Permalänk

Första datorbygget Mini-itx

Hej på er!
Detta är mitt första bygge som jag tänkt visa upp.
Har mest spelat på konsol förrut men tänkte att det skulle vara kul att bygga ihop en dator och kika in vad man missat. Har suttit här på sweclockers dagligen under hösten och försökt läsa in mig på vad som gäller. Mkt trevlig läsning må jag säga. Jag funderade länge på prisnivå/prestanda/storlek osv men kom tillslut fram till att Det var Mini-itx som gällde. Sen gick allt som på räls när jag fick syn på Rajinteks Metis chassie. Några inpulsköp senare och jag hade en nästan komplett dator på väg. Fick vänta ett tag på grafikkortet som kom bara för någon dag sedan. Känns riktigt kul nu när allt sitter på plats och faktiskt verkar fungera som det ska. Har varit mkt lärorikt att bygga själv och var inte så svårt som jag först befarade (även om det stundtals var ruskigt pilligt att få saker på plats). Är ingen mästare på varesig kabeldragning eller fotografering men men....

Specifikationer:

Raijintek Metis Guld
Intel Core i5 4690K
ASUS Z97I-PLUS mITX
Gigabyte GeForce GTX 970 mini-itx
Fractal Design Newton R3, 600W 80+ Platinum
Corsair 2x4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Crucial MX100 SSD 512GB
3TB WD Green IntelliPower 64MB

Kylning:
Cooler Master TX3 EVO
Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g

Första datorbygget Mini-itx

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Kanske en helhets bild med datorn på sin plats också?

Permalänk
Medlem

Schysst bygge. Själv kollat på chassit och det lutar åt att nästa bygge hamnar i ett sådant.

Skulle du kunna mäta hur långt det är mellan grafikkortets PCB och toppen av chassit? Gärna bild med tumstock.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Med SFX-agg i den har ladan lar man ha plats med ett fullstort grafikkort?

Riktigt nice!

Hur ar tempsen vid t.ex 3dMark, Unigine Valley?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Med SFX-agg i den har ladan lar man ha plats med ett fullstort grafikkort?

Riktigt nice!

Hur ar tempsen vid t.ex 3dMark, Unigine Valley?

Tänkte et samma. Ett Silverstone SFX 450watt hade räckt långt till detta systemet. Och då istället fått plats till ett GTX 980 med reference kylare som resulterat i bättre temp i chassit.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Schysst bygge. Själv kollat på chassit och det lutar åt att nästa bygge hamnar i ett sådant.

Skulle du kunna mäta hur långt det är mellan grafikkortets PCB och toppen av chassit? Gärna bild med tumstock.

har tyvärr inte själv ett sådant men som du kan se är det rätt mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommypachi:

Hej på er!
Detta är mitt första bygge som jag tänkt visa upp.
"text"
Första datorbygget Mini-itx

Hej, jag undrar också om detta chassi, vet du hur långt ATX aggregatet får vara om man vill ha ett fullstort grafikkort. samt hur långt får grafikkortet vara?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

har tyvärr inte själv ett sådant men som du kan se är det rätt mycket

Jajo, jag har sett bilderna jag också men det säger väl inte hur mycket mellanrum det är?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Jajo, jag har sett bilderna jag också men det säger väl inte hur mycket mellanrum det är?

du ska iallafall få plats med ett 2 pci platsers grafikkort + en 2,5tums ssd i toppen (finns monteringsanordning för det)

kan tyvärr inte säga hur mycket eftersom jag inte har det själv

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Sådär! har uppdaterat med lite fler kackiga bilder....
Agget som sitter i är 160mm högt..... skulle inte rekommendera större än så. med detta så är maxlängden för grafikkortet 17cm (vilket det som sitter i är). Grafikkortet tar ju upp två platser och det är ca en cm mellan det och 3,5" disken. Knappast optimalt men det fungerar då bra för mig hittils. Struntar man i 3,5" platsen(är borttagbar och sitter med 4 små skruvar) och bara använder de två 2,5"platserna som finns i botten finns det betydligt bättre med plats. Högsta tempen jag såg när jag körde testet var 80 grader om det nu hjälper.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att få in fullstort grafikkort är genom att bygga med ett SFX agg. Möjligtvis SFX-L när det kommer.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommypachi:

Sådär! har uppdaterat med lite fler kackiga bilder....
Agget som sitter i är 160mm högt..... skulle inte rekommendera större än så. med detta så är maxlängden för grafikkortet 17cm (vilket det som sitter i är). Grafikkortet tar ju upp två platser och det är ca en cm mellan det och 3,5" disken. Knappast optimalt men det fungerar då bra för mig hittils. Struntar man i 3,5" platsen(är borttagbar och sitter med 4 små skruvar) och bara använder de två 2,5"platserna som finns i botten finns det betydligt bättre med plats. Högsta tempen jag såg när jag körde testet var 80 grader om det nu hjälper.

Min tanke var att vattenkyla grafikkortet och sätta radiatorn av toppen av chassi. Där av frågan hur långt det är mellan PCB på grafikkortet och toppen av chassit

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Min tanke var att vattenkyla grafikkortet och sätta radiatorn av toppen av chassi. Där av frågan hur långt det är mellan PCB på grafikkortet och toppen av chassit

Skrivet av JonatanR:

Hej, jag undrar också om detta chassi, vet du hur långt ATX aggregatet får vara om man vill ha ett fullstort grafikkort. samt hur långt får grafikkortet vara?

Skrivet av Xelathur:

Med SFX-agg i den har ladan lar man ha plats med ett fullstort grafikkort?

Riktigt nice!

Hur ar tempsen vid t.ex 3dMark, Unigine Valley?

Skrivet av Tbax:

Schysst bygge. Själv kollat på chassit och det lutar åt att nästa bygge hamnar i ett sådant.

Skulle du kunna mäta hur långt det är mellan grafikkortets PCB och toppen av chassit? Gärna bild med tumstock.

Kör själv med detta chassi. Det är ca 5-6 cm till PCBn så du får inte plats en 240 rad plus fäktar, skulle krocka med vattenblocket. Skulle kunna gå med 120 ovanför PSUn.
Har själv vattenkylningsplaner för detta chassi så jag har kollat en del på detta...

Gällande "fullängds" kort är det bara EVG 970 kort som får plats, åtminstone utan att offra USB/audio kontakterna. Kort längre än 25 cm kräver att man offrar USB och audiokontakterna, kanske att ett kort på 26 cm får plats då.
Krav är då också att man har ett SFX agg. Med lite vilja skulle det kunna gå med ett 150 mm's agg. Själv kör jag med ett onödigt stort agg på 180 mm, men då med ett pytte kort :)....

Angående temp. Jag har inte själv kört valley men när jag spelar BF4 2560*1080 i ultra så ligger jag på omkring 65-70 grader. Här är det bra med en chassifläkt med lite flås :)...

Visa signatur

Mobo Gigabyte Z77N-Wifi ITX CPU Intel i5 3570K, Corsair H60i v2 RAM Corsair Dominator 8GB @ 1866MHZ
GPU Gigabyte GTX 970 ITX SSD Samsung 840 EVO 500 Gb Chassi Raijintek Metis Mitx PSU Silverstone SFX-L 500w