Bredbandsbolaget: "Vi kommer inte blockera The Pirate Bay och Swefilmer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Proffstipps, det som Netflix kallar "UHD" är egentligen 1080p med hög bitrate... vilket iofs är en mycket vettigare att lägga ner energi på än 4K streaming.

Hej det är det inte, du menar super hd http://www.99mac.se/artikel/4508-netflix-lanserar-super-hd-ti.... Jag märker stor skillnad i Netflix 4k och blu-ray filmer på min tv. http://m3.idg.se/2.1022/1.555913/netflix-borjar-stromma-house...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du genom webbläsaren?

Nej via Tvn. Det är kasst att det inte fungerar via webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Om en operatör stoppas med ett domslut, så används det ju som prejudikat, och alla andra operatörer stoppas då också.

Ok, det låter ju logiskt men då känns ju 11% ganska lite imo

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Nej via Tvn. Det är kasst att det inte fungerar via webbläsaren.

Då kan du inte bara häva ut dig att 5,1 funkar, när det är många som inte äger smart-tv eller win 8 appen. Jo, dom borde släppa en vanligt program i datorn om det inte är möjligt att köra genom webbläsaren med nuvarande lösningar som silverlight och HTML5. Känns ju typ som att köra en beta av netflix och inte få tillgång till det man har rätt till :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Sakfrågan:

Man kan inte stämma posten för medhjälp för att de levererar brev/paket med olagligt innehåll.

Om posten var med på att olagligt innehåll, säg knark, anthrax, vapen, skickades med deras tjänst men de valde att inte stoppa detta så hade man säkert kunna stämma posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då kan du inte bara häva ut dig att 5,1 funkar, när det är många som inte äger smart-tv eller win 8 appen. Jo, dom borde släppa en vanligt program i datorn om det inte är möjligt att köra genom webbläsaren med nuvarande lösningar som silverlight och HTML5. Känns ju typ som att köra en beta av netflix och inte få tillgång till det man har rätt till :/

Jo klart jag kan. Som med allt annat måste man ha rätt utrustning. Det fungerar även med en 360, PS3, xbone och ps4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ReverenD:

Ja, antog att det var skrivet av en kulting, man måste ju snacka kidsens språk vettu. Var 20år sedan någon var tvungen att köpa ut åt mig, men tack för erbjudandet..

Skickades från m.sweclockers.com

mm jag förstod att du anpassa din kommentar ut ifrån din egen nivå. Onödigt att peka på andras misstag och sen totalt ignorera artikeln.
Din kommentar förde ingen nytta direkt.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jo klart jag kan. Som med allt annat måste man ha rätt utrustning. Det fungerar även med en 360, PS3, xbone och ps4.

Har en dator som HTPC som är kraftigare än en PS3/4 och xbox. Så ja jag tycker dom inte ska vifta bort dom som har HTPC. Med XBMC har jag fullt stöd för 5,1, men inte med netflix. Vet när jag hitta en intressant film på netflix så fick jag hitta den på andra sätt för att få rätt upplevelse. Har hemma "rätt utrusning" ,om får dom inte tummen ur att göra så alla får tillgång till detta. så lär jag gå ur vid höjningen till 89kr. Har inget av det du nämner hemma, en HTPC är så mycket smidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Om posten var med på att olagligt innehåll, säg knark, anthrax, vapen, skickades med deras tjänst men de valde att inte stoppa detta så hade man säkert kunna stämma posten.

Du missar ju poängen, så vet inte vad jag ska svara riktigt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Personligen använder jag inte varken The Pirate Bay eller Swefilmer.

The Pirate Bay besöker jag ibland, men bara för att läsa deras blogg.
Swefilmer kände faktiskt inte till sedan tidigare. Först nu jag hört talats om den.

All mjukvara jag använder är fri mjukvara med öppen källkod då jag kör Linux. Har inget piratkopierat.
Filmer kollar jag inte på.
Musik streamar jag lagligt från YouTube och Spotify.

Jag är kund hos Bredbandsbolaget, men jag vill inte att The Pirate Bay, Swefilmer (eller någon annan sajt) blockeras. Jag är helt emot censur, filter och blockeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har en dator som HTPC som är kraftigare än en PS3/4 och xbox. Så ja jag tycker dom inte ska vifta bort dom som har HTPC. Med XBMC har jag fullt stöd för 5,1, men inte med netflix. Vet när jag hitta en intressant film på netflix så fick jag hitta den på andra sätt för att få rätt upplevelse. Har hemma "rätt utrusning" ,om får dom inte tummen ur att göra så alla får tillgång till detta. så lär jag gå ur vid höjningen till 89kr. Har inget av det du nämner hemma, en HTPC är så mycket smidigare.

Jag skulle nog våga säga att det är mycket färre personer som använder en htpc än en smart-tv, PS3/4 eller xbox. Att anpassa för minoriteter i det här fallet är som att sätta scart på blu-ray spelaren.

Och du kan på allvar inte mena att det är smidigare att ladda hem ett torrentprogram, gå in på TPB, ladda ner en film, vänta i 10-60 minuter och sedan se till att du har ett program som kan spela upp filmen och att datorinställningarna är rätt. Med netflix på en smart tv trycker man på en knapp, väljer film och sedan njuter av filmen direkt.

Dessutom är det inte netflix fel att du hellre begår brott än köper rätt utrusning ( tex en ps3a för 500 på blocket)
för att få 5.1 ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag skulle nog våga säga att det är mycket färre personer som använder en htpc än en smart-tv, PS3/4 eller xbox. Och du kan på allvar inte mena att det är smidigare att ladda hem ett torrentprogram, gå in på TPB, ladda ner en film, vänta i 10-60 minuter och sedan se till att du har ett program som kan spela upp filmen och att datorinställningarna är rätt. Med netflix på en smart tv trycker man på en knapp, väljer film och sedan njuter av filmen direkt.

Sitter du på en HTPC och inte är helt bakom flötet så har du med största sannolikhet styrt upp något där torrents du är intresserad av listas, som du kan komma åt utan problem via mobilen.
Efter det klickar du på en torrent, nedladdningen på datorn startar och stoppas när filen är klar och du har delat ut förinställd mängd. Överdriv lite mer ang. hur lång tid det tar att hämta hem. XBMC & ev. VLC är ju även dom otroligt komplicerade att styra upp.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Sitter du på en HTPC och inte är helt bakom flötet så har du med största sannolikhet styrt upp något där torrents du är intresserad av listas, som du kan komma åt utan problem via mobilen.
Efter det klickar du på en torrent, nedladdningen på datorn startar och stoppas när filen är klar och du har delat ut förinställd mängd. Överdriv lite mer ang. hur lång tid det tar att hämta hem. XBMC & ev. VLC är ju även dom otroligt komplicerade att styra upp.

Fortfarande inte lika smidigt eller snabbt som netflix på en smart tv. För de flesta tar tar en 1080p film mer än 10-min att ladda hem som torrents.

Permalänk
Medlem

Haha älskar förslaget till hårdvara under. 4TB hårddisk, undrar vad den ska fyllas med?!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av voidkahn:

Om posten var med på att olagligt innehåll, säg knark, anthrax, vapen, skickades med deras tjänst men de valde att inte stoppa detta så hade man säkert kunna stämma posten.

Posten regleras av postlagen, om man då ser till den information de förflyttar i sitt system snarare än godshantering så:
Postlag (2010:1045)
6 § Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101045.htm

Posten ska alltså se till att flytta information mellan a och b på ett rimligt tillförlitligt sätt och de får inte snoka i vad innehåller är eller vägra att leverera brev för att de inte tycker om innehållet eller de personer som kommunicerar, vi borde ha nått likande för internet, det är inte kommunikationsoperatörerna som ska övervaka eller censurera på nått sätt utan det borde uttryckligen förbjudas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du genom webbläsaren?

Mycket hos Netflix fungerar inte om man kör genom webbläsare. Det är trist. Förhoppningsvis blir det bättre, som att de gjort så man kan välja textfärg helt själv och sånt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Om posten var med på att olagligt innehåll, säg knark, anthrax, vapen, skickades med deras tjänst men de valde att inte stoppa detta så hade man säkert kunna stämma posten.

Ingen äger internet ju, de ger oss bara tillgång till det genom tjänsten de (ISP) erbjuder. Man skulle behöva blocka de mesta och vad man åt Deep Web?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Om posten var med på att olagligt innehåll, säg knark, anthrax, vapen, skickades med deras tjänst men de valde att inte stoppa detta så hade man säkert kunna stämma posten.

Posten är ju med på det redan? Eftersom de inte kontrollerar vad du skickar kan du skicka vad som helst*.

* Reservation för vissa saker.

Permalänk
Medlem

Du summerade allt jag tänkte skriva, tack för det.

Jag hoppas att denna idioti blir avgjord illa kvickt till förmån för folket och inte mediaindustrin. Tyvärr vet man ju aldrig med såna här saker för onekligen har lobbyn gigantiska resurser och kommer att fortsätta trycka på för deras egna intressen. Vi har ju som bekant Pirate Bay-rättegången som är en av de största rättshaverierna i modern tid. Det är ju så att man blir mörkrädd.

Skrivet av Fredag:

Sakfrågan:

Man kan inte stämma posten för medhjälp för att de levererar brev/paket med olagligt innehåll.

Leverantörerna av bredband ska inte "öppna posten för att se om det finns nått olagligt i paketen", kränkningen av den personliga integriteten är större än nyttan(filmbolagens vinster) och bör motarbetas av såväl pirater som ickepirater oavsett vad man själv tycker, för det här är ett sluttande plan som leder ner i djupare hål än vad någon av oss vill låta våra barn växa upp i.

Tillägg:

Jag använder nu spotify, då de lyckades konkurrera ut piraterna med en lyckad tjänst. Grattis till musikbolagen.

Filmbolagens tur nu. Jag kan inte förväntas köpa ett tiotal olika tjänster som levererar senare och i sämre kvalitet vad gäller både ljud och bild. Det behövs en tjänst som är lika bra som spotify.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Jag skulle nog våga säga att det är mycket färre personer som använder en htpc än en smart-tv, PS3/4 eller xbox. Att anpassa för minoriteter i det här fallet är som att sätta scart på blu-ray spelaren.

Och du kan på allvar inte mena att det är smidigare att ladda hem ett torrentprogram, gå in på TPB, ladda ner en film, vänta i 10-60 minuter och sedan se till att du har ett program som kan spela upp filmen och att datorinställningarna är rätt. Med netflix på en smart tv trycker man på en knapp, väljer film och sedan njuter av filmen direkt.

Dessutom är det inte netflix fel att du hellre begår brott än köper rätt utrusning ( tex en ps3a för 500 på blocket)
för att få 5.1 ljud.

Skulle våga på stå att många tycker smart funktionerna är extremt långsamma (sega menyer) och väldigt många sitter med dum tv med eller projektor, vad jag vet är väl tidigast 2013/2014 som det börjat bli bättre på dyrare tv apparater med smart funktioner:)

Sen måste apparna uppdateras som dom gör sällan på tv:en om du inte har tur (slutar helt plötsligt vissa funktioner att fungera).

XBMC behöver du bara ställa in en gång sen bara välja en film att se, ursmidigt ihop med denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... blir det nästan oslagbart alla torent lägger sig där jag vill ha dom, har till och med delat ut ena datorn så den agerar nas vid filmtittande Går lätt att fixa om man vet hur man använder hemnätverk i windows.

Kan säga om jag startar datorn och XBMC direkt efter automatisk är filmerna ett klick bort Har ju rätt utrustning bara netflix som inte ser framtiden. Varför lägga ut på en begränsad Ps3 som inte klarar alla filmformat och dessutom har ett löjligt kopieringsskydd som gör att ljudet försvinner.

Du borde prova HTPC du lär inte vilja ha en PS3:a då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

streama är väl inte olagligt?

ladda hem e olagliglit men streama filmer fram t ex swefilmer finns väl ingen lag mot i sverige vitt jag förstår.
Eller har jag fel?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle våga på stå att många tycker smart funktionerna är extremt långsamma (sega menyer) och väldigt många sitter med dum tv med eller projektor, vad jag vet är väl tidigast 2013/2014 som det börjat bli bättre på dyrare tv apparater med smart funktioner:)

Sen måste apparna uppdateras som dom gör sällan på tv:en om du inte har tur (slutar helt plötsligt vissa funktioner att fungera).

XBMC behöver du bara ställa in en gång sen bara välja en film att se, ursmidigt ihop med denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... blir det nästan oslagbart alla torent lägger sig där jag vill ha dom, har till och med delat ut ena datorn så den agerar nas vid filmtittande Går lätt att fixa om man vet hur man använder hemnätverk i windows.

Kan säga om jag startar datorn och XBMC direkt efter automatisk är filmerna ett klick bort Har ju rätt utrustning bara netflix som inte ser framtiden. Varför lägga ut på en begränsad Ps3 som inte klarar alla filmformat och dessutom har ett löjligt kopieringsskydd som gör att ljudet försvinner.

Du borde prova HTPC du lär inte vilja ha en PS3:a då.

Jag piratade förut. Finns inte en chans att jag skulle gå tillbaka till det från den smidighet som Netflix/Itunes är. Inga inställningar man behöver göra. Väldigt sällan några uppdateringar som behövs. Inga ladda ner subtitles. Om jag använder Netflix så behöver jag inte ens ladda ner något. Använder jag Itunes så kan jag ändå se efter typ 30 sec då servrarna är snabba och man bara behöver få ner en väldigt liten del för att kunna kolla. Jag kan hoppa in och kolla ett gammalt avsnitt av The Office utan att behöva ha alla Office avsnitt nedladdade ifall jag kanske vill göra det någon gång. Sen den för mig väldigt stora fördelen i att jag faktiskt ger skaparna av materialet pengar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ivez08:

ladda hem e olagliglit men streama filmer fram t ex swefilmer finns väl ingen lag mot i sverige vitt jag förstår.
Eller har jag fel?????

Att ta emot en stream är lagligt, däremot så var det ju en Trollhättebo som blev dömd för cardsharing för en månad sedan.
Tv-pirat dömd till miljonskadestånd
En 29-årig trollhättebo döms till villkorlig dom och ska betala miljonskadestånd för att ha bedrivit pirat-tv-verksamhet.
29-åringen döms av Vänersborgs tingsrätt att betala närmare 4,6 miljoner kronor i skadestånd

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2506617-tv-pirat-domd-...

Det avgjordes även nyligen ett fall i Svea hovrätt:
Dom i mål om s.k. cardsharing enligt lagen om förbud beträffande viss avkodningsutrustning
Hovrätten har bestämt straffet till fängelse 1 år och 3 månader.
Hovrätten har sänkt de skadeståndsbelopp som mannen ska betala till Canal Digital och Viasat och bestämt dem till ca 21,5 miljoner kronor.

http://www.svea.se/Om-Svea-hovratt/Nyheter-fran-Svea-hovratt/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blockerar de eller ja blir tvungna så blir det VPN som gäller då kan mediamaffian sitta där o se nöjda ut ett tag det kommer minska först men sen så kommer det ligga på samma nivå igen då kommer det svida igen .....
De skjuter sig själv i foten låter det läka för att sen skjuta sig i nästa fot.

Nej stå på er BBB , Banhof skulle nog med dra det till domstol tror jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Lyckas inte få surroundljud, så nej dom är inte närheten av lyckas. även DVD skivor tidigt 2000 även tidigare har även surroundljud.

Tycker bildkvalitén på netflix är ok på deras webbtjänst speciell HD läget (är sämre än riktig HD, men fullt dugligt) Hade dom också surroundljud räcker med 5,1 eller i värsta fall 2,1. Behöver inte vara världens bästa ljud, men för runt 150 kr bör man ju få DVD kvalité på ljud och bild (är ju i alla fall ok som lägsta nivå för mig).

Ja alltså använder man silverlight-spelaren får man inte högre än 720p med Netflix, men i nya HTML5 spelaren för Chrome så är det 1080.

Skrivet av Flamso:

Mycket hos Netflix fungerar inte om man kör genom webbläsare. Det är trist. Förhoppningsvis blir det bättre, som att de gjort så man kan välja textfärg helt själv och sånt!

Vad är det som inte funkar med webbläsaren?

Permalänk
Medlem

blockering av TPB har min ISP (Sonera) haft länge nu, men vill jag kolla den sidan, så ja, inga problem.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Min polare filmade utan mitt godkännande i mitt HEM, ska stämma APPLE nu för han hade en IPHONE!!! Ska också stämma alla myndigheter/företag som har med vägar, bilar m.m. att göra då rånaren i förra veckan använde sig utav bil och väg för att smita!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk

BBB verkar ha lite kurage ialle fall

Permalänk
Medlem

Så, om piratebay blockas, vad händer när de byter namn till piratebay2?
Inte så att det är någon brist på alternativ där ute, ska varenda sida drivas till domstol för att blockeras?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hoppas snarare att filmbolagen inte öser pengar över domarna för att få sin vilja igenom. Vinner dom domen blir det ett steg i en riktning där vinstdrivande företag leder samhället och kör över vanliga människor... Fel riktning alltså!