Webhallen & skumma avdrag på fabriksgaranti?

Permalänk
Medlem

Webhallen & skumma avdrag på fabriksgaranti?

Hej

Köpte ett 7970 i början av 2012 av Webhallen. haft det sedan dess och nu gav det upp. Skicka in det och Webhallen sa ok på rma men gav mig två alternativ.

1 - Ny befintligt likvärdig produkt

2 - Pengar tillbaka minus nyttoavdrag

Ringde deras kundtjänst och frågade om vad nyttoavdraget skulle ligga på. Fick info om totalt runt 20%.
Mailade dem och sa ok på pengarna och då svarade dem att de skulle dra av 20% x 2 i nyttoavdrag alltså 40%, då reagerade jag lite.

Kan min konsumenträtt de var även i sitt svar tydliga med ref till lagen osv. Och vet att det finns nyttoavdrag och att allt e ok där men och men mitt problem var inte det utan att kortet i sig har 3 års fabriksgaranti. Jag hävdade inte min konsumenträtt i detta ärende utan fabriksgarantin på 3 år. För att de dra nyttoavdrag på ärende inom konsumenträtt tycker jag är ok men att de gör det på fabriksgaranti förstår jag inte.

Tex jag har ett 1200w nättagg som har 10 års garanti, hur skulle man gör efter 5 år om de drar av 20 % per år?

Pratade även med Asus om detta och de refererade mig till återförsäljaren (Webhallen) som faktiskt är en rekommenderad återförsäljare av Asus. Asus påpekade att detta sköter Webhallen och att Webhallen sen kommer till dem med RMAn och får tillbaka sina pengar den vägen. Så varför ska de då dra nyttoavdrag, som sagt om det vore konsumenträtt och att då Webhallen inte kunde få något från Asus kan jag förstå det fullt. Kan inte se något om nyttoavdrag förutom i konsumenträtten.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Webhallen lämnar endast 1 års garanti på sina produkter så om i detta fall asus säger 3 så är det asus du vänder dig till sista 2 åren.

Så nu när du valt att reklamera hos webhallen så är allt du skrivit ovan korrekt hantering från webhallens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Webhallen lämnar endast 1 års garanti på sina produkter så om i detta fall asus säger 3 så är det asus du vänder dig till sista 2 åren.

Så nu när du valt att reklamera hos webhallen så är allt du skrivit ovan korrekt hantering från webhallens sida.

Asus hanterar INGA, NOLL, ZERO, NADA, komponent RMAer av konsumenter I Sverige. Allt går via återförsäljare.
Du har absolut inget gehör från Asus gällande komponenter.

Så hur gör man då? Det har jag LÄNGE funderat på och väljer ALLTID bort Asus komponenter pga av detta.
I mina ögon borde återförsäljaren ta på sig ansvaret, men det gör dem inte, och Asus hanterar det inte häller utan hänvisar till återförsäljaren så att korten som säljs från Asus I Sverige har fabriksgaranti x antal år det är till noll jävla nytta.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Nämner garantin pengar tillbaka, nyttoavdrag etc.? Min gissning är att garantin ger rätt till en felfri vara, så hävning av köpet, samt nyttoavdrag, är nog bara aktuellt under de tre första åren då KKöpL och dess reklamationsrätt gäller. Vad gäller exemplet med ditt nätagg skulle tillverkaren troligtvis leverera ett nytt nätagg till dig under år 4-10.

Notera även att du vid hävning har rätt till ränta på pengarna fr.o.m. det datum säljaren mottog betalningen (KKöpL 44§ samt Räntelagen 2§ och ). Visserligen bara 3-4% per år, men rätt skall vara rätt.

Något som kan fungera är annars att föreslå ett lägre nyttoavdrag mot att du i gengäld kan tänka dig att ta ersättningen i form av ett tillgodohavande hos butiken istället för pengar..

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Exakt vad Letho sa, vad blir nyttan av fabriksgaranti då. Asus väljer ju ut så kallade Asus Recommended Reseller och webhallen är en av dem och då borde de agera korrekt annars kan man ju inte använda sig av fabriksgranti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lehto:

Asus hanterar INGA, NOLL, ZERO, NADA, komponent RMAer av konsumenter I Sverige. Allt går via återförsäljare.
Du har absolut inget gehör från Asus gällande komponenter.

Så hur gör man då? Det har jag LÄNGE funderat på och väljer ALLTID bort Asus komponenter pga av detta.
I mina ögon borde återförsäljaren ta på sig ansvaret, men det gör dem inte, och Asus hanterar det inte häller utan hänvisar till återförsäljaren så att korten som säljs från Asus I Sverige har fabriksgaranti x antal år det är till noll jävla nytta.

Reklamation bör lösa problemet, även om det låter som ett problem man helst slipper.

Kan nämna att jag inte heller haft några speciellt bra upplevelser av Asus support. Ringde dem om krånglande dator, "DOA". Han jag pratade med lät väldigt osäker, bad mig dröja, och frågade sedan när jag fått datorn. När jag sa att jag fått den för två veckor sedan + några dagar så sa han att det var synd, för om det varit mindre än 2 veckor hade de kunnat ta in den som DOA direkt.

Slutade med att jag gick och bytte ut den direkt i en Webhallen-butik.

Nu när jag tänker på det är det en hel del med Asus, känns lite som Apple, mycket flash men kanske inte så mycket där bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Något som kan fungera är annars att föreslå ett lägre nyttoavdrag mot att du i gengäld kan tänka dig att ta ersättningen i form av ett tillgodohavande hos butiken istället för pengar..

Fick ett lägre förslag (20% avdrag men tillgodokvitto) men jag har tänkt vänta till amds nästa släpp förr uppgradering samt är inte så intresserad av att handla på webhallen om det ska vara klabb varje gång man skulle få problem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Hej

Köpte ett 7970 i början av 2012 av Webhallen. haft det sedan dess och nu gav det upp. Skicka in det och Webhallen sa ok på rma men gav mig två alternativ.

1 - Ny befintligt likvärdig produkt

2 - Pengar tillbaka minus nyttoavdrag

Ringde deras kundtjänst och frågade om vad nyttoavdraget skulle ligga på. Fick info om totalt runt 20%.
Mailade dem och sa ok på pengarna och då svarade dem att de skulle dra av 20% x 2 i nyttoavdrag alltså 40%, då reagerade jag lite.

Kan min konsumenträtt de var även i sitt svar tydliga med ref till lagen osv. Och vet att det finns nyttoavdrag och att allt e ok där men och men mitt problem var inte det utan att kortet i sig har 3 års fabriksgaranti. Jag hävdade inte min konsumenträtt i detta ärende utan fabriksgarantin på 3 år. För att de dra nyttoavdrag på ärende inom konsumenträtt tycker jag är ok men att de gör det på fabriksgaranti förstår jag inte.

Tex jag har ett 1200w nättagg som har 10 års garanti, hur skulle man gör efter 5 år om de drar av 20 % per år?

Pratade även med Asus om detta och de refererade mig till återförsäljaren (Webhallen) som faktiskt är en rekommenderad återförsäljare av Asus. Asus påpekade att detta sköter Webhallen och att Webhallen sen kommer till dem med RMAn och får tillbaka sina pengar den vägen. Så varför ska de då dra nyttoavdrag, som sagt om det vore konsumenträtt och att då Webhallen inte kunde få något från Asus kan jag förstå det fullt. Kan inte se något om nyttoavdrag förutom i konsumenträtten.

Vad tycker ni?

Hallå! Vad babblar ni om i tråden? Allting har ju gått exakt rätt till. Du lämnar in den på garanti och har i enlighet med garantin fått möjligheten att få en likvärdig produkt tillbaka. Alltså har har webhallen uppfyllt sin del av garantin. Att sedan webhallen är snälla och gör något de INTE är tvingade till, nämligen erbjuder pengar tillbaka om du inte vill ha en ny likvärdig produkt ska ju inte vara något negativt.

Fabriksgaranti betyder inte att du har rätt att få tillbaka pengar om saken går sönder, du har enbart rätt till en ny produkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Hallå! Vad babblar ni om i tråden? Allting har ju gått exakt rätt till. Du lämnar in den på garanti och har i enlighet med garantin fått möjligheten att få en likvärdig produkt tillbaka. Alltså har har webhallen uppfyllt sin del av garantin. Att sedan webhallen är snälla och gör något de INTE är tvingade till, nämligen erbjuder pengar tillbaka om du inte vill ha en ny likvärdig produkt ska ju inte vara något negativt.

Fabriksgaranti betyder inte att du har rätt att få tillbaka pengar om saken går sönder, du har enbart rätt till en ny produkt.

Helt rätt. Jag tycker att du ska se möjligheten att få pengar tillbaka som en goodwill lösning från Webhallens sida. Du kan välja att få en likvärdig produkt, vilket är vad lagen säger att du i första hand har rätt till, men kan välja att få pengar istället, vilket jag gissar blir ungefär så mycket som en likvärdig produkt kostar idag.

Annars så är nyttoavdrag inte alls detsamma som värdeminskning. Det känns som att det som kallas för nyttoavdrag här i själva verket är avdrag för värdeminskning. Om man gör nyttoavdrag enligt konsumentköplagen så har du som kund även rätt till ränta. Enligt flera utslag i ARN ska dessa två i de allra flesta fall ta ut varandra, dvs man kvittar räntan mot avdraget och du får tillbaka vad du betalade. Men som sagt är ni utanför konsumentköplagen och rör er i den dealen som beskrivs här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Precis vad kobb3 säger. Webhallen har ju hanterat ärendet helt klanderfritt. Att de erbjöd nyttoavdrag är ju rätt otroligt nästan, då datorkomponenter inte längre har avskrivningstid, utan anses förbrukade redan vid inköpstillfället, rent bokföringsmässigt. Att enbart få 20% nyttoavdrag per år är ju helt otroligt. Sjukt bra service.

I sverige har man som konsument rätt att vända sig till återförsäljaren istället för tillverkaren, vilket är någonting positivt för konsumenten då återförsäljaren får det mesta av ansvaret.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Precis vad kobb3 säger. Webhallen har ju hanterat ärendet helt klanderfritt. Att de erbjöd nyttoavdrag är ju rätt otroligt nästan, då datorkomponenter inte längre har avskrivningstid, utan anses förbrukade redan vid inköpstillfället, rent bokföringsmässigt. Att enbart få 20% nyttoavdrag per år är ju helt otroligt. Sjukt bra service.

I sverige har man som konsument rätt att vända sig till återförsäljaren istället för tillverkaren, vilket är någonting positivt för konsumenten då återförsäljaren får det mesta av ansvaret.

Kan bara hålla med, dessutom lär pengarna tillbaka minus 20% vara mycket mer än vad ett likvärdigt kort kostar idag och framför allt mycket mer än han fått om han sålt det begagnat.

Låter riktigt generöst av Webhallen!

Permalänk
Medlem

Det är inte fråggan om Webahllen gjort fel eller ej.

Ni missförstår meningen med inlägget.

Det handlar om en fråga om var nyttoavdraget är applicerbart. För det är applicerbart på konsumenträtten men frågan är vad som gäller fabriksgarantin.

Inte om det ska ges nytt kort eller ej eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Det handlar om en fråga om var nyttoavdraget är applicerbart.

När ett köp hävs.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Det handlar om en fråga om var nyttoavdraget är applicerbart. För det är applicerbart på konsumenträtten men frågan är vad som gäller fabriksgarantin.

Jag har aldrig sett en tillverkare inkludera något annat än utbyte eller reparation av produkten i sin garanti, såvitt jag kan hitta gäller detta även för Asus grafikkort. Du har blivit erbjuden utbyte, helt i enlighet med garanti och reklamationsrätt, alternativt har du möjligheten att få tillbaka 60% av nypriset på ett snart två år gammalt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ABEIDO:

Det är inte fråggan om Webahllen gjort fel eller ej.

Ni missförstår meningen med inlägget.

Det handlar om en fråga om var nyttoavdraget är applicerbart. För det är applicerbart på konsumenträtten men frågan är vad som gäller fabriksgarantin.

Inte om det ska ges nytt kort eller ej eller annat.

Tillverkaren har inga förpliktelser mot dig alls. De kan frivilligt ta på sig garantier, men de bestämmer då själva vad som gäller.

Men det är väl över huvud taget inte tillverkaren som erbjuder dig något, det är ju leverantören och då gäller Konsumentköplagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Det är inte fråggan om Webahllen gjort fel eller ej.

Ni missförstår meningen med inlägget.

Det handlar om en fråga om var nyttoavdraget är applicerbart. För det är applicerbart på konsumenträtten men frågan är vad som gäller fabriksgarantin.

Inte om det ska ges nytt kort eller ej eller annat.

Då återbetalning inte tillhör garantin så kan webhallen ha vilka villkor som helst. Webhallen skulle ju kunna erbjuda 100kr som återbetalning. Antagligen skulle ju ingen acceptera 100kr men det är ju inte förbjudet för webhallen att erbjuda det istället för en ny produkt.

Permalänk
Webhallen

Hej,

Garantin ger rätt till en fungerande vara, inte pengarna tillbaka.

Reklamationsrätten ger dig rätt till en fungerande vara eller återbetalning (bla).
Har du haft en fungerande produkt under en betydande period så tar man ut ett nyttoavdrag vid återköpet om du som kund väljer återbetalning.

Nu vet jag inte exakt vilka summor det handlar om men om jag kollar snittpriserna för 7970 då och ett 280X idag (vilket är ett mostavarande kort, för att inte säga identiskt) så handlar det om ungefär samma värdeminskning.

Men för att förtydliga:
Eventuell återbetalning och eventuella nyttoavdrag har ingenting alls med din garanti att göra.
Vi har bara valt att informera om att det är ett alternativ för dig om det passar dig bättre i smaken.
Vill du hålla dig till vad garantin utfäster så är det som sagt inga problem att istället bara välja en likvärdig produkt. (Och med likvärdig menas en produkt med motsvarande funktionalitet och prestanda, inte ursprungspris.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Webhallen:

Hej,

Garantin ger rätt till en fungerande vara, inte pengarna tillbaka.

Reklamationsrätten ger dig rätt till en fungerande vara eller återbetalning (bla).
Har du haft en fungerande produkt under en betydande period så tar man ut ett nyttoavdrag vid återköpet om du som kund väljer återbetalning.

Nu vet jag inte exakt vilka summor det handlar om men om jag kollar snittpriserna för 7970 då och ett 280X idag (vilket är ett mostavarande kort, för att inte säga identiskt) så handlar det om ungefär samma värdeminskning.

Men för att förtydliga:
Eventuell återbetalning och eventuella nyttoavdrag har ingenting alls med din garanti att göra.
Vi har bara valt att informera om att det är ett alternativ för dig om det passar dig bättre i smaken.
Vill du hålla dig till vad garantin utfäster så är det som sagt inga problem att istället bara välja en likvärdig produkt. (Och med likvärdig menas en produkt med motsvarande funktionalitet och prestanda, inte ursprungspris.)

Helt rätt. Tycker TS har fått en bra deal. Vill han inte ha ett nytt grafikkort (om det ens fanns med i diskussionen) så behöver inte Webhallen ge TS pengarna tillbaka. Att han ändå får en del av summan tillbaka är helt goodwill från Webhallen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hävning av köp är en av de åtgärder, vid sidan av reparation, omleverans, prisavdrag/ersättning, som köparen kan välja mellan. Säljaren har, om köparen väljer hävning eller prisavdrag/ersättning, rätt att ändå välja ett av de andra två alternativen (reparation eller omleverans). Webhallen verkar ju dock ha godkänt hävning, genom att låta kunden välja mellan detta och omleverans. Situationen bör alltså så långt vara helt enligt KKöpL. Det nyttoavdrag de önskar göra är även det enligt KKöpL, med viss reservation för rimligheten på storleken.

Jag kan hålla med om att nyttoavdraget verkar orimligt högt; vid prövning i ARN skulle det troligtvis bli en lägre procentsats (det handlar som giplet skrev om nyttan, inte om kortets värdeminskning).

Webhallen skulle dock kunna argumentera att erbjudandet om likvärdig vara gör att de uppfyller KKöpLs krav, och att hela hävningserbjudandet enbart var "goodwill", trots att det följer KKöpLs riktlinjer (med eventuellt undantag av nyttoavdragets storlek).

EDIT: Se Webhallens inlägg ovan.

Om TS har lust och ork att låta ARN avgöra det skulle det vara väldigt intressant att få reda på om hävningserbjudandet skulle anses vara inom eller utom KKöpLs ramar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hävning av köp är en av de åtgärder, vid sidan av reparation, omleverans, prisavdrag/ersättning, som köparen kan välja mellan. Säljaren har, om köparen väljer hävning eller prisavdrag/ersättning, rätt att ändå välja ett av de andra två alternativen (reparation eller omleverans). Webhallen verkar ju dock ha godkänt hävning, genom att låta kunden välja mellan detta och omleverans. Situationen bör alltså så långt vara helt enligt KKöpL. Det nyttoavdrag de önskar göra är även det enligt KKöpL, med viss reservation för rimligheten på storleken.

Jag kan hålla med om att nyttoavdraget verkar orimligt högt; vid prövning i ARN skulle det troligtvis bli en lägre procentsats (det handlar som giplet skrev om nyttan, inte om kortets värdeminskning).

Webhallen skulle dock kunna argumentera att erbjudandet om likvärdig vara gör att de uppfyller KKöpLs krav, och att hela hävningserbjudandet enbart var "goodwill", trots att det följer KKöpLs riktlinjer (med eventuellt undantag av nyttoavdragets storlek).

Om TS har lust och ork att låta ARN avgöra det skulle det vara väldigt intressant att få reda på om hävningserbjudandet skulle anses vara inom eller utom KKöpLs ramar.

Fast TS har ju sagt att det explicit handlar om tillverkargaranti och alltså är inte KKL applicerbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Fast TS har ju sagt att det explicit handlar om tillverkargaranti och alltså är inte KKL applicerbar.

KKöpL är icke-dispositiv så den är alltid applicerbar (är garantin bättre så fine, men är den sämre så är det KKöpL som gäller).

Kan även påpeka att jag personligen varit mycket nöjd med förslaget tillgodokvitto på 80% istället för 60% av pengarna, datorprylar lär man ju alltid köpa.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

KKöpL är icke-dispositiv så den är alltid applicerbar (är garantin bättre så fine, men är den sämre så är det KKöpL som gäller).

Kan även påpeka att jag personligen varit mycket nöjd med förslaget tillgodokvitto på 80% istället för 60% av pengarna, datorprylar lär man ju alltid köpa.

Jag verkade ha fel. Står följande på konsumentverket:

Citat:

Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin betraktas varan som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

  • att varan repareras

  • att du får en annan vara i stället

  • att du får avdrag på priset

  • att köpet går tillbaka

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Medlem

Jag har sagt innan och för väl förtydliga ännu en gång. Vi pratar om fabriksgaranti här. Ville ta upp hur den fungerar i vissa fall. Konsumeträttsligt så förstår jag webhallen men fabriksgaranti måste fungera utan nyttoavdrag. Om det då finns ett pengar tillbaka erbjudande på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ABEIDO:

Jag har sagt innan och för väl förtydliga ännu en gång. Vi pratar om fabriksgaranti här. Ville ta upp hur den fungerar i vissa fall. Konsumeträttsligt så förstår jag webhallen men fabriksgaranti måste fungera utan nyttoavdrag. Om det då finns ett pengar tillbaka erbjudande på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen kan man lyssna på de svar man får, eller så kan man tjata på och hoppas att man får det svaret man vill ha. Både Webhallen själva samt flera andra här har skrivit uttryckligen till dig att fabriksgaranti i detta fallet ger ny produkt. Annars är det så med fabriksgaranti att de kan lova dig precis vad de vill, så de kan garantera att du får 100kr tillbaka om ditt grafikkort för 5000kr går sönder. Det är helt ok, för detta är inte något område som regleras i lag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ABEIDO:

Jag har sagt innan och för väl förtydliga ännu en gång. Vi pratar om fabriksgaranti här. Ville ta upp hur den fungerar i vissa fall. Konsumeträttsligt så förstår jag webhallen men fabriksgaranti måste fungera utan nyttoavdrag. Om det då finns ett pengar tillbaka erbjudande på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Nej,du mussar cet gundemrntala igen. Fabriksgarantin innefagtat inte någon rätt att gå cash tillbaka. Det är ett alternativ som WH erbjuder dig. Take it or leave it. WH bestämmer villkoren på en återbetalning i detta fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Fick ett lägre förslag (20% avdrag men tillgodokvitto) men jag har tänkt vänta till amds nästa släpp förr uppgradering samt är inte så intresserad av att handla på webhallen om det ska vara klabb varje gång man skulle få problem där.

Posta gärna vilket företag det blir. Kan vara intressant och veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABEIDO:

Jag har sagt innan och för väl förtydliga ännu en gång. Vi pratar om fabriksgaranti här. Ville ta upp hur den fungerar i vissa fall. Konsumeträttsligt så förstår jag webhallen men fabriksgaranti måste fungera utan nyttoavdrag. Om det då finns ett pengar tillbaka erbjudande på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är rätt säker, att du har rätt att få tillbaks hela summan om produkten visar sig vara felaktig, även om det bara rör sig om "fabriksgaranti", men det gäller bara, om affären inte kan ersätta dig med en likvärdig produkt. Har affären dock informerat dig att det är annan garantitid som gäller hos dom, så har dom inga skyldigheter att följa "fabriksgarantin". Här gäller dock inte detta, eftersom Webhallen kan erbjuda dig en likvärdig produkt och har även som goodwill erbjudit dig att få en del av pengarna tillbaks.

Har läst tidigare trådar här på Sweclockers som berört detta ämne och där konsumenten fått tillbaks hela summan och att man som säljare inte kan hävda "nyttoavdrag ", iallafall inte när det rör sig om ett grafikkort.
Tror det till och med finns något ARN utlåtande som berört detta ämne.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Angående likvärdig produkt,om ts redan har fått ett erbjudande om ett 280x i inbyte mot sitt 7970 så skulle iafall jag ta det direkt.Nyare arkitektur.Och ts?Du har ju bra hårdvara för övrigt så jag antar att du vet om att du kan köra ditt andra 7970 i crossfire rakt av med ett 280x?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Angående likvärdig produkt,om ts redan har fått ett erbjudande om ett 280x i inbyte mot sitt 7970 så skulle iafall jag ta det direkt.Nyare arkitektur.Och ts?Du har ju bra hårdvara för övrigt så jag antar att du vet om att du kan köra ditt andra 7970 i crossfire rakt av med ett 280x?

Jo definitivt, helt korrekt.

Men valde pengarna ändå för uppgradering till 2 nya kort, ska sälja mitt kvarvarande 7970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ABEIDO:

Jo definitivt, helt korrekt.

Men valde pengarna ändå för uppgradering till 2 nya kort, ska sälja mitt kvarvarande 7970

Ok:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift