Oculus Rift för konsumenter i begränsad upplaga sommaren 2015

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift för konsumenter i begränsad upplaga sommaren 2015

Nya uppgifter tyder på att den första konsumentversionen av Oculus Rift lanseras framåt sommaren 2015, men endast i form av en betaversion i begränsad upplaga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sugen som fasiken, frågan är vad det kommer kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Låter inte illa, inte allt för långt ifrån ett riktigt konsumentsläpp med andra ord.
Jag kommer få möjligheten att testa Riften nu i helgen, kan knappt bärga mig, dock en Dev 2:a.

Skulle gärna sett ett riktigt konsumentsläpp istället för vad detta nu än blir, men det är bättre än inget, hellre att de gör något som detta än ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Sugen är man alltid. Men att det är Facebook som äger det hela tar emot rejält.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ingen anledning att köpa när det inte funkar för alla.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Hur många år sedan var det första modellen presenterades? Smått sanslöst hur långsamt det går, speciellt när de nu har Facebook bakom sig.

Huruvida det blir köp eller inte beror helt på om jag kan använda den.

Permalänk
Medlem

Min DK2 transporteras just nu och är här vilken dag som helst Den kommer att ha en avgörande roll om det blir ett köp av CV1 eller om jag väntar på CV2, men mycket lutar mot att det blir ett köp av CV1.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur många år sedan var det första modellen presenterades? Smått sanslöst hur långsamt det går, speciellt när de nu har Facebook bakom sig.

Huruvida det blir köp eller inte beror helt på om jag kan använda den.

Men dock finns det ju inga andra konkuranter vars VR-glasögon kan möta sig med Oculus dev-version, så vem vet just hur svårt det är att få detta att funka bra än dom på Oculus? John Carmack ska väl dessutom vara något slagsprogramerings-prodigy men trots det har vi ingen konsumentversion förrän om flera månader, trots att dom jobbat på headsetet i flera år, som du skriver. Vi ska nog vara glada avv vi har någon form av lanseringsdatum nu, och iallafall har dev-versionerna att leka med (och även tacka gudarna att de är tillgängliga för oss konsumenter).

Permalänk

Så fort det finns någonstans att förboka CV1 så knappar jag in mina betalningsuppgifter! Är så sjukt sugen på lite VR.

Permalänk
Medlem

Jag kommer beställa denna version så fort den offentliggjorts. Kosta vad det kostar vill. Har aldrig provat Occulus Rift innan och är så sjukt taggad att prova det!

Permalänk
Avstängd

Taggad wierd reklam ja fick ifrån easytosahop dock haha "Breast milk laallal" haha jo tror ja tar o beställer hem lite

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ingen anledning att köpa när det inte funkar för alla.

Hur menar du?, det viktiga som avgör om du skall köpa den, är väl om det funkar för dig?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hur många år sedan var det första modellen presenterades? Smått sanslöst hur långsamt det går, speciellt när de nu har Facebook bakom sig.

Huruvida det blir köp eller inte beror helt på om jag kan använda den.

Tänkte bara påpeka att det fungerar normalt sett inte så här med Dev Kits. Se om du kan hitta lite info på hur länge Xbox One var under utveckling och hur länge sedan den förta utvecklaren fick börja arbeta mot den. Vi ser inte hur lång tid denna typen av utveckling tar därför att normal sett är det NDA på allt sånt här och utvecklarna får inte nämna ett knyst om något. Med Oculus har alla (konsumenterna, indie dev och andra utvecklare) varit med från början och då tycker konsumenten att det tar lång tid för att de har inget begrepp om hur lång tid det normal sett tar för denna typ av teknik att ta sig från prototyp till konsumentversion. Oculus är väldigt snabba om man jämför med liknande teknisk utveckling.

Permalänk
Medlem

För tusan. Begränsad beta för konsumenter om sisådär nästan ett år? Det går ju inte snabbt för dem.

Samtidigt ska ju Samsung Gear VR, som ändå är baserad på Occulus teknologi, komma så tidigt som DETTA år, och ÄR riktad mot konsumentsegmentet.

Så.. Mixade signaler. Är dom redo eller inte!?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

För tusan. Begränsad beta för konsumenter om sisådär nästan ett år? Det går ju inte snabbt för dem.

Samtidigt ska ju Samsung Gear VR, som ändå är baserad på Occulus teknologi, komma så tidigt som DETTA år, och ÄR riktad mot konsumentsegmentet.

Så.. Mixade signaler. Är dom redo eller inte!?

Den kostar väl också 3ggr så mycket....Sen har den väl inte "full headtracking" med kamera+IR-dioder?

Permalänk
Medlem

När de löst illamåendet så är jag beredd att betala premium.

Som jag förslagit tidigare borde de kunna a någon pulserande eller maskerad videosignal som motsvarar det fysiska rummet man faktiskt är i så att hjärnan accepterar att allt är som vanligt (och stämmer med den inbyggda accelerometer i örat). Ungefär som man gör när man sitter och kollar på en vanlig skärm. Sen skulle man kunna öka och sänka frekvensen (på hur ofta den visas) på denna signal beroende på hur känslig man är. Detta är bara en av många lösningar som skulle kunna tänkas lösa problemet.

Tills dess blir det vanlig skärm och Track-IR för mig tror jag.

Permalänk
Medlem

De försöker göra det så bra som möjligt vid första konsumentsläppet. Därför tar det tid
De får bara en chans att göra ett gott intryck på den breda massan. Därför vill de ta bort så mycket av VR sjukdomarna inför konsumentversionen

Det är hårdvaran det hänger på. Att det inte finns det som behövs.
Men nu har de FBs pengar och en deal med samsung så de får tillgång till deras senaste skärmteknik (det är därför samsung får använda Oculus kod till sin VR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

När de löst illamåendet så är jag beredd att betala premium.

De testade DK2 i tested. Har för mig att Norm sa att han inte hade problem längre och han är tydligen väldigt känslig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Måste fortfarande vara högre upplösning än 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De testade DK2 i tested. Har för mig att Norm sa att han inte hade problem längre och han är tydligen väldigt känslig.

Det är helt klart bättre i DK2 än i ettan, men inte helt borta, inte för mig iaf.

Jag skulle säga att det är på mjukvarufronten det största jobbet måste göras nu. Det är katastrofalt klyddigt att få saker att fungera korrekt i en DK2 utan judder och liknande. Dessutom massa trixande i Windows med extended desktop o.s.v. för att direct-to-rift inte fungerar som det ska... alls.

Själva hårdvaran är det inte så mycket fel på. Högre upplösning, lite lättare, större trackingvolym från kameran, mindre kromatisk aberration, sen är saken biff!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

När de löst illamåendet så är jag beredd att betala premium.

Det går över med tiden.
Tror inte det är så jättestor andel av oss som är begåvade med ett nervsystem så oförmöget att anpassa sig att det inte går över efter en periods användande.

Prio ett bör ju i alla fall vara att få teknologin att funka så bra som möjligt. Att vissa användare upplever illamående som inte försvinner med tiden känns inte lika viktigt. Hoppas utvecklarna resonerar likadant.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Suck
Early Access-hysterin gör ett försök att sprida sig till hårdvara.

Anar att man försöker mjölka så mycket pengar som möjligt nu när man fått konkurens av Samsung....

Ser detta som ett tecken att man kanske aldrig kommer att fullfölja, precis som med så många andra early access "produkter"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Det går över med tiden.
Tror inte det är så jättestor andel av oss som är begåvade med ett nervsystem så oförmöget att anpassa sig att det inte går över efter en periods användande.

Prio ett bör ju i alla fall vara att få teknologin att funka så bra som möjligt. Att vissa användare upplever illamående som inte försvinner med tiden känns inte lika viktigt. Hoppas utvecklarna resonerar likadant.

Jag har skrivit en fullständig guide på hur man eliminerar allt illamående ifrån Oculus Rift. Den ansågs dock ej lämplig för Sweclockers yngre småbarn som infekterar vårat forum, så den eliminerades av moderator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Suck
Early Access-hysterin gör ett försök att sprida sig till hårdvara.

Anar att man försöker mjölka så mycket pengar som möjligt nu när man fått konkurens av Samsung....

Ser detta som ett tecken att man kanske aldrig kommer att fullfölja, precis som med så många andra early access "produkter"

Konkurrens? Dom samarbetar. http://www.sweclockers.com/nyhet/18842-samsung-samarbetar-med-oculus-utvecklar-vr-headset-for-mediakonsumtion

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Aldrig varit så här taggad på något teknologiskt. Hoppas dom gör en bra "beta" version!

Permalänk
Medlem

Väntar nog några år tills det är 4K i dem där och det finns hårdvara som orkar driva dem ordentligt i 4K.
Har inte bråttom.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt kalla det för att man släpper den när man i själva verket inte släpper den för alla.

Permalänk
Medlem

Har lekt lite med min DK2. Det är en helt otrolig upplevelse. Men jag skulle inte rekommendera någon att köpa för ens de finns minst 1440p@75Hz och bättre FoV. Just nu känns de verkligen som att kolla med kikare igenom myggnät.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Jag har skrivit en fullständig guide på hur man eliminerar allt illamående ifrån Oculus Rift. Den ansågs dock ej lämplig för Sweclockers yngre småbarn som infekterar vårat forum, så den eliminerades av moderator.

Snarare ett fulhack för att komma runt problemet, än en långsiktig lösning på det
Det är knappast lämpligt för någon överhuvudtaget att äta läkemedel, oavsett om det är receptfria, för att komma runt ett sånt problem.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

1080p är för lågt och tror tyvärr 1440p oxå kommer vara det men kommer nog ändå köpa mig en!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s