Windows installeras inte på SSD

Permalänk
Medlem

Windows installeras inte på SSD

Tja, tänkte byta systemdisk från HDD till SSD.

jag har använt windows återställningsenhet, och lagt över windows på usb-sticka, som windows skriver på sin hemsida att man ska göra.

Sedan har jag stängt av datorn, dragit ut HDD-disken, startat datorn o gått in i BIOS, ändrat bootordningen till USB key,
sparat ändringar, och sedan stängt av.
Booten ändras även automatiskt till USB när jag sätter in windows-USB'n när datorn är igång, och sedan stänger av den, och sätter på igen, så jag behöver inte använda BIOS egentligen, men kollar för säkerhets skull.

Efter det har jag satt i SDD-disken, satt in USB-minnet, och satt på datorn, då kommer det upp att jag ska Insert boot device and press any key to boot, trots att USB'n är inkopplad, och det verkar som att tangentbordet inte ens svarar, (kan det vara för drivrutinerna ligger på HDD-disken?) så när jag trycker, händer absolut ingenting.

Vad är felet?

Edit:
Det är tydligen min licens det är fel på, jag kan inte ladda ner windows iso-filer pga jag köpte datorn hos komplett.se, och de byggde ihop den,
tydligen ska jag ha fått med en windows 8-skiva som jag ska kunna installera på, jag fick ingen windows 8 skiva med i mitt köp, så kan inte installera om datorn, ens med en återställningsenhet. Väntar på ett "korrekt usb-minne" från komplett.se att installera på. Nåt annat tips?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så använder komplett vanliga OEM och det är inga problem att göra som du har gjort då.
Dock bör du ju trycka på tex F11 eller vad ditt moderkort nu har för att få upp boot menu och välja minnet därigenom.

Permalänk
Medlem

Jo, och windows support sa att OEM-licenser inte gick att ladda ner från deras hemsida med.

Jag har valt minnet som första alternativ i boot-menyn, dock verkar usb-minnet vara av fel format, oavsett om jag använder Rufus eller windows 7 DVD/USB tool, eller så är det något fel på min usb-sticka, återställningsenheten skapas dock, men trots att jag väljer att boota usb'n först händer inget. Och då går jag in i bios först, och väljer usb som nr 1 i boot-ordern.

Det jag menade var att när jag skapat återställningsenheten, tagit ut usb't från datorn, startat om datorn, satt i usb't, och sedan stängt av datorn igen, så växlar moderkortet/datorn automatiskt USB som nr 1 i boot-order. men det visste du förmodligen. men det var nytt för mig.

Permalänk
Medlem

Vet inte villken windows version du har men Retail och OEM är samma skivor för Windows vista och Windows 7 i alla fall och säkert för 8 med.
Sedan spelar språk igen roll heller. Kan välja en engelsk retail skiva tex och aktivera med en Svensk OEM nyckel från HP. Låna en polare skiva och gör en USB sticka av den som är bootbar eller installera direkt från hans skiva. Eller om du redan har en dator till med en windows sskiva av samma version (visa/7/8).

Licensnycklen avgör vad du får för windows version, retail/OEM sedan Premium/PRo/Ultimate etc.

Gjort så flera gånger både med Vista och windows 7. Nu senast installerade jag om polarens windows 7 laptop genom att låna en USB sticka med windows 7 på jag gjorde från en Windows 7 Premium retail skiva päronen äger. Gjort syrans laptop med vista och andra laptops med.

Sedan knappade jag bara in hans licensnyckel vid installationen, sedan valde jag egenskaper på den här datorn. Valde att acktivera windows men såg till att nätverkskablen ej var i. Sedan valde jag att aktivera över telefon. Ringde numret som anges. Knappar in siffrorna som efterfrågas, knappar in svaret och sedan är det acktiverat.
På så vis slipper du strul som skulle kunna uppstå vid en koll från MS servrar vid acktiverigen.
Aldrig haft problem med windows update, mediaplayer eller microsoft security esentials på dom manskinerna jag gjort. Vet fler som gör på samma vis.

Så ja licensnycklen har igen större betydelse, ända som KAN vara grinigt är att flytta en OEM nyckel från en maskin till en annan där moderkort eller CPU inte är samma då nyckeln knyts till deras serienummer.

Gjort så på flera laptops där folk inte har skivor då d et ej följer med.
Slipper man ha restor partiton på dom som tar plats och man slipper all skit till programvara som tillverkarna installerar.

Bara se till att ha en ISO hemma av windows versionen du har licens för och med önskat språk. Självklart vill du inte ha en piratvariant som är full med krack och skit. Man bör kunna tanka ner windows via microsoft hemsida vill jag minnas annars fråga en polare om han kan komma över med sin skiva. Trots allt nyckeln du betalar för inte mediumet.

Att den inte hittar nån bootenhet betyder att din USB sticka inte är bootbar eller så har du gjort fel i bios.

Permalänk
Medlem

Jag har licens för Windows 8, det är OEM enligt win support, och så ingår en gratis uppdatering till 8.1.
Enligt windows support, så kan jag inte ladda ner iso-filer från deras hemsida, med den licensnyckeln jag har, eftersom det är en OEM-nyckel, därför behöver jag skiva, dock känner jag ingen, eller så är varenda människa jag känner för lat för att kunna säga att de har en win 8 skiva hemma o låna ut.

Men som jag fått det förklarat ska en återställningsenhet, kunna jämföras med en USB-sticka med Windows 8 på, eftersom man drar över windows installationsfiler till en usb-sticka, dock funkar det inte att installera windows på detta sätt, och windows support säger att jag MÅSTE ha skiva, komplett säger att det räcker med ett USB, jag har försökt med USB, men det funkar ju inte med återställningsenheten, och ISO-filer kan jag inte ladda ner från microsofts hemsida, och självklart tänker jag inte ladda ner någon piratversion, bara dumt när jag ska ha tillgång till äkta version av windows....

komplett har skickat en usb-sticka, som innehåller win 8, så jag kan installera om det, på nya SSD-disken, eftersom det är så de installerar windows på datorerna de bygger ihop.
Jag får väl tro på dem, men känns ju som att jag borde kunna använda återställningsenheten, som är ett windows-verktyg, och installera om windows på det sättet, med min USB-sticka, som komplett.se först tipsade mig att göra.

Kan det vara så enkelt att det är fel på USB-minnet? För återställningsenheten formaterar väl och fixar till USB-minnet, så att det ska bli en installationsenhet, ist för lagringsenhet?

Permalänk
Medlem

Det är igen skillnad att installera från en USB sticka med windows på som är skapad med rätt verktyg jämfört med en CD skiva. Igen alls. När päronen bytte ut sin gamla burk med windows 7 till en ny utan CD läsare (dock extern USB 2.0 när det behövs) så gjorde jag en USB sticka från deras skiva på gamla datorn med nåt program jag hittade på nätet. Dom har den stickan dedikerad till det så den finns till hands. Ligger i windows kartongen med skivorna.

Använt den flera gånger. Nu senast när jag bytte ut Samsung 840 buggad SSD mot en ny SSD och innan dess på kompisens Laptop med hans OEM nyckel. Aktiveringen gick fint. På OEM licenser speciellt på märkesdatorer som HP mm använder jag telefonaktiverigen för att undvika komplikationer med deras aktiveringsservrar. Kopplar inte upp maskinen på nätet förens telefonaktiverigen är gjord. Det har aldrig blivit problem efteråt. Windows update mm verkar helt nöjd med den varianten på alla maskiner jag gjort.

Som sagt Microsoft OEM och Retail skivor är samma, ända igentliga skillnaden är Trycket på dom i så fall och språket. Men som sagt inte ens språket spelar roll för nycklen även om det står så på ettiketen.
Licensnycklen avgör vad som blir aktiverat i windows och avgör om du får premium, pro, ultimate etc.

Ända som kan spela roll är om man har licens för 32bit eller 64bit vad jag vet men inte testat om det stämmer.

Som sagt installerar själv från USB sticka då det går snabbare och igen risk att skada skivan.

Kan du inte boota usb stickan så har du ställt in bios fel. Men man brukar kunna trycka F8 eller liknande för en BOOT meny, brukar dyka upp vid posten av datorn så ta en titt när den bootar lägst ner på skärmens mitt brukar det vara. Finns det så använder jag det så slipper man gå in i bios och det brukar fungera överlag bättre med USB stickor.

Som sagt är du orolig över aktiveringen så kör via telefon och skippa nätverkskablen tills du aktiverat det. Tar 5-10 min över telefon men värt det än att slippa börja om. Du får reda på teflonnumret när du väljer telefonalternativet och sedan land.

Bör hitta aktiveringen genom att högerklicka på den här datorn. Annars sök på aktivering kanske går.
Har du inte nätverkskablen i och trycker aktivera nu så bör den efter misslyckat försök fråga om du vill använda telefonaktivering också.

Jag själv kör linux sedan 14 år snart så pillar bara på windowsträsket åt andra.

Permalänk
Medlem

pa1983, är du verkligen säker på det? För Windows 8 OEM verkar vara otroligt mycket mer klyddig. Jag har haft liknande problem med en Acer laptop och en HP dekstop. Just övergången till 8.1 sabboterar rätt mycket av återställning mm med original nyckeln.
Enda chansen är att göra en återställning var med inbyggd partition eller att skapa en egen återställning (innan allt kraschar).
Windows 7an fungerar precis som du säger dock, men efter det verkar de jävlas allt de kan med kunderna.

Permalänk
Medlem

Som sagt inte prövat windows 8. Men jag kör alltid telefonaktivering på OEM licenser specifika för märkesdatorer då HP, DELL mm har sina egna licenser.

Permalänk
Medlem

Så här lätt gör man ett bootbart usb-minne för installationen med hjälp av daemon-tools:

http://www.sweclockers.com/artikel/1...-ett-usb-minne

1. Starta kommandotolken med administratörsrättigheter (start -> cmd).
2. Skriv diskpart för att starta Windows partitionsverktyg.
3. Skriv list disk för att visa samtliga lagringsenheter som är anslutna till datorn.
4. Skriv select disk # där # är den siffra som markerar USB-minnet (se kapaciteten (size)). I detta moment är det mycket viktigt att du väljer rätt, annars kan du av misstag råka nollställa en annan lagringsenhet!
5. Skriv clean för att nollställa lagringsenheten.
6. Skriv create partition primary för att skapa en partition.
7. Skriv select partition 1 för att välja den nyskapade partitionen.
8. Skriv active för att markera partitionen som aktiv.
9. Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.
10. Skriv assign för att ge partitionen en enhetsbokstav.
11. Skriv exit för att avsluta diskpart.

Nu är USB-minnet nollställt, formaterat och klart.

Mounta Windows ISO-filen i Daemon Tools och kopiera över alla filer till USB-minnet.

Nu är USB-minnet klart att användas för installation!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Som sagt inte prövat windows 8. Men jag kör alltid telefonaktivering på OEM licenser specifika för märkesdatorer då HP, DELL mm har sina egna licenser.

Ska testa det tipset nästa gång. Jag brukar installera windowset direkt utan nyckel, sen när man är inne och ska aktivera så skriver jag in OEM nyckeln. Det har fungerat på Win 7 iaf.
Men Windows 8 så ligger OEM nyckeln i UEFI BIOSet också... Och jag tror det är det som sabbar allt. Men jag ska komma ihåg ditt tips för nästa gång.