Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inte med i regeringen, nej, men det är uppenbart att V fick säga till om en hel del när budgetförslaget komponerades.

Fast han ville väl samarbeta med de olika allianspartierna också? Inte så konstigt att V fick mycket att säga till om då de var de enda som ville förhandla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jo, fast de flesta håller inte med om hur de räknar, och då blir det komplicerat. Men en halv miljard är en halv miljard oavsett och garanterat och då tycker jag det blir svårt för dem att motivera varför inte invandring får kosta pengar när ens egen PR-kupp gärna får göra det. Det känns inte särskillt ansvarstagande.

En halv miljard är småpengar i detta sammanhang, en halv lunch per person som bor i Sverige.

En halv lunch en gång VS en klimathundring varje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte "en utsträckt hade" när man redan hoppat i säng med V och MP och dessutom lagt en hel valkampanj på att prata om ett Sverige som går sönder. Utse en finansminister som pratar om "tomma lador" hjälper inte heller. Hade Löfven på allvar varit intresserad av ett samarbete hade han gjort väldigt annorlunda val.

Invandringen till Sverige som den sett ut de senaste 20 åren kostar mycket pengar, om det råder inga som helst tvivel. Den som förnekar kostnaden är inte det minsta insatt eller intresserad av att förstå.

Jag förstår ärligt talat inte din fråga. Är din åsikt att antingen får ingenting kosta eller så får vad som helst kosta vad som helst?

Jag säger inte att det är en utsträckt hand, men beroende på vem du frågar kan han framstå som den enda som är beredd att ta ansvar medan resten är tjuriga ungar, typ.

Angående invandringen så finns det som sagt olika siffror där. Vissa menar att det kostar, andra menar att vi rentav tjänar på det, och andra menar att det inte spelar någon roll då det humana måste sättas främst.

Personligen tycker jag det vore långt vettigare att sätte press på andra länder att ta lite ansvar. Vi delar på planeten och det går inte att vara ultranationalistisk och stänga in sig och drömma om 50-talet när negrer var något man läste om i tidningen.

Jag tycker att andra länder borde ta emot fler flyktingar, så att trycket på Sverige minskar, men om ingen nu vill det så får vi vara så goda att ta vårt ansvar eftersom det handlar om människoliv, annars kanske folk dör som en följd, och jag vill inte ha på mitt samvete att vara medborgare i ett land som bidrar till passivt massmord på medmänniskor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Otroligt att vi har vuxna människor i vår riksdag som vägrar samtala med andra individer för att komma fram till någon lösning.
Socialdemokraterna, centern, folkpartiet och moderaterna för i princip exakt samma politik och kristdemokraterna är inte långt borta om man bortser från frågor kring religioner.

Jag är fundersam på vad nästa val kommer bli, det finns många anledningar för folk att rösta annorlunda.
FI, ska dessa med i riksdagen? Eller om man röstade på FI, ska man kanske rösta på V istället nu och kanske få med dem i regeringen ?
SD-> Deras uttalande var inte det bästa och många vill undvika samma sits igen, kanske folk röstar annorlunda nu. Samtidigt så visar de andra partierna hur de är och vägrar föra konstruktiva dialoger med andra partier.
Liksom man behöver inte ge SD allt och bli som extremländerna Norge, Danmark eller Finland. Men man kan normalisera sin invandringspolitik lite och göra ens val minst extremt när det gäller att ta emot flyktingar utan att ha någon tanke på hur ens logistikien ska kunna hantera denna mängd..

Det jag hoppas på är att politikerna blir mer som i våra grannländer där man diskuterar alla kostnader. Att se till så att SD får mindre röster är enkelt, bara visa på att man ens försöker att eftersträva en ansvarsfull invandringspolitik.
OBS att ansvarsfull invandringspolitik inte mäts i antalet individer, utan att man för en sådan politik som visar att man bryr sig om att det ska fungera och att man gör återkopplingar på det som fungerade bra eller dåligt.
-Om något fungerar dåligt, så bör man fundera på att sluta med detta. Något som fungerar bra, så kanske man ska investera på att öka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

En halv miljard är småpengar i detta sammanhang, en halv lunch per person som bor i Sverige.

En halv lunch en gång VS en klimathundring varje månad?

Ja, om det bara var en gång. Men SD har ju sagt att de tänker hålla på och ställa till kaos ända tills de får gehör för sin flyktingpolitik, vilket inte lär hända om de inte får 51% av rösterna, och då lär det krävas mer än ett nyval.

Sedan får vi inte glömma att det finns en idolkult kring Åkesson, och han är ju sjukskriven nu, och kan inte ge det ansikte till partiet som väljarna är vana vid, så jag tror de får det kämpigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var synd att Löfven inte fick till det, upplever honom som en hygglig prick som faktiskt ser till folkets bästa.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Fast han ville väl samarbeta med de olika allianspartierna också? Inte så konstigt att V fick mycket att säga till om då de var de enda som ville förhandla.

Det var efter det att han hade valt vem han skulle bilda regering med och vem han skulle samarbete kring budgeten med. Dessutom visste han på förhand att Alliansen skulle lägga en gemensam budget. Antingen bjuder man - i god tid innan - in hela Alliansen, eller så hittar man en majoritet utan Alliansen.

Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte att det är en utsträckt hand, men beroende på vem du frågar kan han framstå som den enda som är beredd att ta ansvar medan resten är tjuriga ungar, typ.

Det var Löfvens uppdrag att bilda regering. Det var Löfvens uppdrag att hitta en majoritet för sin budget. Det var inte Alliansens uppgift att inte driva sin egen politik. Vår kortvariga statsminister gjorde taktiska misstag och det kostade honom i slutändan.

Skrivet av Ozzed:

Angående invandringen så finns det som sagt olika siffror där. Vissa menar att det kostar, andra menar att vi rentav tjänar på det, och andra menar att det inte spelar någon roll då det humana måste sättas främst.

Det finns olika siffror, det varierar mellan att det kostar mycket eller att det kostar jättemycket.

Skrivet av Ozzed:

Personligen tycker jag det vore långt vettigare att sätte press på andra länder att ta lite ansvar. Vi delar på planeten och det går inte att vara ultranationalistisk och stänga in sig och drömma om 50-talet när negrer var något man läste om i tidningen.

Ja, det är ett till påstående som har kastats runt bland politiker. Hur bra går det?
SD är knappast ultranationalister, är det en vänstergrej att klistra absurda epitet på motståndare för att slippa komma med vettiga argument?

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att andra länder borde ta emot fler flyktingar, så att trycket på Sverige minskar, men om ingen nu vill det så får vi vara så goda att ta vårt ansvar eftersom det handlar om människoliv, annars kanske folk dör som en följd, och jag vill inte ha på mitt samvete att vara medborgare i ett land som bidrar till passivt massmord på medmänniskor.

Fast nu är det så att alla människor som får uppehållstillstånd i Sverige inte riskerar döden. Jag skriver under på att människor som riskerar att dödas ska få uppehållstillstånd, inga problem. Kan vi vara överrens om att de som saknar verkligt skyddsbehov ska sättas på första bästa plan tillbaka?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast nu är det så att alla människor som får uppehållstillstånd i Sverige inte riskerar döden. Jag skriver under på att människor som riskerar att dödas ska få uppehållstillstånd, inga problem. Kan vi vara överrens om att de som saknar verkligt skyddsbehov ska sättas på första bästa plan tillbaka?

Nej det håller jag inte med om. Jag tycker att om man nu vill bo här så ska man få det. Det finns de som är arbetsföra, och det finns de som är obildade och inte duger till något, precis som bland "etniska Svenskar", och jag gör gärna inte den gränsdragningen, och anser inte att någon har mer eller mindre rätt att vistar här än vad jag har.

Sedan har vi också problemet att "verkligt skyddsbehov" är en definitionsfråga, om man nu ska ha det som kriterium. För mig räcker det med att anta att om man har tagit sig hit så är det rimligtvis för att man vill bo här. Jag ser inte problemet. Det finns folk som är födda här som aldrig lyfter ett finger och lever på socbidrag hela livet, men dem pratar ingen om att slänga ut. Jag ser inte rättvisan i att det är OK att man kostar samhället pengar bara för att man föds här, utan jag tycker att man, om man nu anser att socialförvaltning och fattigomsorg är en kostnad man inte vill ta, också får skära ner på den till alla, inte bara invandrare.

Sedan kan ju förståss integrationen i sig kosta en del. SFI och allt vad det är. Men jag tror det är värt det. De mest högstående civilisationerna har varit de som fungerat som en smältdegel med en hejdundrande blandning av etniciteret och kulturer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det var synd att Löfven inte fick till det, upplever honom som en hygglig prick som faktiskt ser till folkets bästa.

Mjo, även som alliansväljare kan jag tycka att han verkar vara en hederlig och hygglig prick med genuin vilka att göra något bra.
Är lite irriterad på att allianspartierna bara gett honom kalla handen och tjatar om att de gått till val på sin politik och budget osv. De borde inse fakta, inget block har majoritet och det går inte att få till någon majoritet annat än genom blocköverskridande lösningar.
Alternativet är att samarbeta med Sverigedemokraterna, vilket båda sidor verkar vara ännu mer emot.
Det funkar inte att sitta och böla på varsitt håll och ta billiga politiska poäng genom att låtsas att det är motståndarens fel.

Ett nyval lär inte lösa någonting om ingen plan för att komma tillrätta med det grundläggande problemet presenteras innan valet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns säkert många som velar mellan S och M som väljer M den här gången efter Löfvens praktfiasko. Varför rösta på S igen när de inte ens kan få igenom sin första budget, än mindre stå för det man lovat under valrörelsen?

Eller så röstar de på S efter Alliansens Praktfiasko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Mjo, även som alliansväljare kan jag tycka att han verkar vara en hederlig och hygglig prick med genuin vilka att göra något bra.
Är lite irriterad på att allianspartierna bara gett honom kalla handen och tjatar om att de gått till val på sin politik och budget osv. De borde inse fakta, inget block har majoritet och det går inte att få till någon majoritet annat än genom blocköverskridande lösningar.
Alternativet är att samarbeta med Sverigedemokraterna, vilket båda sidor verkar vara ännu mer emot.
Det funkar inte att sitta och böla på varsitt håll och ta billiga politiska poäng genom att låtsas att det är motståndarens fel.

Ett nyval lär inte lösa någonting om ingen plan för att komma tillrätta med det grundläggande problemet presenteras innan valet.

Möjligen då om alliansen förlorar två gånger. Men ja det är sorgligt.. "regeringens misslyckande" och så vidare.. Totalt värdelöst.. Att SD fick 13 procent, och dessutom tog flest väljare från M borde de ju se som ett misslyckande om något. Men nej.. Det är väl bara att hoppas att KD eller C far och flyger efter nästa val, så att "alliansen" är ett minne blott. Jag tyckte de skötte sig hyffsat de första fyra åren, och ändå OK de sisa fyra, men vett och sans tycks ha försvunnit med Reinfeldt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Eller så röstar de på S efter Alliansens Praktfiasko.

Vilket pratar du om?

Ozzed: så det handlar egentligen inte om skydd, det handlar om en öppna-gränser-är-bra-varför-därför-ideologi. M'kay.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vilket pratar du om?

Ozzed: så det handlar egentligen inte om skydd, det handlar om en öppna-gränser-är-bra-varför-därför-ideologi. M'kay.

Ja det är väl lite av båda. En direkt konsekvens av att värdera huruvida någon får stanna eller inte är att man då och då kommer skicka ut folk som inte borde skickats ut, och jag tycker inte att "lite svinn får man räkna med" håller.

Och jag tror att ett fritt och öppet samhälle där alla är välkomna är den enda rätta vägen. Ska jag vara ärlig så tycker jag att den nuvarande integrationspolitiken är för hård, men bättre än SD's.

Min fru är från USA, hon har rätt hudfärg, kommer från ett "snällt" land, och kulturerna skiljer sig inte nämnvärt åt. Hon fick ändå vänta 8 månader på uppehållstillstånd och 3 år på medborgarskap, så jag vågar inte ens tänka på hur det är att komma hit och ha ett konstigt namn, ha fel hudfärg, och komma från ett land som vi i fina Sverige har fördomar om. Det måste vara en traumatisk upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vilket pratar du om?

Ozzed: så det handlar egentligen inte om skydd, det handlar om en öppna-gränser-är-bra-varför-därför-ideologi. M'kay.

Det i valet 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jaoae.. Jag håller inte med. Jag röstade på Piratpartiet nu sist.. Gick ju.. Sådär får man säga. Det blir nog att rösta på F! den här gången då 3.4% känns som ett rimligt resultat för att de skall kunna ta sig in i riksdagen, och det är, förutom PP, det enda partiet som visat minsta lilla intresse att förändra vår upphovsrättslagstiftning.

Har du läst deras partiprogram? Det F! vill göra med upphovsrätten formligen drunknar i de övriga tokigheterna.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det i valet 2014.

Ja? Alliansen förlorade valet 2014, man hamnade i opposition. Fram klev vänstern och kollapsade på 2 månader. Vilket är värst? Alternativ 1 som förlorade valet efter 8 år i regering eller alternativ 2 som inte ens fick igenom sin första budget? Känns tveksamt att valförlusten 2014 som så skulle ligga Alliansen till last i ett nyval.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har du läst deras partiprogram? Det F! vill göra med upphovsrätten formligen drunknar i de övriga tokigheterna.

Vilka tokigheter syftar du på?

Alla andra partier jag ju i så fall "tokigheter" PLUS att de vill behålla den enligt mig skadligt utformade upphovsrätten.

Och jag kan inte komma på något sådär direkt som är "tokigt". Jag tillhör inte dem som börjar kallsvettas och må illa bara för att någon säger hen eller chokladboll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har en instinktiv känsla av att de rödgröna kommer få ta smällen av detta nyval, som om att det är deras "fel" att det blir extraval.

Men för mig blir det en röst på S återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka tokigheter syftar du på?

Alla andra partier jag ju i så fall "tokigheter" PLUS att de vill behålla den enligt mig skadligt utformade upphovsrätten.

Och jag kan inte komma på något sådär direkt som är "tokigt". Jag tillhör inte dem som börjar kallsvettas och må illa bara för att någon säger hen eller chokladboll.

Exemeplvis punkt 42, sidan 79 i partiprogrammet:

Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

"Omskola". Smaka på det ordet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbojan:

Jag har en instinktiv känsla av att de rödgröna kommer få ta smällen av detta nyval, som om att det är deras "fel" att det blir extraval.

Så tror inte jag att de flesta kommer se det, även om retoriken i allianspartiernas debatter kommer försöka framhäva detta. S kommer å sin sida lägga precis samma skuld på alliansen. Det ligger även alliansen i fatet att tidigare överenskommelser under valrörelsen handlade om att "släppa fram det största blocket" för att undvika SD-inflytande.

Troligen kommer tidigare partitillhörighet avgöra vem en viss väljare vill "skylla" på likväl, om de anser att det är viktigt att kunna peka ut en enstaka part. Vi ser redan tecken i denna tråd på personer som kastar alla pajer de hittar utifrån rent ideologiska övertygelser snarare än baserat på något försök till resonlig överläggning av situationen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Så tror inte jag att de flesta kommer se det, även om retoriken i allianspartiernas debatter kommer försöka framhäva detta. S kommer å sin sida lägga precis samma skuld på alliansen. Troligen kommer tidigare partitillhörighet avgöra vem en viss väljare vill "skylla" på likväl, om de anser att det är viktigt att kunna peka ut en enstaka part. Vi ser redan tecken i denna tråd på personer som kastar alla pajer de hittar utifrån rent ideologiska övertygelser snarare än baserat på något försök till resonlig överläggning av situationen.

Det kommer att vara betydligt svårare för Löfven att lägga skulden på oppositionen då det trots allt är han som har åtagit sig uppdraget att bilda en statsbärande regering. Att skylla på att oppositionen inte ställde upp för honom och hans politik är ytterligare ett svaghetstecken.

Han kunde inte tänka sig att samarbeta, ens samtala, med SD - trots att det hade gett honom en klar riksdagsmajoritet.
Den öppna handen mot Alliansen var snarare en armbåge. Regeringen Löfven gjorde upp åt vänster, då får man inte med sig högerpartierna.

Givet att en hel del som lutar att vänster kommer att påstå att det var Alliansens uppgift att inte rösta på sin egen politik, eller att det var SDs fel som hellre fällde regeringen än att stå helt utan inflytande, men det håller inte för någon djupare analys. Löfven accepterade jobbet som regeringschef, han axlade uppgiften att regera Sverige de kommande fyra åren. Och det gjorde han utan att ha en klar plan för hur det skulle gå till i praktiken.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Exemeplvis punkt 42, sidan 79 i partiprogrammet:

Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

"Omskola". Smaka på det ordet.

Ja, det där är en tokighet. För det första så är det ju felstavat, och för det andra så lär ju inte det gälla bara "män". Jag vill att alla ska bli behandlade som individer och är inget fan av genus som sådant, men när det finns människor som erkänner genus, och förtrycker baserat på det, så kan man inte bara blunda, så därför är jag blandannat för kvotering i bolagsstyrelser och tvång att man som föräldrar delar helt lika på föräldradagar med mera, men att säga att bara det ena eller andra könet ska göra si eller så är en tokighet.

Men å andra sidan är detta som ljuv musik för mig.

1 Fi ska verka för att FRA-lagen rivs upp och skrivs om. En proaktiv militär signalspaning mot civila
inhemska medborgare, måste således upphöra.
2 Fi ska verka för att masslagring av personinformation i proaktivt syfte, enligt teledatalagringsdirektivet
inte införs.

3 Fi ska verka för att Sverige slutar sälja och handla med insamlad information om individer. Information
ska endast delas då det finns en konkret brottsmisstanke och mellan polisiära myndigheter i
demokratiska stater.
4 Fi ska verka för att Ipred-lagen rivs upp. Rätten att ta del av privatinformation och vidta polisiära
åtgärder ska, för att säkerställa rättssäkerheten i samhället, vara förbehållet polisen.
5 Fi ska verka för att all icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridande av kultur
ska vara lagligt.
Upphovsmän som vill hävda sin lagstadgade upphovsrätt och rätt till ekonomisk
ersättning, bör ta ett större ansvar för att bilda gemensamma lättanvända lösningar till
För en feministisk politik • 2013
55
ersättningssystem. Tekniska lösningar till exempel i form av digitala bibliotek kan kombineras med
ersättningssystem till upphovspersonerna.
6 Fi ska verka för att det inte ska gå att stänga av människor från internet.
7 Fi ska verka för att lagar kring integritet på internet behandlar såväl individers rätt till skyddad
korrespondens som rätt till skydd från övergrepp på internet.

8 Fi ska verka för att internationella handelsavtal mellan stater ska ha full parlamentarisk insyn. Särskilt
när de ska leda till juridiskt bindande åtgärder och lagändringar.

Så en och annan tokighet kan jag stå ut med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det kommer att vara betydligt svårare för Löfven att lägga skulden på oppositionen då det trots allt är han som har åtagit sig uppdraget att bilda en statsbärande regering. Att skylla på att oppositionen inte ställde upp för honom och hans politik är ytterligare ett svaghetstecken.

I de som "hejar" på alliansens ögon: ja. I de som "hejar" på S-blockets ögon: nej. I de som försöker att inte heja alltför mycket åt något håll så nås nog en mer balanserad bild av den fulla situationen.

Skrivet av Valiumballong:

Han kunde inte tänka sig att samarbeta, ens samtala, med SD - trots att det hade gett honom en klar riksdagsmajoritet.

Inget parti kommer samtala med SD. Det är en omöjlighet så som det politiska klimatet ser ut. Alla partier har sagt detta om och om igen, men många verkar fortfarande tro att de bara busar.

Att släppa in SD i samtal är att för en betydande mängd av väljare smutsa ner partiet för många valrörelser framöver, med direkta konsekvenser i valresultat. Den stora mängd S-väljare som flödade över till alliansen 2006 skulle säkerligen strömma tillbaka om alliansen tog med SD i planerna. Om ett vänsterblock skulle prata med SD så skulle de kunna se sig närapå fundamentalt övergivna till nästa val. Det är politiskt självmord för vilket parti som än tar första initiativet. Om S hade valt att samtala med SD i detta fall så hade de fått se fullkomliga katastrofsiffror om fyra år, och det måste vilken politisk fåtöljsanalytiker som helst kunna se.

Det enda som kan hända med dagens blockpolitik intakt är att ett block väljer att regera i minoritet med SD som tyst partner, liksom skedde förra mandatperioden. Notera att detta inte ger mer inflytande till SD:s egna politik likväl, utan bara att de kan användas som en tyst stötta till endera sida. Om detta inte händer och mandatfördelningen inte ändras nämnvärt i nyvalet så blir det troligen nyval tills alliansen luckras upp, eller vänsterblocket tar en annan approach än alliansen tog denna gång.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det där är en tokighet. För det första så är det ju felstavat, och för det andra så lär ju inte det gälla bara "män". Jag vill att alla ska bli behandlade som individer och är inget fan av genus som sådant, men när det finns människor som erkänner genus, och förtrycker baserat på det, så kan man inte bara blunda, så därför är jag blandannat för kvotering i bolagsstyrelser och tvång att man som föräldrar delar helt lika på föräldradagar med mera, men att säga att bara det ena eller andra könet ska göra si eller så är en tokighet.

Nu vill jag inte göra detta till en tråd om F!'s partiprogram eftersom det inte är topic för tråden, men vad då "lär ju inte det gälla bara män"? Det är precis vad det gör! I F!'s värld har kvinnor och män olika konsumtionsmönster, där du och jag enbart på grund av att vi är män har en större negativ miljöpåverkan. Av det drar F! slutsatsen att vi behöver omskolas, enbart på grund av att vi är män.

Lite inklistrat godis från PP's partiprogram hjälper inte för att rädda det här tyvärr. Du är givetvis fri att rösta på dem om du vill, men jag lägger inte min röst på ett parti som på fullaste allvar använder ordet "omskolning" i partiprogrammet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kommer att rösta på sossarna igen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Nu vill jag inte göra detta till en tråd om F!'s partiprogram eftersom det inte är topic för tråden, men vad då "lär ju inte det gälla bara män"? Det är precis vad det gör! I F!'s värld har kvinnor och män olika konsumtionsmönster, där du och jag enbart på grund av att vi är män har en större negativ miljöpåverkan. Av det drar F! slutsatsen att vi behöver omskolas, enbart på grund av att vi är män.

Lite inklistrat godis från PP's partiprogram hjälper inte för att rädda det här tyvärr. Du är givetvis fri att rösta på dem om du vill, men jag lägger inte min röst på ett parti som på fullaste allvar använder ordet "omskolning" i partiprogrammet.

Nej det är väl olika hur man värderar saker. Jag tänker inte haka upp mig på den biten, och även om de kommer in så lär de ju knappast få driva igenom hela sitt program fullt ut. Jag tycker mest att det behövs en finne i röven på alla vita kränkta etniska svenska män där ute.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

pp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är så trött på att höra S och MP nu, samma tjat hela tiden. "Folk vill ha en vänsterregering, vi vann valet! Nya vindar blåser!"

Nu när dom får bära ansvaret för fiaskot så pekar dom finger åt alla andra, "Buuuhuuuu, SD elaka! Dom rösta ner vår budget! Buuuhuu Alliansen är elaka! Dom rösta ner vår budget"

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja? Alliansen förlorade valet 2014, man hamnade i opposition. Fram klev vänstern och kollapsade på 2 månader. Vilket är värst? Alternativ 1 som förlorade valet efter 8 år i regering eller alternativ 2 som inte ens fick igenom sin första budget? Känns tveksamt att valförlusten 2014 som så skulle ligga Alliansen till last i ett nyval.

"Första budget "... Gissar att den här diskussionen inte är lönt att fortsätta.

Alliansen förlorade valet och försätter sedan landet i bananrepubliks status för att de inte kan samarbeta utan bete sig som små bortskämda dagisbarn.

Dom är anställda av dig och mig för att utföra ett arbete men börjar lipa så fort det blir lite motigt och väljer istället att pissa bort oändliga summor pengar som man kunde gjort något vettigare för.

Permalänk
Medlem

Alliansen blir det igen!