SSD funkar inte, kan man flytta windows?

Permalänk

SSD funkar inte, kan man flytta windows?

Hej Sweclockers, den senaste veckan så har min dator börjat frysa helt efter 30-60 minuters använding, vare sig spel, film eller bara sitta på startscreenen. När den väl fryser, så funkar varken CTRL+ALT+F4 eller ALT+F4 för att stänga ner programmet. Jag kan fortfarande röra musen på skärmen även fast den är frusen, och jag har testat att klicka numlock, vilket fungerar, (Den går alltså av och på när jag klickar".

Jag lyckades vara snabb och testa att klicka på "Shut down" innan den frös helt, men den stängde inte av sig, utan blev helt frusen. Det enda sättet att starta om på är antingen dra ur elsladden, eller stänga av nätagget. När jag väl försöker logga in igen så bes jag skriva in mitt lösenord, varav första gången det alltid står "incorrect", trots att jag vet jag skrivit rätt, men på andra försöket släpper den in mig, men efter 30-60 min så fryser den igen.

Jag har testat med SSD:en på en annan dator som jag vet fungerar med dess egna hårddisk, men samma resultat, den fryser efter 30-60 min. Kan även tillägga att det står "Microsoft windows is not responding i en liten ruta när jag försöker clicka på toolbaren"

Mina frågor är då: Beror detta på hårddisken , och finns det något hopp alls om att rädda den isåfall? Ifall den är helt korrupt, och jag köper en ny SSD, finns det något sätt jag kan ta windows från min nuvarande SSD till den nya SSD:n, eller måste jag köpa ny licens isåfall (skulle gärna vilja spara pengar).

Som ni kanske förstår från texten är jag knappt datorkunnig, och vänder mig därför till dom som vet

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag sätter en femma på att det är windows som kukat ur.
Ominstallation nästa.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Löste sig inte med ominstallation, gav upp och köpte ny SSD och Windows 8.1.

Tack för tips iaf

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dragonslayer225:

Löste sig inte med ominstallation, gav upp och köpte ny SSD och Windows 8.1.

Tack för tips iaf

Wat, köpte du en helt ny licens bara för att SSD:n gick sönder? Du kunde ha installerat som vanligt på den nya SSD:n med din gamla licens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Kände att en uppdatering av windows ändå var på sin plats, min fader hade gratis licenser från jobbet, så det var inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonslayer225:

Kände att en uppdatering av windows ändå var på sin plats, min fader hade gratis licenser från jobbet, så det var inget problem.

"Can I be your friend"

Gratis är gott.
Bra att det löste sig iaf