Bästa lösningen för att skapa ett trådlöst nätverk som räcker i hela lägenheten/huset?

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen för att skapa ett trådlöst nätverk som räcker i hela lägenheten/huset?

Säg att en router inte räcker för att ta den trådlösa signalen ända ner till källaren eller uteplatsen.

Jag antar att man skaffar flera routrar eller accesspunkter. Men hur ska detta ställas in för att skapa den smidigaste lösningen?

Har man ett trådlöst nätverk per accesspunkt/router? Typ "Våning 1" och "Våning 2"? Eller kan man använda sig utav samma nätverk men förstärka det med dubbla accesspunkter/routrar?

Permalänk
Medlem

Köp ett 3-pack Unifi AP Pro
kör ett SSID
???
Profit.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Har själv en ASUS RT-AC66U och wifi når i hela huset och en bra bit utanför tomten.Har ställt sändningseffekten på MAX

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Säg att en router inte räcker för att ta den trådlösa signalen ända ner till källaren eller uteplatsen.

Jag antar att man skaffar flera routrar eller accesspunkter. Men hur ska detta ställas in för att skapa den smidigaste lösningen?

Har man ett trådlöst nätverk per accesspunkt/router? Typ "Våning 1" och "Våning 2"? Eller kan man använda sig utav samma nätverk men förstärka det med dubbla accesspunkter/routrar?

Total begreppsförvirring, vad menar du med "nätverk"?
Och det är jättestor skillnad på router och accesspunkt.

Normalt har man en router (ett nät/nätverk) men flera accesspunkter.
Om du vill ha samma SSID eller olika är en smaksak, jag föredrar två olika för jag vill "roama" manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Säg att en router inte räcker för att ta den trådlösa signalen ända ner till källaren eller uteplatsen.

Jag antar att man skaffar flera routrar eller accesspunkter. Men hur ska detta ställas in för att skapa den smidigaste lösningen?

Har man ett trådlöst nätverk per accesspunkt/router? Typ "Våning 1" och "Våning 2"? Eller kan man använda sig utav samma nätverk men förstärka det med dubbla accesspunkter/routrar?

Ett tips är att kika på Homeplugs/powerplugs/ethernet-adaptrar, de skickar in "internet" i väggen och du kan ta ut det vart du vill, det gör även att du slipper dra nätverkskabel mellan våningarna, utan du kopplar in en WiFi-adapter i valfritt eluttag på våningen och kan således få WiFi. Det som är nackdelen är ju att hastigheten minskas, men eftersom det är WiFi tror jag inte det påverkas nämnvärt.

Nått sånt här:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/t...
eller för bredare selektion:
http://www.netonnet.se/Search/Index?query=homeplug