Behov utav nytt grafikkort, lite tips såhär en lördag

Permalänk
Medlem

Behov utav nytt grafikkort, lite tips såhär en lördag

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patet:

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

Vad har du för innehåll i din burk? Budget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patet:

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

Två GTX 970, billigt och grymt bra.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patet:

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patet:

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

"Billigt" är ganska subjektivt. Bättre att ange vilken budget vi snackar om, 500-1500kr? 1500-3000?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patet:

Tjena! Nu är det så att mina kort har gjort sitt, dvs att jag behöver nytt godis!
Korten är gamla och är två Ati HD5750..
Någon som kan komma med tips på något billigt som är minst lika bra?
Mina kort är iof klockade men det lär ju även det nya bli..

Hit me with you best shot!
Mvh Robban

Frågan är vad du behöver, vad du ska göra. Jag köpte ett Radeonkort för ett och ett halvt år sedan som uppgradering, ett HD7870, det klarar det mesta i 1920x1200 som jag spelar i, och då spelar jag med maxade inställningar på grafiken, dessutom följde tre gratis spel från spelprogrammet "Never Settle" med som ju kan räknas bort från summan (Tomb Raider, Bioshock Infinite och Far Cry 3: Blood Dragon). Spelar även i stereoskopisk 3d på tv, som t ex Tomb Raider har stöd för (i 720p@60Hz med maximerade kvalitetsinställningar i grafiken och TressFX Hair).

Motsvarande, snäppet bättre kort idag lär bli R9 270X om du vill hålla dig inom Radeonsfären, det finns t ex här med tre fria spel ur det nya "Never Settle Space Edition":
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/798...

Det är ingen idé att köpa ett alltför snabbt kort, utan det måste matchas med processorn. Då jag fortfarande kör en plattform med Phenom II X4 955, så är det den processorn jag borde uppgradera nästa gång, tror inte jag skulle få så mycket extra ut av ett snabbare grafikkort, utan har nått gränsen med HD7870 för min processor. Mitt inköp var en uppgradering från HD6850, och HD7870 är ungefär dubbelt så snabbt som det på mitt system, dessutom med ungefär samma effekt.

Då dina 5750 i CF lär vara ungefär lika snabba som ett enstaka 5850, och 6850 var ungefär lika snabbt som 5850 bör du isf också kunna förvänta dig dubbla prestandan från ett enstaka 270X, och kunna klara det med samma nätagg, om du har en vettig matchande processor i grunden.

Edit: Här hittade jag ett ännu bättre och billigare kort (och med tre spel) R9 280, om ditt nätagg klarar det:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550

Permalänk
Medlem

Tack för lite tips! Tja resten är inget wow heller.. Sitter en Intel 6600 i den, tror närheten vart rätt potent dock ( är långt ifrån datorn atm ).

Hade vart trevligt med allt nytt, men det kostar mer än det smakar för min del då jag mest kör det som mediastation samt wow, matar grafiken och allt funkar fint, dvs att jag "klarar" mig med den skiten som sitter i..
Budget för ett kort? Tja.. Billigt men ska vara likvärdigt med det som sitter i nu vilket bör lägga ribban på en viss nivå!
Mvh Robban

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patet:

Tack för lite tips! Tja resten är inget wow heller.. Sitter en Intel 6600 i den, tror närheten vart rätt potent dock ( är långt ifrån datorn atm ).

Hade vart trevligt med allt nytt, men det kostar mer än det smakar för min del då jag mest kör det som mediastation samt wow, matar grafiken och allt funkar fint, dvs att jag "klarar" mig med den skiten som sitter i..
Budget för ett kort? Tja.. Billigt men ska vara likvärdigt med det som sitter i nu vilket bör lägga ribban på en viss nivå!
Mvh Robban

WoW skulle ju tjäna rejält på en modernare processor, iofs.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

För WoW skulle ett uppgraderingspaket med i5 4690K + Z97 mobo + 8 GB RAM.

WoW är väldigt processortungt och din nuvarande är föråldrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jodå, ju mer desto bättre.. Men jag ligger med godkänd fps på high settings så jag är nöjd, det är en kostnadsfråga, inget annat..
Så ett uppgraderings kit så börjar det tassa iväg och drar oftast med sig mer saker..

Mvh Robban

Permalänk
Medlem

Håller med. Bra prestanda för pengarna och inte oöverkomligt dyrt heller tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ja, för om korten fungerar och processorn duger, varför ska du då byta?

Kostnadsmässigt, om man ska argumentera... skulle du ersätta korten med två nya 5750 - som ju inte finns att köpa längre...

På Prisjakt hittar jag HD6670 som är långsammare än ditt 5750, men som finns i lager hos många seriösa återförsäljare så att priset bör vara marknadsmässigt. De kostar runt 700 kronor, vilket innebär att ett marknadsmässigt pris för 5750 - om de fanns - borde vara högre. Då skulle du landa på över 1400 kronor för att ersätta två kort i vilket fall... Vilket ju ligger nära t ex just ett R9 280 som är mycket bättre. Eller som de andra skriver, hitta ett billigt moderkort med Crossfire, en processor och ev minne om du inte kan lyfta över, om det är bättre för WoW.

Nu tar jag AMD bara som exempel, och jag vet inte hur snabbt ett FX-6300 är jämfört med din nuvarande, men antar att det är en uppgradering och att det ger bättre prestanda i WoW, du måste såklart kolla upp för att vara säker.

Hittar FX-6300 här för strax under 900:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462290
Moderkort med Crossfire och AM3+ från runt 600 och uppåt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s188596297&o=produkt_pr...
ev 8 GB DDR3 från 600 och uppåt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s188596394&o=produkt_pr...