Skapa en image av maskinen live lokalt

Permalänk
Medlem

Skapa en image av maskinen live lokalt

Tjena!

Jag hyr en Xen VPS som kör Ubuntu 14.04 LTS och vill ta en backup på den.

Tidigare har jag provat att konvertera ner hela den till en VM lokalt med vSphere men misslyckats totalt.
Vill minnas att slutsatsen var att det inte är så enkelt eller ens går att göra med min setup tyvärr.

Eftersom jag har mer än halva disken ledigt på servern så tänkte jag att jag borde kunna ta en image/snapshot av systemet, lagra den på systemet och sen ladda ner den. Ex gzippa hela systemet. Jag föredrar även om den blir ett sånt format att jag kan återställa den i en lokal instans eller på något sätt återställa den till VPSen i framtiden.

En enkel fråga att söka på, men med hundratals svar.

Skapa en image och lagra den lokalt, medans servern kör.
Hur skulle ni lösa det?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Är det något i stil med Remastersys som du letar efter? Dvs som kan skapa .ISO fil som backup med Live funktion?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
SpelClockers

Jag vill minnas att jag har använt "VMware vCenter Converter Standalone" for att konvertera live-maskiner till VMs tidigare. Då kan du även migrera remote.

Permalänk
Medlem

Jag var kanske lite oklar

Det handlar om att jag vill kunna ta en backup / snapshot / vm av en server medans den är i drift. vSphere Converter fungerar inte i mitt fall, något med hypervisorn den kör i.

Så vad jag letat är en mjukvara som kan skapa en image av maskinen den körs på, så jag kan låta servern göra en backup av sig själv, sen kan jag ladda ner den över SFTP eller något i efterhand.

Gärna så det hela kan automatiseras, en bonus vore om jag kunde köra det i en lokal VM för att göra tester för att slippa göra ändringar i produktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det går att köra block copy (dd) över till en annan maskin via ssh. Det är *inte* att rekommendera men det går.
Jag har gjort det på en fysisk maskin som kördes för att sen konvertera imagen till en virtuell image och körde den under KVM.

http://unix.stackexchange.com/questions/132797/how-to-use-ssh...

Permalänk

Och målet med övningen är både

  • att kunna återställa systemet på den virtuella maskinen om den skulle rasa

  • migrering till annan (möjligtvis) virtuell plattform

Den bästa enkla lösningen för den första punkten är väl vilket backupprogram med självaktning som helst*. Visst, det kan förekomma olika former av jävelskap om du måste ta backup med varma databaser och tjänster i gång, men enkelheten uppväger nog smärtan.

Den andra punkten är nog knölig att automatisera om du inte lägger en hel del krut på att bygga (och underhålla...huga) ett OS som är kompatibelt med alla förutsedda (och oförutsedda...) plattformar du tänkt köra. Återigen är nog gammal hederlig systembackup en bra avvägning mellan enkelhet och precision.

HAde du tänkt använda flytt av maskinimage som deploymentprocess, eller är det bara applikation + konf som behöver åka från utvecklingsmiljö till produktionsmiljö?

* Jag vågar mig inte på någon rekommendation, dock. Har bara använt NetBackup i mågon större omfattning, och det var längesedan.

Permalänk
Medlem

Backupen skulle behöva automatiseras, att skapa en VM-image är inte det viktiga.
Att kunna reverta till en snapshot är önskvärt på den aktuella maskinen, ifall man skulle klanta sig.

Skulle vilja kunna ta en offsite backup genom att bara hämta en fil ifrån servern.
Mitt mål är att servern ska kunna generera en stor fil eller en splittad sådan, av sig själv och lagra på sig själv.

Jusst nu har jag ingen backup alls, det känns inte tryggt.

Eftersom servern står långt bort så är det bättre om jag kan hämta en eller flera stora filer.
Att ex SFTPa alla intressanta foldrar är inte ett alternativ, det skulle ta för lång tid pga många filer.

Klart, gzippa webfoldern och bundla med några databasdumpar skule duga för basic backup.
Men jag skulle vilja ha hela miljön dumpad.

DDa över internet tänker jag inte ens tänka på.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug