Hjälp! Fort! Magnetkort/klubb kort

Permalänk
Medlem

Hjälp! Fort! Magnetkort/klubb kort

http://m.ebay.com/itm/261299907548?nav=VI

jena skulle behöva lite akut hjälp med en sak som jag hoppas att ni är villiga att hjälpa mig med. Vi är en förening som precis köpt en magnetkortsläsare/skrivare (länk uppe) Vi vill att medlemmerna ska få var sitt personligt kort, detta för att underlätta vilka som betalt medlemskap och när de var där sen får medlemarna poäng varje gång de är på plats (detta används även som bidrags underlag..

Vi vill kunna hålka reda på hur många gånger don drar kortet, @

när dom har varit där

Kortet ska vara kopplat till sitt personliga "dokument" där vi lägger till poäng och liknande

Giltighetstid på kortet ( drar man kortet så ska man på något sätt nekas på skärmen) @

De markerade med @ är dom viktigaste vore bara toppen om vi kunde ha de andra oxå

Jättetacksam för all hjälp vi kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funktionaliteten med giltighet, poäng etc är ju inte särskilt svårt, det enda som behövs då är en databas att lagra det i. Om ni nu vill hoppas få någon mer konkret hjälp får ni först och främst ta reda på hur signaler går från läsaren till datorn och hur den datan kan användas i programmeringen sen (API t ex). Om ni vill ha en hel mjukvarulösning får ni nog ta och anställa en utvecklare.

MVH
Leo

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Följer med något slags program, tänkte om någon kunde ta en titt på det programmet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att ni får ett kort-id (brukar vara kortnumret) från läsaren via USB. Antagligen bara en rå binärström. Ni bör sedan kunna använda det id:t som unik identifierare i en databas för att lokalisera användaren.

Sitter det lysdioder på kortläsaren är det säkert ett binärprotokoll som behöver implementeras mot USB-enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av pk404:

Finns det några färdiga program tro,?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser på Programmet som kommer med är ganska begränsat.
Men ni kan dra ut rådata från programmet och köra en export, dock så verkar detta vara ett manuellt förfarande.
Själv hade jag byggt upp en databas, En Access DB borde vara en enkel sak, där har du redan funktion för inläsning av denna typ av rådata.
Vill ni göra den mer avancerat så hade jag gått på en SQL men då gäller lite mer timmar att bygga upp relationerna.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch