Uppgradera datorn, hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, hjälp uppskattas

Hej, skulle uppskatta lite hjälp!
Tänkte byta ut lite delar då min dator börjar bli lite seg.
Här är delarna som jag har för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2068210/i5-z77-gtx560
Tänkte grafikkortet och lite mer RAM borde räcka? Eller bör processorkortet bytas ut också? O i så fall, vilka?
Tänkte lägga en budget på ca 3-4k.

Mvh, Emil

Permalänk

Processorn är fortfarande bra. Köp ett nytt grafikkort. GTX 970 går att få för 3300:- typ. 8GB RAM räcker.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Skrivet av connu:

Hej, skulle uppskatta lite hjälp!
Tänkte byta ut lite delar då min dator börjar bli lite seg.
Här är delarna som jag har för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2068210/i5-z77-gtx560
(Dock så har moderkortet bytts ut mot GTX-560 tack vare ett missöde angående skruvar och ström, heh.. )
Tänkte grafikkortet och lite mer RAM borde räcka? Eller bör processorkortet bytas ut också? O i så fall, vilka?
Tänkte lägga en budget på ca 3-4k.

Mvh, Emil

Trollar du? Eller är det bara felskrivningar?

Som ovanstående säger så räcker 8 GB RAM bra, och ett GTX 970 är ett prisvärt grafikkort för dryga 3000:-

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Felskrivning, tog bort hela raden
Men bör inte ett nytt moderkort vara bra också? Är lite gammalt.
Jag tänker också köpa 8gb ram till, har 5-7 program ofta igång samtidigt, o datorn laggar ibland bra rejält

Permalänk

Att byta moderkort ger ingen märkbar prestandaökning, så om ditt nuvarande moderkort fungerar felfritt och inte saknar några funktioner du behöver så ser jag ingen anledning till att byta ut det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Alright.
Så 8GB ram + Grafikkort.
Finns det några grafikkort billigare än 3300?
Känns jävligt dyrt att lägga så mycket på bara en sak.

Permalänk
Skrivet av connu:

Alright.
Så 8GB ram + Grafikkort.
Finns det några grafikkort billigare än 3300?
Känns jävligt dyrt att lägga så mycket på bara en sak.

Vad är det för program du kör som tar så mycket minne?

SSD (med windows + program på) ger antagligen mer än 8GB RAM till.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm, kan köpa 8gb ram till för 800kr, så kan säkert lägga 2-2.400 kronor på ett grafikkort

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter bra, kan du länka RAM också? Hade varit skönt att beställa allt från en sida.
Note: Fan, det grafikkortet set snyggt ut O.o

Permalänk

Kör på ett par sådana som du redan har för att vara säker på att de fungerar felfritt med varandra

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Perfekt!
Då är de bara o tacka o bugga!
Tack för hjälpen! Uppskattas rejält

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|