Permalänk

Behöver ny stol.

Hejsan, har kommit nu till beslutet att köpa en ny stol. Då min sittdyna och armstöd är helt platta. Har en http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/gold/kontorsstol-sporup-m... atm.

Har väll en budget på 3k eller nått. Är 180 väger runt 70-73kg ganska benig om bakdelen om den infon kan hjälpa att få fram en bra stol.

Bor i kalmar så vore bra om finns i närheten att köpa så man kan lämna tillbaka om de är fyskam.

Tack på förhand och ursäktar att de redan finns trådar om detta. Men ville ha en mer specifik till min längd och vikt.

Permalänk
Medlem

Jag använder kinnarps. Tycker alla deras produkter har mycket bra kvalite. Jag har haft min stol i många år

Vad tycker du?

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem

Köper du en "riktig" stol så som Kinnarps eller liknande företagsstol så tar det mååånga år innan de blir platta i baken. "Nackdelen" är väl att de är lite hårdare. Leta efter Kinnarps på blocket, går att hitta billigt om man håller lite utkik.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag gillar att bygga stolar av bilsäten, de e gjorda för att sitta på utan att bli platta, sen kan man justera mycket på en bilstol Senaste bygget är en Saab 95 stol (har ingen bild när hjulen är på plats men ni förstår).

Jag tycker dem fungerar underbart och köper nog inte fler kontorsstolar igen utan fortsätter såhär

Lite svetsande och sågande men inget speciellt svårt och de behöver itne bli speciellt stora heller, det som fattas på denna är lite mer slipande sedan lackering.

Åk ner till närmaste bilskrot, sätt dig i olika säten tills du hittar ett du gillar, själv föredrar jag SAAB, Volvo stolar, vill man ha hårda stolar så är Mercedes väldigt hårda.

Du kan få en stol för några hundralappar, sen åk till närmaste mekaniska verkstad och be snällt om 25x25x2mm profilrör (stål) (1,5mm fungerar med) så kanske du får köpa för deras kilopris, jag betalar 100kr per 6 meter 25x25x2mm.

Edit: har du itne tillgång till en svets eller ordentlig utrustning för att kapa stål så kan man köpa alu profilrör som är mycket mer lättarbetat och borra/vinkla/bulta istället men det blir självklart dyrare och mer arbete.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Köper du en "riktig" stol så som Kinnarps eller liknande företagsstol så tar det mååånga år innan de blir platta i baken. "Nackdelen" är väl att de är lite hårdare. Leta efter Kinnarps på blocket, går att hitta billigt om man håller lite utkik.

Håller helt med, min e så grym. Tror den är 15 år eller någe haha Bästa köp någonsin. Blocket är ett bra tips om man vill spara en slant för Kinnarps kostar endel. Jag pröjsa 6k för min

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem

Tja! Lånar tråden lite snabbt, har ju en likadan fråga. Hittade dessa på blocket..

http://www.blocket.se/orebro/Kinnarps_arbetstol_54219007.htm?...

Kan ingenting om Kinnarps stolar men har talat med ägaren och de ska vara ca 5 år gamla och i bra skick.
Men han hade ingen aning om vilken serie det var. Om någon vet, är det värt priset? 1200:-?

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak, Ikea Markus

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Säger bara en sak, Ikea Markus

Går den att låsa i en viss lutning? Så att man alltid är lutad i det så kallade filmtittar-läget?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Säger bara en sak, Ikea Markus

Kör samma både jobb och privat! Har lyckats få halva företaget att köpa dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Går den att låsa i en viss lutning? Så att man alltid är lutad i det så kallade filmtittar-läget?

Jajjemän Går att låsa i 4-5 lägen tror jag typ. Jag kör läge 2 vid spelande så är jag lite tillbakalutad. Perfekt!

Skrivet av Sunshine914:

Kör samma både jobb och privat! Har lyckats få halva företaget att köpa dessa

Önskar jag hade denna på jobbet också

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Begagnad Kinnarps tro oss, din rygg och resten av kroppen kommer att tacka dig. www.bafab.se är en sida som säljer begagnade kontorsmöbler och stolar om du inte vill handla från privatpersoner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Säger bara en sak, Ikea Markus

Kan inte rekommendera denna. Min fungerade bra först, har haft den i 2 år nu kanske. Den tappar "höjden" titt som tätt samt så känns den nersutten. Är 182 och 85 kg ungefär. Samt får jag så himla ont i rumpan av en metallpinne som sitter längst ner på ryggstödet.

Skulle köpt något dyrare om jag var du!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag gillar att bygga stolar av bilsäten, de e gjorda för att sitta på utan att bli platta, sen kan man justera mycket på en bilstol
Edit: har du itne tillgång till en svets eller ordentlig utrustning för att kapa stål så kan man köpa alu profilrör som är mycket mer lättarbetat och borra/vinkla/bulta istället men det blir självklart dyrare och mer arbete.

Kan bara hålla med att bilsäten är väldigt sköna, gick dock en annan väg vid mitt bygge och slaktade min IKEA stol och använde underdelen som botten. Sedan bara 4 bultar in i stolen, och 3 bultar och muttrar till varje armstöd.

Permalänk
Medlem

Man måste ju ha kvalle ju, bättre med 1 stol per 10 år än 10 stolar på 1 år

Visa signatur

Om ni vill kontakta eller veta mer om mig: Mikael Jenkler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Kan bara hålla med att bilsäten är väldigt sköna, gick dock en annan väg vid mitt bygge och slaktade min IKEA stol och använde underdelen som botten. Sedan bara 4 bultar in i stolen, och 3 bultar och muttrar till varje armstöd.
http://i61.tinypic.com/wi0jma.jpg

Snyggt jobbat!

Jag gjorde samma med ett säte till en släkting från ett lastbilssäte (från en lätt lastbil), dock upplevde jag en enorm skillnad i hur stabilt det hela kändes när man fäller ryggen, för långt så välte den sen är mitt säte lite tyngre och har ofta frugan i knät

Fördelen med en sån udnerdel är att den blir lite lättare att manövrera men det är helt en smak sak och val av stol som styr så absolut inget fel på att använda en kraftig stolsunderdel

Skrivet av jenkler:

Man måste ju ha kvalle ju, bättre med 1 stol per 10 år än 10 stolar på 1 år

Ett bra bilsäte håller MÅNGA timmar, tex min arbetsbil är en Volvo v70 som rullat 55 tusen mil (kör mycket i jobbet), det blir rätt många timmar och sätet är fortfarande fint och bekvämt och en bilstol är gjord att sitta i så absolut inte helt illa pinkat som stol om man väljer rätt säte och justerbart åt alla håll och kanter. Behöver någon värme i baken är det bara koppla på 12 volt så har men det med

Väljer du rätt bilsäte som Saaben jag gjorde så kan du även justera böjningen på ryggstödet efter vilken rygg du har, går luta sittdynan frammåt och bakåt samt höja och sänka, justera nackstödet, ställa in ryggen exakt hur du vill ha den (ända ner till liggandes om så önskas) så finns några finesser som många stolar nte har.

Skulle stolen till slut slitas ut? byt stol på samma underdel du byggt för ett par hundralappar, tröttnat på hur stolen ser ut? klädselöverdrag i massor, jordbävning? använd bälte Sen kan man välja om man vill ha armstöd eller inte, jag föredrar utan menmöjligheten att sätta dit ett är lätt (samt mugghållare )

Bygger man själv så kostar inte ett biltstolsbygge många kronor, har själv använt dyra ergonomiska stolar och efter jag byggde en kontorsstol av ett bilsäte vill jag inte använda något annat igen. Skall även bygga en soffa till mitt retro spelrum av ett baksäte på någon go bil

SJälvklart får man använda en kontrorstol av valfritt fabrikat om man vill det istället, säger bara att det finns allternativ

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

På denna sida verkar dom även sälja begagnade arbetsstolar av olika märken och modeller:
http://www.rp.se/mobler/#/mobeltyp/1/farg/0/marke/0/antal/0

Permalänk
Medlem

Var nyss i Överskottscentralen och köpte en Kinnarps stol, ur 6000 serien.

Ett ställe som säljer massa överblivna möbler och annat material från kommunen.
Så nu har man köpt en Kinnarps för 500kr och den var väldigt fräsch och fin, helt klart nöjd!

De säljer även höj/sänkbara skrivbord, väldigt fina för 3000kr st

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Kan inte rekommendera denna. Min fungerade bra först, har haft den i 2 år nu kanske. Den tappar "höjden" titt som tätt samt så känns den nersutten. Är 182 och 85 kg ungefär. Samt får jag så himla ont i rumpan av en metallpinne som sitter längst ner på ryggstödet.

Skulle köpt något dyrare om jag var du!

Har haft min i ca 2år nu & inga problem, 187cm 106kg.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless