NAS för centrallagring av alla data i hemmet, vad rekomenderas?

Permalänk
Medlem

NAS för centrallagring av alla data i hemmet, vad rekomenderas?

Är alltså på jakt efter en lösning där jag kan lagra husets alla filer på en enda enhet med god säkerhet (RAID 1 tänkte jag). Enheten ska vara av mkt god kvalitet och leverera data snabbt! Vill ha möjligheten att sätta upp olika användare som har behörighet till olika data.
Har mkt god erfarenhet av WD och har börjat fundera lite löst på denna: https://www.dustinhome.se/product/5010810344/ex4-nas-8tb-wd-r...
Har dock inte forskat djupt i detta ännu, tänkte börja med att få lite bra tips här på forumet... Kanske är nåt mer jag bör fundera på innan jag bestämmer mig?

Permalänk
Inaktiv

Observera att RAID1 och stora diskar inte är speciellt säkert. Det börjar bli stor sannolikhet för läs felunder rebuild. Man ska helst ha RAID6/RAIDZ2 eller ännu hellre RAIDZ3. Detta betyder at du bygger en egen NAS och då bör man använda intel xenon delar och ECC minne.

Kopta NASar har inte speciellt hög tillgänglighet!

Alternativ är att köpa något billigt och ha backup. Problem där är att backup märker inte om data blir korrumperad på disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Observera att RAID1 och stora diskar inte är speciellt säkert. Det börjar bli stor sannolikhet för läs felunder rebuild. Man ska helst ha RAID6/RAIDZ2 eller ännu hellre RAIDZ3. Detta betyder at du bygger en egen NAS och då bör man använda intel xenon delar och ECC minne.

Kopta NASar har inte speciellt hög tillgänglighet!

Alternativ är att köpa något billigt och ha backup. Problem där är att backup märker inte om data blir korrumperad på disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får hemskt hemskt gärna utveckla detta lite mer.. Det här med RAID är någonting jag aldrig jobbat med i praktiken. Har aldrig hört talas om RAIDZ2 eller RAIDZ3... Om en egen byggd NAS är det bästa, då är det den vägen jag ska gå. Men skulle gärna vilja ha mer kött på benen. Så förklara gärna mer!

Permalänk
Inaktiv

RAID 1 är spegling (så du kan ha en disk felande om du kör två diskar).

RAIDZ1 motsvarar RAID5 (en disk kan fela), RAIDZ2 motsvarar RAID 6 (2 diskar kan fela) och RAIDZ3 klarar av 3 diskar som dör.

Problemet med att klara av ett enda fel är att när den disken dör och du lägger in en ny måste RAID fältet återskapas på denna disk. Det betyder en hel del läsande och skrivande. Det problematiska här är att fel frekvensen på normala diskar (WD Green, WD black, WD Red, WD Red Pro och liknande från andra tillverkare) börjar närma sig deras kapacitet. Det betyder att det är stor sannolikhet för läsfel medan du inte har någon tolerans kvar i ditt RAID fält vilket resulterar i att hela fältet dör och du tappar all data.

Det är inte lika illa om man använder server diskar som brukar vara ca. 10 ggr bättre vad gäller hur mycket data man kan läsa i snitt innan ett fel händer (WD RE och liknande) men de kostar betydligt mer.

Så lösningen blir att köra med högre paritet (fler diskar kan fela) så att fel kan fixas medan du återskapar fulla fältet. Därför är RAID6/RAIDZ2 det rekommenderade idag.

Förutom det så är filsystemet ZFS uppbyggt så att den checksummar all data på disken och kan på så vis upptäckta korrupt data (något som inte gäller för något annat filsystem) (det finns andra men de är inte i närheten av ZFS vad gäller mognad). Så då faller valet på ZFS och minst RAIDZ2 om man bryr sig om sin data. Sedan blir det att man måste i princip köra med ECC minne vilket innebär workstation hårdvara från intel (xenon CPUs). AMD CPUs stödjer ECC men det är otillförlitligt för att MBO måste stödja det med (att kunna köra ECC och att faktiskt använda ECC funktionen är inte samma sak tyvärr).

Det hela resulterar i att det blir dyrare än att köpa färdiga lösningar men tillförlitligheten är extremt mycket bättre. Plus att ZFS skyddar mot korrupt data så din backup slipper backaup en massa skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så då faller valet på ZFS och minst RAIDZ2 om man bryr sig om sin data. Sedan blir det att man måste i princip köra med ECC minne vilket innebär workstation hårdvara från intel (xenon CPUs). AMD CPUs stödjer ECC men det är otillförlitligt för att MBO måste stödja det med (att kunna köra ECC och att faktiskt använda ECC funktionen är inte samma sak tyvärr).

Ledsen att storma in med en sido fråga... menar du att jag som köpt AMD kort som stöder ECC, med ECC minne, just för att få den säkerheten, inte får det?... DOH!
FreeNAS med ZFS, L2ArcCache och RAIDZ2 är mit lilla projekt på "några 4TB diskar".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Ledsen att storma in med en sido fråga... menar du att jag som köpt AMD kort som stöder ECC, med ECC minne, just för att få den säkerheten, inte får det?... DOH!
FreeNAS med ZFS, L2ArcCache och RAIDZ2 är mit lilla projekt på "några 4TB diskar".

Ser ut så tyvärr. Själva CPU som AMD leverera stödjer ECC fullt ut men det krävs fortfarande att MBO gör det och den delen verkar det fuskas med så in helvete. MBO säger att den stödjer ECC minne som i den kan använda den men det ska tydligen inte tolkas som att den kommer faktiskt använda ECC delen.

L2ArcCache är förmodligen slöseri med tid och resurser för hemma bruk. Det krånglar till det hela så bäst att hålla sig till simpel ZFS med RAIDZ2 eller ännu hellre RAIDZ3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ser ut så tyvärr. Själva CPU som AMD leverera stödjer ECC fullt ut men det krävs fortfarande att MBO gör det och den delen verkar det fuskas med så in helvete. MBO säger att den stödjer ECC minne som i den kan använda den men det ska tydligen inte tolkas som att den kommer faktiskt använda ECC delen.

L2ArcCache är förmodligen slöseri med tid och resurser för hemma bruk. Det krånglar till det hela så bäst att hålla sig till simpel ZFS med RAIDZ2 eller ännu hellre RAIDZ3.

Sur ju.... just ECC minnet var DYRT. Moderkortet valde ja ju precis för ECCn skull. Får se vad jag gör. Allt är redan inköpt, och jag har SSD för L2 cachen så lika bra att använda den. Har tom en liten SLC SSD för skrivningen (när den ska hantera torrenter mm)

Permalänk
Medlem

För en ren lagringsserver/NAS så kan jag rekommendera det jag har, ett ASrock mobo med inbyggd atom (det är inte en långsam atom, AVATON varianten är en jävla best). Den kyls passivt=svalt och tyst/pålitligt och klarar utan problem att köra 115mb/s via trådade. Enligt tester/videos jag sett skall tydligen 200MB/s vara möjligt om man kör med båda nätverksportarna. Andra trevliga saker är ECC stöd, samt en HELVETES massa SATA portar och IPMI, Detta gör att du slipper koppla in tangentbord/skärm till datorn, du kan göra allt över nätverket, antingen via vanliga LAN porten, eller en dedikerad IPMI lan port.

Jag köpte den billigare, för mer kraft finns det en 8-kärning variant för 1200kr mer.

4-kärninga kortet

Permalänk
Medlem

1. Köp valfri Synology NAS
2. Stoppa i ett antal WD Red diskar
3. Använd SHR (Synologys variant av Raid5 som kan utnyttja olika stora diskar och lätt utökas med fler diskar efter hand)
4. Ta en öl och var glad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna lösning är för hemmabruk
den kommer inte innehålla affärskritiska filer som om de försvinner kommer miljonbelopp flyga sin kos?

Så skulle jag av ekonomiska skäl ta en Synology NAS (EL kostar pengar idag större maskiner tenderar dra ström)
köpa dessa
4TB Seagate NAS HDD 5900rpmm 64MB + 3års kostnadsfri Data Recovery

Har du saker som du vill ha kvar införskaffa blueraybrännare bränn ner filerna skaffa bankfack

Skrivet av Pe_Er_79:

Är alltså på jakt efter en lösning där jag kan lagra husets alla filer på en enda enhet med god säkerhet (RAID 1 tänkte jag). Enheten ska vara av mkt god kvalitet och leverera data snabbt! Vill ha möjligheten att sätta upp olika användare som har behörighet till olika data.
Har mkt god erfarenhet av WD och har börjat fundera lite löst på denna: https://www.dustinhome.se/product/5010810344/ex4-nas-8tb-wd-r...
Har dock inte forskat djupt i detta ännu, tänkte börja med att få lite bra tips här på forumet... Kanske är nåt mer jag bör fundera på innan jag bestämmer mig?

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Väntar själv på Synology DS215+ om det nu ens kommer.
Plus 1-2st 3tb WD Red i nasen så duger den nog.

Har redan backup idag på 3st olika externa hdd, förutom det som finns i laptop.
Vill dela med bilder och videos till föräldrarna.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011