Iphone 4S köpt i Japan funkar inte i Sverige

Permalänk
Avstängd

Iphone 4S köpt i Japan funkar inte i Sverige

Hejsan en tjejkompis köpte för något år sedan en Iphone 4S när hon var i Japan, men när hon kom hem till Sverige igen så funkar den inte att använda, någon som vet varför och om man kan ordna så den funkar i vårt land?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Kan ju vara bra att säga vad som inte funkar...

Permalänk
Medlem

Kanske är låst till operatör?

Permalänk
Medlem

Jag gissar att den måste jailbreakas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag gissar att den måste jailbreakas..

Hur skule jailbreak hjälpa??

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Hur skule jailbreak hjälpa??

det vet ingen eftersom vi inte ens vet vad felet är xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

Hejsan en tjejkompis köpte för något år sedan en Iphone 4S när hon var i Japan, men när hon kom hem till Sverige igen så funkar den inte att använda, någon som vet varför och om man kan ordna så den funkar i vårt land?

skulle kunna tänka mig att det kan vara att mobilen inte stödjer dom frekvenser vi använder här i Sverige! vet att det brukar vara olika i olika världsdelar men osäker på hur dom gjorde med Iphone om dom stödjer alla eller om dom har olika chip med olika stöd.

om nu ens det är felet du har med mobilen dvs

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Japan använder inte samma frekvensband, så telefonen är helt värdelös i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Japan använder inte samma frekvensband, så telefonen är helt värdelös i Sverige.

Japan kanske inte använder samma frekvenser som vi, men iphone 4s hårdvara stödjer de frekvenser vi använder i Sverige oavsett var den är köpt (förutom nån special variant för Verizon i USA). Så den är med största sannolikhet operatörslåst i Japan. Går det att jailbreaka den och ta bort operatörslåset så går den antagligen att använde i Sverige.

Mer info här:
http://forum.koohii.com/viewtopic.php?id=9569

Permalänk
Avstängd

Okej då vet jag, men ska testa att Jailbreaka bara för att och se om det funkar. men tack ändå för tipsen

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Jag köpte min Iphone 4S i kinesiska Applestore för flera år sedan och den funkar skitbra hemma i Sverige. Kanske japan använder andra frekvenser som tidigare nämnts ovan...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Japan har helt andra frekvensband änvi i Europa

Permalänk
Inaktiv

EFter två år kan man väl låsa upp den lagligt? Det kunde jag med min telefon från Schweiz i alla fall. Japan vet jag dock inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hur skule jailbreak hjälpa??

Jag vet faktiskt inte Men en kompis köpte en 3Gs hos Softbank i Japan (2008? 2009?) och för att den skulle fungera här fick han köra jailbreak. Möjligen var det bara för att den var operatörslåst..

Permalänk
Medlem

Jailbreak löser inga sådana problem idag. Varken operatörslåsningar eller frekvensband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag vet faktiskt inte Men en kompis köpte en 3Gs hos Softbank i Japan (2008? 2009?) och för att den skulle fungera här fick han köra jailbreak. Möjligen var det bara för att den var operatörslåst..

Jailbreak och operatörslås är två helt olika saker

Permalänk
Medlem

16 inlägg men ingen vet fortfarande vad problemet är.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av hultron:

Jailbreak löser inga sådana problem idag. Varken operatörslåsningar eller frekvensband.

JB låser visst upp telefonen, det är den gör i första hand och allt annat i andra hand..........

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

JB låser visst upp telefonen, det är den gör i första hand och allt annat i andra hand..........

***bort/mod*** Att får root access är inte samma sak som att ta bort operatörslås eller magiskt fungera på band som inte enheten stöder.

Permalänk
Medlem

När saker byggs för japan(bilar m.m.) så används andra radiomottagare/sändare än för resten av världen.. så kan va helt annan hårdvara så sett..

så kan va att den helt enkelt e bara att slänga

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Japan har helt andra frekvensband änvi i Europa

är väl :
3G: 2100 DoCoMo, 3G 2100 SoftBank, 3G 1700 Ymobile
4G: LTE KDDI 1500Mhz, 4G LTE au 800/1500/2100Mhz, 4G LTE EMOBILE 1800Mhz, 4G LTE NTT Docomo 800/1500/1800/2100Mhz, 4G LTE SoftBank 2100/2500Mhz

vs
3G: 2100 Hi3G Access, 3G 2100 Tele2 - TeliaSonera, 3G 2100 Telenor Sverige, 3G 2100 TeliaSonera - COMVIQ
4G: LTE TeliaSonera 800/2600Mhz, 4G LTE Telenor Sverige 800//900/1800/2600Mhz, 4G LTE Tele2 800/900/1800/2600Mhz

Om det stämmer, så är det sämsta resultatet man borde kunna råka ut för, att 3G fungerar som vanligt, och 4G fungerar sporadiskt? I grund och botten tror jag inte iPhone 4s är frekvenslåst. Den stödjer 5 olika frekvensband. 800, 850, 900, 1.800, 1.900MHz. (Vilket gör att jag tror att frekvenslistan ovan är inkomplett, antagligen har man angett någon form för prioriterade frekvenser? ( http://www.worldtimezone.com/gsm.html ) )

Skrivet av Lutralutra:

Japan kanske inte använder samma frekvenser som vi, men iphone 4s hårdvara stödjer de frekvenser vi använder i Sverige oavsett var den är köpt (förutom nån special variant för Verizon i USA).

Det finns ingen speciell variant för Verizon i USA. Däremot är alla stora operatörer i USA sådana att deras "olåsta" telefoner bara är olåsta för internationellt bruk, i USA godtar de fortfarande bara den ursprungliga säljarens nätverk. Men det har inget med frekvenserna att göra.

Hur som helst, för tjejkompisens räkning. Jailbreak så man kan köra en unlock på operatörslåset, sen fungerar telefonen här. Alternativet är att köpa unlock någonstans, och inte göra jailbreak biten. Något annat torde inte behövas, men det finns ju en första gång för allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jailbreak ger användaren full root access, det i sin tur ger möjligheten att använda Cydia där man kan installera tweaks av olika slag.

För några år sedan var det vanligt att folk installerade ett tweak som heter Ultrasn0w.

Det "låste upp" telefonen (läs temporärt tog bort operatörslåset).

Ultrasn0w fungerar inte på iPhone 4S.

tagit bort citat enligt §1
Permalänk
Medlem

Det är en "världstelefon" fast den är operatörslåst. Operatören telefonen är ifrån kan låsa upp den, men det är inte säkert de japanska operatörerna gör detta. För att slippa inofficiella metoder eller via tveksamma firmor så krävs det att operatören kontaktas. Jailbreak behövs inte. Fast kan vara en metod, jailbreak i sig löser det inte däremot och det går nog inte med nyare iOS-versioner. Eftersom japanarna inte brukar vilja låsa upp så är det nog enklast att sälja tillbaka den till någon i Japan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns ingen speciell variant för Verizon i USA. Däremot är alla stora operatörer i USA sådana att deras "olåsta" telefoner bara är olåsta för internationellt bruk, i USA godtar de fortfarande bara den ursprungliga säljarens nätverk. Men det har inget med frekvenserna att göra.

Hur som helst, för tjejkompisens räkning. Jailbreak så man kan köra en unlock på operatörslåset, sen fungerar telefonen här. Alternativet är att köpa unlock någonstans, och inte göra jailbreak biten. Något annat torde inte behövas, men det finns ju en första gång för allt.
B!

Eh jo. iPhone för Verizon i USA har CDMA mottagare istället för GSM och är därmed en helt annan model med skillnad i den faktiska hårdvaran som inte fungerar i Europa i huvud taget. http://www.everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-faq/diffe...

Och mobiler går fint att köpa utan nationellt operatörslås i USA, fast det är en annan historia.

Nu kan jag ingenting om Japans mobilmarknad, men det kan kanske vara något liknande med den mobil TS pratar om?

I övrigt håller jag med dig. Sannolikt behövs det bara att låsa upp operatörsbegränsningarna. Det borde finnas något sätt att se om den är operatörslåst tycker jag?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

är väl :
3G: 2100 DoCoMo, 3G 2100 SoftBank, 3G 1700 Ymobile
4G: LTE KDDI 1500Mhz, 4G LTE au 800/1500/2100Mhz, 4G LTE EMOBILE 1800Mhz, 4G LTE NTT Docomo 800/1500/1800/2100Mhz, 4G LTE SoftBank 2100/2500Mhz

vs
3G: 2100 Hi3G Access, 3G 2100 Tele2 - TeliaSonera, 3G 2100 Telenor Sverige, 3G 2100 TeliaSonera - COMVIQ
4G: LTE TeliaSonera 800/2600Mhz, 4G LTE Telenor Sverige 800//900/1800/2600Mhz, 4G LTE Tele2 800/900/1800/2600Mhz

Om det stämmer, så är det sämsta resultatet man borde kunna råka ut för, att 3G fungerar som vanligt, och 4G fungerar sporadiskt? I grund och botten tror jag inte iPhone 4s är frekvenslåst. Den stödjer 5 olika frekvensband. 800, 850, 900, 1.800, 1.900MHz. (Vilket gör att jag tror att frekvenslistan ovan är inkomplett, antagligen har man angett någon form för prioriterade frekvenser? ( http://www.worldtimezone.com/gsm.html ) )

Det finns ingen speciell variant för Verizon i USA. Däremot är alla stora operatörer i USA sådana att deras "olåsta" telefoner bara är olåsta för internationellt bruk, i USA godtar de fortfarande bara den ursprungliga säljarens nätverk. Men det har inget med frekvenserna att göra.

Hur som helst, för tjejkompisens räkning. Jailbreak så man kan köra en unlock på operatörslåset, sen fungerar telefonen här. Alternativet är att köpa unlock någonstans, och inte göra jailbreak biten. Något annat torde inte behövas, men det finns ju en första gång för allt.
B!

Frekvensbandet för 3G 2100MHz ser ut att vara lika men det är olika radiotekniker bakom som inte är kompatibla. I Europa (och större delen av världen) är 3G på 2100-bandet WCDMA men i Japan har jag för mig att det är CDMA2000.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla vilken iPhone 4s som hon har. Settings -> General -> About och kolla vad det står Under "Model" och skriv det här

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1*

Tagit bort div. otrevligheter och påhopp, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Eh jo. iPhone för Verizon i USA har CDMA mottagare istället för GSM och är därmed en helt annan model med skillnad i den faktiska hårdvaran som inte fungerar i Europa i huvud taget. http://www.everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-faq/diffe...

Då tar vi det igen. iPhone 4s Finns bara i en version. Huruvida iPhone 4 finns i flera har jag ingen aning om. Det finns ingen som helst anledning att göra en special variant för Verizon av iPhone 4s, eftersom den variant som finns stödjer "alla" nät. Med andra ord CDMA täcks av det vanliga chippet i iPhone 4s. Här är en artikel från en kille som tog sin Verizon iPhone 4s och åkte till Europa utan problem.

Skrivet av Xyborg:

Och mobiler går fint att köpa utan nationellt operatörslås i USA, fast det är en annan historia.

Återigen, ingen aning. iPhone 4s såldes som "unlocked" från bland annat just Verizon, och var då upplåst för internationellt bruk, medan nationellt var det fortfarande bara Verizons sim-kort som fungerade. Ville man ha en riktigt upplåst telefon fick man köpa den från en retail försäljare, och inte en operatör.

Skrivet av NoWin:

Frekvensbandet för 3G 2100MHz ser ut att vara lika men det är olika radiotekniker bakom som inte är kompatibla. I Europa (och större delen av världen) är 3G på 2100-bandet WCDMA men i Japan har jag för mig att det är CDMA2000.

*shrugs* Du har antagligen rätt. Det spelar ingen roll i alla fall. Här är 2/3G stödet för telefonen:
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
CDMA 800 / 1900
3G Network HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
CDMA2000 1xEV-DO

Den fungerar garanterat i svenska nätverk, sett till hårdvaruspecifikationerna. CDMA stödet fungerar "bara om telefonen sålts & aktiverats för användning på CDMA nätverk" så telefoner med CDMA stödet har alla GSM egenskaperna + CDMA stödet, åtminstone om man får tro Apple själva.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.