Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Meegopad gör Windows-kompatibel mediasticka för under tusenlappen

Permalänk
Melding Plague

Meegopad gör Windows-kompatibel mediasticka för under tusenlappen

Små mediaspelare finns i alla möjliga prisklasser och gemensamt för de flesta är operativsystemet Android. Nu hittar en Intel-baserad sticka ut på nätet med stöd för Windows 8.1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt för openelec?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bra tajming av dem. Det var som att de nästan inväntade Nexus Player för att de inte vill ha några pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det med popcorn time, yes please.

Permalänk
Avstängd

Känns som Windows är något man inte vill ha på en sån här enhet. Det är en appliance, inte en dator.
En appliance ska bara fungera. Windows blir för mycket underhåll.

Bättre med Android på en mediasticka.
Chromecast är billigare, mer etablerade, har bättre stöd.

Permalänk
Medlem

Fan man blir bra sugen. Windows fungerar fantastiskt bra på sådan hårdvara.
Frågan är vad man ska ha den till?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DDemis:

Det med popcorn time, yes please.

Precis min tanke !!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

går det att kontrollera metro med kontroll? (typ som xbox)
annars är detta en perfekt familjedator för föräldrarna där hemma. Tänk inte på detta som en chromecast på Windows, utan snarare den billigaste väl fungerande datorn du kan hitta. Tryck in den i deras nuvarande skärm tillsammans med kanske ett minneskort och en usb-hub. Då är det en helt komplett dator i deras bemärkelse

Permalänk
Medlem

jag vill ha....

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt kul att Windows tar upp kampen om dessa små gadgets, kan de vara en värdig HTPC ersättare tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vill bygga en 5" bärbar dator för retrospelande med den här! Sen kan jag komma på väldigt många roliga projekt för den
Sen skulle den passa fint till svärföräldrarna som HTPC

Nu får vi hoppas datorbutikerna som Inet, komplett etc tar hem dessa då de lär sälja som smör för runt en tusenlapp!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant produkt.
Perfekt som enkel surfdator eller HTPC, kan bli ett köp åt syster då hon avskyr stora klumpiga datorer, denna med trådlöst tgb samt mus vore perfekt åt henne.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vem blir först med att knäcka HDMI-kontakten?
Känns spontant som en halvmeter mjuk HDMI-kabel är en nödvändighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Åh, sån perfekt HTPC! Jag vill ha en nu på en gång. Vore det möjligt att dra ihop ett gruppköp, eller övertala svenska butiker att importera dessa pronto? Eller känner någon till utländska butiker som kan ha dessa? Aliexpress och DX.com har ju en del av Meegopads produkter, så jag hoppas den här stickan snart dyker upp där också

Edit: Hela Atom SOC-modulen har ett SDP på 2.2w och TDP på 4w. De siffrorna alltså <3

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Perfekt för openelec?

Tänkte precis samma sak.
En produkt värd att hålla ett öga på.

Permalänk
Medlem

Men Meego, var ett Linuxbaserat operativsystem till telefoner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Meego

Intel var med och utvecklade MeeGo så de kanske har rätt att använda namnet till vad de vill nu när MeeGoo-projektet är nedlagt. Känns lite som ett hån att de kör Windows på en produkt med det namnet.

Edit: Ser nu i artikeln att det inte är Intel som lanserar produkten. Tja man kan väl lägga in vilket OS man vill antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vem blir först med att knäcka HDMI-kontakten?
Känns spontant som en halvmeter mjuk HDMI-kabel är en nödvändighet.

Tänkte exakt samma sak. Om den nu ska vara så lång, så tycker jag att dem åtminstone kunde ha gjort en rörlig/vridbar hdmi port. Så att den inte bara står rakt ut med risk för att man knäcker något.

Permalänk
Medlem

Steam in-home streaming någon ?

Permalänk
Medlem

Bara att leta upp 499 pers att samfrakta med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Bara att leta upp 499 pers att samfrakta med!

Vi kanske borde ha en insamling, alla som är intresserad skickar pengar till ett konto + frakt, sen beställer den personen alla 500st och delar ut till dem som betalat?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Åh, sån perfekt HTPC! Jag vill ha en nu på en gång. Vore det möjligt att dra ihop ett gruppköp, eller övertala svenska butiker att importera dessa pronto? Eller känner någon till utländska butiker som kan ha dessa? Aliexpress och DX.com har ju en del av Meegopads produkter, så jag hoppas den här stickan snart dyker upp där också

Edit: Hela Atom SOC-modulen har ett SDP på 2.2w och TDP på 4w. De siffrorna alltså <3

Räkna med att Aliexpress kommer krylla av återförsäljare inom kort, förmodligen kortare än det skulle ta att organisera och få igenom ett gruppköp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan använda det här som en main-dator? Om man bara använder word (kan vara dokument på 100-200s), spotify och chrome? Hur smärtsamt blir det på en skala, om man är van vid en i3, 4gb ram och SSD? Också; hur bra flyter ett SDkort med 30+gb? Är det användbart som hårddisk eller? Vad kan man förvänta sig för överföringshastighetermed en atom-processor, ungefär? Ungefär som en vanlig 7200-spinnare?

Wtf. Hur löser man ljudet med en sån här? Bara usb-högtalare, eller?

Soft ju att bara plugga in i skärmen, med en trådlös mus och ett bra mekaniskt tangentbord. Tar lite plats, framför allt. Kanske skippar thinkpaden isf, om man behöver skriva eller hålla presentationer på foten så kan man bara ta med tfn+tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Precis min tanke !!!

Sist jag kollade var popcorn time byggt med YTS API..

Jag trodde du av alla människor skulle uppskatta att kolla på annat än filmer från YIFY release group. 720p bluray rips på 750 MB/1080p rips på 1,65 GB är inte direkt kul att vila ögonen på

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Tror ni att man kan använda det här som en main-dator? Om man bara använder word (kan vara dokument på 100-200s), spotify och chrome? Hur smärtsamt blir det på en skala, om man är van vid en i3, 4gb ram och SSD? Också; hur bra flyter ett SDkort med 30+gb? Är det användbart som hårddisk eller? Vad kan man förvänta sig för överföringshastighetermed en atom-processor, ungefär? Ungefär som en vanlig 7200-spinnare?

Wtf. Hur löser man ljudet med en sån här? Bara usb-högtalare, eller?

Soft ju att bara plugga in i skärmen, med en trådlös mus och ett bra mekaniskt tangentbord. Tar lite plats, framför allt. Kanske skippar thinkpaden isf, om man behöver skriva eller hålla presentationer på foten så kan man bara ta med tfn+tangentbord.

Rimligtvis borde den vara jämförbar med vad en Windows platta med bay trail presterar, så bara testa en sådan eller titta på demo videos och bilda en uppfattning. Till exempel Asus Transformer Book T100.

Men det är bara som jag antar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Känns som Windows är något man inte vill ha på en sån här enhet. Det är en appliance, inte en dator.
En appliance ska bara fungera. Windows blir för mycket underhåll.

Bättre med Android på en mediasticka.
Chromecast är billigare, mer etablerade, har bättre stöd.

Känns som att Windows är något man VILL ha på en sån här enhet. Finns fortfarande ett flertal applikationer som inte finns till Android. Jag har en OUYA som agerar mediacenter och det fungerar bra men sopcast till Android är väl sådär och acestream finns inte alls. Har länge velat ha en NUC som mediacenter men inte kunnat motivera kostnaden, och celeronversionen är inte prisvärd. De tillfällen jag behöver Windows kör jag ut stationära till TVn. Windows 8.1 är underhållsfritt btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh skriv upp mig på "vill ha" listan. Kul med dessa ju! Klarar de av 1080p dtshdma i omkring 22-35 Mbps månntro?
9(?)/500

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

en x86 sticka, nice vill ha en med OpenElec på den.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Undrar om Kinesiska staten är med på ett hörn och bidrar med en slant och lite teknisk expertis?

Permalänk
Medlem

Fan denna manick verkar ju hur intressant som helst!! Jag har som flera skrivit, tänkt länge på att bygga en HTPC men har inte haft tid eller pengar med tanke på att jag är student med familj på det. Jag läste nyss om Openelec tack vare denna tråd Hur kommer Openelec fungera ihop med denna sticka?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid