkligen sant att HT gör skillnad i spel på 4-kärniga CPUer? Kolla resultaten där man kör alla modeller på samma frekvens, där ger HT en rejäl knuff vid 2 kärnor (Pentium -> i3) men vid 4 kärnor så är i5 (marginellt) snabbare än i7 så där verkar det som de negativa effekter i Windows (som ändå är relativt små) man ser än tydligare för i7-5960X med att ha fler CPU-trådar än vad applikationen kan använda börjar göra sig påminda.

Än så länge verkar 4 CPU-trådar med maximal prestanda per tråd vara det som är mest optimalt för de spel som är bäst på att dra nytta av flera CPU-kärnor. Man måste ändå tänka på att väldigt många spel inte alls använder så många CPU-trådar.

Ska man bara spela så är nog en överklockad i5 fortfarande det bästa valet, 4- eller 6-kärniga i7or ligger väldigt nära och är (ytterst marginellt) bättre om man inte överklockar. Gör man mer än spelar och det andra man gör är CPU-intensivt så blir i7or vettiga val. 5960X är nog bara ett bra val om huvuduppgiften för systemet är något som är riktigt CPU-intensivt, spel är naturligtvis inget problem för denna men det är inte helt optimalt heller.

Techreport har en liknande mätning som den TomsHardware gjorde där man mäter tiden att rendera en spel-scen. TechReport mäter andelen scener som tar över en viss tid och även här ser man att 5960X klarar sig något sämre än de 4- och 6-kärniga modellerna. Synd att man inte har med AMDs 63xx serie, hade varit intressant att se hur den står sig på 8350 på just denna punkt.

Du har faktiskt en poäng där. Jag skrev det jag hade för mig och det visar sig att det oftast är fel. I Metro Last Light gör det däremot märkbar skillnad för lägsta FPS men annars verkar det, precis som du skriver, som att tvåkärniga med HT är ungefär lika effektiva, om inte snabbare ibland.

Det är mycket intressant men jag upplever ändå att flera trådar börjar fungera i spel nu, till skillnad från när jag köpte min 2600K när den släpptes då man nästan fick fördelar i spel om man stängde av HT helt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Beställning lagd. Ska bli kul att se vad en 5960x gör på ett rampage v med riktig vattenkylning.
Nudlar resten av månaden:D

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk

Visste det; nu dumpas priserna på 4 serien:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/intel-...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Beställning lagd. Ska bli kul att se vad en 5960x gör på ett rampage v med riktig vattenkylning.
Nudlar resten av månaden:D

Var handlade du? Webbhallen har detta paket
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204389-asus_r...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Jo såg det också med kändes mer prisvärt med g.skill minnen, http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=203206q1,201225q...

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

3820 för 1499:- är inte dåligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Riktigt bra prestanda, synd bara att man behöver ddr4 minnen för hos Netonnet finns i7 5820K för bara 2599:- vilket är riktigt billigt, blir bara dyrt om man ska ha moderkort och minnen till det också
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/intele...

Det är exkl. moms...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

OM det är spel och singelgrafikkort som gäller, så kommer Maxwell aka GTX970/980 att ge betydligt mer bang for the buck så klart värt att vänta och se exakt hur mycket om man sitter på Sandy Bridge eller nyare ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Det är exkl. moms...

Ändå en bra bit under andra återförsäljare.. norpade en 4930k innan de var slut🍺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Techreport har en liknande mätning som den TomsHardware gjorde där man mäter tiden att rendera en spel-scen. TechReport mäter andelen scener som tar över en viss tid och även här ser man att 5960X klarar sig något sämre än de 4- och 6-kärniga modellerna. Synd att man inte har med AMDs 63xx serie, hade varit intressant att se hur den står sig på 8350 på just denna punkt.

Händer inte det på grund av C-States och Core Parking? Eller är det värkligen HT som ställer till det?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mars SSX:

Händer inte det på grund av C-States och Core Parking? Eller är det värkligen HT som ställer till det?

Core-parking verkar inte vara aktiverat i Win8.1, så det är inte problemet. Och om/när core-parking börjar fungerar som tänk så skulle det faktiskt se till att detta blev ett icke-problem.

C-states är en del av problemet, men det faktiska problemet är att Windows scheduler tenderar att flytta runt trådar med en ganska hög frekvens när det finns fler CPU-trådar än vad som faktiskt behövs.

C-states bidrar här då det tar en del tid att komma tillbaka till C0 vilket är det enda tillstånd där kod körs. Även från C1 tar det ca 1 mikrosekund (vilket är 4000 cykler vid 4GHz!) och från högre C-states tar det minst en eller ett par tiopotenser till.

Ovanpå det så betyder en flyttad tråd också att information är cachad på "fel" CPU-kärna, informationen (om den fortfarande är kvar i cache) ligger ju på den CPU-kärna som programmet sist körde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Core-parking verkar inte vara aktiverat i Win8.1, så det är inte problemet. Och om/när core-parking börjar fungerar som tänk så skulle det faktiskt se till att detta blev ett icke-problem.

C-states är en del av problemet, men det faktiska problemet är att Windows scheduler tenderar att flytta runt trådar med en ganska hög frekvens när det finns fler CPU-trådar än vad som faktiskt behövs.

C-states bidrar här då det tar en del tid att komma tillbaka till C0 vilket är det enda tillstånd där kod körs. Även från C1 tar det ca 1 mikrosekund (vilket är 4000 cykler vid 4GHz!) och från högre C-states tar det minst en eller ett par tiopotenser till.

Ovanpå det så betyder en flyttad tråd också att information är cachad på "fel" CPU-kärna, informationen (om den fortfarande är kvar i cache) ligger ju på den CPU-kärna som programmet sist körde.

I Windows så styrs ju detta med affinity där man kan låsa en tråd/process till en viss kärna (SetProcessAffinityMask och SetThreadAffinityMask). Om detta används så slipper man ju till viss del problemen med cache missar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Core-parking verkar inte vara aktiverat i Win8.1, så det är inte problemet. Och om/när core-parking börjar fungerar som tänk så skulle det faktiskt se till att detta blev ett icke-problem.

C-states är en del av problemet, men det faktiska problemet är att Windows scheduler tenderar att flytta runt trådar med en ganska hög frekvens när det finns fler CPU-trådar än vad som faktiskt behövs.

C-states bidrar här då det tar en del tid att komma tillbaka till C0 vilket är det enda tillstånd där kod körs. Även från C1 tar det ca 1 mikrosekund (vilket är 4000 cykler vid 4GHz!) och från högre C-states tar det minst en eller ett par tiopotenser till.

Ovanpå det så betyder en flyttad tråd också att information är cachad på "fel" CPU-kärna, informationen (om den fortfarande är kvar i cache) ligger ju på den CPU-kärna som programmet sist körde.

Skrivet av MarkSix:

I Windows så styrs ju detta med affinity där man kan låsa en tråd/process till en viss kärna (SetProcessAffinityMask och SetThreadAffinityMask). Om detta används så slipper man ju till viss del problemen med cache missar.

Och det finns inget sätt att lösa detta på förutom att göra som ovanstående? Jäklar vad Windows behöver uppdatera just detta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarkSix:

I Windows så styrs ju detta med affinity där man kan låsa en tråd/process till en viss kärna (SetProcessAffinityMask och SetThreadAffinityMask). Om detta används så slipper man ju till viss del problemen med cache missar.

Visst kan man göra så, använder mig själv väldigt ofta av just detta trots att de system jag utvecklar på jobbet körs på Linux där detta problem är betydligt mindre. Ett OS kan ju bara ta schemaläggninsbeslut baserat på historik blandat med kunskap + statistik kring hur program normalt sett uppför sig.

Om jag skriver ett program så vet jag betydligt mycket mer än OSet om vad trådarna faktiskt kan förväntas göra och framförallt vet jag vilka trådar som kan tänkas kommunicera med vilka. Tycker spel borde hamna i denna kategori också, för här kan man få ganska stora vinster i att låsa ner program-trådar på specifika CPU-trådar. T.ex. så kan man utnyttja detta till att lägga bakgrundsberäkningar på två CPU-trådar om man har HT, kvittar om de kommunicerar väldigt frekvent då det är i stort sätt gratis och resultat blir 20-30% mer beräkningskraft. Ett OS skulle aldrig lägga två trådar på samma fysiska kärna om det finns andra fysiska kärnor lediga, OSet kan ju inte veta att trådarna råkar samarbeta tätt på ett och samma problem.

Tyvärr fungerar detta inte i OSX, finns inget stöd att låsa program-trådar till OS-kärnor där. Sedan är detta definitivt i klassen "komplicerade saker", man kan inte förvänta sig att varje programmerare kan tillräckligt om underliggande HW och hur program påverkas av saker som cache-hierarki att de fixar att skriva en scheduler. Så det OS gör som "best-effort" bör fungera bra med de flesta HW och program kombinationer, här har Windows problem med HW med många CPU-kärnor + program som använder färre än alla tillgängliga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Men det är väl ingen som resonerar så? Det är rätt onödigt att köpa ett moderkort som är nyare än processorn om man inte verkligen MÅSTE byta moderkort. Typ som när jag köpte mitt Sniper 3 för att det såldes ut för 1500kr och jag tittat på det länge för att det jag hade var sjukt dåligt. Annars är det heeelt meningslöst att köpa nytt moderkort.

Skrivet av @anon76929:

Tvärt om! Med ett nytt moderkort kan du få andra finesser än vad det du har idag klarar. Ett exempel är M2 port med PCIeX4 som ger dig helt andra hastigheter än det snart helt utdaterade SATA.

Skrivet av Flamso:

Ja, jo. Men hur praktiskt användbara är de hastigheterna? Inte direkt märkbart för de flesta användare ens på SweClockers.

Självklart är de märkbara för alla. SATA gränsnittet är ju enkelriktat så att kommunikation via det kan bara ske i en riktning i taget. Antingen skriva eller läsa. Den begränsningen har inte M2.

Permalänk
Medlem

Fan kan inte hålla mig får bli en 5820k med något mobo och Gskill ramet från webhallen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Äntligen kan jag uppgradera min i7 920! Beställt 5820K med MSI X99S SLI PLUS och 32GB på det! Synd att DDR4 är så dyrt, men jag lär behöva 32GBför att köra många VMs.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon76929:

Självklart är de märkbara för alla. SATA gränsnittet är ju enkelriktat så att kommunikation via det kan bara ske i en riktning i taget. Antingen skriva eller läsa. Den begränsningen har inte M2.

Jovisst, full duplex är alltid trevligt. Poängen är väl mer att det förmodligen inte är märkbart i vanlig användning, även om det hade varit trevligt om så är fallet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fast tror 2500K håller minst en i5-generation till, 2600K minst en i7-generation. Den största förändringen sen sandy bridge (inklusive E) är just denna 8-kärniga best, i övrigt håller de äldre måttet hyfsat.

Och det var ju precis det jag skrev:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Synd att man inte har med AMDs 63xx serie, hade varit intressant att se hur den står sig på 8350 på just denna punkt.

Borde man kunnat simulera genom att stänga av en modul på 8350:an tycker man?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Blir en uppgradering från min i7 920 snart med, men frågan är om man skall vänta på att Intel kanske släpper en ny stepping av cpun?

Permalänk
Skrivet av Dr Cain:

Blir en uppgradering från min i7 920 snart med, men frågan är om man skall vänta på att Intel kanske släpper en ny stepping av cpun?

Upplever att senare års cpuer alltid är bättre första steppingen. Klockar högre och så. Tror inte det ska vara nödvändigt att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Såja, msi x99s sli plus, 5930k, gskill 4 x 4 ddr4 betalat, bara den långa väntan kvar !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

NU vet alla som ifrågasatte varför jag valde ett nätagg på 1000 W. En 5960x plus 2 x 780 SLI . Gäller att tänka framåt.