gtx 970´s Fortfarande coilwhine?

Permalänk
Medlem

Hardware Canucks har en högst relevant artikel rörande spoltjut:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Där nämns även att vissa tillverkare räknar spoltjut som skäl nog för garantibyte, vilket är välkommet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fy fan. Testade att cappa vid 60 och det fräser fortfarande på. Sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hardware Canucks har en högst relevant artikel rörande spoltjut:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Där nämns även att vissa tillverkare räknar spoltjut som skäl nog för garantibyte, vilket är välkommet.

Räknas inte det som reklamationsberättigat oavsett vad garantin säger? Coil whine är väl ändå ett fel på produkten varav du har all rätt att få det utbytt eller reparerat? Eller häva köpet bara.

EDIT:
Schysst att iallafall EVGA erkänner att de haft problem med det och ska ha fixat det med kort tillverkade mer nyligen.
Så dår är frågan om man ska ha ett nytt Asus Strix eller testa ett EVGA GTX970 SC ACX2.

EDIT 2:
Kollat med folket på sajten ovan och tydligen så spelar nätaggregatet en extremt liten roll i hur mycket coil whine din GPU ger ifrån sig. Inte värt att testa att köpa nytt nätagg i hopp om att du ska slippa coil whine på din GPU alltså.
Moderkortet spelar ingen roll alls eftersom en modern GPU får nästan all ström via PCI-E-kabeln.
Betyder att skiten åker tillbaka till Inet. Ska testa EVGA denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

EDIT:
Schysst att iallafall EVGA erkänner att de haft problem med det och ska ha fixat det med kort tillverkade mer nyligen.
Så dår är frågan om man ska ha ett nytt Asus Strix eller testa ett EVGA GTX970 SC ACX2.
.

Har du en länk till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nvidia är känt för undermåliga komponenter, 970 verkar vara en sån rent allmänt.

lol, fanboi.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

tänk om det bara är så att korten är för kraftfulla, därav coilwhinen? om man kollar prestanda skillnaden mellan 670 och 970 så är den ENORM. Jag tror nvidia byggde för bra kort helt enkelt ^_^

jag undrar hur många öppnade 970 lådor som ska återförsäljas pga era pettitesser.. man kanske ska slå till på en demo variant av den.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Förstår givetvis att man inte vill chansa och vänta om man istället kan byta, men...

När mitt GTX680 var nytt så hade jag en del CW av det mer fräsande/surrande slaget, inte det högfrekventa tjutet. Detta försvann dock med tiden och det var länge sedan jag hörde något nu. Undrar om den typen av CW alltid försvinner med tiden eller om mitt kort var ett undantag.

Jag är mest intresserad av ifall någon annan har upplevt samma sak?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

tänk om det bara är så att korten är för kraftfulla, därav coilwhinen? om man kollar prestanda skillnaden mellan 670 och 970 så är den ENORM. Jag tror nvidia byggde för bra kort helt enkelt ^_^

Sen ser jag det så här.. ni svenskar är aldelles för kinkiga, o ja lovar att typ 80% av ni som har coilwhine har säkert bara pyttelite, men eftersom ni är så stolta över eran konsumenträtt så ska ni ändå reklamera, jag vet hur många här har denna överväldigande känslan av att ni förtjänar bara det bästa, och enbart kommit till den punkten genom att klaga eran väg framåt...
jag undrar hur många öppnade 970 lådor som ska återförsäljas pga era pettitesser.. man kanske ska slå till på en demo variant av den.

"Ni svenskar" Vad fan? Så du som talar och skriver på svenska är inte svensk? Så fort man bosätter sig inom Sverige så är man svensk. Din etniska bakgrund är inte relevant. När du klart och tydligt hör ditt kort fräsa på och/eller tjuta som fan under fullt realistiska förhållanden vad gäller framerate etc. så är det ett problem. Har ingenting med att vara kinkig att göra. Det handlar om att du har betalat 3.5k för ett grafikkort som är defekt. Har du överdriven coil whine så är det tecken på att komponenterna inte sitter fast ordentligt på kortet och/eller är påväg att dö.
Om du ser coil whine som överröstar spelljud som en petitess så tycker jag synd om dig. Precis den sortes konsument som gör att företag kan komma undan med precis vad som helst. När alla stora tillverkare ser coil whine som ett RMA-berättigat produktfel så ska du nog tänka om. Jag finner mig absolut inte i att betala mycket pengar för skräp. Kan ta USA som exempel. Där är de bra mycket hårdare med kvalitetskontroll och utbyte av eventuella fel än här.
Du vet att ett 970 drar mindre än ett 670, va. Borde teoretiskt sett vara mindre coil whine på ett 970 pga det.

En klagotråd med samlade rapporter över hur vanligt förekommande ett sådant här fel är hjälper bara alla att veta om det är normalt eller inte.
Gillar du det inte så öppna inte käften och smutsa ned tråden. Du är inte i position att tala för 80% av oss med detta produktfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

lol, fanboi.

Indeed. Enligt länken ovan så är det vanligare med CW på kort från AMD än tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Har du en länk till detta?

Kolla längst upp på sidan.

Permalänk
Medlem

Testat fyra olika MSI 970or och alla pep men orkade inte byta de sista två så fick stå ut. Dock låter de mindre nu efter några veckors användning så testa att ge det en vecka om ni precis fått ett, kan bli bättre.

Och då menar jag whine under normal load och inte 500fps eller nåt sådant som man ändå aldrig har/behöver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"Before we continue too far down this path, it’s important to discuss coil whine from a slightly less emotional perspective. It typically happens when a high amount of stress is put on the PWM, causing the inductors to vibrate within their housings. Many companies have begun to combat so-called coil whine with measures that include but are not limited to concrete-core chokes and isolated inductor housings.

Typically those upgrades are present on higher-end products that cost a premium while reference-based examples are more likely to have baseline components. However, based on our testing (more on this below) less expensive cards seem to be no more susceptible to this phenomenon than many of their expensive siblings.

Another facet is the whining’s presence in higher load scenarios. This means it will typically be apparent in game menus, FurMark, folding and other situations where the card is being asked to run at extremely high framerates or process a large amount of parallel information. Within games themselves (again, provided the title isn’t throwing a ton of frames at the card) the noise will either be lessened or reduced to a “chugging” sound while multi card setups will accentuate the noise due to their relative ability to boost framerates. We also can’t forget that some people are more susceptible to hearing the higher octave “whining” sound than others.

This isn’t an NVIDIA board partner exclusive issue either. Far from it actually. From day one AMD’s R9 290X and R9 290 had issues with wailing, screeching and chugging noises and if Google’s search is any indication, these problems continue to this day across several of their partners’ designs. We actually started logging coil whine in cards due to our experience with the HD 7990, a card that squealed like a pig in heat. "

Så, i dagens läge existerar coilwhine i princip överallt. Big deal, get over it. min 570 hade CW som slutade föra oljud efter 2 månader. gissar väl att det hjälper att "köra in" korten innan ni så hektiskt ska RMA tillbaks den.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

"Before we continue too far down this path, it’s important to discuss coil whine from a slightly less emotional perspective. It typically happens when a high amount of stress is put on the PWM, causing the inductors to vibrate within their housings. Many companies have begun to combat so-called coil whine with measures that include but are not limited to concrete-core chokes and isolated inductor housings.

Typically those upgrades are present on higher-end products that cost a premium while reference-based examples are more likely to have baseline components. However, based on our testing (more on this below) less expensive cards seem to be no more susceptible to this phenomenon than many of their expensive siblings.

Another facet is the whining’s presence in higher load scenarios. This means it will typically be apparent in game menus, FurMark, folding and other situations where the card is being asked to run at extremely high framerates or process a large amount of parallel information. Within games themselves (again, provided the title isn’t throwing a ton of frames at the card) the noise will either be lessened or reduced to a “chugging” sound while multi card setups will accentuate the noise due to their relative ability to boost framerates. We also can’t forget that some people are more susceptible to hearing the higher octave “whining” sound than others.

This isn’t an NVIDIA board partner exclusive issue either. Far from it actually. From day one AMD’s R9 290X and R9 290 had issues with wailing, screeching and chugging noises and if Google’s search is any indication, these problems continue to this day across several of their partners’ designs. We actually started logging coil whine in cards due to our experience with the HD 7990, a card that squealed like a pig in heat. "

Så, i dagens läge existerar coilwhine i princip överallt. Big deal, get over it. min 570 hade CW som slutade föra oljud efter 2 månader. gissar väl att det hjälper att "köra in" korten innan ni så hektiskt ska RMA tillbaks den.

Nej. "This means it will typically be apparent in game menus, FurMark, folding and other situations where the card is being asked to run at extremely high framerates" Under normala förhållanden när vi inte talar om extrema värden. Alltså allt upp tom ~300fps, vilket du får i allt som använder Source-motorn till exempel även under tiden du spelar så ska det inte finnas där. Mitt 970 fräser som fan även vid 60. Inte ok någonstans. Om du stör dig på att vi vill ha vår rätt igenom som konsumenter så gör det och håll dig borta från tråden istället för att smutsa ned som sagt. Om du kunde "köra in" ditt kort kul för dig, men det var bara av ren tur det blev så.

Permalänk
Medlem

Surprise surprise, 400€ för ett asus gtx 970 strix och fick med coilwhine på köpet. Satan endå. Orkar inte lämna tillbaka. Låter dock inte som pip-ljud utan mera som en fräsande diesel motor från 80 talet, endast testat unigine valley, ska se en vecka om det blir bättre eller om jag kanske kan leva med det.. Testar ingen faktiskt korten fören dom skickas ut till försäljning? hittade ingen "ok passed" sticker så verkar som de sagt upp alla quality control på nvidia/amd. Nice. betala 400€ för ett kort som kommer sönder direkt är ju skitroligt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Vilken underbar butik köper/beställer du ifrån, där man har möjlighet att byta pga. Tex. Coilwhine?

Bytte mina 770 med coilwhine på webhallen utan problem, mina nuvarande 970 köpte jag i samma butik men dom hade inte coilwhine

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Nej. "This means it will typically be apparent in game menus, FurMark, folding and other situations where the card is being asked to run at extremely high framerates" Under normala förhållanden när vi inte talar om extrema värden. Alltså allt upp tom ~300fps, vilket du får i allt som använder Source-motorn till exempel även under tiden du spelar så ska det inte finnas där. Mitt 970 fräser som fan även vid 60. Inte ok någonstans. Om du stör dig på att vi vill ha vår rätt igenom som konsumenter så gör det och håll dig borta från tråden istället för att smutsa ned som sagt. Om du kunde "köra in" ditt kort kul för dig, men det var bara av ren tur det blev så.

lite coilwhine får jag allt tänka mig att vi får leva med. visst, jag förstår din frustration vid 60 fps.. samtidigt tänker jag "denna värld är korrupt och smutsig, och våra samhällen är byggde utefter kapitalistiska ideal där vi föredrar det estetiska före det praktiska." Med detta sagt menar jag att vi borde inte ha 4000 produkter för samma ändamål, vi som mänsklighet borde vara fokuserad på att skapa en perfekt produkt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka mitt Asus Strix inne hos Inet varav det inte var några konstigheter alls. Lät alldeles för mycket enligt dem med. Pengarna tillbaka. Skall testa ett EVGA GTX970 SC ACX2.

Permalänk
Medlem

Har Gigabytes Windforce, icke G1 versionen (samma fast utan backplate & något lägre klock): Hade lite spoltjut första dagen som försvann sen. Mycket nöjd nu, hör det inte alls. Webhallen var tydliga med att jag skulle få byta om det var mycket spoltjut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Var inne på Inet idag och fick chans att testa mitt eventuella köp av ett EVGA 970 SSC ACX2, vilket hade coil whine i i stort sett exakt samma utsträckning som det jag haft från både msi och Asus nu. Svårt att säga hur det hade varit här hemma i ett stängt och aningen ljuddämpat chassi, men det var fortfarande för mycket. Kanske hade varit ok, men jag valde att inte ta det. Fläktarna dock var tysta av sig. Inte högljudda alls och då satt det inte ens i ett chassi. Jag är även väldigt kräsen när det gäller ljudnivåer. Extra känslig för ljud.
Tre stycken tillverkare med samma problem. Ganska mycket coil whine då. Får se om jag orkar testa ett lite längre fram, men just nu så fick det bli ett nytt nätagg istället. Fixa ett par begagnade kort från 700-serien och köra sli istället.

Permalänk
Medlem

jag har ett asus strix 970 med lite coilwhine, det uppstår IBLAND under laddskärmar, men inte ofta, burken står under bordet å jag sitter med lurar på så jag tror inte jag orkar bry mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av block:

jag har ett asus strix 970 med lite coilwhine, det uppstår IBLAND under laddskärmar, men inte ofta, burken står under bordet å jag sitter med lurar på så jag tror inte jag orkar bry mig..

Under extrem fps som brukar finnas vid vissa laddskärmar i vissa spel så får man coil whine på de flesta kort oavsett serie, men om man pratar realistisk fps även väl inne i ett spel (60-300fps) så ska det inte finnas varken tjut eller en massa fräsande för att det ska vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Under extrem fps som brukar finnas vid vissa laddskärmar i vissa spel så får man coil whine på de flesta kort oavsett serie, men om man pratar realistisk fps även väl inne i ett spel (60-300fps) så ska det inte finnas varken tjut eller en massa fräsande för att det ska vara ok.

ok, tack för infon! har aldrig något cw när jag spelar, så då är allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nvidia är känt för undermåliga komponenter, 970 verkar vara en sån rent allmänt.

När började nVidia tillverka själva grafikkortet, trodde det var partnertillverkarna som gjorde det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

EDIT:
Schysst att iallafall EVGA erkänner att de haft problem med det och ska ha fixat det med kort tillverkade mer nyligen.
Så dår är frågan om man ska ha ett nytt Asus Strix eller testa ett EVGA GTX970 SC ACX2.

Har du nån källa till den informationen? Skulle vara intressant att läsa för att se om man skulle våga sig på ett GTX 970 fr EVGA...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Har du nån källa till den informationen? Skulle vara intressant att läsa för att se om man skulle våga sig på ett GTX 970 fr EVGA...

Ännu en gång. Läs artikeln som hänvisas till längs upp på denna sidan.
Finns nästan längst ned i artikeln.

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli för trångt på kretskorten därav coilwhine?

Lite långdraget att påstå att det är ett framsteg korten är så bra så de ger coilwhine. Visst man lever längre genom att tänka positivt men oj hur lyckas man vända det så

Det ultimata grafikkortet är hypereffektivt ger inget prestandatapp i form av överflödig värme. Kortet nyttjar strömmen den får till hundra procent och arbetar effektivt, kallt utan missljud.

Jag har ännu inte drabbats av coilwhine på något av mina grafikkort. Jag har långvarig erfarenhet av störande fläktar men där väljer man ju själv vad man stoppar in i burken ;).

Gällande coilwhine så har jag en bluray spelare som i standby läge buzzar sjukt mycket mer än min plasma vid full belastning. Är det också ett tecken på att bluray spelaren är så fantastiskt bra att den buzzar något otroligt i standby? De använder någon billig nätdel som ger upphov till de här missljuden snarare.

När det gäller plasma tv så finns det väl få alternativ med tanke på hur tunn nätdelen måste va och hur mycket ström som måste levereras. Skulle PSUerna till datorer va lika tunna antar jag vi hade vart mycket mer van vid coilwhine

Men ändå 780 TI drar mer ström men har mindre coil whine så med bra design på strömdelarna så verkar det ju gå att undvika. Nu är ju 970 budgetmodellen förvisso. Verkar som 980n inte lider av coil whine på samma sätt. Inte referensmodellerna i alla fall?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick hem ett ASUS GTX 970 Strix i fredags, driver det med ett nytt EVGA G2 850W. Först tyckte jag nätagget hade coil whine när jag satte det i läge på, men sen försvann ljudet när jag satte igång hela systemet. Grafikkortet jag fick först tjöt ordentligt i Assassins creed 1. Det blir bättre med v-sync påslaget. De flesta kort piper när de arbetar fort antar jag? Ju fler frames kortet ritar, desto högre pip. Bytte kortet till ett nytt likadant, blev ingen skillnad. Ljudet är kvar. Det känns fånigt att man ska behöva köra v-sync för att slippa coil whine, eftersom det ger input lag i FPS-spel. Och det hörs ändå ett tickande surr när man har v-sync på, om än mer tolererbart.

Ska invänta nästa batch från netonnet och byta igen, hjälper inte det så stannar jag nog kvar och får leva med det helt enkelt. Har en 60Hz skärm så kan tänka mig att sätta FPS limit strax över 60 med nvidia inspector, så alla spel går på en lagom FPS-nivå. Återkommer med resultat från detta. Kortet surrar inte ett knyst när man är i windows/surfar.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rozzor:

Fick hem ett ASUS GTX 970 Strix i fredags, driver det med ett nytt EVGA G2 850W. Först tyckte jag nätagget hade coil whine när jag satte det i läge på, men sen försvann ljudet när jag satte igång hela systemet. Grafikkortet jag fick först tjöt ordentligt i Assassins creed 1. Det blir bättre med v-sync påslaget. De flesta kort piper när de arbetar fort antar jag? Ju fler frames kortet ritar, desto högre pip. Bytte kortet till ett nytt likadant, blev ingen skillnad. Ljudet är kvar. Det känns fånigt att man ska behöva köra v-sync för att slippa coil whine, eftersom det ger input lag i FPS-spel. Och det hörs ändå ett tickande surr när man har v-sync på, om än mer tolererbart.

Ska invänta nästa batch från netonnet och byta igen, hjälper inte det så stannar jag nog kvar och får leva med det helt enkelt. Har en 60Hz skärm så kan tänka mig att sätta FPS limit strax över 60 med nvidia inspector, så alla spel går på en lagom FPS-nivå. Återkommer med resultat från detta. Kortet surrar inte ett knyst när man är i windows/surfar.

Är nog grafikkortet som avger detta ljud. Byt till ett Gigabyte Gtx 970 G1
ASUS och MSI är värst drabbade vad jag hört
Tycker inte att du ska acceptera att det piper när du spelar? Beror på hur mkt det låter.
Mina 980 låter ingenting (förutom fläktarna då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Är nog grafikkortet som avger detta ljud. Byt till ett Gigabyte Gtx 970 G1
ASUS och MSI är värst drabbade vad jag hört
Tycker inte att du ska acceptera att det piper när du spelar? Beror på hur mkt det låter.
Mina 980 låter ingenting (förutom fläktarna då)

Själv gjorde jag ett försök med Gigabyte g1 som hade CW men relativt lite. Det lämnades tillbaka av helt andra anledningar dock (blev lite tungt trångt när det skulle in i mitt nya Node 304 haha!). Väntar på ett MSI Gaming och håller tummarna!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av majje:

Själv gjorde jag ett försök med Gigabyte g1 som hade CW men relativt lite. Det lämnades tillbaka av helt andra anledningar dock (blev lite tungt när det skulle in i mitt nya Node 304 haha!). Väntar på ett MSI Gaming och håller tummarna!

MSI kortet är väl lika tungt som G1:an så hur tänkte du där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)