Post- och telestyrelsen förelägger Bahnhof att datalagra – kan tvingas betala miljonbelopp

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Söderbäck:

obs. Jag är inte jurist.

Det är inte så motstridigt som ni får det att låta.
Tidigare hade EUdomstolen ett direktiv om att det skulle finnas en lagstiftning i medlemsländerna angående datalagring.
Det EUdomstolen gjorde i våras var att ta bort direktivet. EU tvingar inte längre på denna lag hos något land.
Det är alltså från och med i våras fritt fram för varje land att själv ta ställning i frågan.

I Sverige finns lagen kvar. Men det bryter inte mot datalagringsdirektivet, för det finns inget gällande direktiv från EU i denna fråga längre. EU säger varken bu eller bä.

Men de upphävde det kravet för att det bröt mot DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Det borde väl bli otillåtet per definition då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Det är guld!
Stolt Bahnhof kund och kommer alltid välja dom om det finns möjlighet.

Permalänk
Medlem

Det är inte rimligt att lagra all data i 6 månader. Den promillen användare som faktiskt är terrorister sitter nog inte och skickar saker i klartext ändå...

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Sverige, landet där myndigheterna gör som de vill! Jävla skitland det har blivit! Vart fan ska det sluta?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men de upphävde det kravet för att det bröt mot DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Det borde väl bli otillåtet per definition då?

Nej, men nästa år kommer vi komma brevid nord korea i dendär listan över pressfrihet och intrång på mänskliga rättigheter

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Sverige, landet där myndigheterna gör som de vill! Jävla skitland det har blivit! Vart fan ska det sluta?

Vilken tur att du bor i Oslo då så du slipper bry dig.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Heja Bahnhof!

Det är väldigt mycket mygel och annat med detta.
Särskilt då PTS tvärvände efter att sagt att de inte behövde datalagra.

Läs bara detta:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3858...

Hoppas Bahnhof går på djupet gällande detta.

Ja nått skumt är det, säkert USA som ligger bakom.. :/

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

En av få saker som kanske kan bli bättre (tror knappt på det själv ens..) med en ny regering då Beatrice Ask hade åsikter som passade bättre i Nordkorea än en västlig demokrati...

Den linje Ask/Moderaterna drivit har Bodströms/Sossarnas linje som föregångare. Sossarna driver en lika integritetsfientlig politik som Moderaterna så att vi fått ett regeringsskifte kommer inte göra någon skillnad öht.

Permalänk
Inaktiv

Likt många andra så är även jag stolt över hur pass mycket Bahnhof kämpar för sin sak. Nu är jag själv kund sedan flera år och förmodligen lite partisk men jag kan verkligen inte se att jag skulle byta till någon annan ISP inom de närmaste åren.

Blir det en ny musikvideo med tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

För att nämna en snabb sak så kan det ju vara att det som du tycker är rent mjöl i påsen just nu, kanske inte är det i framtiden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Go Bahnhoff löjligt att dem tycker det är okej att övervaka allt, som om dem är rädda att folk helt plötsligt ska bli mordiska vildar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Om någon skulle börja följa dig vart du än går, inkl i ditt hem, och nedteckna all information om vad du gör, vart du rör dig och vilka tider osv, även om allt du gjorde var inom lagens ramar, skulle du vara bekväm med det? Principen (som att principiella skäl inte var argument?) är exakt samma gällande datalagring. Skillnaden är att IRL skulle det klassas som stalking. Online är det tydligen OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Allting utskrivet på papper skulle slå allt:)

Skrivet av Da´Russian Stallion:

I binär kod

Ett 'par' törstiga bläckstråleskrivare som står hos PTS så är saken biff

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Detta handlar inte så mycket om att vara anonym mot okända människor på nätet, handlar mer om övervakning av statliga myndigheter och vad de sedan gör med datan som samlas. Finns inte en chans att vanligt folk kommer åt det som lagras men det finns en del andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

På vilket sätt skulle det bli mindre skitstövlar på Internet? Det är inte olagligt att vara en skitstövel.

Internet ska vara fritt. Stater ska inte blanda sig i vad som försigår på Internet.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Den här videon förklarar bra:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Men de upphävde det kravet för att det bröt mot DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Det borde väl bli otillåtet per definition då?

Möjligt. Men det är en annan frågeställning än den jag svarade på.
I det fallet rör det sig i så fall om huruvida svensk lagstiftning juridisk är skyldiga att följa mänskliga rättigheter (vad det nu innebär, finns ju tusentals). Och det kan säker finnas olika juridiska tolkningar där.

Det jag svarade på i förra inlägget rörde frågan om det var EUlag eller svensk lag som gällde och i detta fallet är det då svensk lag för EU säger som sagt varken bu eller bä längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

'Rent mjöl i påsen' debatten all over again... Om du känner dig bekväm med att veta att myndigheter kan plocka ut all din internet historik utan ens misstankegrad så är du väl välkommen att göra så. Men jag tror att dom flesta skulle vilja slippa den integritetskränkningen.

Permalänk
Medlem

Hejja Bahnhof! Byter till er vid första chansen!

Nu, snälla PTS. Sluta tvinga ISPer att bryta EU lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

... det här är igång för alla andra operatörer, används idag (lagen gäller liksom) och massor med fullständigt vidriga brott uppdagas/man hittar gärningsmän som fälls. Ni får det här att låta som om detta inte skulle vara dagens verklighet liksom? Det som har ändrats nu det sista, under oktober, är att det ställs höga krav på att ens få göra förfrågningar mot lagrad data (ingen automatik per ärende). Vilket väsen på er?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Men de upphävde det kravet för att det bröt mot DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Det borde väl bli otillåtet per definition då?

Skriver detta på mobilen då jag har haft översvämning och ej tillgång till datorn. Därför ska jag försöka hålla mig så kortfattad som möjligt.

EU-direktivet är ett ramverk. Den innehåller en grov skiss på hur lagstiftningen ska se ut. När ramverket är klar ska medlemsländerna fylla ramen med ett innehåll (egen lagstiftning) som uppfyller syftet med ramverket.

Ramverket bröt mot de mänskliga rättigheterna men det betyder inte att den svenska lagstiftningen gör det. Om Sverige fyllde ramverket med tillräckliga skydd mot individen uppstår det en sådan situation där EUs lag bryter mot de mänskliga rättigheterna, men inte den svenska versionen av samma lag.

Det är detta som förvaltningsrätten nyss har kommit fram till.

Slutligen vill jag poängtera, med risk av att jag blir påhoppad av alla på Sweclockers, att polisen använder dessa uppgifter att bekämpa och klara upp grova brott - vilket alla här måste se som ett gemensamt mål för samhället. Tro mig, det är inte lätt för polisen att få ut dessa uppgifter.

Förvaltningsrätten skriver:

För att värna den enskildes integritet är det mycket viktigt att datalagringsskyldigheteatt inte går längre än vad som är nödvändigt. Integritetsskyddet måste samtidigt vägas mot t.ex. polisens möjlighet att utreda och klara upp allvarliga brott och då är tillgången till uppgifter om elektronisk kommunikation ett mycket värdefullt verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Skriver detta på mobilen då jag har haft översvämning och ej tillgång till datorn. Därför ska jag försöka hålla mig så kortfattad som möjligt.

EU-direktivet är ett ramverk. Den innehåller en grov skiss på hur lagstiftningen ska se ut. När ramverket är klar ska medlemsländerna fylla ramen med ett innehåll (egen lagstiftning) som uppfyller syftet med ramverket.

Ramverket bröt mot de mänskliga rättigheterna men det betyder inte att den svenska lagstiftningen gör det. Om Sverige fyllde ramverket med tillräckliga skydd mot individen uppstår det en sådan situation där EUs lag bryter mot de mänskliga rättigheterna, men inte den svenska versionen av samma lag.

Det är detta som förvaltningsrätten nyss har kommit fram till.

Slutligen vill jag poängtera, med risk av att jag blir påhoppad av alla på Sweclockers, att polisen använder dessa uppgifter att bekämpa och klara upp grova brott - vilket alla här måste se som ett gemensamt mål för samhället. Tro mig, det är inte lätt för polisen att få ut dessa uppgifter.

Förvaltningsrätten skriver:

För att värna den enskildes integritet är det mycket viktigt att datalagringsskyldigheteatt inte går längre än vad som är nödvändigt. Integritetsskyddet måste samtidigt vägas mot t.ex. polisens möjlighet att utreda och klara upp allvarliga brott och då är tillgången till uppgifter om elektronisk kommunikation ett mycket värdefullt verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Väl skrivet. Man kanske skulle visa "tvättade" exempel på vad som efterfrågas och hur ett sådant här ärende ser ut i verkligheten innan man börjar gapa och skrika, det blir lite tydligare då vad våra kära myndigheter faktiskt håller på med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

EU-domstolen underkände lagen i våras, men ändå så envisas svenska myndigheter att jaga ISPerna.. Det hade vatt bättre dom svenska myndigheterna stannade upp och tog sig en funderare vad dom håller på med!
Det är ju klart att ISPerna gärna sluppit denna datalagring, det kostar säkert en hel del hålla historiken lagrad och tillgänglig över 6 månader..
Heja Bahnhoff!

Skrivet av xealo:

Härligt att de inte ger sig i alla fall.

Inte så insatt i hur en sådan här rättslig process fungerar men har inte Bahnhoff möjlighet att driva detta till Europadomstolen om de vill?

Skrivet av MrRhoads:

Konstigt att det ska vara olika regler EU och Svensk lag. Borde väll vara EU som får bestämma?
Eller kan någon det juridiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BrutalSwede:

Hur kan Sverige fortsätta ha lagar som går emot EU lagar? Någon jurist på Swec som kan förklara?

Skrivet av zeg:

Vore bra med ett vettigt svar från nån som kan juridik.
Förstår inte hur svensk lag kan gå emot EU:s utan dispens som vi har på snus.
Borde det inte vara en rejäl bot att gå emot EU:s direktiv?

Skrivet av merdique:

Att vara Bahnhofkund är för mig självklart. Gissar på att Bahnhof på sikt kommer erbjuda gratis eller billig VPN för sina kunder, så sen är det väl bara en tidsfråga innan det blir olagligt att använda VPN.

Jag vet egentligen inte vad som är mest sorgligt, att detta sker, eller att 99,6% av alla röstberättigade i Sverige älskar övervakning. Man är bra naiv om man tror att MP ens kommer försöka dra fördel av sin position som regeringsparti och lobba för den integritetspolitik dom sagt sig förespråka.

Skrivet av Sushifrukt:

Jo det är några x antal GB per dag i loggar, vågar mig på att gissa att det rör sig om x TB om dagen.
Vet inte om PTS inser hur mycket paket som skickas dagligen.
Ett paket är max 1500 Mb.
Antar att loggarna loggar alla paket? Då kan man ju lägga till orkar inte räkna, 6-8 till för en tcp anslutning.
Eller loggar de bara typ "ip1" -> "ip2" över "detta tidspannet" "denna mängd data".
Hur som, många giga blir det.

Skrivet av Segas:

Det är Sverige vi pratar om...det finns inget hopp.

Skrivet av metalbast:

1500 bytes inte MB.

Skrivet av rektor:

Bahnoff är riktiga hjältar för mänskliga rättigheter och den personliga integriteten.
Vad bra att dom står emot och kämpar för rättigheter istället som många andra företag och bara tänka på vinst.

Hoppas det går upp vidare och EU domstolen står på Bahnoffs sida.

Skrivet av Thomas:

Men det hjälper väl inte långt?
Bland annat så måste de väl lagra info om alla e-mail som skickas. Den infon kommer väl snarare från bland annat ISP:ns mailservrar, än direkt från kunden?

Sedan så gäller ju datalagringen även mobiltelefoner. All info om telefonsamtal och SMS lagras, inklusive var man befinner sig när samtal påbörjas och avslutas. Det går inte att gå runt om man vill använda mobilnätet.

Skrivet av Nizor:

PTS kan fan dra åt helvete på riktigt.. Sverige visar sin riktiga sida när det kommer till mänsklig integritet. Detta land har en dubbelmoral utan dess like.

Skrivet av Flamso:

Men de upphävde det kravet för att det bröt mot DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA. Det borde väl bli otillåtet per definition då?

Skrivet av thmz:

Det är inte rimligt att lagra all data i 6 månader. Den promillen användare som faktiskt är terrorister sitter nog inte och skickar saker i klartext ändå...

Skrivet av Rawet:

Nej, men nästa år kommer vi komma brevid nord korea i dendär listan över pressfrihet och intrång på mänskliga rättigheter

Skrivet av lossah:

Fruktansvärt olämplig fråga att ställa på Swec, men vad är problemet med övervakning av datatrafik? Missar det helt. Ju mindre anonym du är, desto mindre skitstövlar på internet. Den teorin tror iaf jag på.

Vad är folk så rädda för? Säg inte "det är principen" som argument. Att datan ska användas av någon fuling som vill jävlas med folk?

Bara nyfiken.

Skrivet av anon150792:

Go Bahnhoff löjligt att dem tycker det är okej att övervaka allt, som om dem är rädda att folk helt plötsligt ska bli mordiska vildar.

Skrivet av xealo:

Detta handlar inte så mycket om att vara anonym mot okända människor på nätet, handlar mer om övervakning av statliga myndigheter och vad de sedan gör med datan som samlas. Finns inte en chans att vanligt folk kommer åt det som lagras men det finns en del andra problem.

Skrivet av Söderbäck:

Möjligt. Men det är en annan frågeställning än den jag svarade på.
I det fallet rör det sig i så fall om huruvida svensk lagstiftning juridisk är skyldiga att följa mänskliga rättigheter (vad det nu innebär, finns ju tusentals). Och det kan säker finnas olika juridiska tolkningar där.

Det jag svarade på i förra inlägget rörde frågan om det var EUlag eller svensk lag som gällde och i detta fallet är det då svensk lag för EU säger som sagt varken bu eller bä längre.

Okej, Jag är ledsen att behöva komma in med fakta i cirkelrunkningen, men det finns ett antal punkter som är värda att tänka på och jag är fullt medveten om att folk kommer att tycka att jag är en jävla idiot för att jag försöker påverka deras världsbild, men here goes.

  • Det är väldigt tydligt specificerat vad som ska lagras i lagen och EU direktivet. För internetuppkopplingar så gäller detta när du kopplade upp dig och vilken IP adress du fick. Det gäller INTE innehållet i kommunikationen (det är specifikt förbjudet att lagra enligt direktivet), det geller INTE heller vem du kommunicerat med. [1] kap: 6.11

  • Anledningen till att EU-direktivet blev underkänt är att det specifierar att man ska logga avsändare och mottagare för telefonsamtal och sms (samt aktiv mast för mobila enheter). Detta ansågs vara för enkelt att kartlägga vem som hade kommunicerat med vem med denna information och på så sett ha för stor inverkan på den personliga integriteten

  • Den svenska versionen specificerar att uppgifterna enbart får uthämtas om ett domstolsbeslut finns [3]. Vilket kraftigt begränsar eventuellt missbruk. Att, som Urban legend påstår, massövervaka, är inte möjligt med stöd av den Svenska varianten. Åtminstonde inte utan att bryta mot lagen men i det fallet så är ju problemet knappast lagen i sig utan att myndigheterna bryter mot den.

[1] http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/15/21/2f8c7424.pdf
[2] http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2014-...
[3] https://lagen.nu/2003:389#K6P16cS1

Så varför går Bahnhof ut med sensationella uttalanden rörande lagen? Well, läs tråden. De har lyckats dra igång en så stor cirkelrunk att många förmodligen skulle tänka sig att betala det dubbla för samma tjänst hos en annan leverantör. Sen kommer ju hela VPN marknaden där leverantörerna är helt beroende av att deras kunder tror att de vinner någonting och såklart all media som vill skriva nyheter som lockar klick.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Vad händer om Banhof helt enkelt betalar pengarna? Slipper de lagra datan då? Eller kommer Post- och telestyrelsen tillbaka nästa månad och kräver nya pengar då?

Fixar Banhof detta inom utsatt tid, så slipper man betala. Går tiden över utsatt tid så måste man fixa OCH BETALA, sedan hur betalning av vitet skall ske kan då vara något av @lanbonden's scenario.

Typ, fixar de detta någon dag efter utsatt tid, så får de väl betala endast 5 mille, annars gäller väl de andra alternativen.

Skrivet av lanbonden:

Finns minst 3 sorters vite.

1) Engångs, man följer inte det som är sagt och får betala en gång.
2) Periodvis, tex Vitet betalas varje månad som går utan att man åtgärdat det man ska åtgärda
3) Vid överträdelse, Man får betala vitet varje gång en gärning utförs, tex dumpar felaktigt avfall på en plats

Vilken typ av vite det rör sig om får någon som orkar ta sig igenom juridiskt käbel svara på
http://www.pts.se/upload/Beslut/Telefoni/2014/Forelaggande_Ba...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Bytte just till banhof

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Skriver detta på mobilen då jag har haft översvämning och ej tillgång till datorn. Därför ska jag försöka hålla mig så kortfattad som möjligt.

EU-direktivet är ett ramverk. Den innehåller en grov skiss på hur lagstiftningen ska se ut. När ramverket är klar ska medlemsländerna fylla ramen med ett innehåll (egen lagstiftning) som uppfyller syftet med ramverket.

Ramverket bröt mot de mänskliga rättigheterna men det betyder inte att den svenska lagstiftningen gör det. Om Sverige fyllde ramverket med tillräckliga skydd mot individen uppstår det en sådan situation där EUs lag bryter mot de mänskliga rättigheterna, men inte den svenska versionen av samma lag.

Det är detta som förvaltningsrätten nyss har kommit fram till.

Slutligen vill jag poängtera, med risk av att jag blir påhoppad av alla på Sweclockers, att polisen använder dessa uppgifter att bekämpa och klara upp grova brott - vilket alla här måste se som ett gemensamt mål för samhället. Tro mig, det är inte lätt för polisen att få ut dessa uppgifter.

Förvaltningsrätten skriver:

För att värna den enskildes integritet är det mycket viktigt att datalagringsskyldigheteatt inte går längre än vad som är nödvändigt. Integritetsskyddet måste samtidigt vägas mot t.ex. polisens möjlighet att utreda och klara upp allvarliga brott och då är tillgången till uppgifter om elektronisk kommunikation ett mycket värdefullt verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det mesta du säger är helt klart vettigt.

Datalagringsdirektivet är dock ganska integritetskränkande. Mest för att man sparar uppgifter utan brottsmisstanke. Och man kan komma fram till väldigt mycket saker med metadata. "Rent mjöl i påsen" är bara användbart om staten är 100% pålitliga. Det är nog ingen som litar på staten till 100% även om de har störst tilltro av alla. Det är inte rimligt att människor ska få 100% tillit när det kommer till så intim information för de är också bara människor.

När det kommer till att klara upp brott som har med internet att göra så har polisen väldigt mycket att jobba på. Inte minst när det kommer till kompetens och resurser, det blir inte så mycket bättre bara för att de kan komma åt sån här information.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hejja Banhof! Stå på er!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Kämpa bahnhof! min ISP sedan 10 år....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

har älskat bahnhof sen första dagen jag jag har vetat att de existerar!
Varför ska de lagra vår data? är vi alla terrorister? jag tror polisen vet väl om vilka som är terrorister eller inte
STÖD dem gärna! gilla dem på facebook!