Köpråd: Android för max 5000kr

Permalänk
Medlem

Köpråd: Android för max 5000kr

Det är dags att skaffa en ny lur och jag har väldigt dålig koll på vilka mobiler som är bra.
Använder mobilen ganska mycket. Spelar inget så jag antar att det inte behöver vara en värstinglur.

Kraven jag har är:
Säkerhetsuppdateringar i 3 år
Minst 8gb ram
Minst 256gb lagring
Gärna en ok skärm
Priset får helst inte överstiga 5k kr

Hittade 2 st mobiler till bra pris
https://cdon.se/hemelektronik/xiaomi-poco-x6-pro-5g-512gb-gra...
Googlade lite och många säger att både cdon och miberia som är den riktiga säljaren bör undvikas.

https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Moto-G84-256GB12GB-Out...
Även denna var intressant men nackdelen är att den bara kommer få säkerhetsuppdateringar i 1.5 år till.
Fördelen med den är att det går koppla trådade hörlurar och har plats för sd-kort.

Tar tacksamt emot tips och råd gällande ny mobil 😊

Permalänk
Medlem

Om du kan överleva med mindre lagringsutrymme, en ny-begagnad Pixel 8a.
T.ex. https://www.blocket.se/annons/uppsala/google_pixel_8a_128g/12...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Om du kan överleva med mindre lagringsutrymme, en ny-begagnad Pixel 8a.
T.ex. https://www.blocket.se/annons/uppsala/google_pixel_8a_128g/12...

Hur funkar det med garanti när det kommer till begagnad lur?

Vad är skillnaden mellan pixel 8 och 8a?

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Undvik CDON som pesten, ren marknadsplats med diverse skumma ÅF.
Är 256GB ett absolut krav? Känns tight för budgeten.

Om nej, kolla på Pixel 7a/8a och 128GB.

8 vs 8a har generellt högre premiumkänsla, bättre kameror. Övriga specs och skärmen är i princip identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Hur funkar det med garanti när det kommer till begagnad lur?

Vad är skillnaden mellan pixel 8 och 8a?

Tack för tipset!

Garantin fungerar väl som vanligt, det är ju en ny mobil du köper och ser du till att få kvitto så kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Pixel 8 är lite mer "premium" men på några sätt är 8a bättre. Bl.a. bättre kamera, skärmen kan dimma mer och processorn kan klocka lägre vilket kan ge längre batteritid. Även 7 månader längre mjukvaruuppdateringar, så fram till Maj 2031.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Undvik CDON som pesten, ren marknadsplats med diverse skumma ÅF.
Är 256GB ett absolut krav? Känns tight för budgeten.

Om nej, kolla på Pixel 7a/8a och 128GB.

8 vs 8a har generellt högre premiumkänsla, bättre kameror. Övriga specs och skärmen är i princip identiska.

Har inte beställt därifrån sen det blev svenska b versionen av amazon.
Tack för info! Ska defenitivt undvika Cdon även i framtiden!

Skrivet av Exydia:

Garantin fungerar väl som vanligt, det är ju en ny mobil du köper och ser du till att få kvitto så kan jag inte se att det skulle vara några problem.

Pixel 8 är lite mer "premium" men på några sätt är 8a bättre. Bl.a. bättre kamera, skärmen kan dimma mer och processorn kan klocka lägre vilket kan ge längre batteritid. Även 7 månader längre mjukvaruuppdateringar, så fram till Maj 2031.

Tack för infon! 125gb duger egentligen. Av erfarenhet så har det som duger idag inte gjort det kort in i framtiden 😊
När jag köpte dator då var det likadant och har varit lika nu med min senaste mobil. Tyckte det va bra pros med tanke på specsen för poco x6 pro men det var väl för bra för att vara sant.

Får kolla på google Pixel 8a då det är många som rekommenderar den.

Är det någon idé att lägga in graphene os i den eller är det bara onödigt meck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Jag tycker nog det är onödigt, Pixels kommer med core Android utan en massa tjafs pålagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Har inte beställt därifrån sen det blev svenska b versionen av amazon.
Tack för info! Ska defenitivt undvika Cdon även i framtiden!

Tack för infon! 125gb duger egentligen. Av erfarenhet så har det som duger idag inte gjort det kort in i framtiden 😊
När jag köpte dator då var det likadant och har varit lika nu med min senaste mobil. Tyckte det va bra pros med tanke på specsen för poco x6 pro men det var väl för bra för att vara sant.

Får kolla på google Pixel 8a då det är många som rekommenderar den.

Ifall 128GB räcker så är Samsung Galaxy A54 5G ett alternativ ska få säkerhetsuppdatering i runt 3,5 år till finns också en microSD slot tror också den stödjer eSIM.

https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A54-5G-128GB8GB-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag tycker nog det är onödigt, Pixels kommer med core Android utan en massa tjafs pålagt.

Skönt slippa massa bloat!

Skrivet av Anders9110:

Ifall 128GB räcker så är Samsung Galaxy A54 5G ett alternativ ska få säkerhetsuppdatering i runt 3,5 år till finns också en microSD slot tror också den stödjer eSIM.

https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A54-5G-128GB8GB-...

Ska kolla in denna också tack! Fördel att den har microSD slot ja😁

Permalänk
Medlem

Jag köpte min S22 på refurbed för 4600, i nyskick. Känns som helt ny. Kan rekommendera.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag köpte min S22 på refurbed för 4600, i nyskick. Känns som helt ny. Kan rekommendera.

Tack för tispet!
Får man någon garanti och hur länge skickas det ut security updates för s22?

Permalänk
Medlem

Redmi Note 13 Pro plus 8+256 för 4583 kr.
https://www.amazon.se/dp/B0CLLWKF9X/

Länk städad /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Tack för tispet!

Jag har för mig att de är 4 års OS uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar från när telefonen lanserats, dvs halva tiden kvar om jag kan min matte rätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Redmi Note 13 Pro plus 8+256 för 4583 kr.
https://www.amazon.se/dp/B0CLLWKF9X/

https://www.mobilmarket.se/xiaomi-poco-m6-pro-512gb-dual-sim-...
Hittade denna till bra pris som är liknande mobil som den du länkade.

Vet någon här om mobilmarket är pålitligt ställe att beställa från?
Här står lite mer https://www.mobilmarket.se/om-oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Tack för tispet!

Absolut! 1 år garanti. Såhär står det på deras sida:

Citat:

Alla våra produkter levereras med en garanti på minst 12 månader som gäller från och med dagen av köpet. Garantin täcker alla defekter som uppstår under den täckta tidsperioden. Enheten kommer at repareras, bytas ut eller - om inget av dessa alternativ är möjliga - resultera i en återbetalning av dina pengar. Beroende på omständigheterna kan försäljaren återbetala enhetens värde till kunden. När försäljaren har bekräftat detta skriftligen behåller försäljaren enheten och återbetalar det aktuella värdet på enheten till kunden vid mottagandet. Exempel på dessa defekter: en knapp går sönder, skärmen fungerar dåligt, enheten laddar inte längre. Observera att garantin inte täcker defekter eller skador som beror på vårdslöshet eller som orsakats av ens eget fel (t.ex. om man har tappat telefonen).

-- https://www.refurbed.se/vanliga-fragor/

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Idé är det. Om du har behovet eller intresset av det är en annan femma.

Om du är nöjd med stock-Android, med stark Google-integration och med allt vad det innebär, kör med stock-operativsystemet.

Jag har en Pixel 8a och kör med Grapheneos. Jag testade inte stock, jag flashade så fort jag kunde så jag kan inte jämföra. Processen var busenkel. Vissa saker är absolut krångligare med Grapheneos, och det är av design. Säkerhet och privacy är vad som premieras, och det är en balansgång mot bekvämlighet där du får göra avvägning själv.

Jag är inte kompis med övervakningskapitalismen av princip, snarare än att jag tror att en massa myndigheter/kriminella är "ute efter mig". Grapheneos passar mig bra filosofiskt. Men riktningen i projektet kan också ändras i morgon.

Bankid, bankappar, att spela upp DRM-skyddat innehåll osv fungerar utan problem.

Om det är dig skitsaksamma, då kanske du känner att det inte finns några fördelar med Grapheneos. Och det är helt ok.

Med det sagt, Pixel 8a är en fin liten skrutt om du är villig att kompromissa på punkten om inbyggd lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Idé är det. Om du har behovet eller intresset av det är en annan femma.

Om du är nöjd med stock-Android, med stark Google-integration och med allt vad det innebär, kör med stock-operativsystemet.

Jag har en Pixel 8a och kör med Grapheneos. Jag testade inte stock, jag flashade så fort jag kunde så jag kan inte jämföra. Processen var busenkel. Vissa saker är absolut krångligare med Grapheneos, och det är av design. Säkerhet och privacy är vad som premieras, och det är en balansgång mot bekvämlighet där du får göra avvägning själv.

Jag är inte kompis med övervakningskapitalismen av princip, snarare än att jag tror att en massa myndigheter/kriminella är "ute efter mig". Grapheneos passar mig bra filosofiskt. Men riktningen i projektet kan också ändras i morgon.

Bankid, bankappar, att spela upp DRM-skyddat innehåll osv fungerar utan problem.

Om det är dig skitsaksamma, då kanske du känner att det inte finns några fördelar med Grapheneos. Och det är helt ok.

Med det sagt, Pixel 8a är en fin liten skrutt om du är villig att kompromissa på punkten om inbyggd lagring.

Tack för infon!
Har läst en del om grapheneOS och jag tänker precis som dig. Problemet är att jag i dagsläget har blivit något så extremt lat! Vill egentligen ha grapheneOS av anledningarna du nämner men jag är så bekväm av mig idag:/
Hade annars också satt mig in i OS och bidragit med lite bugfixar också.
Är det krångligt att installera? Hur säkert är det?
Använder mobilen väldigt mycket, bankID, slösurfa, väldigt mycket youtube osv. Läst att just youtube kan krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Tack för infon!
Har läst en del om grapheneOS och jag tänker precis som dig. Problemet är att jag i dagsläget har blivit något så extremt lat! Vill egentligen ha grapheneOS av anledningarna du nämner men jag är så bekväm av mig idag:/
Hade annars också satt mig in i OS och bidragit med lite bugfixar också.
Är det krångligt att installera?

Det krävdes mer jobb av mig att (fysiskt) hitta SSD:n med en Windows-partition till laptopen än att installera operativsystemet.

Det är verkligen inte krångligt. Du behöver inte ens ladda ned något. Allt du behöver är att du har ett OS och en webbläsare som stöds (jag använde Win10 och Brave). Du går sedan in på den här sidan, läser instruktionerna, och trycker på knapparna som den ber dig att göra.

Den här videon förklarar processen bra:

Skillnader från den i min upplevelse:

1. Videon innehåller en extra omstart som jag inte behövde göra

2. Jag behövde ansluta min telefon snabbt till internet, så att telefonen kunde "phone home" och tillåta upplåsning av bootloadern; det finns pga att vissa länder har operatörslåsning på telefoner.

3. Videon visar hur du kan behöva ladda ned extra drivrutiner på Windows för att det ska fungera; det behövde jag inte/kunde jag inte göra

Skrivet av Gta86:

Hur säkert är det?

Själva OS eller installationsprocessen menar du? Tja. Om du inte litar på hemsidan kan du inte lita på OS:et. Men rekommenderar att göra det via en laptop/dator med UPS. Du vill kunna ha batteridrift om du skulle få strömavbrott mitt under flashningen.

Gällande hur säkert OS är, om det var vad du vill veta, det vet jag inte än. Inte haft telefonen länge nog att hamna i en situation det spelar roll.

Skrivet av Gta86:

Använder mobilen väldigt mycket, bankID, slösurfa, väldigt mycket youtube osv. Läst att just youtube kan krångla.

Bankid fungerar, som sagt. Surf också.
Jag har inte testat Youtube som app (just för att jag vill avgoogla), men det fungerar problemfritt via att surfa in på deras mobil-sida iaf, eller via inbäddade videor i artiklar.

Jag skulle rekommendera att du sätter upp olika profiler och inte "använder" ägar-profilen för mycket. Du kan ha tillfälliga och permanenta profiler. När du tar bort den tar du bort allt du installerat på den. Jag har en profil jag använder för vanligt bruk - och en profil där jag har appar jag inte vill blanda med min "riktiga" användning, typ Google-grejer eller om jag hade behövt Messenger.

Jag tog telefonen av laddaren 00:17 i natt. Klockan 18:22 hade jag 4hrs29min skärmtid och har 64% kvar. Det jag använt den till i dag är webbläsare, app-installationer/konfigurationer, Signal-meddelanden och som fjärrkontroll till Spotify (dator kopplad till högtalare).
Mina bekanta brukar dock säga att jag är ganska aggressiv i låg ljusstyrka på skärmen, då jag är lite ljuskänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det krävdes mer jobb av mig att (fysiskt) hitta SSD:n med en Windows-partition till laptopen än att installera operativsystemet.

Det är verkligen inte krångligt. Du behöver inte ens ladda ned något. Allt du behöver är att du har ett OS och en webbläsare som stöds (jag använde Win10 och Brave). Du går sedan in på den här sidan, läser instruktionerna, och trycker på knapparna som den ber dig att göra.

Den här videon förklarar processen bra:
https://m.youtube.com/watch?v=nHxnjcx_G34&pp=ygUSaW5zdGFsbCBn...

Skillnader från den i min upplevelse:

1. Videon innehåller en extra omstart som jag inte behövde göra

2. Jag behövde ansluta min telefon snabbt till internet, så att telefonen kunde "phone home" och tillåta upplåsning av bootloadern; det finns pga att vissa länder har operatörslåsning på telefoner.

3. Videon visar hur du kan behöva ladda ned extra drivrutiner på Windows för att det ska fungera; det behövde jag inte/kunde jag inte göra

Själva OS eller installationsprocessen menar du? Tja. Om du inte litar på hemsidan kan du inte lita på OS:et. Men rekommenderar att göra det via en laptop/dator med UPS. Du vill kunna ha batteridrift om du skulle få strömavbrott mitt under flashningen.

Gällande hur säkert OS är, om det var vad du vill veta, det vet jag inte än. Inte haft telefonen länge nog att hamna i en situation det spelar roll.

Bankid fungerar, som sagt. Surf också.
Jag har inte testat Youtube som app (just för att jag vill avgoogla), men det fungerar problemfritt via att surfa in på deras mobil-sida iaf, eller via inbäddade videor i artiklar.

Jag skulle rekommendera att du sätter upp olika profiler och inte "använder" ägar-profilen för mycket. Du kan ha tillfälliga och permanenta profiler. När du tar bort den tar du bort allt du installerat på den. Jag har en profil jag använder för vanligt bruk - och en profil där jag har appar jag inte vill blanda med min "riktiga" användning, typ Google-grejer eller om jag hade behövt Messenger.

Jag tog telefonen av laddaren 00:17 i natt. Klockan 18:22 hade jag 4hrs29min skärmtid och har 64% kvar. Det jag använt den till i dag är webbläsare, app-installationer/konfigurationer, Signal-meddelanden och som fjärrkontroll till Spotify (dator kopplad till högtalare).
Mina bekanta brukar dock säga att jag är ganska aggressiv i låg ljusstyrka på skärmen, då jag är lite ljuskänslig.

Bra info, tackar!
Blir kanske att man installerar det. Använder youtube väldigt mycket och prenumererar på många kanaler men det funkar säkert lika bra med graphenesOS.

Får se om jag skaffar pixel 8ä, Samsungen eller poco x6 pro. Sistnämnda är jag egentligen mest intresserad av om jag lyckas hitta den till bra pris.

https://www.mobilmarket.se/xiaomi-poco-m6-pro-512gb-dual-sim-...
Ver du förresten något om den shoppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Får se om jag skaffar pixel 8ä, Samsungen eller poco x6 pro. Sistnämnda är jag egentligen mest intresserad av om jag lyckas hitta den till bra pris.

Vad anser du vara bra pris för Poco X6 Pro? Du har 5000 kr i budget och Poco X6 Pro finns på svenska Amazon för 3830 kr för 8+256GB, eller 4410 kr för 12+512GB.

https://www.amazon.se/smartphone-mobiltelefon-AMOLED-sk%C3%A4...

Permalänk
Medlem

Hade lillasyster funnits när jag skaffade NothingPhone 2 så hade jag köpt den, men för att ligga under 5000kr så får man en riktigt bra telefon med NothingPhone 2a https://se.nothing.tech/pages/phone-2a

Permalänk
Medlem

Jag hade hållt mig borta från Xiaomi och Redmi.

Bättre att köra på en Motorola/Samsung/Google Pixel eller varför inte en OnePlus.

Permalänk
Medlem

Visserligen bara 128Gbyte men https://www.elgiganten.se/brand/google/pixel/google-pixel-8a (inkl inbyte hamnar på ~5k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Ska kolla in denna också tack! Fördel att den har microSD slot ja😁

256GB versionen av A54.
https://www.amazon.se/Samsung-Galaxy-A54-Android-grafit/dp/B0...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Dock ej Amazon som säljare, däremot hanterar de frakten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vad anser du vara bra pris för Poco X6 Pro? Du har 5000 kr i budget och Poco X6 Pro finns på svenska Amazon för 3830 kr för 8+256GB, eller 4410 kr för 12+512GB.

https://www.amazon.se/smartphone-mobiltelefon-AMOLED-sk%C3%A4...

Ska kika på den tackar! Läste nu att det är problem med deras kretskort eller mbu? Ska läsa lite mer hur stabila dessa mobiler är.

Skrivet av Pincett:

Hade lillasyster funnits när jag skaffade NothingPhone 2 så hade jag köpt den, men för att ligga under 5000kr så får man en riktigt bra telefon med NothingPhone 2a https://se.nothing.tech/pages/phone-2a

Har faktiskt kollat nothing phone 2. Coola mobiler 😁 får överväga en sån

Skrivet av Miindz:

Jag hade hållt mig borta från Xiaomi och Redmi.

Bättre att köra på en Motorola/Samsung/Google Pixel eller varför inte en OnePlus.

Jag har någon kinesisk mobil nu som funkat bra. Otroligt bra mobil för priset men insåg sen att dem inte tryckte ut säkerhetspatchar så ofta och inte särskilt länge.
Kanske bör undvika kinalurar. Hade köpt motorolan. Det är synd att det bara är 1.5 år säkerhetsuppdateringar.

Skrivet av diizzy:

Visserligen bara 128Gbyte men https://www.elgiganten.se/brand/google/pixel/google-pixel-8a (inkl inbyte hamnar på ~5k)

Tackar! Kanske köper en begagnad. Fanns flera på blocket. Ska kolla om man kan få bra abbonemang annars.

Tack ska kika på den!

Skrivet av jnsson:

Kanske funkar bra med support ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. Eftersom Amazon är en marketplace så utgår jag från att man läser vem som skickar/säljer eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Kanske funkar bra med support ändå?

https://www.proshop.se/Mobile/Samsung-Galaxy-A54-5G-256GB8GB-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den var riktigt najs!
Vet du om det är bättre att ta sån mobil med abonnemang?
Sett att det finns deals ibland har aldrig kollat så noga bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gta86:

Den var riktigt najs!
Vet du om det är bättre att ta sån mobil med abonnemang?
Sett att det finns deals ibland har aldrig kollat så noga bara.

Du får kolla upp det, har ingen aning nämligen.

Visa signatur