Permalänk
Medlem

CM Storm Quick-Fire Rapid vs Rapid I

Tjena!

Inet skickade fel tangentbord så fick det nyare och bakgrundsbelysta Rapid I istället för vanliga Rapid. Hur skiljer sig dessa i kvalitet? Från google har jag läst rykten om sämre OEM och andra stabilizers. Någon som vet om jag bör byta eller behålla I-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniryo:

Tjena!

Inet skickade fel tangentbord så fick det nyare och bakgrundsbelysta Rapid I istället för vanliga Rapid. Hur skiljer sig dessa i kvalitet? Från google har jag läst rykten om sämre OEM och andra stabilizers. Någon som vet om jag bör byta eller behålla I-versionen?

Det stämmer som du har hört. Jag har dock Rapid-i och jag är helnöjd. Tidigare hade jag CM Quickfire Ultimate, med samma OEM som QFR och samma stabilizers, och jag tycker inte att skillnaden är stor. Jag hade behållt rapid-i, särskilt om du fick det till priset av det billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det stämmer som du har hört. Jag har dock Rapid-i och jag är helnöjd. Tidigare hade jag CM Quickfire Ultimate, med samma OEM som QFR och samma stabilizers, och jag tycker inte att skillnaden är stor. Jag hade behållt rapid-i, särskilt om du fick det till priset av det billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, blev ju 3-400 kr billigare så kanske kör på de! Tack för svar iaf, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag är nöjd med mitt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Som sagt, jag är nöjd med mitt!

Skickades från m.sweclockers.com

Om vi säger så här: om du inte hade vetat om OEM osv på de två tangentborden, skulle du märka av kvalitets- och prestandaskillnad? Vad i så fall skiljer rent konkret? Om du orkar svara haha men vill göra rätt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniryo:

Om vi säger så här: om du inte hade vetat om OEM osv på de två tangentborden, skulle du märka av kvalitets- och prestandaskillnad? Vad i så fall skiljer rent konkret? Om du orkar svara haha men vill göra rätt val

Den skillnad som jag märker är att det är olika stabilisatorer. Costars stabilisatorer, som finns på tex QFR, tycker jag, och många med mig, är skönare än de som sitter på övriga tangentbord. Det är alltså på de större knapparna som det märks en liten skillnad. Skillnaden är tillräckligt liten för att jag ska vara nöjd med mitt Rapid-I. Jag föredrar bakgrundsbelysning

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av miniryo:

Tjena!

Inet skickade fel tangentbord så fick det nyare och bakgrundsbelysta Rapid I istället för vanliga Rapid. Hur skiljer sig dessa i kvalitet? Från google har jag läst rykten om sämre OEM och andra stabilizers. Någon som vet om jag bör byta eller behålla I-versionen?

Kontakta inet o säg något till dom ex att du kan behålla det du fick eller något.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad tycker inet själva om missen? Om de inte har något emot det, och du är nöjd med ditt rapid-i så är väl saken klar.

Läste i någon review att QFR-I bygger mycket högre på höjden upp från skrivbordet, med mitt vanliga QFR behöver jag knappt ett handlovsstöd. Kvalitetsmässigt har jag inte provat Rapid-I men upplevde en väsentlig skillnad mellan QFR och t.ex. Quickfire Ultimate som nämndes ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vad tycker inet själva om missen? Om de inte har något emot det, och du är nöjd med ditt rapid-i så är väl saken klar.

Läste i någon review att QFR-I bygger mycket högre på höjden upp från skrivbordet, med mitt vanliga QFR behöver jag knappt ett handlovsstöd. Kvalitetsmässigt har jag inte provat Rapid-I men upplevde en väsentlig skillnad mellan QFR och t.ex. Quickfire Ultimate som nämndes ovan.

Jag upplever inte att tangentbordet känns högt. En jämförelse av höjden på Rapid-I och ett par andra tangentbord finns här: #14718711

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag upplever inte att tangentbordet känns högt. En jämförelse av höjden på Rapid-I och ett par andra tangentbord finns här: #14718711

Finns snygga bilder som jämför höjden mer noga sida vid sida här. För mig är det mest känsligt att det inte är ett för stort kliv upp till nedersta raden eller främre kanten på tangentbordet då jag ofta vilar handen där. Mitt QFR mäter jag där högst ovetenskapligt med blott en linjal till 18,5-19mm (och då har jag plockat bort främre gummifötterna + slipat ner en liten pigg på undersidan som annars tar emot just där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av windblownsnow:

Vad tycker inet själva om missen? Om de inte har något emot det, och du är nöjd med ditt rapid-i så är väl saken klar.

Läste i någon review att QFR-I bygger mycket högre på höjden upp från skrivbordet, med mitt vanliga QFR behöver jag knappt ett handlovsstöd. Kvalitetsmässigt har jag inte provat Rapid-I men upplevde en väsentlig skillnad mellan QFR och t.ex. Quickfire Ultimate som nämndes ovan.

Det var maxfps och inte inet, tänkte lite fel! Har mailat supporten för att höra vad de tycker jag ska göra. Var ju lite klantigt att skicka med fel :/