Handsprit + Telefon = Halvdöd

Permalänk
Medlem

Handsprit + Telefon = Halvdöd

Har en telefon som jag råkade spilla "lite" handsprit på och med lite menar jag ganska mycket.
Nu funkar inte telefonens skärm men den vibrerar och gör ljud när man startar telefonen.
Tror att all handsprit rann in i högtalaren och började fräta sönder alla kablar som finns i, testa och lägg lite handsprit på papper och ni får se vad som händer.
Vad kan hända med batteriet om det får handspriten på sig?
Tror telefonen är en HTC Desire, alltså en ganska gammal telefon.

Så jag undrar om det är möjligt att fixa telefonen eller är den helt förstörd nu?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Vad händer om du häller vatten på telefonen...? Ingen större skillnad mot sprit, förutom alkoholhalten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad händer om du häller vatten på telefonen...? Ingen större skillnad mot sprit, förutom alkoholhalten.

Handsprit innehåller lite andra ämnen också, tex något mjukgörande fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Handsprit innehåller lite andra ämnen också, tex något mjukgörande fett.

Det finns säkert en lång lista på olika substanser/ämnen i handsprit, men i detta sammanhang så är det ingen större skillnad.

Vätska som vätska, så kortsluter den telefonen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja fräter gör inte handsprit iaf. En fördel mot vatten är att det dunstar mycket snabbare pga 70% etanolhalt. Plocka isär telefonen så gott det går. Blås överallt och låt den ligga nåt dygn. Skadan kan ju redan vara skedd dock.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt den direkt i en påse med ris. Om det funkar såhär långt efter vågar jag inte svara på

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickius:

Jag hade lagt den direkt i en påse med ris. Om det funkar såhär långt efter vågar jag inte svara på

I så fall mycket bättre med en hårtork, varmluftspistol eller tex ett element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det finns säkert en lång lista på olika substanser/ämnen i handsprit, men i detta sammanhang så är det ingen större skillnad.

Vätska som vätska, så kortsluter den telefonen.

Stopp och belägg. Om du menar att alla vätskor orsakar kortslutning så bör du se över dina kemikunskaper.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrMetius:

Stopp och belägg. Om du menar att alla vätskor orsakar kortslutning så bör du se över dina kemikunskaper.

Du menar att handsprit inte kortsluter...?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du menar att handsprit inte kortsluter...?

Det sade jag inte, så varför du tror det vet jag inte. Men du skrev "vätska som vätska", så det lät som att du menade att alla vätskor leder ström.

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad händer om du häller vatten på telefonen...? Ingen större skillnad mot sprit, förutom alkoholhalten.

Skrivet av stelex:

Handsprit innehåller lite andra ämnen också, tex något mjukgörande fett.

Skrivet av DaBone:

Det finns säkert en lång lista på olika substanser/ämnen i handsprit, men i detta sammanhang så är det ingen större skillnad.

Vätska som vätska, så kortsluter den telefonen.

Skrivet av Gling:

Ja fräter gör inte handsprit iaf. En fördel mot vatten är att det dunstar mycket snabbare pga 70% etanolhalt. Plocka isär telefonen så gott det går. Blås överallt och låt den ligga nåt dygn. Skadan kan ju redan vara skedd dock.

Skrivet av mickius:

Jag hade lagt den direkt i en påse med ris. Om det funkar såhär långt efter vågar jag inte svara på

Skrivet av stelex:

I så fall mycket bättre med en hårtork, varmluftspistol eller tex ett element.

Skrivet av DrMetius:

Stopp och belägg. Om du menar att alla vätskor orsakar kortslutning så bör du se över dina kemikunskaper.

Skrivet av DaBone:

Du menar att handsprit inte kortsluter...?

Skrivet av DrMetius:

Det sade jag inte, så varför du tror det vet jag inte. Men du skrev "vätska som vätska", så det lät som att du menade att alla vätskor leder ström.

Dold text

Okej allesammans, en liten uppdatering.
Otroligt nog så funkade telefonen efter att jag låtit det vara några timmar och sedan startat den.
En massa handsprit syns under skärmen, mest under högtalaren och lite små fläckar här och där på den.
Så nu ska jag låta den vara och torka med batteriet ute alternativt lägga det i en påse ris.
Fick reda på att det var en HTC Desire HD.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE