Permalänk
Medlem

IPS vs 144hz vs Asus Rog Swift

Tjena!

Ska köpa ny dator i dagarna och tänkte samtidigt byta ut skärmen.
Men nått som verkade tämligen enkelt först har satt ordentligt snurr i huvet på mig.

Har i dagsläget en Dell ultrasharp skärm (IPS) som jag har för mig var 26" men det verkar ju inte ha existerat så då är den antagligen 27" (dyr var den iaf)

Är sugen på att testa en 144hz skärm men är rädd för att jag ska bli besviken när jag går från en gedigen IPS-panel.

Har oxå svårt att välja storlek, 27" är stort men vill man byta ner till 24" som kändes mer optimalt, det var ju längesen jag satt på 24".

Har kollat på några skärmar och
Eizo har en turbovariant i 24" som ska upplevas som 240hz

Asus Rog Swift har självfallet landat på marknaden som en perfekt kombination
Men det verkar finnas många dåliga exemplar i omlopp om man läser runt lite om den
Och så är den satans dyr.

Annan 27" 144hz skärm i toppskiktet

Kan man gå från 27" IPS till 24" 144hz
Är swiften vad den lovar och är den värd att tömma spargrisen för?
Bra alternativ bland alla 27" 144hz 1440p

Jag spelar mest LoL, EvE, WoW, D3 och diverse kul som kommer upp på rea i steam!

All vägledning är välkommen!
Med vänlig hälsning,
Lazim

Permalänk
Medlem

Då jag hatar att välja körde jag på att få det bästa av båda världar och importerade en QNIX-skärm från Korea - 27" 1440p som tuffar på i 105Hz utan problem! En viss risk finns ju alltid att man får ett dåligt exemplar men jag är hur nöjd som helst med min, ett av de bästa köpen jag gjort sedan jag i min barndoms dagar köpte Mr Gimmick till NES för 200:-

Permalänk
Master of Overkill

G-SYNC bästa som finns enligt mig, har 3x SWIFT skulle aldrig byta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag fick lämna tillbaka min första Swift pga backlight flickering och detta hände efter ca 2 timmars användning. Den nya jag fick är kanon dock med fina färger och bra flyt. Hoppas bara den kommer att hålla, värkar som många har problem med dessa och många får problem efter ett par veckors användning.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

G-SYNC bästa som finns enligt mig, har 3x SWIFT skulle aldrig byta.

hur länge har du haft dina skärmar? felfria alla 3?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lazim:

hur länge har du haft dina skärmar? felfria alla 3?

haft 1 sedan release, och 2 till köpte jag mitten av oktober.

Alla felfria.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazim:

Tjena!

Ska köpa ny dator i dagarna och tänkte samtidigt byta ut skärmen.
Men nått som verkade tämligen enkelt först har satt ordentligt snurr i huvet på mig.

Har i dagsläget en Dell ultrasharp skärm (IPS) som jag har för mig var 26" men det verkar ju inte ha existerat så då är den antagligen 27" (dyr var den iaf)

Är sugen på att testa en 144hz skärm men är rädd för att jag ska bli besviken när jag går från en gedigen IPS-panel.

Har oxå svårt att välja storlek, 27" är stort men vill man byta ner till 24" som kändes mer optimalt, det var ju längesen jag satt på 24".

Har kollat på några skärmar och
Eizo har en turbovariant i 24" som ska upplevas som 240hz

Asus Rog Swift har självfallet landat på marknaden som en perfekt kombination
Men det verkar finnas många dåliga exemplar i omlopp om man läser runt lite om den
Och så är den satans dyr.

Annan 27" 144hz skärm i toppskiktet

Kan man gå från 27" IPS till 24" 144hz
Är swiften vad den lovar och är den värd att tömma spargrisen för?
Bra alternativ bland alla 27" 144hz 1440p

Jag spelar mest LoL, EvE, WoW, D3 och diverse kul som kommer upp på rea i steam!

All vägledning är välkommen!
Med vänlig hälsning,
Lazim

eftersom du inte spelar så mycket fps spel (där jag personligen tycker att höre hz (fps) är viktigare än färger) så tycker jag du ska köpa en IPS.

men skärmar likasom hörlurar, möss, tangentbord. det fysiska du tittar på och känner på kan ingen säga åt dig vad som är bäst. du måste hitta det som verkligen passar dig i smaken. Så gå till något ställe där man kan testa 144hz skärmar, ips skärmar 1440p skärmar etc och köp det som du anser vara bäst!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående. 120hz är inte nödvändigt för din typ av spelgenre. För att inte gå miste om något roligt hade jag satsat på högre upplösning istället. Har själv aldrig haft en särkilt dålig skärm vad jag minns så kan inte säga något om bildkvalite. Sämre inställda skärmar finns ju från default setting men går oftast kalibrera bra. Sen givetvis betraktningsvinkel men har du bara 1skärm rätt framför dig och sällan en kompis som ska sitta och kolla bredvid så spelar betrakningsvinkel ingen roll heller.

Jag har själv en dell ultrasharp 30tum med 2560x1600 och spelat endel d3 t.ex. (inge fps dock). Det har fukat riktigt bra men den skärm låg på runt 9k sist jag kolla. Dock mycket rekommenderad.
annars skulle ja väntat lite på recensioner om den nya 40 tums 4k skärmen som kom rrån philips häromdagen. Skrevs även om det i sweclockers nyhetsartiklar häromdagen med.
Om den flyter bra i spel och inte har andra nackdelar hade jag slått till på den utan tvekan före en 120hz skärm eller en ips skärm i t.ex. 27" med 1440p. Den skärmen ligger på ca 7k sek bara.

har själv även en 31.5" 4k skärm och även spelat diablo på den. Funkar även det riktigt fint..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har hört att Swift'arna är riktigt fina skärmar, för att innehålla TN-paneler.
De är inte riktigt de man förknippar med TN.
.. men allting kommer ju till ett pris :/

Jag är inte hz-tokig, och i spel räcker 60hz för mig, men upplösningen har jag uppgraderat till 1440p.
4K är bara tungdrivet i dagsläget.

Hade hellre kört Dell U2713HM eller Asus PB278QR
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2717261,1375916

Personligen är det lite där min gräns går för en skärm.
Jag vill ha bra färgåtergivning och hyfsad upplösning, men framförallt bra byggkvalitet och garanti.
Därav går Qnix fetbort (som jag även ägt, men sålt)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazim:

Tjena!

Ska köpa ny dator i dagarna och tänkte samtidigt byta ut skärmen.
Men nått som verkade tämligen enkelt först har satt ordentligt snurr i huvet på mig.

Har i dagsläget en Dell ultrasharp skärm (IPS) som jag har för mig var 26" men det verkar ju inte ha existerat så då är den antagligen 27" (dyr var den iaf)

Är sugen på att testa en 144hz skärm men är rädd för att jag ska bli besviken när jag går från en gedigen IPS-panel.

Har oxå svårt att välja storlek, 27" är stort men vill man byta ner till 24" som kändes mer optimalt, det var ju längesen jag satt på 24".

Har kollat på några skärmar och
Eizo har en turbovariant i 24" som ska upplevas som 240hz

Asus Rog Swift har självfallet landat på marknaden som en perfekt kombination
Men det verkar finnas många dåliga exemplar i omlopp om man läser runt lite om den
Och så är den satans dyr.

Annan 27" 144hz skärm i toppskiktet

Kan man gå från 27" IPS till 24" 144hz
Är swiften vad den lovar och är den värd att tömma spargrisen för?
Bra alternativ bland alla 27" 144hz 1440p

Jag spelar mest LoL, EvE, WoW, D3 och diverse kul som kommer upp på rea i steam!

All vägledning är välkommen!
Med vänlig hälsning,
Lazim

Nu har inte jag provat något 144hz skärm, men i spel som WoW och D3 är du nog nöjd med 60hz och skulle själv prioritera färger och betrakningsvinklar.

Hur hög fps kommer du upp i på spelen du kör som mest?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

100% nöjd med min asus 144 hz

Rekomenderar starkt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

ska ta mig förbi Inferno Online och spendera lite tid med deras nya skärmar AOC, modell G2460PG
testa mina spel ordentligt en stund med 100+ fps och sen åka hem och testa på IPS skärmen igen.
då vet jag om jag vill ha mer hz eller inte.

kollade upp min gamla skärm nu när jag kom hem
Dell U2711 var det visst, ingen aning vart jag fått 26" ifrån

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lazim:

ska ta mig förbi Inferno Online och spendera lite tid med deras nya skärmar AOC, modell G2460PG
testa mina spel ordentligt en stund med 100+ fps och sen åka hem och testa på IPS skärmen igen.
då vet jag om jag vill ha mer hz eller inte.

kollade upp min gamla skärm nu när jag kom hem
Dell U2711 var det visst, ingen aning vart jag fått 26" ifrån

Det är en U2711 jag har, köpt den beg.
Och det är by far, den bästa skärmen jag ägt och äger.

Kommer inte byta ut den på en beskådlig framtid.

Men gör som du säger att prova 120/144hz skärmarna och se vad du tycker.
Vissa tycker det inte går att gå tillbaka till gammal 60hz teknik, medans andra mer "jaha, det var ju fräckt, men vadå?"
För mig personligen är de extra Hz'en värda pengarna.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Sålde min dell U2711 och köpte en Asus VG278HE 27" 1920x1080 144hz.
Dellen var riktigt nice när det kom till färger, men stog inte ut med blurret som vart när gubbar rörde sig när man spelade LoL.
Så köpte en 144hz istället och allt flyter som smör, dock ända jag ångrar är att jag inte köpte en 24"are istället för 27" när det är 1080p

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av wingman92:

Sålde min dell U2711 och köpte en Asus VG278HE 27" 1920x1080 144hz.
Dellen var riktigt nice när det kom till färger, men stog inte ut med blurret som vart när gubbar rörde sig när man spelade LoL.
Så köpte en 144hz istället och allt flyter som smör, dock ända jag ångrar är att jag inte köpte en 24"are istället för 27" när det är 1080p

Där var han ju, vapendragaren som tog en annan väg
Jag upplever inte några blurs alls, eller så är jag bara van det från konsolerna som ofta blurrar pga. dålig hårdvara och därmed kompenserar med blur...

Men som du säger, om det är 1080p - välj 24" eller mindre
27" är 1440p.

Edit; Värt att tillägga med 144Hz är väl att du behöver hårdvara som kan pusha ut den framerate'n också... Det är ett jäkla hopp från 60fps till 144fps i ren skär prestandaåtgång..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

1080p är helt outdated nu alltså.. varför köpa en 1080p skärm i dagens läge.. Om jag vart du hade jag väntat till julrean och slått till på något ordentligt. Minst 1440p

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Nu har inte jag provat något 144hz skärm, men i spel som WoW och D3 är du nog nöjd med 60hz och skulle själv prioritera färger och betrakningsvinklar.

Hur hög fps kommer du upp i på spelen du kör som mest?

I lol så ligger jag på 60fps med högsta inställningarna, men det blir ny rig också.
Ska bara komma underfund med vad jag vill ha ut av skärmen och spelandet.

Permalänk
Medlem

Har även jag nyligen införskaffat en ROG Swift. Inget fel på den vad jag märkt, vad är det för fel folk pratar om?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

1080p är helt outdated nu alltså.. varför köpa en 1080p skärm i dagens läge.. Om jag vart du hade jag väntat till julrean och slått till på något ordentligt. Minst 1440p

Ja och ska han köpa kompaktkamera så rekommenderar jag minst 100 megapixel. Mer är bättre.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

Har även jag nyligen införskaffat en ROG Swift. Inget fel på den vad jag märkt, vad är det för fel folk pratar om?

Pixel inversion, backlight bleeding, dead/stuck pixels etc.

Nasta gang far du dock ta och googla dig fram till svar. Det ar sa enkelt som "Asus ROG Swift Problems".

Permalänk
Medlem

Har en u2711 som jag hade som huvudskärm men efter köp av asus 144hz skärm blev den utbytt till film/surf/twitch skärm på sidan av. Tn är blaskigt men 144 Hz är helt sjukt skönt så länge du kan driva runt det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Pixel inversion, backlight bleeding, dead/stuck pixels etc.

Nasta gang far du dock ta och googla dig fram till svar. Det ar sa enkelt som "Asus ROG Swift Problems".

Men skärp dig. Det är en personlig tråd med personliga erfarenheter. Lägg ner såna där meningslösa spydiga kommentarer..

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Swiften är ett bra koncept men med tveksamt resultat. Har läst alldeles för många trådar som beskriver alla möjliga problem.

Jag bytte själv ut min en gång mot en som har samma problem och orkar inte byta en gång till.
Har som tur var inte haft problem med döda pixlar eller något sådant.

Skärmen i sig är inget annat än underbar: 1440p, 144Hz, G-sync, tunn bezel, bra inställningar, 1ms GtG osv osv.
Dock får du vara beredd på att kanske få ett medelmåttigt exemplar så distansköp rekommenderas så att du snabbt kan byta ut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Men skärp dig. Det är en personlig tråd med personliga erfarenheter. Lägg ner såna där meningslösa spydiga kommentarer..

+1

Min erfarenhet av asus support har varit bra så får du en kass skärm kontakta supporten. Exkludera inte skärmen för andra fått problem. Google kan nog ge dig hits på alla produkter bara googla produkt +problems

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

+1

Min erfarenhet av asus support har varit bra så får du en kass skärm kontakta supporten. Exkludera inte skärmen för andra fått problem. Google kan nog ge dig hits på alla produkter bara googla produkt +problems

Håller med här. Jag har nu kikat på vad andra upplevt för problem, och jag har i alla fall inte märkt något på min egen ännu. Har haft skärmen ett par veckor, så det är inte jättelänge men några pratar problem redan efter några dagar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag har gått från en U2711 till en Swift. Det ÄR stor skillnad på bildkvalitén tycker jag. Men eftersom jag använder min PC mest till att spela så är jag nöjd med bytet eftersom jag upplever swiften mer lättspelad i dom FPS-spel jag kör. Däremot är den ingen höjdare att kolla film på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har gått från en U2711 till en Swift. Det ÄR stor skillnad på bildkvalitén tycker jag. Men eftersom jag använder min PC mest till att spela så är jag nöjd med bytet eftersom jag upplever swiften mer lättspelad i dom FPS-spel jag kör. Däremot är den ingen höjdare att kolla film på.

Vad upplever du för problem när du kollar film då? Kör du andra settings/preset när du sätter på film jämfört med spel?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad upplever du för problem när du kollar film då? Kör du andra settings/preset när du sätter på film jämfört med spel?

Färgerna är inte alls lika mycket "punch" i. Konstrasten är svår att hitta ett bra läge för. Tycker det blir ganska urvattnad bild. Jag har testat lite olika lägen, men inte hittat något jag är riktigt nöjd med. Så nu kör jag rakt av på ett läge som är optimerat för spel och struntar i att byta när jag kollar på film.

Jag har inte lagt jättemycket tid på det eftersom det hänger en Sony-VPL-HW30ES i samma rum. Det är den jag använder till långfilm och serier och så. Men, ibland vill man bara kolla något lite snabbt och inte starta upp projje och reciever etc. Då kan det vara lite irriterande med de urvattnade färgerna på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Swiften är ett bra koncept men med tveksamt resultat. Har läst alldeles för många trådar som beskriver alla möjliga problem.

Jag bytte själv ut min en gång mot en som har samma problem och orkar inte byta en gång till.
Har som tur var inte haft problem med döda pixlar eller något sådant.

Skärmen i sig är inget annat än underbar: 1440p, 144Hz, G-sync, tunn bezel, bra inställningar, 1ms GtG osv osv.
Dock får du vara beredd på att kanske få ett medelmåttigt exemplar så distansköp rekommenderas så att du snabbt kan byta ut.

Det lutar mer och met åt att prova Swiften trots allt
Men vad är det för fördel med distansköp?

Har väl samma bytesrätt om jag hämtar upp den på webhallen eller Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazim:

Det lutar mer och met åt att prova Swiften trots allt
Men vad är det för fördel med distansköp?

Har väl samma bytesrätt om jag hämtar upp den på webhallen eller Inet?

Fördelen med distansköp är att du alltid kan ångra det vad än skälet är.
Är det butik så kan du inte bara returnera skärmen utan det måste vara fel på den.
Men jag tycker verkligen du skall testa den, skärmen är bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9