IPTV som ballar ur varje kväll kl 18:50 (BBB)

Permalänk
Medlem

IPTV som ballar ur varje kväll kl 18:50 (BBB)

Tjo
Jag har IPTV via Bredbandsbolaget / Telenor. För att det skall fungera så använder bredbandsbolaget sin Zyxel-router och en Thomson-IPTV-box. Zyxelroutern är ett under i att vara dålig, saknar adminmöjlighet, 5GHz etc. Dessutom är den ful och har dåligt interface. Så den går fetbort. Av denna anledningen har, och vill, jag använda min gamla trotjänare Dlink DIR-855.

Jag har kört kombinationen Dlink-router och thomson-IPTV-box i ca ett år, och det har fungerat, men lite begränsat. Jag fick aktivera multicast / IGMP i routern för att det öht skulle fungera. EPG och all meta-data har saknats, dessutom har man inte kunnat göra några inställningar i boxen. Den tillåter tydligen inte detta om allt inte är helt som den vill. Kopplar man in boxen direkt, utan routern, fungerar den ju givetvis som den skall. Detta har inte varit något problem, eftersom det inte används varken EPG eller det andra. Men det tyder ju på att något inte riktigt står rätt till.

Ett problem har dock uppenbarat sig. Ungefär vid månadsskiftet okt-nov så har bilden & ljudet börjat balla ur totalt, och det börjar ALLTID exakt klockan 18:50. Det pågår några minuter, och kan avhjälpas med att starta om boxen. Sen brukar det fungera bra ett tag, men kan återkomma några gånger under en kväll. Det är aldrig problem dagtid. Om jag kör IPTV-boxen direkt i inkommande uttag så fungerar det ju givetvis. Skulle även tippa på att det skulle fungera om jag satte en vettig switch innan routern, och kopplade in IPTV-boxen där. Men det vill jag undvika.

Någon som varit med om detta? Finns det någon lösning?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Köp en switch är mitt råd, finns inget behov av att ha IP-TV boxen bakom brandvägg. Eller så kopplar du in zyxel router o bryggar den. O kopplar dlinken o IP-TV boxen i varsit uttag

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du ens vill göra det svårt för dig själv. Om det fungerar fel fritt med direkt koppling gå ut och köp en billig gigabit switch. Problemet är antagligen din router, som troligtvis ballar ur efter ett tag eller vad du nu är och om problemet inte är direkt relaterat till ditt öppna nät (Telenor) så är det bästa alternativet.

Det är lite märkligt att du just skulle få problem varje kväll vid samma tidpunkt och att en enkel omstart av din iptv box skulle lösa det.