Sprakande högtalare/hörlursgång på Asus UX32LA

Permalänk
Medlem

Sprakande högtalare/hörlursgång på Asus UX32LA

Hej allesammans! Min flickvän har nyss köpt en UX32LA (den billigare varianten av UX32LN) och den fungerar fint, förutom att det ibland sprakar från laptophögtalarna. Har googlat en del, men inte hittat någonting som tyder på att detta är ett generellt problem hos dessa datorer. Tänkte då att jag skulle skriva här för att kolla om nån annan har stött på detta problem innan jag hör av mig till Asus.

Knäppandet och sprakandet uppstår endast när datorn spelar upp ljud av olika slag. Det händer ibland när jag spelar upp videofiler, särskilt om jag höjer volymen. Ett säkert sätt att provocera fram knastret är att justera volymen vid ljudsymbolen. Trodde till en början att högtalarna var skadade på något sätt, men jag anar att det kan vara ljudkortet som spökar då knastret även förekom när jag pluggade in hörlurar. Datorns ljudkort är Conexant SmartAudio HD. Den enda gången knaster inte förekommer överhuvudtaget vid uppspelning av ljud är när man pluggar in HDMI-kabel och kikar via TV:n.

Någon här som blir klok på detta?

Permalänk
Medlem

Sprakande ljudkretsar på bärbara är generellt något som förekommer. Jag trodde dock att det hörde till gamla datorer mest numera.
Om datorn är ny och det finns garanti kvar skulle jag välda mig till säljaren/tillverkaren för att få det utrett. Har det sprakat från början?
Annars skulle jag i vissa fall tippa att drivrutiner inte har så mycket att göra med det utan det kan vara störning som är mer elektriska eller så.

Bara för att fråga... datorn är inte dammig inuti?
(Tänker lite på när folk har sina laptops i sängen, soffan osv att det samlas damm som kan får några kretkort som normalt inte skall ha kontakt att de får lite kontakt.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Ja, datorn är 2-3 veckor gammal, så garantin är kvar och jag tror inte att det är särskilt mycket damm i den då den som sagt är ny. Sprakandet har nog pågått sedan hon köpte datorn, men det var inte förr än nu som vi upptäckte felet då vi alltid kopplar in datorn när vi kikar på film. Hur kommer det sig att det inte sprakar när datorn är kopplad till TV:n med HDMI, men att det låter när hörlurar är ipluggade? Annars har hon mest använt den till att skriva i Word, där av den sena upptäckten.

Tack för ett snabbt svar! Blir väl att skapa ett ärende hos Asus nu. Bara tråkigt att det ska vara så svårt att köpa en ny dator utan att det är nått strul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleazy_E:

Ja, datorn är 2-3 veckor gammal, så garantin är kvar och jag tror inte att det är särskilt mycket damm i den då den som sagt är ny. Sprakandet har nog pågått sedan hon köpte datorn, men det var inte förr än nu som vi upptäckte felet då vi alltid kopplar in datorn när vi kikar på film. Hur kommer det sig att det inte sprakar när datorn är kopplad till TV:n med HDMI, men att det låter när hörlurar är ipluggade? Annars har hon mest använt den till att skriva i Word, där av den sena upptäckten.

Tack för ett snabbt svar! Blir väl att skapa ett ärende hos Asus nu. Bara tråkigt att det ska vara så svårt att köpa en ny dator utan att det är nått strul...

HDMI-ljudet går väl genom andra kretsar och inte genom ljudkretsen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sleazy_E:

Ja, datorn är 2-3 veckor gammal, så garantin är kvar och jag tror inte att det är särskilt mycket damm i den då den som sagt är ny. Sprakandet har nog pågått sedan hon köpte datorn, men det var inte förr än nu som vi upptäckte felet då vi alltid kopplar in datorn när vi kikar på film. Hur kommer det sig att det inte sprakar när datorn är kopplad till TV:n med HDMI, men att det låter när hörlurar är ipluggade? Annars har hon mest använt den till att skriva i Word, där av den sena upptäckten.

Tack för ett snabbt svar! Blir väl att skapa ett ärende hos Asus nu. Bara tråkigt att det ska vara så svårt att köpa en ny dator utan att det är nått strul...

Ja, tyvärr kan det blir så. Laptops är alltid lite mer speciella för det är ibland en del icke-standardlösningar och mycket "corner-cutting" för att få det billigt.

Själv har jag bl a gammal Dell E4300 med en (Intel?) IDT ljudkrets som jag måste erkänna verkar väldigt bra, inklusive på att driva rätt stora lurar inte alltför dåligt. Så det är väl det jag kan rekommendera av egen erfarenhet. Annars kanske det kan helt enkelt vara så enkelt att antingen den modellen eller just den datorn har ett problem. Kan det fixas är det bra. I värsta fall finns det HDMI-analogljud splitters, men det är nog en för dyr och krånglig lösning.

Jag skulle även testa och se om sprakandet kommer med om man spelar in på datorn via dess mikrofon eller om man använder Skype/Chatt/Facetime/Whatever... att den man pratar med hör sprakandet. Om det även finns/hörs/märks där har ni ett större argument för att faktiskt få datorn servad eller utbytt. Då blir det också ett större problem .
Anledningen att jag skriver så beror helt enkelt på att det är ju laptop en del tenderar att ta med sig på resa, det är så rätt tråkigt att upptäcka att micen inte funkar och man har ingen dataaffär runt hörnet.

Skrivet av Rydisen:

HDMI-ljudet går väl genom andra kretsar och inte genom ljudkretsen.

Precis. Så blir det inte en analog signad förrän i TVn.

MVH
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag har i flera år haft sprakande i mina lurar när jag kollar på serier som jag gör varje kväll. Jag har gått igenom otaliga lurar utan att det hjälpt. Häromdagen när jag skulle kolla på Nashville tröttnade jag och kollade runt lite i ljudinställningarna på mpc och där hittade jag en inställning som jag bockade av och nu har jag rent ljud:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har i flera år haft sprakande i mina lurar när jag kollar på serier som jag gör varje kväll. Jag har gått igenom otaliga lurar utan att det hjälpt. Häromdagen när jag skulle kolla på Nashville tröttnade jag och kollade runt lite i ljudinställningarna på mpc och där hittade jag en inställning som jag bockade av och nu har jag rent ljud:-)

Oj. Det var bra. Vad var det för inställning och vilken ljudkrets/tillverkare har du?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.