Vilken belysning är bäst för kontoret? Kallvit, dasljus eller varmvit?

Permalänk
Medlem

Vilken belysning är bäst för kontoret? Kallvit, dasljus eller varmvit?

Har tänkt byta ut alla våra lysrör här på kontoret.
De nuvarande är 60cm och är lite blandade typer av lysrör.
Har därför en liten fundering.
Vilken typ av belysning är bäst för ett konstorslandskap?

Någon som är mer insatt i detta med belysning?
På vilka sätt påverkar belysning vår syn, samt koncentration på arbetet?

Uppskattar alla svar och tips

Permalänk
Medlem

jag har för mig att man brukar ha vitt ljus på kontor, vet inte om det är det bästa dock.

jag själv föredrar vitt ljus, då gult för mig att bli trött

lite tips jag har lärt mig under åren är att ha ett ljusrör övanför sig (eller ovanför bordet) så att det lyser upp hela bordet.
se till att ljuset är på, även om man tycker att det är skönt att sitta i mörkret och jobba.
om man inte har ljuset på så anstränger man ögonen mera och blir trött / får ont i huvudet (min åsikt iallefall)

vet inte om jag har varit till någon hjälp nu men men

//Andreas

Permalänk
Medlem

Färgtemperatur på 3500K är vad jag vet vanligast i kontorsmiljöer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker mycket bättre om kallvitt än varmvitt när jag ska arbeta, men har aldrig sett "dagsljus". Noterade bara häromdagen att det är ett alternativ då jag skulle köpa nya rör... Tänkte testa men fegade ur.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Entusiast

Jag gillar dagsljus för det är ett allmänt behagligt ljus. Dock verkar det vara rätt ovanligt och återfinns mest i mer färgkritiska miljöer. Tidigare har det berott på att rören är väldigt dyra.

Hur som helst är olika färgtemperatur bra i olika miljöer. Varmt ljus är mysigt men inte helt lämpligt om man ska jobba. Då är det bättre med kallare ljus för det är lättare att koncentrera sig och läsa i kallt ljus. Sen får man ju balansera det beroende på vad syftet med belysningen är. För kall belysning kan uppfattas som sterilt och tråkigt. Ska man vara lite petig kan det även vara lämpligt att matcha färgbelysningen med inredningen. Men där någonstans är det dags att blanda in inredningsarkitekter istället för random folk på ett forum.

Har sett en undersökning som testade ljus på 17000 K och såg mätbara förbättringar i prestationer. Fast det låter rätt extremt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska man vara lite petig kan det även vara lämpligt att matcha färgbelysningen med inredningen. Men där någonstans är det dags att blanda in inredningsarkitekter istället för random folk på ett forum.

Äsch, min fråga var väl mest då vi har extremt blandade lysrör här på kontoret.
Hur stor är skillnaden mellan dagsljus och varmvit?

Permalänk
Medlem

Om inte priset är en faktor så är dagsljus att föredra, annars kallvit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorgo_:

Äsch, min fråga var väl mest då vi har extremt blandade lysrör här på kontoret.
Hur stor är skillnaden mellan dagsljus och varmvit?

Skillnaden är ungefär 2500 K
Det är lite svårt att förklara hur stor skillnaden är. Man upplever ljus lite olika och det beror även på lokalen. Men i utrymmen avsedda för arbete så är kallvitt att föredra. Ställen som väntrum och sånt kan ha varmvitt för att vara inbjudande och mysigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24