Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk

Va besviken jag blir på sweclockers nu, här sitter man och hjälper folk, och så är majoriteten smygnazister/rasister..... dags att hitta nått annat forum att hänga på. Overclockers hete i come....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Va besviken jag blir på sweclockers nu, här sitter man och hjälper folk, och så är majoriteten smygnazister/rasister..... dags att hitta nått annat forum att hänga på. Overclockers hete i come....

Skickades från m.sweclockers.com

Hej då! Du lär inte bli saknad om du generaliserar så hårt om SD:s väljare och framför allt baserat på vad 174 (I detta ögonblick) Sweclockers medlemmar har röstat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Va besviken jag blir på sweclockers nu, här sitter man och hjälper folk, och så är majoriteten smygnazister/rasister..... dags att hitta nått annat forum att hänga på. Overclockers hete i come....

Skrivet av Träpuben:

Hej då! Du lär inte bli saknad om du generaliserar så hårt om SD:s väljare och framför allt baserat på vad 174 (I detta ögonblick) Sweclockers medlemmar har röstat på.

Att möta en generalisering med en generalisering är förstås duktigt festligt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Exemeplvis punkt 42, sidan 79 i partiprogrammet:

Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

"Omskola". Smaka på det ordet.

Finns det ingen punkt som handlar om att kvinnor skall göra samma sak? #Jämnlikhet liksom...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han kunde inte ordna ett majoritetsstöd för sin budget och fick utlysa nyvål knappt två månader in i mandatperioden. Kollosalt misslyckande, annat går inte att säga.

Får ändra mig. Visst är det ett misslyckande men jag anser fortfarande att hur ska man få igenom något när man pratar med väggar?

Citat:

Med andra ord: om inte Löfven får som han vill så är det alla andras fel. Klart att SD har krav, det är så en förhandling ser ut. SD vill ha något (minskad asyl- och anhöriginvandring), och i gentjänst får regeringen något (majoritet i riksdagen för sin budget). Det ville inte Löfven.
Alliansen hade redan sitt förslag klart och jag tvivlar på att S var villiga att tumma på sina profilfrågor och även om Löfven kunde komma överrens med Alliansen om exempelvis kärnkraften, Förbifarten och vinster i välfärden så måste han hålla MP och V nöjda. Löfven gjorde upp åt vänster och förlorade hela högern.
Alliansen har ingen skyldighet att låta en budget de inte tycker om gå igenom. Det är regeringens uppgift att finna stöd i Riksdagen.

Och om nu S lyckades få genom delar av "sin" politik med överenskommelser "vänsterut" tror du då att Alliansen hade varit kompromissvilliga från sin sida om en del frågor? Än en gång, Alliansen är så satt i sitt block att ryggmärgen säger "NEJ" på dem så fort en från S eller vänstersidan öppnar munnen.

Citat:

8 år av bra, stabil borgerligt regerande

Att budgetarna gick igenom. Politiken var stabil, regeringsförmågan var hög.

Med mycket stöd från SD annars hade det inte varit så stabilt och nog hände det en del saker på vägen som tystats ner ganska snabbt? Biilströms affärer, Nuon?

Citat:

Relativ fattigdom är ett lustigt begrepp. "Samhällsförfallet" är en vänsterskröna som man aldrig kommer att komma undan så länge det är en högerregering som styr. Det enskilda fallet blir omedelbart regel och på den vägen är det. Sedan antar jag att du missade det positiva, men från en potentiell vänsterpartist är den trångsyntheten inte överraskande.

Samhällsförfallet, jo. Du kanske inte har mycket kontakt med sjukvården? Om du inte har det, grattis. Har du det och är nöjd, grattis igen. Kan ju ha att göra med om du är ung eller gammal, svåra krämpor eller lindrigare? Har ett gäng åldrade släktingar och det kan jag säga att nog för att det var halvkasst innan Reinfeldteran så under de senaste åtta åren så har det blivit sämre! Skulle kunna klistra in farsans journal så får du se.

"Trångsynt potentiell vänsterpartist"? Nog kan Alliansanhängare och Sdare vara rätt trångsynta också?

Citat:

Du behöver acceptera att alla inte längre ställer upp på gammal vänsterretorik. Idag vill folk klara sig själva. Man vill själv välja vart man söker vård. Man vill välja var barnen ska gå i skola. Man vill välja vad man lägger sina pengar på. "Staten vet bäst" håller inte längre, vi är inte intresserade.

Vårdval, http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/vard-och-jamlikhet Usch ja. Vänsterekonomer! Var lättare att välja vård förr, kunde ringa själv och boka tid på Akademiska i Uppsala till exempel innan allt var tvunget att gå genom husläkare (nu snackar vi stenålder, på den där gamla urkna stalintiden som jag växtre upp under ).

Privata vårdcentraler vill ha "lättvårdade" besök. Snabbt och enkelt = mer besök = mer $! Så får statlig sjukvård ta hand om de med svåra sjukdomar och där finns inte resurser. Se ovan......

Välja skola. Kommer ihåg att morsan valde åt mig under min uppväxt. Flyttade några gånger och jag fick gå kvar i samma skola istället för att tvångsförflyttas. Och ärligt talat, om skolan vet jag noll, annat än det jag läst och hört om Björklunds härjningar. Självklart ska man kunna välja. Vill folk ha privata skolor, visst men vinster ska återgå till skolan och rådande löneförhållanden inom skrået. Rena vinster som slussas ut ur landet eller ner i fickor. Nänä.

Citat:

Alliansen har som sagt 8 år bakom sig i regeringsposition, varav fyra regerades i minoritet. Att moderaterna byter partiledare gör ingen större skillnad. KD har hankat sig fram på linjen ett bra tag, så länge Alliansen håller ihop så kommer de att fortsätta få stödröster. SD är väl det stora hotet om inte S väljer att ta en sväng högerut.

Må högre makter förbjuda. Jag tycker S är för långt åt höger nu. Därav att jag funderar på V, gammal S som jag är i grunden. Så du tror inte byte av partiledare inom M gör skillnad? S byte av ledare har ju nagelfarits ordentligt. Men, det är ju borgelig media överallt så Mbytet går nog smidigt med rosaskimrande smickrande intervjuer med nya Mledaren såsmåningom.

Citat:

Alliansens politik står över de enskilda partiernas. De må ha sina egna idéer, men det som läggs fram gemensamt står. Det var därför man klarade sig i 8 år. Det var en samarbetsregering som kom överrens om vilken politik som skulle gälla i god tid innan det var kritiskt läge. Löfven var inte förberedd, Reinfeldt hade rätt.

"Det kommer alltså bli dyrt. Det kommer bli dåligt. Det kommer ta mycket längre tid. Det är vad som händer om man inte har förberett sig."

Än en gång, varför rösta på KD, FP eller C när det är M som styr? Kan du inte tycka det låter konstigt själv att "de fyras gäng"s åsikter går över individuella åsikter från respektive parti?

I övrigt, alla är nya någon gång. Busschaffisen har börjat någon gång lite vingligt innan erfarenheten växte. Löfven kommer från arbetande bakgrund med facklig erfarenhet i grunden. Reinfeldt föddes med politisk nappflaska och levde i Mufkontoret..........

Citat:

Det hade man säkert kunnat göra den här gången också, men om de sakfrågor som de borgerliga tycker är viktiga redan har blivit satta i sten av S + MP + V så finns det inte mycket att förhandla om. S är inte längre ett 40%-parti som kan regera i minoritet med passivt stöd från V och MP, men man verkar fortfarande tro att man är det. Blockpolitiken är minst lika mycket vänsterns "fel" (om man vill kalla det för det). S gick åt vänster, bort från mitten.

Än en gång, hur smidiga är Alliansen i sitt gjutna cementblock där ingen får tycka eller tänka något som inte M har satt? S gillar inte V men de kan prata ihop sig om en del saker men mot höger är det pannan i väggen för Löfvens del.

Hade det varit tvärtom hade Reinfeldt eller Batra också stått och sagt exakt samma sak som Löfven, att han/hon försökt men blocket går inte att komma genom.

Som avslutning, kul läsning i denna tråd och vill avsluta med. Hur kul politik är det om det bara finns mitten och höger och högerhöger?

(Ursäkta stavfel! Ska rättläsa men har så ont i ryggen att fingrarna darrar)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

37% av sweclockers medlemmar röstar SD? Det var överraskande.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whitewhale:

37% av sweclockers medlemmar röstar SD? Det var överraskande.

Njae, så är det nog inte. 37% av Sweclockers medlemmar som hänger i Övriga ämnens politiktrådar är nog närmare sanningen. Tror inte siffran är representativ för Sweclockers medlemmar generellt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Njae, så är det nog inte. 37% av Sweclockers medlemmar som hänger i Övriga ämnens politiktrådar är nog närmare sanningen. Tror inte siffran är representativ för Sweclockers medlemmar generellt.

Du har förmodligen rätt. Jag blev förvånad.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Va besviken jag blir på sweclockers nu, här sitter man och hjälper folk, och så är majoriteten smygnazister/rasister..... dags att hitta nått annat forum att hänga på. Overclockers hete i come....

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av whitewhale:

Du har förmodligen rätt. Jag blev förvånad.

En annan faktor att ta in är att somliga som deltar i den här omröstningen saknar rösträtt, och man brukar vara lite mer radikal och söka enkla lösningar på komplicerade problem när man är yngre.

En intressant sak som nu uppdagats är ju att det enda SD kräver är att någon förhandlar med dem om invandringen. Jag undrar hur Åkesson ser på det? Han har ändå försökt att tvätta bort enfråge och rasiststämpeln under sin tid som partiledare. Men det kan ju vara därför han blivit utbränd.. Om nynazisterna i partiet, typ Kasselstrand och gänget, tröttat ut honom med sitt eviga tjat om nationalism och hur man borde sammarbeta med Gyllene Gryning och allt vad det är..

Kanske är det så att Åkesson på riktigt ville ha ett "socialkonservativt" parti men blev motarbetad? Ungefär som när Juholts förnyelsearbete fick se sig besegrat av gråsossarna i VU.

Jag tror inte att Åkesson kommer tillbaka innan valet. Är han utbränd på riktigt så kan drevet som lär följa ta för hårt på honom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Va besviken jag blir på sweclockers nu, här sitter man och hjälper folk, och så är majoriteten smygnazister/rasister..... dags att hitta nått annat forum att hänga på. Overclockers hete i come....

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är tråkigt att du har det synsättet till de som röstar på SD. Tyck vad du vill om det är rasistisk politik dom för eller ej, men majoriteten av de som röstar på dom vill säkert bara ha sänkt invandring. Sen beter sig partierna barnsligt med alla smutskastning överallt med så många kan jag tänka mig röstar av ren protest.

Sen självklart! Rasister kommer antagligen rösta på SD men det är så många andra som inte är det som också gör det.

Jerka

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Jag är trött på alla dessa utländska tiggare som befinner sig överallt, så mitt val är ganska enkelt. Tänker rösta på partiet som vill få bort dom.

Dessutom så ska alla människor inte ha rätt att bo i Sverige.

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Tycker det är tråkigt att du har det synsättet till de som röstar på SD. Tyck vad du vill om det är rasistisk politik dom för eller ej, men majoriteten av de som röstar på dom vill säkert bara ha sänkt invandring. Sen beter sig partierna barnsligt med alla smutskastning överallt med så många kan jag tänka mig röstar av ren protest.

Sen självklart! Rasister kommer antagligen rösta på SD men det är så många andra som inte är det som också gör det.

Jerka

Kan du ge några exempel på anledningar att rösta på SD som i slutändan inte visar sig vara rasistiskt grundade bara man skrapar lite på ytan?

På vilka andra grunder än rasistiska kan man anse att etniska Svenskar är mer berättigade att vistas i Sverige än andra etniska grupper?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi alla redan vet vilken väg den här tråden kommer att vandra så lägger jag in den här länken redan nu:

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966/1.60599...

Var någon debatt på, tror jag, SvD (kan ha varit DN) som refererade till den och här är nu rapporten.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Eftersom vi alla redan vet vilken väg den här tråden kommer att vandra så lägger jag in den här länken redan nu:

http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.605966/1.60599...

Var någon debatt på, tror jag, SvD (kan ha varit DN) som refererade till den och här är nu rapporten.

Tyvärr finns det ju folk som kommer avfärda detta som vänsterpropaganda. Samma grupp som menar att vänsterpartiet är "extremvänster" och att SD är ett "mittenparti".

Men då får du genast problem med vilka som skall räknas som "våra egna" och "andra". Såvida man inte är OK med en helt godtycklig indelning eller "magkänsla" så blir det problem att bedömma.

Jag är inte det minsta religiös. Att vi föddes här, är bara flyt, och vi delar planeten med sju miljarder människor. Jag tycker inte det går att vara ego i det sammanhanget. Vi är ett av världens rikaste länder, och många andra skulle gärna arbeta för det som vi i sverige kallar "pisslöner", så jag tycker nog att vi kan dela med oss. Men "roffa åt sig"-kulturen och neoliberalismen växer sig stark. Man hjälper gärna till bara det inte äventyrar ens egen bekvämlighet. Jag tycker det är en upprutten människosyn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Varför skulle jag eller någon annan rösta på något annat än vad de röstade på sist. Bortsett från en drastisk förändring av rådande opinion så är inte ett nyval en lösning på något. Det lämpligaste sättet att formulera vad som har hänt är att SD sett till att kosta landet X antal miljoner för att inte få makt, det är inte en sundare kapitalförstöring än att panga busskurer.

När rösterna väl har räknats i mars så kommer samma fråga som råder idag att bestå och svaret kommer åtminstone till viss del fortsatt vara motfrågan, Hur länge orkar man slösa bort sin röst i protest när den praktiska effekten av agerandet är att ge sitt inte passiva stöd utan aktiva stöd till de partier man röstar emot?

Att ingen vinner är självklart, att SD i varje steg mot egen trovärdighet tappar i kapacitet och förmåga att tillämpa trovärdigheten torde inte heller vara någon förvånande.

...de rödgröna med Löfven i spetsen har ju verkligen visat förtroende och trovärdighet...där snackar vi att tappa ansiktet inför svenska folket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...de rödgröna med Löfven i spetsen har ju verkligen visat förtroende och trovärdighet...där snackar vi att tappa ansiktet inför svenska folket.

Suck.

Nånstans i smörjan av tramsiga utspel å SD vägnar återfinns kärnan av sanningen att ett gäng griniga postskinheads med varierande grad av självpåtalad demens/verklighetsfrånvändhet röstade ned en budget som lagts av det största blocket i Svensk politik. Så länge vi inte förutsätter att svenska folket är dumma i huvet så är det heller ingen som tappat ansiktet, vi har alla vetat vad som skulle hända och det fanns inte mycket att göra åt det. Skulle S för att inte "tappa ansiktet" som segas uttrycker det gått tillbaka på sina egna vallöften och kompromissat med alliansen för att driva alliansens politik? Skulle S eller Alliansen låtit SD fått igenom sin snuttefilt?

Det som har hänt nu är som effekt det som inger mest trovärdighet för alla inblandade partier. SD agerade i enighet med sin bevekelsegrund, Alliansen med sin och de röda i enighet med sin. Trovärdighet som hade skapats av en blocköverskridande överenskommelse under rådande förutsättningar hade endast varit en trovärdighet i förmågan att lägga en budget, inte att stå för sin egna politik.

Förutsatt att inte de riktiga partierna klarar av att äga debatten vilket jag inte tror att de gör för att medias egna mål går på tvärs med det så kommer inte heller nästa val att resultera i en situation där trovärdigheten kan förhålla sig neutralt till alla inblandade parter utan vi kommer att stå där igen och hoppas på att något parti sviker sina egna väljare och det kommer inte vara SD och därmed är inte heller SD relevant ur en praktisk synvinkel.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZealONeal:

Jag är trött på alla dessa utländska tiggare som befinner sig överallt, så mitt val är ganska enkelt. Tänker rösta på partiet som vill få bort dom.

Dessutom så ska alla människor inte ha rätt att bo i Sverige.

Vill du få bort dem så kan du rösta genom att inte ge dem pengar.
Skillnad på en somalisk 13barnsfamilj där dina skattepengar går direkt till dem utan att du har ett skit att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vill du få bort dem så kan du rösta genom att inte ge dem pengar.
Skillnad på en somalisk 13barnsfamilj där dina skattepengar går direkt till dem utan att du har ett skit att säga till om.

Kom gärna med exempel på hur uttaget för en genomsnittsperson fördelar sig med insättningarna till statskassan.

Sen så ska man givetvis fråga sig om det är just de somaliska 13 barns familjerna som är ett problem för Gabriel eller om det är Somalier överlag eller kanske det uttag som flyktingar står för. Min personliga teori är att Gabriel väljer att skriva 13 barns familj för att ge dåliga konnotationer, ett sorts kraftuttryck för att förstärka eller ge känsla av att Somalier, de är ena nesliga typer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Suck.

Nånstans i smörjan av tramsiga utspel å SD vägnar återfinns kärnan av sanningen att ett gäng griniga postskinheads med varierande grad av självpåtalad demens/verklighetsfrånvändhet röstade ned en budget som lagts av det största blocket i Svensk politik. Så länge vi inte förutsätter att svenska folket är dumma i huvet så är det heller ingen som tappat ansiktet, vi har alla vetat vad som skulle hända och det fanns inte mycket att göra åt det. Skulle S för att inte "tappa ansiktet" som segas uttrycker det gått tillbaka på sina egna vallöften och kompromissat med alliansen för att driva alliansens politik? Skulle S eller Alliansen låtit SD fått igenom sin snuttefilt?

Det som har hänt nu är som effekt det som inger mest trovärdighet för alla inblandade partier. SD agerade i enighet med sin bevekelsegrund, Alliansen med sin och de röda i enighet med sin. Trovärdighet som hade skapats av en blocköverskridande överenskommelse under rådande förutsättningar hade endast varit en trovärdighet i förmågan att lägga en budget, inte att stå för sin egna politik.

Förutsatt att inte de riktiga partierna klarar av att äga debatten vilket jag inte tror att de gör för att medias egna mål går på tvärs med det så kommer inte heller nästa val att resultera i en situation där trovärdigheten kan förhålla sig neutralt till alla inblandade parter utan vi kommer att stå där igen och hoppas på att något parti sviker sina egna väljare och det kommer inte vara SD och därmed är inte heller SD relevant ur en praktisk synvinkel.

Men någonstans måste väl ändå folk få nog. Jag tror säkert det kan bli 4-5 omval, men sedan är vi uppe i en kostnad av minst 2 miljarder för omvalen, och då blir det svårt för något parti att prata om att andra partier inte tar ekonomiskt ansvar, plus att valdeltagandet lär sjunka för varje omval, och då blir det tillslut en fråga om vilka partier som är bäst på att mobilisera sina väljare.

Men jag tar hellre x antal nyval än att något parti börjat vika sig för SD och anpassa sig till deras begreppsapparat, men det kan bli svårt.

SD har ju den unika egenskapen att de framgångsrikt kan ikläda sig en offerroll trotts att de knappast förtjänat den, plus att skandaler som skulle skada vilket annat parti som helst allvarligt snarare gynnar SD.

SD's väljare verkar tycka att det är lite coolt att man kaller tjejer för horor, eller damsuger med nazistbindel runt armen, och Avpixlat räknas som en trovärdig nyhetskälla.. Så både SD och dess väljare har gjort sig immuna mot normala sociala spelregler, och då kan det bli svårt att få till något konstruktivt på ett vettigt sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vill du få bort dem så kan du rösta genom att inte ge dem pengar.
Skillnad på en somalisk 13barnsfamilj där dina skattepengar går direkt till dem utan att du har ett skit att säga till om.

Du menar de där som odlar potatis i parketten och har getter på balkongen?

Jag tvivlar på att det någonstans i Sverige finns somaliska 13-barnsfamiljer. Mig veterligen är det rent ogrundat skitsnack för att förstärka myten om hur invandringen till Sverige ser ut, så att man slipper känna sig mindre som ett svin för att man ogillar utlänningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men någonstans måste väl ändå folk få nog. Jag tror säkert det kan bli 4-5 omval, men sedan är vi uppe i en kostnad av minst 2 miljarder för omvalen, och då blir det svårt för något parti att prata om att andra partier inte tar ekonomiskt ansvar, plus att valdeltagandet lär sjunka för varje omval, och då blir det tillslut en fråga om vilka partier som är bäst på att mobilisera sina väljare.

Men jag tar hellre x antal nyval än att något parti börjat vika sig för SD och anpassa sig till deras begreppsapparat, men det kan bli svårt.

SD har ju den unika egenskapen att de framgångsrikt kan ikläda sig en offerroll trotts att de knappast förtjänat den, plus att skandaler som skulle skada vilket annat parti som helst allvarligt snarare gynnar SD.

SD's väljare verkar tycka att det är lite coolt att man kaller tjejer för horor, eller damsuger med nazistbindel runt armen, och Avpixlat räknas som en trovärdig nyhetskälla.. Så både SD och dess väljare har gjort sig immuna mot normala sociala spelregler, och då kan det bli svårt att få till något konstruktivt på ett vettigt sätt.

Ja det du säger.

Den enda egentliga motsatsen skulle var att SD började prata politik istället för härkomst, då hade de haft en chans att för egen maskin växa och överleva men just nu vilar de tungt på rasister och hoppas att fler ska se det rasteoretiska ljuset.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Får ändra mig. Visst är det ett misslyckande men jag anser fortfarande att hur ska man få igenom något när man pratar med väggar?

Det är, som sagt, upp till Löfvén att fixa en majoritet. Vill Alliansen inte kompromissa med en vänsterregering så får han söka stöd hos SD. Vill han inte söka stöd hos SD, och vill inte ge Alliansen budgeten på ett silverfat - ja, då får man avgå.

Skrivet av Beginner:

Och om nu S lyckades få genom delar av "sin" politik med överenskommelser "vänsterut" tror du då att Alliansen hade varit kompromissvilliga från sin sida om en del frågor? Än en gång, Alliansen är så satt i sitt block att ryggmärgen säger "NEJ" på dem så fort en från S eller vänstersidan öppnar munnen.

Ja? Alliansen vill inte ha vänsterpolitik. Det finns inte en majoritet i Riksdagen som är för vänsterpolitik. Då är vänsterpolitik en återvändsgränd.

Skrivet av Beginner:

Med mycket stöd från SD annars hade det inte varit så stabilt och nog hände det en del saker på vägen som tystats ner ganska snabbt? Biilströms affärer, Nuon?

Alliansen har inte sökt aktivt stöd hos SD. SD väljer vad de röstar för och vad de röstar emot, de har haft 0 inflytande på Alliansen.
Gällande Billström så lades anklagelserna om insiderbrott ner.
Gällande Nuon så har det knappast tystats ner.

Skrivet av Beginner:

Samhällsförfallet, jo. Du kanske inte har mycket kontakt med sjukvården? Om du inte har det, grattis. Har du det och är nöjd, grattis igen. Kan ju ha att göra med om du är ung eller gammal, svåra krämpor eller lindrigare? Har ett gäng åldrade släktingar och det kan jag säga att nog för att det var halvkasst innan Reinfeldteran så under de senaste åtta åren så har det blivit sämre! Skulle kunna klistra in farsans journal så får du se.

Du är medveten om skillnaden mellan staten och landsting/kommuner, eller hur? Om du inte är det så gör du klokt i att titta närmare på det.

Skrivet av Beginner:

"Trångsynt potentiell vänsterpartist"? Nog kan Alliansanhängare och Sdare vara rätt trångsynta också?

Säkert, men blandar du ihop äpplen och päron kommer jag att säga till.

Skrivet av Beginner:

Vårdval, http://www.vansterekonomerna.se/artiklar/vard-och-jamlikhet Usch ja. Vänsterekonomer! Var lättare att välja vård förr, kunde ringa själv och boka tid på Akademiska i Uppsala till exempel innan allt var tvunget att gå genom husläkare (nu snackar vi stenålder, på den där gamla urkna stalintiden som jag växtre upp under ).

Det är bra att vi går rätt väg igenom sjukvården. Alla kan inte dyka upp till akutmottagningen över minsta lilla. Om du tycker att samhällets förfall = du behöver gå igenom husläkaren så får vi nog vara överrens om att vi har olika definitioner av förfall.

Skrivet av Beginner:

Privata vårdcentraler vill ha "lättvårdade" besök. Snabbt och enkelt = mer besök = mer $! Så får statlig sjukvård ta hand om de med svåra sjukdomar och där finns inte resurser. Se ovan......

Finns ingen statlig sjukvård.

Skrivet av Beginner:

Och ärligt talat, om skolan vet jag noll, annat än det jag läst och hört om Björklunds härjningar

Bra, då behöver vi inte ödsla någon tid på det. Informera dig och kom tillbaka.

Skrivet av Beginner:

Må högre makter förbjuda. Jag tycker S är för långt åt höger nu. Därav att jag funderar på V, gammal S som jag är i grunden. Så du tror inte byte av partiledare inom M gör skillnad? S byte av ledare har ju nagelfarits ordentligt. Men, det är ju borgelig media överallt så Mbytet går nog smidigt med rosaskimrande smickrande intervjuer med nya Mledaren såsmåningom.

S ledarbyten har varit katastrof på katastrof. Man har ett parti som är bångstyrt och polariserat, med en höger- och en vänsterflank. Mona Sahlins tafflande inför valet 2010 sänkte S till en historiskt låg nivå. Håkan Juholts tomtande försatte S i en ännu sämre situation. Löfvén var totalt oerfaren som politiker. Med den typen av partiledarval behöver man inga politiska fiender.

Skrivet av Beginner:

Än en gång, varför rösta på KD, FP eller C när det är M som styr? Kan du inte tycka det låter konstigt själv att "de fyras gäng"s åsikter går över individuella åsikter från respektive parti?

Det är inte M som styr, men det är klart att inflytandet måste sättas i relation till valresultat. Jag röstade på KD 2010 och C 2014, jag har inte varit missnöjd med deras insatser i Alliansen. Jag får inte allt, men jag får en regeringsduglig koalition. Du ska nog själv ta en kik på hur bra samarbetet mellan MP och S gick, sett till vallöften från de båda.

Skrivet av Beginner:

I övrigt, alla är nya någon gång. Busschaffisen har börjat någon gång lite vingligt innan erfarenheten växte. Löfven kommer från arbetande bakgrund med facklig erfarenhet i grunden. Reinfeldt föddes med politisk nappflaska och levde i Mufkontoret..........

Hellre en politiker som vet hur politik fungerar än en hederlig knegartyp som kollapsar totalt när det är skarpt läge. Det är uppenbart att det inte var till Löfvéns fördel att vara helt grön i politiken. Misslyckas han i omvalet så blir det nog ytterligare ett partiledarbyte inför valet 2018.

Skrivet av Beginner:

Än en gång, hur smidiga är Alliansen i sitt gjutna cementblock där ingen får tycka eller tänka något som inte M har satt? S gillar inte V men de kan prata ihop sig om en del saker men mot höger är det pannan i väggen för Löfvens del.

Halmgubbe.

Skrivet av Beginner:

Hade det varit tvärtom hade Reinfeldt eller Batra också stått och sagt exakt samma sak som Löfven, att han/hon försökt men blocket går inte att komma genom.

Alliansen satt fyra år i minoritet i ett mycket snarlikt parlamentariskt läge. Vad som hade hänt i ett hypotetiskt scenario är ointressant - det var Löfvén som valde att bilda regering.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Han kunde inte ordna ett majoritetsstöd för sin budget och fick utlysa nyvål knappt två månader in i mandatperioden. Kollosalt misslyckande, annat går inte att säga.

Fast, så som situationen ser ut, skulle varje regering fallit, om man ser till de faktum att SD skulle fällt alliansens budget (vilket vi kan anta). Faktumet är att en ny situation har uppstått, och vi behöver bestämma oss i framtiden hur vi ska hantera denna situtation (minoritetsregeringar). Därför skulle jag inte kalla det ett kollosalt misslyckande, det var helt enkelt ämnat att hända förutsatt att SD blir vågmästare och fäller oppositionernas budget (vilket hände), oavsett vilket block vinner. SD kunde ha fällt alliansens budget 2010, men de frångick inte praxis där, likadant kunde Löfven föreställa sig att de inte skulle fälla dagens rödgröna budget, men de gjorde det.

Allt detta tjaffs om vems ansvar det är, är endast ett spel för det nykommande valet. Partierna vill ha sympatier för att fler ska rösta på de i hopp om att de kanske får en majoritet, eller blir en minoritetsregering (och de kommer att bestämma sig på förhand antar jag nu om hur minoritetsregeringar ska styra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Fast, så som situationen ser ut, skulle varje regering fallit, om man ser till de faktum att SD skulle fällt alliansens budget (vilket vi kan anta). Faktumet är att en ny situation har uppstått, och vi behöver bestämma oss i framtiden hur vi ska hantera denna situtation (minoritetsregeringar). Därför skulle jag inte kalla det ett kollosalt misslyckande, det var helt enkelt ämnat att hända förutsatt att SD blir vågmästare och fäller oppositionernas budget (vilket hände), oavsett vilket block vinner.

Allt detta tjaffs om vems ansvar det är, är endast ett spel för det nykommande valet. Partierna vill ha sympatier för att fler ska rösta på de i hopp om att de kanske får en majoritet, eller blir en minoritetsregering (och de kommer att bestämma sig på förhand antar jag nu om hur minoritetsregeringar ska styra).

Det är en katastrof att vara oförmögen att finna en majoritet för budgeten. Hade Alliansen hamnat i samma sits? Möjligt. Hade man kunnat göra upp med S eller MP? Möjligt. Oavsett så är det alltid regeringens uppdrag att söka majoritet, det är inte Riksdagens uppdrag att ge regeringen majoritet. Jag hade haft samma åsikt om det var Alliansens budget som hade fallit.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast alliansen hade 2010 inte heller en majoritet för sin budget då SD blev vågmästare, bara att de hade tur då SD inte fällde deras budget. Rätta mig om jag har fel här. Men alliansen samarbetade inte med vänster-blocket för att bygga sin budget utan antog att SD inte skulle fälla de (kan ha fel här dock, så rätta gärna mig!).

Ser det helt enkelt inte som ett katastrofalt misslyckande åt de rödgrönas vägar då vi har en helt ny parlamentarisk situation idag än tidigare år. Detta var ämnat att hända, och förhoppningsvis kommer vi att stänga alla loopholes i framtida val när faktumet gäller att minoritetsregeringar blir mer återkommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det du säger.

Den enda egentliga motsatsen skulle var att SD började prata politik istället för härkomst, då hade de haft en chans att för egen maskin växa och överleva men just nu vilar de tungt på rasister och hoppas att fler ska se det rasteoretiska ljuset.

Sedan får vi heller inte glömma bekvämligheten i att vara mysrasist.

En diskussion jag hade gick ungefär ut på att en tjej erkännde att hon inte gillade invandrare. Motiveringen löd att hon räkat i slagsmål med en och tydligen åkt på duktigt med stryk, varpå hon drog den mysrasistiska slutsatsen att "invandrare är våldsbenägna". Hon hade också varit i slagsmål med Svenskar, och en naturlig följdfråga blir naturligtvis då om hon ogillar Svenskar och drar slutsatsen att Svenskar är våldsbenägna, men det tyckte hon inte alls var samma sak och det var tramsigt av mig att vinkla till det på det viset.

Om man anser att olika vilkor bör gälla baserat på härkomst, så är man rasist, vill jag påstå. Ingen har lyckats övertyga mig om motsatsen. Antaganden om invandrare bygger å hörsägen, anekdoter, och ett mycket smalt urval av selektiv statistik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Njae, så är det nog inte. 37% av Sweclockers medlemmar som hänger i Övriga ämnens politiktrådar är nog närmare sanningen. Tror inte siffran är representativ för Sweclockers medlemmar generellt.

Trodde det var 37% (38% nu) av dom som deltagit i omröstningen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Trodde det var 37% (38% nu) av dom som deltagit i omröstningen?

Är nog ännu närmare sanningen men jag försökte sätta det i kontext.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Fast alliansen hade 2010 inte heller en majoritet för sin budget då SD blev vågmästare, bara att de hade tur då SD inte fällde deras budget. Rätta mig om jag har fel här. Men alliansen samarbetade inte med vänster-blocket för att bygga sin budget utan antog att SD inte skulle fälla de (kan ha fel här dock, så rätta gärna mig!).

Ser det helt enkelt inte som ett katastrofalt misslyckande åt de rödgrönas vägar då vi har en helt ny parlamentarisk situation idag än tidigare år. Detta var ämnat att hända, och förhoppningsvis kommer vi att stänga alla loopholes i framtida val när faktumet gäller att minoritetsregeringar blir mer återkommande.

Alliansen gick inte igenom en budgetvotering, Alliansen gick igenom fyra budgetvoteringar i minoritet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen