Trillade i vattnet med mobilen i fickan. Konstig bild nu.

Permalänk
Avstängd

Trillade i vattnet med mobilen i fickan. Konstig bild nu.

Hej. Har en iPhone 5s.

Jag trillade i vattnet idag och hade min iPhone i fickan. Som tur är så har jag en flip-case så jag antar att den räddade mig ganska mycket.

Just själva mobilen var kvar i fickan och trillade inte ut.

Jag var kanske i vattnet i ca 1-3 sekunder innan jag gick upp igen.

Mobilen funkar som den ska, men det är bilden som har blivit konstig. Bilden har blivit mörk vit och den blir även suddig.

Så dum som jag är så lät jag mobilen vara på. Hade ingen aning om att man ska stänga av den. Det jag trodde var att om jag stängde av den så kanske den inte hade funkat igen

Jag kom hem då och läste att man ska stänga av mobilen direkt och lägga den i ett paket ris så jag gjorde det. Jag tänker låta den ligga där nu under natten.

Jag får sån ångest nu alltså. Har jag kanske förstört den nu ännu mer eftersom att jag hade den på och använde mobilen när jag egentligen borde ha stängt av den på direkten? Räcker det att mobilen ligger i påsen under natten? Har hört att den ska ligga där 24 timmar.

Saken är att jag måste ha min mobil imorgon klockan 8 på morgonen. Väntar ett jätte viktigt samtal. Räcker det att den ligger under natten?

Jag nojjar alldeles för mycket! Tänker bara "tänk om batteriet har blivit sämre" Tänk om min mobil inte presterar lika bra" osv osv

Om inte detta med riset hjälper under natten, så är det kört för mig va?

Permalänk
Lego Master

Om det räcker med 24h eller inte beror ju på hur mycket vatten som finns i telefonen och behöver ta sig ut. Eftersom en iPhone inte är isärtagbar av lekmän så tar det längre tid för vatten att "dras ut". Jag skulle börja fundera på att stoppa in simkortet i en annan telefon och kolla vad din hemförsäkring täcker, om du inte har någon specifik försäkring på telefonen. Har den börjat dumma sig i skärmen lär den inte hux flux bli frisk igen efter en natt bland några risgryn.

EDIT:
Men försöka duger ju.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Om det räcker med 24h eller inte beror ju på hur mycket vatten som finns i telefonen och behöver ta sig ut. Eftersom en iPhone inte är isärtagbar av lekmän så tar det längre tid för vatten att "dras ut". Jag skulle börja fundera på att stoppa in simkortet i en annan telefon och kolla vad din hemförsäkring täcker, om du inte har någon specifik försäkring på telefonen. Har den börjat dumma sig i skärmen lär den inte hux flux bli frisk igen efter en natt bland några risgryn.

EDIT:
Men försöka duger ju.

Oj, saken är att mamma inte betalar någon hemförsäkring. Jag har frågat henne men hon sa att hon slutade betala det, frågade dock inte varför :/

Det är kört för mig va?

Får gå runt med en mörk vit skärm som blir suddig nästan hela tiden.

Fattar inte ens varför jag bryr mig så mycket om mobilen, jag kunde ju ha dött idag

Permalänk
Lego Master

Kört o kört...låt mobilen ligga över natten och se sen. Har du tur är det bara skärmen som fått stryk, och om du googlar lite på skärmbyte iphone 5s lär du hitta en drös företag som utför sånt.

Hemförsäkring är bra att ha, inte bara för att mobilen kanske trillar i vattnet. Utan hemförsäkring får ni ingen ersättning om det börjar brinna och alla era kläder blir rökskadade, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Kört o kört...låt mobilen ligga över natten och se sen. Har du tur är det bara skärmen som fått stryk, och om du googlar lite på skärmbyte iphone 5s lär du hitta en drös företag som utför sånt.

Hemförsäkring är bra att ha, inte bara för att mobilen kanske trillar i vattnet. Utan hemförsäkring får ni ingen ersättning om det börjar brinna och alla era kläder blir rökskadade, tex.

Hur kan jag veta om något annat har tagit stryk? Tycker du jag borde försöka öppna mobilen och se om det finns något vatten?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ilerk22:

Hur kan jag veta om något annat har tagit stryk? Tycker du jag borde försöka öppna mobilen och se om det finns något vatten?

NEJ FÖR HELVETE om du inte är auktoriserad tekniker eller bara ute efter att se hur den ser ut på insidan utan någon förväntning om att den ska funka senare.
Låt den stackars luren vara nu. Vänta tills imorgon. Sen tar du beslut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

NEJ FÖR HELVETE om du inte är auktoriserad tekniker eller bara ute efter att se hur den ser ut på insidan utan någon förväntning om att den ska funka senare.
Låt den stackars luren vara nu. Vänta tills imorgon. Sen tar du beslut.

Men jag måste ju öppna den förr eller senare? Köpte ett batteri idag eftersom mitt var skit. Hade 60 % och sen efter 1 minut helt plötsligt 20% - fast det var innan jag tappade den i vattnet, så jag tänkte komma hem och byta batteriet, men nu får jag tyvärr vänta. Vilken otur man har

Om den nu är likadan imorgon, vad gör jag då?

Permalänk
Medlem

till nästa gång, välj en vattentålig telefon

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ilerk22:

Men jag måste ju öppna den förr eller senare? Köpte ett batteri idag eftersom mitt var skit. Hade 60 % och sen efter 1 minut helt plötsligt 20% - fast det var innan jag tappade den i vattnet, så jag tänkte komma hem och byta batteriet, men nu får jag tyvärr vänta. Vilken otur man har

Om den nu är likadan imorgon, vad gör jag då?

What, vänta? Ska du ändå öppna den? Isåfall kan du lika gärna göra det direkt, ju öppnare telefonen är desto bättre. Ta gärna ut det gamla batteriet och låt telefonen ligga i riset utan batteri. Ju mer luft som kan cirkulera kring kretsarna desto snabbare avdunstar eventuellt vatten. Men som sagt, vattenskador på elektronik är ingen barnlek. Det finns fortfarande en stor risk att telefonen är skadad på ett eller annat sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Men jag måste ju öppna den förr eller senare? Köpte ett batteri idag eftersom mitt var skit. Hade 60 % och sen efter 1 minut helt plötsligt 20% - fast det var innan jag tappade den i vattnet, så jag tänkte komma hem och byta batteriet, men nu får jag tyvärr vänta. Vilken otur man har

Om den nu är likadan imorgon, vad gör jag då?

Du är väl medveten om att du inte kan byta batteri på mobilen va? Öppnar du den så ryker garantin och du riskerar också att spräcka den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

till nästa gång, välj en vattentålig telefon

Japp, borde ha valt samsung s5

Skrivet av Shudnawz:

What, vänta? Ska du ändå öppna den? Isåfall kan du lika gärna göra det direkt, ju öppnare telefonen är desto bättre. Ta gärna ut det gamla batteriet och låt telefonen ligga i riset utan batteri. Ju mer luft som kan cirkulera kring kretsarna desto snabbare avdunstar eventuellt vatten. Men som sagt, vattenskador på elektronik är ingen barnlek. Det finns fortfarande en stor risk att telefonen är skadad på ett eller annat sätt.

Jag tänkte låta den ligga i riset under natten och att jag imorgon byter batteri. Eller kan det gå snabbare om jag öppnar mobilen, tar ut batteriet och sen lägger den tillbaka i riset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du är väl medveten om att du inte kan byta batteri på mobilen va? Öppnar du den så ryker garantin och du riskerar också att spräcka den.

Jag har sett videoklipp på youtube när folk byter iphone batteri :/ Och nu har jag ju köpt batteriet. Men batteriet måste ju bytas? Jag kan väl inte gå runt med det så? att det bara sjunker ner så?

Permalänk
Avstängd

Kollade nyss på videoklipp hur man öppnar en iphone 5s. Kommer bli svårare än vad jag tror. Första gången jag gör detta och jag har faktiskt ångest inför detta.

Är det kanske bäst att låta bli? Men hur ska jag göra med batteriet? Vill bara slänga hela mobilen i soptunnan, orkar inte med den mera

Permalänk
Medlem

Lägg den på tork i riskorn några dagar utan att öppna den. Om skärmen är flammig efter det går den att löda om, kostar 250:-. Den kommer troligen att klara sig. Jag tvättade och torktumlade en iphone5 och den fungerar perfekt efter omlödning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Lägg den på tork i riskorn några dagar utan att öppna den. Om skärmen är flammig efter det går den att löda om, kostar 250:-. Den kommer troligen att klara sig. Jag tvättade och torktumlade en iphone5 och den fungerar perfekt efter omlödning.

Menar du så här? https://www.google.se/search?q=flammig+sk%C3%A4rm&biw=1600&bi...

Precis så jag har det, längst upp till vänster.

Hur menar du löda om? Hänger inte med nu :/

Edit: Där det är ringat in är precis så jag har det på skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Menar du så här? https://www.google.se/search?q=flammig+sk%C3%A4rm&biw=1600&bi...

Precis så jag har det, längst upp till vänster.

Hur menar du löda om? Hänger inte med nu :/

Edit: Där det är ringat in är precis så jag har det på skärmen

ja liknade och jag lämnade in telefonen på itechstore och dom löde om skärmen, det löste problemet
Vet inte exakt vad dom gör när dom löder om men det fungerar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

ja liknade och jag lämnade in telefonen på itechstore och dom löde om skärmen, det löste problemet
Vet inte exakt vad dom gör när dom löder om men det fungerar.

Mobilen har legat i riset 24 timmar nu och fortfarande samma vita fläck jag har på skärmen Bilden blir också suddig. Vad ska man göra? Vågar man öppna den själv? Börjar få sån ångest. Behöver min mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Kollade nyss på videoklipp hur man öppnar en iphone 5s. Kommer bli svårare än vad jag tror. Första gången jag gör detta och jag har faktiskt ångest inför detta.

Är det kanske bäst att låta bli? Men hur ska jag göra med batteriet? Vill bara slänga hela mobilen i soptunnan, orkar inte med den mera

hahaha Lugna dig nu... Det är "bara" en mobil. Har du ingen erfarenhet av att pilla med småelektronik tycker jag faktiskt att du ska lämna in den för att byta batteriet. Be dem kolla skärmen samtidigt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

hahaha Lugna dig nu... Det är "bara" en mobil. Har du ingen erfarenhet av att pilla med småelektronik tycker jag faktiskt att du ska lämna in den för att byta batteriet. Be dem kolla skärmen samtidigt.

Ja, det är bara en mobil, men den är ganska ny, synd att detta händer, fast det var en olycka och olyckor brukar hända..

Permalänk

ÖPPNA FÖRFAN INTE EN 5S har jobbat på ifon ett tag det är svinpilligt för du lyfter skärmen sen måste du pilla loss kabeln till hemknappen går kabeln sönder kommer knappen ALDRIG att fungera igen då knappen har en nyckel i sig som stämmer med det som är programmerat i moderkortet i sig lämna in telefonen till ett ställe som vet vad dom håller på med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S2BMr-Södergren:

ÖPPNA FÖRFAN INTE EN 5S har jobbat på ifon ett tag det är svinpilligt för du lyfter skärmen sen måste du pilla loss kabeln till hemknappen går kabeln sönder kommer knappen ALDRIG att fungera igen då knappen har en nyckel i sig som stämmer med det som är programmerat i moderkortet i sig lämna in telefonen till ett ställe som vet vad dom håller på med

Okej, skickar in den då till comviq. Får ta och betala det som kommer då Ville öppna den själv för att ta bort vattnet, men eftersom det är komplicerat så låter jag dom göra det...

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, olyckor händer. Gå till en elektronikverkstad som kan reparera den, be dem ta en snabbtitt och ge dig ett ungefärligt pris för reparationen.

Hur gammal är du förresten? Snacka med dina föräldrar om det, se om du kan få lite hjälp. Tror de kommer uppskatta om du försöker visa att du kan lösa sånt här själv, och kanske slänger en slant eller två!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vation:

Ta det lugnt, olyckor händer. Gå till en elektronikverkstad som kan reparera den, be dem ta en snabbtitt och ge dig ett ungefärligt pris för reparationen.

Hur gammal är du förresten? Snacka med dina föräldrar om det, se om du kan få lite hjälp. Tror de kommer uppskatta om du försöker visa att du kan lösa sånt här själv, och kanske slänger en slant eller två!

Jag är 17 år. Saken är att jag har en sur mamma just nu av en anledning, så jag vet inte om hon kommer ställa upp. Får fråga min fästman om han vill hjälpa till lite

Edit: Jag tänker skicka iväg mobilen imorgon på lagning, det jag är rädd för att priset kommer bli alldeles för överdrivet, som tex flera tusenlappar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Du är väl medveten om att du inte kan byta batteri på mobilen va? Öppnar du den så ryker garantin och du riskerar också att spräcka den.

så man får en ny/lagad på garantin när man har badat med den? jävligt bra garanti det måste vara på en iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag är 17 år. Saken är att jag har en sur mamma just nu av en anledning, så jag vet inte om hon kommer ställa upp. Får fråga min fästman om han vill hjälpa till lite

Edit: Jag tänker skicka iväg mobilen imorgon på lagning, det jag är rädd för att priset kommer bli alldeles för överdrivet, som tex flera tusenlappar

Du bör rikta in dig på cirka 1000-2000kr

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Du bör rikta in dig på cirka 1000-2000kr

Menar du verkligen allvar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

NEJ FÖR HELVETE om du inte är auktoriserad tekniker eller bara ute efter att se hur den ser ut på insidan utan någon förväntning om att den ska funka senare.
Låt den stackars luren vara nu. Vänta tills imorgon. Sen tar du beslut.

Vet inte hur det är med iphone 5 men min gamla 3gs öppnade jag för att se om jag kunde byta skärm. Det var ett jävla helvete att få alla kontakter och skit att sitta perfekt och stänga igen telefonen utan att nåt åkte ut igen. Rekommenderas inte om man inte absolut måste. Kostar inte många hundralappar att få någon annan att fixa heller.

Skrivet av ilerk22:

Men jag måste ju öppna den förr eller senare? Köpte ett batteri idag eftersom mitt var skit. Hade 60 % och sen efter 1 minut helt plötsligt 20% - fast det var innan jag tappade den i vattnet, så jag tänkte komma hem och byta batteriet, men nu får jag tyvärr vänta. Vilken otur man har

Om den nu är likadan imorgon, vad gör jag då?

DU kan betala någon annan som vet vad dom gör att göra det istället.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Är det säkert att det är batteriet som är kasst och inte något annat crap till mjukvara som drar?
Testade du någon form av återställning innan telefonen extraknäckte som guldfisk?

Permalänk

Det är två saker du borde göra.

1. Tvinga din mamma till att skaffa hemförsäkring. Själv skulle jag aldrig vara utan en hemförsäkring.
2. För telefonen till en butik som kan fixa den

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***
men förklara hur det gick till då? hur kan man halka ner, var du blöt om skorna? Så fort jag är nära vatten så lägger jag mig ifrån telefonen, men du bor hemma va? så du har inte betalat telefonen då?

§1