Permalänk

Bärbar dator film

Hej, ska köpa mig en dator

Jag har kikat runt på dessa forumen lite och även på bl.a. Netonnet men har svårt att välja pga jag vill göra det smartaste köpet. Kan inte så mycket därför vänder jag mig nu hit för råd.

Har tänkt att använda till;

- surfa runt, youtube Aftonbladet osv
- filmer
- streama film från dator till Full HD Tv
- ev lättare spel såsom Sims eller age of empire

Alltså inget avancerat men jag vill heller ej ha en dator som känns seg.
Min budget ligger ganska mellan 4000 och 6000 ca vet ej hur mycket som krävs för mina ändamål så det mest prisvärda antar jag men endå en BRA dator som känns snabb osv.

P.S
- vill helst inte ha Windows 8 då jag aldrig använd de tidigare vet ej om man orkar lära om sig allt.
-skärmen kan vara "standard" inga speciella krav, tror det e 15 tummarn

Har tittat på den här datorn http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15-...
Men som sagt skulle vilja ha tips härifrån skulle va schysst. Tack på förhand

Permalänk

jag hadde nog tagit en sån här

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201727-a...

snabbare minne
snabbare processor

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz Haswell / Kingston HyperX FURY Black Series 16GB 1866MHz DDR3 / NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB / 931GB Samsung SSD 860 QVO 1TB / 698GB Seagate /

Permalänk
Medlem

Ladda bara ner Start8 till Windows så behöver du inte veta av surfplatteläget I övrigt borde den du länkade duga, men för en framsäker dator hade jag gått på en dyrare, samt helst testat tangentbord/pekplatta före köp.

Permalänk
Skrivet av Haellgren:

Ladda bara ner Start8 till Windows så behöver du inte veta av surfplatteläget I övrigt borde den du länkade duga, men för en framsäker dator hade jag gått på en dyrare, samt helst testat tangentbord/pekplatta före köp.

Start8 är ett program som finns i windows8 so gör att det ser ut som Windows7 eller?
Ok vilken dator hade du siktat på isåfall?

Permalänk
Skrivet av Crazyneno:

jag hadde nog tagit en sån här

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201727-a...

snabbare minne
snabbare processor

Jag har hört att acer ska vara risk datorer att köpa? Dålig livsslängd så att säga stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlmdator123:

Start8 är ett program som finns i windows8 so gör att det ser ut som Windows7 eller?
Ok vilken dator hade du siktat på isåfall?

Japp det är det annars tycker jag inte metro är så farligt eftersom man nästan aldrig är där och när man väl kan det så är det typ startmeny i fullscren. Men snart kommer w10 och då kanske det käns önödikt att lära sej något nytt i onödan...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

jag tror inte att det finns många bärbara med lång livslängd. man brukar ha i 2-3 år sen säljer man och köper nyare model

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz Haswell / Kingston HyperX FURY Black Series 16GB 1866MHz DDR3 / NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB / 931GB Samsung SSD 860 QVO 1TB / 698GB Seagate /

Permalänk
Skrivet av Crazyneno:

jag tror inte att det finns många bärbara med lång livslängd. man brukar ha i 2-3 år sen säljer man och köper nyare model

Hmm men med detta i åtanke och med tanke på vad jag ska använda datorn till ska man gå ner i prisklasser runt 2-4 tusen eller får man för dålig dator för det priset då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sthlmdator123:

Jag har hört att acer ska vara risk datorer att köpa? Dålig livsslängd så att säga stämmer det?

Min mor sitter på en "gammal" Acer, den är mer än 4 år gammal nu. Jag köpte den när jag började plugga och sedan har hon fått ta över den.

Den fungerar alldeles utmärkt, inte en tillstymmelse till lagg. Visserligen köpte jag den för drygt 8k så det kan ha lite med saken att göra. Som i de flesta fall, även här: du får vad du betalar för.