Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete: Chassibord

Hej!
Jag går i 3:an teknisk linje och ska då göra en gymnasiearbete som på något sätt är associerat med min utbildning. Jag har bestämt att jag ska utveckla och konstruera ett chassiskrivbord. Eftersom arbetet måste även innehålla teori m.m. så tänka jag att jag kunde undersöka vad datorentusiaster vill se på ett chassiskrivbord, vad för design och funktionalitet som går bäst hem. Sedan efter vad ni har sagt och tyckt kommer jag försöka producera ett skrivbord som ska möta förväntningarna så bra som möjligt.
Det ända som är bestämt är att det ska göras i plåt p.g.a. att jag kommer få använda både bock och laserskärare för bearbetning av skrivbordet.

Alla åsikter är välkomna!
Tack på förhand!

Permalänk

Låter som ett roligt arbete! Gillade vad Lian-Li gjort med sina nya deskchassin! Att man kan dra ut hela för att lätt komma åt alla komponenter.

Ut över det så vill man ju gärna ha en glasskiva uppe så man kan visa sina komponenter. behöver ju inte vara hela ovansidan.

Kanske lite väl avancerade grejer för ditt arbete? Vet inte vad för budget osv.

Permalänk
Medlem

Har funderat både på glasskiva och någon utdragbar lösning, någon budget har jag inte får material rejält billigt av en kontakt.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja ha är ett rejält bord med trä eller glasskiva. Metall är trevligt, men kommer bli bra kallt att ha armarna på, samt att det lätt repas och blir fult när man har ett stökigt bord som jag har

När jag bygger är jag ute efter diskretion, det skall helst inte gå att se eller höra att det finns en dator i. Därför skulle jag leta efter ett bord där jag kan ha plats för ett rejält vattenkylningssystem, helst med möjlighet att köra passivt för lägsta ljudnivå. Det kräver lite mer planering och tankearbete, men är fullt möjligt. Det skall gärna finnas mycket utrymme så det är enkelt att dra kablar och montera ny saker som hårddiskar etc. Har man rejält med utrymme finns det en massa roliga saker man kan göra. Till exempel gömma ALLA kablar, så det bara är en stickkontakt och nätverkskontakt in till exempel, det skulle vara sjukt stilrent! Sen så finns det ju självklarheter som att fläktfilter skall vara enkla att ta loss för rengöring.

Jag bor väldigt trångt, så ett bord där det går att gömma mer än ett datorsystem hade varit häftigt. Gud vad skönt att kunna ha sin gamingrigg OCH sin NAS gömd i samma bord, kanske till och med på samma kylslinga så NASen inte behöver luftflöde om man har en kraftigare CPU i den.

Sen har vi ju en massa rent ergonomiska/praktiska saker. Att bordet skall vara rejält höj/sänkbart är en självklarhet. Jag är lång, med långa ben så jag vill ha ett bord med en tunn bordskiva där jag sitter.

Så för att sammanfatta:

Designmässigt: Stilrent och diskret, jag vill behöva tala om att det finns en dator i bordet. LEDs är totalförbjudna i min smak. Möjligtvis att man har i för att se bra när man bygger, men dessa skall vara diskreta och avslagbara.

Funktionalitet:
Underhåll skall vara enkelt, det skall finnas massor med plats för vattenkylning och gärna möjlighet att ha två separata system i bordet. Finns det plats över, varför inte ha ett fack där du kan placera en router/switch? Kabelkanaler för att kunna gömma kablarna till skärmar och tillbehör på baksidan av bordet. Jag öppnar inte mitt system så ofta när det väl är klart, så att det är lite jobb att komma åt datorn är inte ett jätteminus för mig

Lycka till med arbetet, hoppas vi får se en fin bygglogg på detta!

Permalänk
Medlem

Gör gärna ett galleri för bygget när du kommit igång, hade vart kul att följa!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag för en tid sedan en idé att bygga om ett detta bord.

Och sätta på en tjock glasskiva och bygga in komponenter i detta. Men har inte varken mätt eller liknande.

Men det kan ju vara en idé att köpa/titta på ett ikea bort att bygga om. Om man nu vill ha i trä istället för plåt/alu.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Går själv i tankarna om att bygga ett liknande skrivbord. Dock endast i trä, då jag är snickare och älskar träarbete. Men det som hindrar mig är jag måste flytta datorn till en annan byggnad då och då, blir rätt drygt att ta med sig hela skrivbordet. Finner nån en lösning på mitt problem skulle jag bli mycket tacksam.

Tänk på art inte använda för mycket led ljus, blir störande om det kommer underifrån. Möjligtvis några enstaka svaga vita ljus kan funka, tex en vit slinga runt musmattan (under glaset då) så det lyser lite fräckt om mattan.

Kommer definitivt följa detta.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kom på några saker: ett fönster i skivan för att kika ner, USB-portar på ovansidan; tänk vad skönt att bara kunna plugga in USB-minnen, musen, tangentbordet direkt i bordsskivan! Bordet bör också vara så tunt som möjligt så att man kan få den rätta höjden/benutrymmet. En annan idé är inbyggda högtalare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB