Permalänk
Medlem

Vad rekomenderar ni...Cherry MX...??

Vad rekomenderar ni för ett nytt mekaniskt tangentbord?

Cherry MX Black
Cherry MX Blue
Cherry MX Blue RGB
Cherry MX Brown
Cherry MX Brown RGB
Cherry MX Green
Cherry MX Red
Cherry MX Red RGB
Cherry MX White

Permalänk
Medlem

Det beror på

Permalänk
Medlem

Ut i butkier och kläm och känn! För att person A tycker en sak betyder inte att du tycke samma. Kanske jag som feltolkar om att du vill ha tips om vad du själv ska handla då detta kan vara en poll.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem

Varför startar du inte röst funktionen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Blått =låter en jävla massa. Folk i Skype flippade koskit.

Rött = skönt för mig. Bästa jag haft i alla fall. Inget motstånd när du trycker ner. Riktigt mysigt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag kör svarta och gillar det väldigt mycket. Tycker det blir en härlig känsla när man lirar CS och liknande just för att det är lite mer motstånd i tangenterna. Men om man skriver väldigt mycket kanske det blir jobbigt i längden.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Hjälpsam

Jag både skriver och gamera, föredrar personligen röda. Blå låter för mycket, Bruna känns tycker jag lite "plastigt knöligt motstånd" kan inte förklara bättre. Röda är en go linjär sak som inte låter bananas.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag fick köpa ett Func (xx430 eller nånting) asbilligt då butiken hade packat upp det och känt på det. Har röda brytare och är stört nöjd. Mitt första tangentbord med mekaniska brytare sedan 90-talet och fingrarna flyger fram. Dom röda brytarna är riktigt lätta men när du väl vant dig skriver du sjukt snabbt, mycket tack vare att du bara behöver nudda tangenterna.

Men det passar nog inte alla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag hade valt något som lilknar bucklingspring, bästa skiten någonsin(högst subjektivt, det är min åsikt ) har ett Model M nu som jag storm trivs med! hade ett Razer Black window innan med blåa brytare vilket var najs men inte riktigt den "umpf"-en som jag ville ha.

Det är vad ja föredrar

Permalänk
Medlem

Flest gillar röd, har jag för mig, däribland jag.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar blå men huruvida man hör när jag knappar på tangenterna i ventrilo/skype vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Har kört svarta och blå. Jag tycker att svarta är skönare att spela med, men blå är skönare i alla andra fall. Ljudnivån tycker jag inte att det är alltför stor skillnad på faktiskt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

kört blått o rött, rött e nog bästa i min åsikt...

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Gröna! Allt annat är för människor som saknar fingerstyrka

EDIT: Jag har ett Ducky G2PRO Dyesub PBT MX Green. Bästa tangentbordet hittills.

Permalänk
Medlem

Kör själv svarta, tryckte att de röda var för mesiga/lätta. Enklast är att åka och prova dem i butik

Permalänk
Medlem

Röda eller svarta tycker jag är skönast. Röda är lättare att trycka ner och svarta lite trögare men det visste du säkert redan. Jag kör svarta nu.

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag "tunga" brytare. Framförallt MX Clear och MX Green
EDIT: Hade varit lite kul med en omröstning, så man ser vilka typer av brytare folk gillar/använder här

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Blått =låter en jävla massa. Folk i Skype flippade koskit.

Rött = skönt för mig. Bästa jag haft i alla fall. Inget motstånd när du trycker ner. Riktigt mysigt

Samma här, gillar däremot bruna mer men röda är "smooth"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag har bara känt på ett bord i all hast, finns inte så många ställen att göra det häromkring.

Jag är ute efter ett bar brytare som har lite motstånd (inte lika mkt som svarta) och är tysta. Jag har fått för mig att det är bruna som gäller för mig då. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Att alla har olika tycke och smak vet vi redan om, men det är rekommendationer som efterfrågas.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag började min resa med röda Cherrybrytare och älskade dem. Skriver snabbt som fan med dem men ganska mycket skrivfel samtidigt. Har med tiden börjat föredra tyngre och tungre brytare så jag kör idag med blåa brytare på 2st tangentbord men det huvudsalkliga jag kör allra mest i vardagen är mitt Model M med buckling spring. Det får blåa Cherrys i sin tur att kännas ganska sunkiga, lätta och "vingliga" i jämförelse. Blir lite B känsla över dem helt enkelt. Röda skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till idag. Noll motstånd och ingen känsla i dem när man skriver. Som att skriva i luften. Har säkerligen lagt ut över 10.000kr i min jakt på tangentbord detta året innan jag har insett vad det är för brytare som passar mig allra bäst. Men nu vet jag i alla fall vad jag gillar.

Vad Du gillar kan bli en helt annan sak.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Lånar trådN lite..

Har kört med mitt Logitech G110 med dome switchar i 4 år, aldrig haft någon anledning att byta.. Är det värt det?
Gillar dome switcharna, och har aldrig riktigt känt på mekaniska. Men om jag nu skulle köpa ett nytt till julen, vilket då? Har ingen budget

Permalänk
Medlem

Här kommer min resa i korta drag:
Började med svarta vilket kändes lite hårt i början.
Fick sedan testa blåa ett tag och kunde inte förlika mig med det på något plan. Jag skrev fel, störde mig på ljudet och störde mig på känslan och tappade allt flyt helt och hållet....som att tappa 10 års erfarenhet av att skriva på tangentbord i stort sett.
Sen testade jag röda ett tag, skrev grymt snabbt men kom samtidigt åt närliggande tangenter hela tiden och skrev mycket fel.
Efter det kör jag med en moddad version hemma med 65g fjädrar som även är smorda. Det är superskönt att skriva på och känns som en helt annan switch.
På jobbet har jag svarta med o-ringar och tycker det är underbart att skriva på det med. Kommer aldrig gå ner till röda igen för alla fingar men kommer i nuvarande bygge köra med röda för lillfingrarna samt 62g fjädrar för resterande.

Mitt tips till dej är att åka till butik och testa.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Lånar trådN lite..

Har kört med mitt Logitech G110 med dome switchar i 4 år, aldrig haft någon anledning att byta.. Är det värt det?
Gillar dome switcharna, och har aldrig riktigt känt på mekaniska. Men om jag nu skulle köpa ett nytt till julen, vilket då? Har ingen budget

ta dig till en butik och testa. jag tycker att du absolut ska det men det är min uppfattning, det är högst subjektivt vad man tycker om.

ot: röda tycker jag mest om. om jag får gissa så tycker de flesta mest om bruna eller röda.

Permalänk
Medlem

Cherry MX Green är min personliga favorit. Har även ett keyboard med Black samt ett med Red. Har även tillgång till Blue.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Tror de bättre gå till nån butik testa köpa från butik

Själv kör jag Model M med Buckling Springs för de är bättre för en som skriver
en hel del på jobbet ( motståndet avlastar dina fingrar)

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Att skriva på röda är nästan bestraffning, skriver nästan hellre på rubber domes. Då vet man i alla fall vad som händer, för om man har kört med taktila switchar ett tag, kommer man att lyssna och känna efter klicket / bumpet. Tycker bruna är lite för lätta, blå är jättebra. Buckling springs låter som in i helvete men sköna är dom att skriva på =). Men som tidigare nämnts, om frågan ställs för att du inte vet vad du ska välja, så bör du absolut testa alla brytare själv. Mycket personligt, det där.

Visa signatur

:)

Permalänk

Jag har kört svarta ett par år nu(SS 6Gv2) och tycker om dom. Personer som får lyssna på dem är inte lika glada. Har testat polaren 6Gv2 med röda-brytare och tycker inte alls om dom för att dom är för lätta att trycka ner, dock låter det inte lika mycket..

Kommer inom en snar framtid köpa ett Zowie Gear Celeritas MX Brown för jag tror de bruna brytarna kommer passa mig. Annars går jag tillbaka till svarta.