Billiga SSD för 100:- på CDON

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit med om när det skrevs ut i pressen och de fick skicka varorna för det priset, tror de är bättre på att skydda sig nu för tiden.

Permalänk

[QUOTE="Joakim Ågren;15053761"]Om jag hittade ett sådant här tokerbjudande så skulle jag aldrig dela med mig av det offentligt eftersom det kraftigt skulle minska min chans att få nått levererat på ren goodwill.

Haha så skulle jag också ha gjort. xD

Skulle dock ha sagt det till mina närmaste vänner att det var überprice, men aldrig posta på något forum. Jag skulle dock ha förstått att något blev galet om det blev utsatt ett sådant pris, jag skulle självklart ha lagt en order men inte med så stora förhoppningar på att det skulle gå igenom.

Det värsta som skulle kunna hända är ju att ordern blir annullerad eftersom ordern är en chansning på 50/50.

Permalänk
Skrivet av Zibbit:

Hade ju vart underbart om de behöll era små hundralappar.

Visst hade det? Anmälningarna mot CDON hade bara haglat in, då de stulit folks pengar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="hampus136;15054107"][QUOTE="Joakim Ågren;15053761"]Om jag hittade ett sådant här tokerbjudande så skulle jag aldrig dela med mig av det offentligt eftersom det kraftigt skulle minska min chans att få nått levererat på ren goodwill.

Haha så skulle jag också ha gjort. xD

Skulle dock ha sagt det till mina närmaste vänner att det var überprice, men aldrig posta på något forum. Jag skulle dock ha förstått att något blev galet om det blev utsatt ett sådant pris, jag skulle självklart ha lagt en order men inte med så stora förhoppningar på att det skulle gå igenom.

Det värsta som skulle kunna hända är ju att ordern blir annullerad eftersom ordern är en chansning på 50/50. :p[/QUOTE]

Sweclockers är inte det enda forum i Sverige och säkert många andra också redan upptäckt om det.
Kvittar om det är fåtals, enstaka beställningar och Cdon kommer anullera ordern ändå. Sen står ni ensamma och kan inte göra något åt saken.

Stor folkmassa som gör sin röst hörd ger bättre effekt än den lilla tysta gruppmassan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vad är det som är otydligt?

http://cdon.se/kundservice/köp-_och_leveransvillkor/
1.4 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Säljaren naturligtvis att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Säljaren fortsätter med beställningen. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. CDON ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från Samarbetspartners eller en tredje part.

Går ju inte att missförstå, att ni ens la in en beställning är ju rent korkat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Går ju inte att missförstå, att ni ens la in en beställning är ju rent korkat..

Nu handlar det ju om att det kunde varit möjligt att CDON tokar ut en viss mängd med SSDer en dag som CyberMonday. Jag la order men känner mig inte särskillt missnöjd med att detta inte skickas, men man måste få chansa, eller?

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk

CDON har tydligen problem med just interna hårddiskar. De finns inte att köpa när man går in i menyn. Det enda som finns är 5 stycken externa diskar.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Vad är det som är otydligt?

http://cdon.se/kundservice/köp-_och_leveransvillkor/
1.4 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så kommer Säljaren naturligtvis att meddela Kunden om detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan Säljaren fortsätter med beställningen. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. CDON ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från Samarbetspartners eller en tredje part.

Går ju inte att missförstå, att ni ens la in en beställning är ju rent korkat..

(Min fetmarkering)

Min order har blivit annullerad utan att de har meddelat mig om det och varför den har blivit det. De borde skicka ut ett mail där de berättar att ordern är annullerad pga av felaktigt pris. De skriver i sina villkor att de ska meddela kunden om priset var felaktigt. Dumt att de inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Nu handlar det ju om att det kunde varit möjligt att CDON tokar ut en viss mängd med SSDer en dag som CyberMonday. Jag la order men känner mig inte särskillt missnöjd med att detta inte skickas, men man måste få chansa, eller?

cdon hade ju ingen Cyber Monday-deal alls. Så lite svårt att hänvisa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

cdon hade ju ingen Cyber Monday-deal alls. Så lite svårt att hänvisa till det.

Men det handlar inte om att ha eller inte ha, det handlar om att på en dag som CyberMonday så är det inte omöjligt att det dyker upp bra priser.
Dagen har alla, det är just en dag, sen får man välja att göra något av det, precis som med kanelbullens dag eller vad som. Precis som att Netonnet inte hade varken BlackFriday eller CyberMonday men endå låg oförskämt bra i pris just i fredags.

Det var rätt dag att ha bra priser, därav tycker jag det är rimmligt att iaf testa en order men kanske med inställningen att det förmodligen är fel.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

det handlar om att på en dag som CyberMonday så är det inte omöjligt att det dyker upp bra priser.

Sen när är detta något slags officiell dag i Sverige...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

(Min fetmarkering)

Min order har blivit annullerad utan att de har meddelat mig om det och varför den har blivit det. De borde skicka ut ett mail där de berättar att ordern är annullerad pga av felaktigt pris. De skriver i sina villkor att de ska meddela kunden om priset var felaktigt. Dumt att de inte gör det.

Så det handlar alltså bara om principen att dom inte skickat ut ett mail till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Så det handlar alltså bara om principen att dom inte skickat ut ett mail till dig?

Ja. Att en butik skriver ut fel priser är inte hela världen men det är mycket märkligt, och dåligt, att inte informera kunderna om det. Det kan finnas kunder som väntar en vecka på sin order innan de loggar in på "Mina sidor" eller kontaktar kundtjänst.

Permalänk
Inaktiv

Imorse fick jag detta e-post:

"Hej Alexander,

Tyvärr måste vi meddela dig att en eller flera varor i din order har utgått hos vår leverantör. Vi kan därför inte skaffa fram varan/varorna åt dig och har därför strukit den/dem från din order. Om din beställning är betald med kort återförs det reserverade beloppet till ditt konto. I det fall din order är lagd mot direktbetalning kommer beloppet att återbetalas till dig.

Order ID: 46025599

Följande produkter har strukits från din order:
5029207984 SSD 400GB Samsung 845DC P

Som kompensation för det inträffade bifogar vi en rabattkod till ett värde av 50 kr. Denna gäller vid ett tillfälle 6 månader från dags datum och kan inte kombineras med andra rabattkoder. Koden gäller ej för digitala produkter eller produkter som levereras av vår samarbetspartner Tretti.se

*****************
Rabattkod: RADERAD - MOD
*****************

Svara inte på detta mail. Om din annullerade order innehöll en rabattkod eller du har andra frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice.

Med vänlig hälsning

CDON.COM"

Permalänk
Medlem

Ta bort koden annars kan nån använda den skulle jag tro om den inte är bunden till ditt konto.

Permalänk
Medlem

Bara Blixt05 som fått sitt mail?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BesteN:

Bara Blixt05 som fått sitt mail?

Det kan vara att endast de som beställt just "400GB Samsung 845DC P" som fick mail. Intressant nog säger de att produkten har utgått hos leverantören och anger det som orsak till varför de inte kan leverera. Nåja, att de ens gav rabattkod förvånar mig!

Permalänk
Medlem

Fick detta mail nu:

"Bästa kund,

Angående din beställning av en hårddisk.

På grund av ett systemfel har några av våra produkter fått felaktiga priser. Detta påverkar dessvärre en order du har lagt. Då vi inte kommer att kunna leverera produkten till det pris du beställt den för har vi varit tvungna att stryka den från din order.

Har du betalat med kort kommer reservationen av beloppet att hävas. Har du betalat med direktbetalning kommer beloppet att återföras inom några bankdagar.

Om du vill ha produkten till ordinarie pris ber vi dig att lägga ordern på nytt, då priset nu är korrigerat.

Vi beklagar det inträffade men hoppas på din förståelse."

Ingen rabattkod till mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Fick detta mail nu:

"Bästa kund,

Angående din beställning av en hårddisk.

På grund av ett systemfel har några av våra produkter fått felaktiga priser. Detta påverkar dessvärre en order du har lagt. Då vi inte kommer att kunna leverera produkten till det pris du beställt den för har vi varit tvungna att stryka den från din order.

Har du betalat med kort kommer reservationen av beloppet att hävas. Har du betalat med direktbetalning kommer beloppet att återföras inom några bankdagar.

Om du vill ha produkten till ordinarie pris ber vi dig att lägga ordern på nytt, då priset nu är korrigerat.

Vi beklagar det inträffade men hoppas på din förståelse."

Ingen rabattkod till mig.

Vilken produkt lade du beställning på?

Permalänk
Medlem

Dåså, då verkar ju allt vara som det ska. Dom kanske inte hunnit skicka ut mail till alla som var snabba på att göra en beställning på dom 97%-rabatterade varorna, var ju en hel del personer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon120627:

Vilken produkt lade du beställning på?

Fick samma, jag fick ingen rabattkod. La beställning på MX100.

La samtidigt en beställning på Cdon+, då prisskillnanden nu blir effektivt 50kr extra på Cdon+ då jag fick rabatt på frakten skall jag yrka på rabattkod tillbaka åtminstone, helst 50kr tillbaka enligt §30 i konsumentköplagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fick samma, jag fick ingen rabattkod. La beställning på MX100.

La samtidigt en beställning på Cdon+, då prisskillnanden nu blir effektivt 50kr extra på Cdon+ då jag fick rabatt på frakten skall jag yrka på rabattkod tillbaka åtminstone, helst 50kr tillbaka enligt §30 i konsumentköplagen.

30 § är bara tillämplig vid fel i varan, och om det är fel på varan bedöms först vid avlämnandet. Din vara har inte blivit avlämnad.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daumier:

30 § är bara tillämplig vid fel i varan, och om det är fel på varan bedöms först vid avlämnandet. Din vara har inte blivit avlämnad.

Noterat även att säljare inte får ändra i beställning utan att kontakta kund om priset på individuella varor förändras? Hade de kontaktat mig hade det varit en dialog, nu sköts den inte allts utan de leker med mina pengar utan att jag gett godkännande. Dvs, de ändrar i min beställning utan att jag har gett godkännande och de tar betalt för en produkt mer än vad den kostade extra att lägga till, dvs priset på produkten förändras för mig som konsument.

Jag för just nu en dialog med Cdon. Vi kommer väl reda ut hur lagen skall tolkas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad enl § 1.*

Detta samt några meningslösa inlägg där tråden ej lästs raderade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Noterat även att säljare inte får ändra i beställning utan att kontakta kund om priset på individuella varor förändras? ... Vi kommer väl reda ut hur lagen skall tolkas.

Jag konstaterade bara att du inte kommer komma någonstans med 30 §, på grund av given anledning, inte att du hade fel i sak då jag inte vet omständigheterna.

Och priserna ändrades väl inte i efterhand? De var felaktiga till en början, CDON kan lika gärna säga att du som köpare borde insett detta eftersom avtalsvillkoret var relativt uppenbart felaktigt. Men men lycka till, de hade ju redan gett ut en rabattkod iaf.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daumier:

Jag konstaterade bara att du inte kommer komma någonstans med 30 §, på grund av given anledning, inte att du hade fel i sak då jag inte vet omständigheterna.

Och priserna ändrades väl inte i efterhand? De var felaktiga till en början, CDON kan lika gärna säga att du som köpare borde insett detta eftersom avtalsvillkoret var relativt uppenbart felaktigt. Men men lycka till, de hade ju redan gett ut en rabattkod iaf.

Helt och hållet en definitionsfråga.

Nej ingen rabattkod har då getts till mig. Eller vad tänkte du på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fick 2 av 3 order annullerade och var som väntat. Fast jag fick en stor överraskning:

Cdon kör faktiskt goodwill och eloge till dom som tar smällen för deras misstag.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Fick 2 av 3 order annullerade och var som väntat. Fast jag fick en stor överraskning:
http://i.imgur.com/g7CK1vG.png

Cdon kör faktiskt goodwill och eloge till dom som tar smällen för deras misstag.

Därför du exkluderar datum, artikelnummer och vara? TROLOLO!

Permalänk
Medlem

Minns att inet hade problem i början på någon giveaway, deras system stoppade inte beställningarna eftersom lasten var så hög. Hos inet var det bara godis och swag, så de löste det. Men för cdon rör det sig om dyrare saker så där kan man inte leverera mer än det tidigare var tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför du exkluderar datum, artikelnummer och vara? TROLOLO!

Vad det är för produkt, kommer jag visa när hämtat det ut på posten och med bilder.
Innan dess, kan du ta en funderare om varför jag täckt över vad jag beställt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|