Tips på vad man kan göra för något kul med en skärm tillhörandes en Laptop

Permalänk
Medlem

Tips på vad man kan göra för något kul med en skärm tillhörandes en Laptop

Hej jag har en 17" skärm tillhörandes en HP Pavilion som inte längre är vid livet och tänkte därför höra om ni har några tips på vad man kan göra med den, jag menar det måste ju finnas någon funktionell användning eller?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Sätt upp den i badrummet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sätt upp den i badrummet.

Nja passar nog inte bra i mitt badrum med den ärr ju en idé, vad ska man koppla till den då? Någon typ av mediaspelare kanske?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

en raspberry pi och någon form av strömkälla kanske du kan meka ihop om du har intresse för det.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nån form av panelinterface och kanske strömförsörjning för att driva panelen, det är inte direkt hdmianslutning och integrerad nätdel på den men interface finns antagligen på Ebay om du letar, men det kräver ju lite mer jobb än att bara ansluta en hdmi kabel från hallonet för att få bild, det går att lösa om du tar reda på vad det är för skärmpanel och letar reda på passande drivinterface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag lärt mig efter alla "jag har en *insert hårdvara* skärm över" är att det alltid är väldigt mycket jobb och knåp att få det att funka om det ens går. Så har alltid slutat med att jag gett upp den iden, visst du kan ha tur att ha nån bra skärm, men alla gånger jag försökt har jag gett upp efter en stunds letande.

Bättre att köpa en "riktig" skärm på ebay från kina t.ex och använda.

EDIT: Ben Heck provar detta i ett avsnitt och kommer fram till samma som mig, det är inte värt det. Om man inte har tur som mrqaffe säger och man hittar mycket dokumentation eller delar på eBay.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Finns flera "LCD Controller Board DIY" att beställa via Ebay.
Allt som behövs är panelens modell nummer så fixar dom rätt kit åt en.

Det blir inte någon jättebra skärm av det att spela med men fungerar iaf.

Permalänk
Medlem

Hm får spana lite extra på det där. Att köpa en skärm är jag inte speciellt sugen på eftersom jag redan har en liggandes, det är egentligen bara själva displayen jag vill ha (ingen ram).

Raspberry Pi som någon nämnde har jag varit sugen på i ett tag nu, ska kolla runt lite och se hur bra det skulle kunnat fungera.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB