gtx 970´s Fortfarande coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

MSI kortet är väl lika tungt som G1:an så hur tänkte du där?

Haha blev lite talspråk i texten. Med tungt syftar jag inte på vikten utan att det blev tungt att få in ett nästan 32cm långt grafikkort i ett Node 304. Inser dock att det knappast var tydligt! Skyller på halsflussen!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Har nu testat ett MSI Twin Frozr, ett Asus Strix och bytte till slut till en värre variant som många tipsar om d.v.s. ett Asus Strix 980, samma skit på det. Asus 970 kortet var nog värst och Asus 980 var bäst men alla knastrade och hade sig. Tjuter gör de markant vid 1600fps och mer, man knastrar gör de vid typ 50fps. Har inte testat korten i någon annan burk men har kör både ett 770 och ett 580 (asus i båda fallen) i systemet tidigare utan tjut eller knastrande. Tänkte nu testa med ännu ett Strix 970 samt kanske ett ZOTAC, får se. Börjar bli djävligt leds på detta men då jag sitter i en miljö där vi spelar in ljud så fungerar inte oregelbundna ljud likt dessa. Använder därtill inte korten för spel utan för 3D och CUDA och då är det ändå mer oregelbundet än när jag testat med 3DMark, det kan helt plötsligt börja tjuta för att sedan knastra och bli knäpptyst och tillbaka men så jobbar ju inte kortet på samma sätt som i spel heller.

Kanske hade jag otur med 980:ot men känns generellt som en dålig serie kort detta.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Det här med coilwhine har gått lite till övedrift. Mitt EVGA 970 har det, men endast när jag ligger på ett par hundra FPS. Tror många, började nojja mer än någonsin över sina 970-kort - även om de uppenbarligen lider av coilwhine i hög utsträckning - vilket lett till ett oförtjänt dåligt rykte.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk

Känns som att denna rädsla för coilwhine är i mina ögon extremt överdriven. Ser folk som skickar tillbaka sina kort med mera. Coilwhine är något som finns på alla kort och har alltid gjort under värsta (eller ska man säga bästa) omständigheter. Har haft ett par kort genom åren och _alla_ har haft coilwhine vid vissa punkter. GTX295, bland det värsta jag varit med om, kunde tjuta i högtalarna om det vill sig illa, t.ex i minecraft om man tittade uppåt eller neråt.

GTX480, extrem coilwhine vid new calico i 3DMark Vantage men även andra spel där man hade många bildrutor i sekunden. Samma med mitt nuvarande 980's coilwhine vid t.ex laddningsskärmar i GTA4 och ETS2 där man ligger vid minst 500fps, vilket inte är något ovanligt och jag går inte crazy över det och grinar på sweC när jag inte får lämna tillbaka mitt kort, det är så det är ibland.

Jag har till och med kompisar som sitter med 780 och 760 eller om det är 770 som man hör när dom pratar i Teamspeak var dom är i ett spel för deras kort stör.

Om ni nu störs så hårt av det, sätt på v-sync eller sätt någon form av fps limiter så kommer problemet sluta för det är där felet ligger.

Och igen förstår inte varför det är sånt gnäll? Har folk bara haft low/mid-end kort och nu när GTX970 är det nya HD5850 aka "Mr. Prisvärd" så sitter många med det och förstår inte vad det är som låter när man ligger på +500fps eller mer.

EDIT: Håller helt och hållet med TobbeH94. Folk är rädda innan dom ens köpt korten och hör dom minsta lilla musfjärt till coilwhine så blir det in på sweC och skriva hur undermålig kvalité korten håller och gör RMA direkt och ännu värre blir det när dom efter 5 kort inte får byta igen ojojoj.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Känns som att denna rädsla för coilwhine är i mina ögon extremt överdriven. Ser folk som skickar tillbaka sina kort med mera. Coilwhine är något som finns på alla kort och har alltid gjort under värsta (eller ska man säga bästa) omständigheter. Har haft ett par kort genom åren och _alla_ har haft coilwhine vid vissa punkter. GTX295, bland det värsta jag varit med om, kunde tjuta i högtalarna om det vill sig illa, t.ex i minecraft om man tittade uppåt eller neråt.

GTX480, extrem coilwhine vid new calico i 3DMark Vantage men även andra spel där man hade många bildrutor i sekunden. Samma med mitt nuvarande 980's coilwhine vid t.ex laddningsskärmar i GTA4 och ETS2 där man ligger vid minst 500fps, vilket inte är något ovanligt och jag går inte crazy över det och grinar på sweC när jag inte får lämna tillbaka mitt kort, det är så det är ibland.

Jag har till och med kompisar som sitter med 780 och 760 eller om det är 770 som man hör när dom pratar i Teamspeak var dom är i ett spel för deras kort stör.

Om ni nu störs så hårt av det, sätt på v-sync eller sätt någon form av fps limiter så kommer problemet sluta för det är där felet ligger.

Och igen förstår inte varför det är sånt gnäll? Har folk bara haft low/mid-end kort och nu när GTX970 är det nya HD5850 aka "Mr. Prisvärd" så sitter många med det och förstår inte vad det är som låter när man ligger på +500fps eller mer.

EDIT: Håller helt och hållet med TobbeH94. Folk är rädda innan dom ens köpt korten och hör dom minsta lilla musfjärt till coilwhine så blir det in på sweC och skriva hur undermålig kvalité korten håller och gör RMA direkt och ännu värre blir det när dom efter 5 kort inte får byta igen ojojoj.

Japp, det går att bli av med ljudet med FPS-limiter (till 90%). Mitt kort avger ett tickande brus runt 60 FPS, men detta hörs inte med locket på och högtalarljudet på. Kör man med FPS-limit på 65 FPS så kan man skippa V-sync om man har en 60 Hz skärm. Tror att 970 fått dels lite för mycket skit för coil whine, men samtidigt så tycker jag att det inte borde höras på 65 FPS...

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2