Permalänk
Medlem

Drivrutiner mobo - n00bfråga

Köpte en beg dator i helgen till sonen och började med att lägga in Win 7 i datorn.
Då jag skulle dra hem drivrutiner till mobo så insåg jag att jag inte har ngn koll och väljer därför ställa fråga här till "expert-panelen".
På Asus hemsida fanns 102(!) filer att tanka hem (nåja, vissa är ju såklart manualer, pdfer etc)!
X-(
Kortet ifråga är Asus Maximus VI Extreme och de övriga komponenterna är som följer:

* i7 4770k
* 16gb 2400 MHz dominator minne
* evga gtx 780
* ax1200 nätaggregat
* ssd med os på
* sata mekanisk hdd

Min fråga är - vilka drivisar behöver jag dra ner från Asus sida?
För en stackars n00b som undertecknad så är det lätt att bli förvirrad!

(kan nämna att datorn kommer inte tweakas, överklockas etc - vill bara ha det nödvändigaste)

Hoppas ngn därute vill förbarma sig och dela med sig av kunskapen!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Dem viktigaste brukar vara drivrutiner till Ljudkort, nätverkskort och chipset.. Eventuella bios uppdateringar kan vara att föredra

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt ovan börja med chipset och alla andra drivrutinet till övrig hårdvara därefter

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Bug och bock för ert engangemang!

Tar tillfället i akt och ställer en följdfråga:
Rörande chipset, det finns en ren drivrutins fil att dra ner på Asus sida men det finns också "Intel Management Engine Interface" samt ""Intel(R) Chipset Software Installation Utility"...
Betyder det att jag enkom bör dra hem den rena drivrutins filen och inte bry mig om de övriga två?

Det är en veritabel djungel!
(hoppas junior börjar med boule snart )

Permalänk
Medlem

Jävla fint moderkort;) Kör själv samma.
Jag installerar allt som kan hittas.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Generellt sett behövs inte chipset , iaf inte för Windows 8.1 och framåt. Annars kan det alltid vara trevligt att tanka senaste ljud-drivarna samt grafik, det andra behöver man inte bry sig om.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har tankat hem de drivrutiner till mo-bo som föreslagits - ett varmt TACK till er alla som orkat bemöda er med att svarar, uppskattas verkligen.
Fick tipset av säljaren att ta hem "Asus AI Suite" som ska göra att man tydligen kan styra chassi-fläktarna som är påtagligt hög-ludda.
Men oavsett vilken version av AI Suite jag försöker ta hem så kommer inte installationen igång när jag försöker köra setup...??

Är det månde ngn som kan tipsa hur jag ska bära mig åt?
Finns ngt annat stabilt och intuitivt (läs lätt!) program för att sänka chassifläktarna?

Har ett krux till jag hoppas få hjälp med:

http://www.ladda-upp.se/bilder/ewamxbtiqvjrd/

Vad för drivrutiner kan behövas för att "släcka" dessa utropstecken i enhetshanteraren?

Återigen - stort tack!

Permalänk

PCI styrenheten kan mycket väl vara en usb3 port ! okänd enhet får du högerklicka på den välj egenskaper sen Information fliken där det står Egenskap välj i rullistan då Maskinvaru-ID kopiera sen valfri flik klistra in i google så ser du vilken drivrutin du missat "du kan oxå göra så på PCI styrenheten å för å va på säkra sidan !